Roest op voorvork

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1252
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Roest op voorvork

Bericht door TT-Strom »

Alweer, ja alweer een post over roest. Tot op heden dacht ik ervan verschoond te blijven, maar tijdens mijn "winterklaarmaakdag" gister van de fiets, vielen mij 2 zaken op. (zie ook post: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=3833)

Toen ik al bijna klaar was, zag ik ineens roest op de voorvorkpoten, onder de voorkuip. Een redelijk aantal spikkels op beide voorvorkpoten, het chromen gedeelte. Ik zal met de foto's volgende week eens naar de dealer, kijken wat die ervan zegt. Daar er hier best al veel gepekeld is, en het nu ook sneeuwt, heb ik niet zoveel zin om erheen te rijden om het te laten zien, daar ik dan weer opnieuw kan beginnen met wassen, poetsen en boenen... :roll:

Afbeelding
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Remko

Re: Roest op voorvork

Bericht door Remko »

Omdat ik het hele jaar door rij, is dat dus ook een van de onderdelen die ik heel goed bescherm. Veel beter voor mijn keerringen!!!

8)
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1252
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Roest op voorvork

Bericht door TT-Strom »

Remko: hoe doe je dat het beste met het chromen gedeelte?

Als ik de roestpikkels kan wegpoetsen en met 1 of ander goedje kan beschermen tegen nieuwe roest, ga ik dat direct doen.

Heb je tips?

Thanks alvast,

Andries
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Erik Hofstee

Re: Roest op voorvork

Bericht door Erik Hofstee »

Chroompoets, bijvoorbeeld Belgom. Als de roest weg is gepoetst zou je het kunnen beschermen met iets in de vorm van iets vettigs. goede chroompoets beschermt trouwens ook.

Ik zou eerst eens proberen of je dealer er iets aan wil of kan doen.

groet
Erik
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7596
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Roest op voorvork

Bericht door Iron Horse »

Op zich is het belachelijk dat ze roesten, maar het gebeurt gewoon. Volgens Nimag is dat niet mogelijk aangezien het "hardchroom" is. Ja ja, dus niet. Ik heb vanwege de mogelijke schade aan de oliekeerringen de roestkratertjes met behulp van het fijnste watervast schuurlinnen met behulp van motorolie glad geschuurd. Daarna zet ik de poten regelmatig in de motorolie met een in olie gedrenkte doek. Het zou niet moeten hoeven, maar het is niet anders.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4227
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Roest op voorvork

Bericht door Frank »

Tjonge, ik schrik wel ff van deze foto... hopelijk komt het alleen bij de 650 serie voor... :mrgreen: :cry:




Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Roest op voorvork

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hier heb ik in januari al iets over op het forum geplaatst.
Rhino VStrom schreef:
Wat die voorvork betreft, ik heb een tijd terug 3M RVS pads (fijn) gebruikt. Deze zijn niet alleen voor de voorvork maar ook uitstekend geschikt om de roest van je schijfremmen e.d. te verwijderen. Ze zijn zo fijn dat ze niets beschadigen. Ook kun je er geweldig RVS mee oppoetsen.

Peter, dat klinkt als een prima tip. Ik heb ook beginnende roest aan m'n remschijven. Bedoel je die 3M Scotch-Brite vellen. zoals je die hier kunt vinden. Ik neem aan de UltraFine (grijze).
Het zijn inderdaad de 3M Scotch-Brite (ultraFine) En het werkt echt.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Roest op voorvork

Bericht door Aad900 »

Tja Suzuki en roest, lijkt haast een onvermijdelijk duo :twisted: Ik heb intussen aardig wat Suzuki's gehad, en roest was er altijd wel ergens. Heb er nooit een punt van gemaakt want geen van de Suzuki's heeft me ooit in de steek gelaten. Maar nu ik voor het eerst een nieuwe heb kunnen kopen probeer ik het, hopelijk, te voorkomen. Op advies van een kennis die hier goeie ervaring mee heeft heb ik ACF-50 besteld en daar ga ik de Strom maar eens mee verwennen.

Het is dit goedje: Afbeelding
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1252
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Roest op voorvork

Bericht door TT-Strom »

Ok thanks,

Zal morgen eens met de foto's naar de dealer gaan.


Peter: enig idee waar je die 3m handpads kopen kan? Heb al even zitten googles, maar krijg zo geen bekend iets te voorschijn hier in NL.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Roest op voorvork

Bericht door Peterzeeland »

je hebt ook hele fijne staalwol die zelfs op aluminium geen krassen maakt. soort brilo maar dan zachter nog. prima en niet duur, maar merk ben ik effe kwijt. bij de gereedschapsboer vast wel te krijgen. overal waar 3M op staat is 5x zo duur....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Roest op voorvork

Bericht door Willem »

Hoi,

Na jaren ben ik nog steeds blij met mijn voorvorkrubbers. Ik heb de vorkpoten onlangs bekeken en er zit (gelukkig) geen roest op.

