24000km: tips en wat daarna?
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4887
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
24000km: tips en wat daarna?
13 juni had ie (of is een V-Strom een 'ze'?) net 18000km, nu bijna 25000. Je wordt bedankt Paul, met je ritten iedere week
Dat betekent eerste beurt. De 24000km beurt.
Motoport Zelhem zegt dat als er niets is dat zo'n 370,- gaat kosten. Vrijdag gaat het gebeuren.
Leuke bijkomstigheid: krijg weer een leenfiets. Altijd leuk.
Zijn er zaken waar ik op moet letten, die ik van te voren afspreek, en nog besparings opties?
Ik wil niet graag zelf gaan knutselen, maar stop iedere euro besparing liever in de tank of in mijn spaarpot voor een Garmin.
Graag jullie tips.
EDIT:Inmiddels topic door Jokapo gestart gelezen over het interval. Laat onderstaande maar, tenzij je je wilt uitleven.
Ik ga denk ik voor 10-12000 of 1x per jaar. Maar tips over de 24k beurt zijn welkom.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben niet gewend iedere 6000km naar de dealer te gaan met mijn koekblik.
Is het erg bijvoorbeeld de 30000 over te slaan of de interval op te rekken naar bijvoorbeeld 10000km?
Of gaan jullie iedere 6000km? Hoe gaat dat zo in de praktijk?
Ik wil niet besparen op onderhoud als het niet gewenst is, maar ook niet onnodig uitgeven.
Dat betekent eerste beurt. De 24000km beurt.
Motoport Zelhem zegt dat als er niets is dat zo'n 370,- gaat kosten. Vrijdag gaat het gebeuren.
Leuke bijkomstigheid: krijg weer een leenfiets. Altijd leuk.
Zijn er zaken waar ik op moet letten, die ik van te voren afspreek, en nog besparings opties?
Ik wil niet graag zelf gaan knutselen, maar stop iedere euro besparing liever in de tank of in mijn spaarpot voor een Garmin.
Graag jullie tips.
EDIT:Inmiddels topic door Jokapo gestart gelezen over het interval. Laat onderstaande maar, tenzij je je wilt uitleven.
Ik ga denk ik voor 10-12000 of 1x per jaar. Maar tips over de 24k beurt zijn welkom.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben niet gewend iedere 6000km naar de dealer te gaan met mijn koekblik.
Is het erg bijvoorbeeld de 30000 over te slaan of de interval op te rekken naar bijvoorbeeld 10000km?
Of gaan jullie iedere 6000km? Hoe gaat dat zo in de praktijk?
Ik wil niet besparen op onderhoud als het niet gewenst is, maar ook niet onnodig uitgeven.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Ik begrijp ook niet waar die 6000 Km voor nodig is. De mijne gaat alleen naar de dealer als de kleppen gesteld moeten worden, da's dan een zg grote beurt.
Tussendoor nooit. Of er moet ergens een bandje, tandwiel of kettinkje vervangen worden.
Pas geweest bij 52.000 Km, volgende beurt bij 75.000 (ongeveer) bandjes moeten tussendoor nog wel een keertje en ketting/tandwieltjes zitten er nu (stand 60.000+ Km) pas 14.000 op.
Voor de rest, rust roest dus rijden met dat ding
Tussendoor nooit. Of er moet ergens een bandje, tandwiel of kettinkje vervangen worden.
Pas geweest bij 52.000 Km, volgende beurt bij 75.000 (ongeveer) bandjes moeten tussendoor nog wel een keertje en ketting/tandwieltjes zitten er nu (stand 60.000+ Km) pas 14.000 op.
Voor de rest, rust roest dus rijden met dat ding
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4887
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Dank je. Dit advies komt van iemand die het kan weten en zo te zien al heel wat kilometers ervaren heeft.
Dat telt.
Dat telt.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Zolang je niet iedere dag kleine pisstukjes rijdt lekker door blijven rijden. Ik gooi er ieder jaar nieuwe olie in en zal rond de 52000 de kleppen even laten controleren. Verder gewoon alles lekker zelf doen en in de gaten houden, scheelt een berg geld en je weet zeker of iets nodig is of niet. Ook ketting doen we met een paar vrienden zelf. Voor mijn bandjes ga ik naar Luxemburg.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4887
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Hij staat bij Motoport.
Leenfiets is een kleine Bandit.
Leuk ding, stuurt scherp, geen turbulentie oid (echt lekker), maar grijns is kleiner dan op Strom.
Morgen een paar euro lichter, maar dan is ie weer terug.