Groet,

Willem

http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=920#p10499" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Roest op voorvork

Bericht door Sparkle Black Peter »

BerkRod schreef;
Peter: enig idee waar je die 3m handpads kopen kan? Heb al even zitten googles, maar krijg zo geen bekend iets te voorschijn hier in NL.
ZIE HIER!!! http://solutions.3mnederland.nl/wps/por ... WR3RMWS9gl

Ik heb een kennis die bij 3M werkt, zal eens navraag doen. Die heeft ze voor mij toen ook mee gebracht.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1252
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Roest op voorvork

Bericht door TT-Strom »

Voorvorkrubbers: eigenlijk nog nooit over nagedacht! foto ziet er wel goed uit, misschien ook nog een idee. Ware het alleen dat ik zelf niet de gereedschappen/ervaring heb om de voorvorkpoten er volledig zelf uit te halen en terug te zetten. Maar dat lossen we dan wel weer op.

Mijn mening is dat het niet roesten mag! Ik rijd alleen op verharde wegen, dus steen/zand etc. kan het eigenlijk niet zijn.

Peter: als je eens wilt informeren, graag.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Diversion

Re: Roest op voorvork

Bericht door Diversion »

Frank schreef:Tjonge, ik schrik wel ff van deze foto... hopelijk komt het alleen bij de 650 serie voor... :mrgreen: :cry:


Groetjes,
Frank
Lekkere opmerking zeg! Gaan de DL1000 rijders soms neerkijken op de DL650 rijders? :evil:
Bij mij komt het gelukkig (nog) niet voor, ik heb wel mijn brommer ingespoten met ACF-50 naar aanleiding van topics op dit forum. Het goedje biedt voor dit soort oppervlakken (glad en vertikaal) waarschijnlijk geen langdurige bescherming, het is nogal olie-achtig.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4227
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Roest op voorvork

Bericht door Frank »

Diversion schreef:Lekkere opmerking zeg! Gaan de DL1000 rijders soms neerkijken op de DL650 rijders? :evil:
Beste Ronald... het was een GRAPJE... de " :mrgreen: " moet dat aangeven... Ik hoopte dat iedereen zou begrijpen dat ik dit niet serieus meen... :(




Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Dgr

Re: Roest op voorvork

Bericht door Dgr »

Diversion

Re: Roest op voorvork

Bericht door Diversion »

Frank schreef:
Diversion schreef:Lekkere opmerking zeg! Gaan de DL1000 rijders soms neerkijken op de DL650 rijders? :evil:
Beste Ronald... het was een GRAPJE... de " :mrgreen: " moet dat aangeven... Ik hoopte dat iedereen zou begrijpen dat ik dit niet serieus meen... :(

Groetjes,
Frank
Ik kreeg de onweerstaanbare neiging om op te komen voor de kleine man (met de kleine brommer)...
No hard feelings :lol:

Ik zou voor lichte roestplekken niet onmiddellijk naar een schuurmiddel grijpen, maar eerst een chroompolish proberen, b.v. Belgom Chroom, bij iedere motorzaak te koop. Dit middel zorgt ook voor (niet langdurige) bescherming. Voor de fiets van Berkrod is dat misschien te laat. Dat wijst mij er in elk geval op dat ik regelmatig mijn brommer moet bekijken, ik rijdt nu nog steeds en er wordt dezer dagen wat afgepekeld...
Met dat preventieve gestrooi van tegenwoordig zouden ze wat mij betreft onmiddellijk moeten ophouden. Hiermee wordt aan automobilisten alleen maar de (domme) boodschap afgegeven dat iedereen ongeacht de weersomstandigheden lekker keihard kan blijven doorrijden. Maar dat is misschien iets voor een ander topic.

De oplossing van Dgr is wel ludiek. Maar als je die sokken in het najaar om je voorpoten doet, weet je niet wat je ziet als je ze er in het voorjaar weer afhaalt. Onder die sokken rot de pekel lekker door zonder dat je het ziet.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Roest op voorvork

Bericht door Sparkle Black Peter »

BerkRod schreef;
Peter: als je eens wilt informeren, graag.
Ze zijn besteld. Volgende week heb ik ze binnen. Ik wil er wel een paar naar je toesturen, kun je het zelf ervaren.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1252
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Roest op voorvork

Bericht door TT-Strom »

ow super, thanks! zie pb.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Plaats reactie