Ga vast rimstriping voor 'm uitzoeken. Uitlaatbeschermkapje was zilver en is vandaag mooi zwart gespoten.
De eerste 12k km gaan we niet meer voor een beurt.
Leenfiets is een kleine Bandit.
Leuk ding, stuurt scherp, geen turbulentie oid (echt lekker), maar grijns is kleiner dan op Strom.
Morgen een paar euro lichter, maar dan is ie weer terug.
Ga vast rimstriping voor 'm uitzoeken. Uitlaatbeschermkapje was zilver en is vandaag mooi zwart gespoten.
De eerste 12k km gaan we niet meer voor een beurt.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Mijn ervaring is dat je de olie er best wat meer kilometers in kunt laten zitten, ten minste als je de motor regelmatig gebruikt. Persoonlijk vind ik 12.000 km wat lang en hou het zelf op 8.000 a 9.000 km. De grote servicebeurten zijn bij Suzuki van belang omdat mijn ervaring is dat de klepspeling wel eens wil verlopen. Bij mijn vorige DL1000 stonden 7 van de 8 kleppen verkeerd.
De kostprijs van 370 euro voor een grote servicebeurt lijkt me redelijk. Ik heb onlangs mijn luchtfilter en de bougies vervangen en je bent toch wel even bezig met het af en opbouwen van de kuipdelen en tank. Met andere woorden, ze zijn er wel even mee bezig. Ik zou achteraf wel even nagaan of alles volgens schema is uitgevoerd. Een aantal zaken is van buitenaf te controleren, zoals olie, oliefilter en ook kun je meestal wel zien of de kleppendeksels eraf zijn geweest.
De kostprijs van 370 euro voor een grote servicebeurt lijkt me redelijk. Ik heb onlangs mijn luchtfilter en de bougies vervangen en je bent toch wel even bezig met het af en opbouwen van de kuipdelen en tank. Met andere woorden, ze zijn er wel even mee bezig. Ik zou achteraf wel even nagaan of alles volgens schema is uitgevoerd. Een aantal zaken is van buitenaf te controleren, zoals olie, oliefilter en ook kun je meestal wel zien of de kleppendeksels eraf zijn geweest.
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Een beetje merkwaardig dat ze bij een 18.000 km beurt niet naar je kleppen gekeken hebben. Dat is op zijn minst niet erg klantgericht. De klepspeling lijkt mij nu het enige waar naar gekeken moet worden als je al bij 18.000 km een beurt gehad hebt.
Je moet je afvragen of je überhaupt wel bij deze dealer wilt blijven, je wordt nogal op kosten gejaagd.
Persoonlijk kijk ik nooit naar het aantal kilometers, ik laat mijn brommer 1 keer per jaar beurten. Dat moet bij een moderne brommer gewoon voldoende zijn. Bij mij heeft de olie er afgelopen jaar ruim 15.000 km in gezeten. Geen enkel nadelig effect gemerkt, ook de dealer had nix hierover te melden.
Je moet je afvragen of je überhaupt wel bij deze dealer wilt blijven, je wordt nogal op kosten gejaagd.
Persoonlijk kijk ik nooit naar het aantal kilometers, ik laat mijn brommer 1 keer per jaar beurten. Dat moet bij een moderne brommer gewoon voldoende zijn. Bij mij heeft de olie er afgelopen jaar ruim 15.000 km in gezeten. Geen enkel nadelig effect gemerkt, ook de dealer had nix hierover te melden.
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Op zich is het niet vreemd dat ze bij de 18.000 km-beurt niet naar de klepspeling kijken. Suzuki schrijft in haar onderhoudshandleiding namelijk voor dat de klepspeling bij 24.000km gecontroleerd moet worden. Als ze eerder gaan controleren dan jagen ze de klant extra op kosten en ik verwacht dat het merendeel van de klanten dat niet echt zal waarderen.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4887
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Beurt gehad. Gewone 24k beurt, dus grote beurt + kleppen controle.
Niets aan de hand op de remblokjes achter na. Die zijn vernieuwd. Totaal 415,28. Nog geen 4 uur werk.
Ik zal de details in het topic wat kost een 24000 km beurt zetten.
Dealer raadde aan bij veel korte ritten (zeg maar < 50 km) vaker een beurt te doen. Interval tussen 6000 en 10000 km.
Als dat niet veel voor kwam, was 12000-15000 km geen probleem.
Ik sla in ieder geval de 30000 km beurt wel over.
Kom tijdens de ritten genoeg ervaren V-Strommers tegen die wel iets zinnigs over mijn ketting en banden kunnen zeggen.
Niets aan de hand op de remblokjes achter na. Die zijn vernieuwd. Totaal 415,28. Nog geen 4 uur werk.
Ik zal de details in het topic wat kost een 24000 km beurt zetten.
Dealer raadde aan bij veel korte ritten (zeg maar < 50 km) vaker een beurt te doen. Interval tussen 6000 en 10000 km.
Als dat niet veel voor kwam, was 12000-15000 km geen probleem.
Ik sla in ieder geval de 30000 km beurt wel over.
Kom tijdens de ritten genoeg ervaren V-Strommers tegen die wel iets zinnigs over mijn ketting en banden kunnen zeggen.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Jomme Dox
- DL1000 berijder
- Berichten: 608
- Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
- Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
- Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)
Re: 24000km: tips en wat daarna?
24.000 km beurt gehad. 447.75 euro naar de verdommenis.
Mijn ketting en tandwielen moesten nog niet vervangen worden. En dit ZONDER dat Osco gedoe.
Al een geluk dat ik me dat niet heb laten aansmeren. Gewoon op tijd invetten met een goed produkt.
Wat me vooral stoort is dat er een koppelingscylinder kapot was (102.40 euro) en dat ik dat om de 24.000 km ga tegenkomen. Blijkt een zwakte van de DL blijkbaar. Ik had het al gemerkt dat hij stroef ontkoppelde, en dat er een lek was. Natuurlijk net uit garantie....
Ook mijn achterband moet binnen 1.500 km aan vervanging toe. Tel dat er allemaal bij, en we zitten aan 800 euro. Komt duurder uit dan mijn auto verdomme !
Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet bij Yamaha ben gebleven. Daar had ik al die miserie niet mee hoor. Verbruik veel lager, niet kapot te krijgen motor en onderdelen. 4 cylinders ! Tsja, het zij zo.....
Mijn ketting en tandwielen moesten nog niet vervangen worden. En dit ZONDER dat Osco gedoe.
Al een geluk dat ik me dat niet heb laten aansmeren. Gewoon op tijd invetten met een goed produkt.
Wat me vooral stoort is dat er een koppelingscylinder kapot was (102.40 euro) en dat ik dat om de 24.000 km ga tegenkomen. Blijkt een zwakte van de DL blijkbaar. Ik had het al gemerkt dat hij stroef ontkoppelde, en dat er een lek was. Natuurlijk net uit garantie....
Ook mijn achterband moet binnen 1.500 km aan vervanging toe. Tel dat er allemaal bij, en we zitten aan 800 euro. Komt duurder uit dan mijn auto verdomme !
Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet bij Yamaha ben gebleven. Daar had ik al die miserie niet mee hoor. Verbruik veel lager, niet kapot te krijgen motor en onderdelen. 4 cylinders ! Tsja, het zij zo.....
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Zeg Jomme, waarom verkoop je dat stuk oud ijzer van jou niet?
Met wat chance vang je voor dat wrak nog wel een paar honderd euro en kun je er een studentje motortechniek mee blij maken.
Met wat chance vang je voor dat wrak nog wel een paar honderd euro en kun je er een studentje motortechniek mee blij maken.
Spooky Action At A Distance !
- Jomme Dox
- DL1000 berijder
- Berichten: 608
- Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
- Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
- Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)
Re: 24000km: tips en wat daarna?
oud ijzer ?Wullebolle schreef:Zeg Jomme, waarom verkoop je dat stuk oud ijzer van jou niet?
Ne plastieken DL 1000 van 2008 - met alles erop en eraan ? Nieuw gekocht !
Tis dat hij zo goed zit, en dat mijn ouwe knoken er deugd van hebben, zeker met dat Corbin zadel - anders was hij allang weg.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Koppeling is ff k*t... maar verder een hoop arbeidsloon zeker? Klepspeling controleren is een hoop werk bij een Strom.. eer alles er af is.... (kloteradiator....)
Achterband moet jeniet om zeuren is gewoon gebruik... en ketting en tandwielen gingen er bij mij pas bij 47.000 van af! (en waren niet eens echt heel erg op)
Ik weet niet hoe duur jouw bandjes zijn maar 447.75 + een setje banden kan echt nooit 800 euro zijn! of je komt gewoon op veel te duren adressen!
Achterband moet jeniet om zeuren is gewoon gebruik... en ketting en tandwielen gingen er bij mij pas bij 47.000 van af! (en waren niet eens echt heel erg op)
Ik weet niet hoe duur jouw bandjes zijn maar 447.75 + een setje banden kan echt nooit 800 euro zijn! of je komt gewoon op veel te duren adressen!
Jomme Dox schreef:24.000 km beurt gehad. 447.75 euro naar de verdommenis.
Mijn ketting en tandwielen moesten nog niet vervangen worden. En dit ZONDER dat Osco gedoe.
Al een geluk dat ik me dat niet heb laten aansmeren. Gewoon op tijd invetten met een goed produkt.
Wat me vooral stoort is dat er een koppelingscylinder kapot was (102.40 euro) en dat ik dat om de 24.000 km ga tegenkomen. Blijkt een zwakte van de DL blijkbaar. Ik had het al gemerkt dat hij stroef ontkoppelde, en dat er een lek was. Natuurlijk net uit garantie....
Ook mijn achterband moet binnen 1.500 km aan vervanging toe. Tel dat er allemaal bij, en we zitten aan 800 euro. Komt duurder uit dan mijn auto verdomme !
Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet bij Yamaha ben gebleven. Daar had ik al die miserie niet mee hoor. Verbruik veel lager, niet kapot te krijgen motor en onderdelen. 4 cylinders ! Tsja, het zij zo.....
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Zojuist mn strom opgehaald van de 24000km beurt (met 28057km op de teller:P)
Ik had zelf al het plaatwerk verwijderd (om het eens goed te poetsen) en dat scheelt natuurlijk ook weer een beetje in arbeidsloon.
Wat is er allemaal aan gedaan:
- Koelvloeistof vervangen
- carterring vervangen
- nieuwe oliefilter
- olie natuurlijk vervanger
- 2 nieuwe bougies
- 2 nieuwe shims
- 4 kleppen gesteld
- 1 nieuwe luchtfilter
- 1/2e fles DOT4
- kopppeling afgesteld
- remvloeistof vervangen (voor en achter)
controle aan alle standaard dingen (verlichting, accu, wiellagers, balhoofdlagers, bandenspaning)
4 arbeidsuren
Totale kosten inc. BTW €352.
Mij hoor je niet klagen en strom loopt als een zonnetje:)
Ik had zelf al het plaatwerk verwijderd (om het eens goed te poetsen) en dat scheelt natuurlijk ook weer een beetje in arbeidsloon.
Wat is er allemaal aan gedaan:
- Koelvloeistof vervangen
- carterring vervangen
- nieuwe oliefilter
- olie natuurlijk vervanger
- 2 nieuwe bougies
- 2 nieuwe shims
- 4 kleppen gesteld
- 1 nieuwe luchtfilter
- 1/2e fles DOT4
- kopppeling afgesteld
- remvloeistof vervangen (voor en achter)
controle aan alle standaard dingen (verlichting, accu, wiellagers, balhoofdlagers, bandenspaning)
4 arbeidsuren
Totale kosten inc. BTW €352.
Mij hoor je niet klagen en strom loopt als een zonnetje:)
Gr. Chiel
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: 24000km: tips en wat daarna?
hehe ik heb nog 1200km te gaan dan (26850 nu, de 24K beurt moet nog ff wachten)Cplegt schreef:Zojuist mn strom opgehaald van de 24000km beurt (met 28057km op de teller:P)
Lijkt me heel acceptabel. De kleppen zijn tenslotte effectief gesteld, niet enkel gecontroleerd....
Wat is er allemaal aan gedaan:
...
4 arbeidsuren
Totale kosten inc. BTW €352.
Merk je echt duidelijk dat ie beter loopt?
Spooky Action At A Distance !
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: 24000km: tips en wat daarna?
ik heb er nu nog maar 5km mee gereden, ik moet straks nog naar mn werk, dan zal ik ff kijken hoe en wat precies.
Mijn gevoel nu zegt dat zij rustiger en gelijkmatiger loopt, zeker in het lage toeren gebied.
Ik ben er erg tevreden over
Mijn gevoel nu zegt dat zij rustiger en gelijkmatiger loopt, zeker in het lage toeren gebied.
Ik ben er erg tevreden over
Gr. Chiel
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: 24000km: tips en wat daarna?
Zo dat zijn weer een 100km extra op de teller, terwijl het heen en weer naar mn werk maar 30km is
De vstrom grijns is nog breeder als normaal op de een of andere manier, en de motor doet me denken aan een spinende kater, die veranderd in een tijger als je aan het gas gaat lopen trekken
De vstrom grijns is nog breeder als normaal op de een of andere manier, en de motor doet me denken aan een spinende kater, die veranderd in een tijger als je aan het gas gaat lopen trekken
Gr. Chiel