Te lage laad spanning.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 16-09-2022, 20:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2006)
Te lage laad spanning.
Hallo heeft iemand een idee heb namelijk een probleem met de DL1000 uit '06.
Er is niet genoeg laadcapaciteit/stroom voor de accessoires bv. navigatie of de handvatverwarming, zonder een van deze twee te gebruiken werkt alles naar behoren enkel laad hij de (nieuwe gel) accu maar op tot 12,2V.
Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd.
- Spanningsregelaar vervangen (dacht in eerste instantie die staat op begeven).
- Massa aansluiting motorblok naar accu gecontroleerd.
- De weerstand van de drie spoelen (stator) doorgemeten geven alle drie het zelfde aan.
- Spanning met draaiende motor voor de regelaar gemeten (onbelast) en geeft hij +/- 60V-wissel spanning.
- Spanning met draaiende motor na de regelaar gemeten (onbelast/stekker los) Door de 15V.
Heeft iemand nog sugesties??
Alvast bedankt.
Er is niet genoeg laadcapaciteit/stroom voor de accessoires bv. navigatie of de handvatverwarming, zonder een van deze twee te gebruiken werkt alles naar behoren enkel laad hij de (nieuwe gel) accu maar op tot 12,2V.
Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd.
- Spanningsregelaar vervangen (dacht in eerste instantie die staat op begeven).
- Massa aansluiting motorblok naar accu gecontroleerd.
- De weerstand van de drie spoelen (stator) doorgemeten geven alle drie het zelfde aan.
- Spanning met draaiende motor voor de regelaar gemeten (onbelast) en geeft hij +/- 60V-wissel spanning.
- Spanning met draaiende motor na de regelaar gemeten (onbelast/stekker los) Door de 15V.
Heeft iemand nog sugesties??
Alvast bedankt.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7590
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Te lage laad spanning.
Je schrijft dat er niet genoeg laadspanning is voor de accessoires. Je dynamo levert een maximale capaciteit. Van de 650 (K-serie) is dat 375 watt. Van de 1000 weet ik het niet maar zal niet heel veel meer zijn. Als je meer stroom afneemt dan dat de dynamo kan bijladen dan ligt dat niet aan de dynamo maar aan te veel accessoires tegelijk aanhebben.
Maar het is een vreemd verhaal dat het aanhebben van je navigatie al tot problemen leidt. Die verbruikt zo weinig dat dit nauwelijks invloed kan/mag hebben. En als je verder geen grote verbruikers hebt moet handvatverwarming gewoon kunnen.
Deed alles het dan wel met je oude accu? Zo ja, dan zou ik eens een andere accu uitproberen.
Maar het is een vreemd verhaal dat het aanhebben van je navigatie al tot problemen leidt. Die verbruikt zo weinig dat dit nauwelijks invloed kan/mag hebben. En als je verder geen grote verbruikers hebt moet handvatverwarming gewoon kunnen.
Deed alles het dan wel met je oude accu? Zo ja, dan zou ik eens een andere accu uitproberen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5073
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: Te lage laad spanning.
De 1000 heeft sinds model 2004 geen 375 maar 400Watt. Zoals Rob al aangeeft moet HVV en navi geen probleem zijn. Kwestie van optellen wattage accessoires en van de motor.
Volgens mij zou de spanning 75V moeten zijn belast bij 5000Rpm. Kijk eens naar de stator, kans dat je magneten los /verschoven zijn. Bekend kwaaltje. Ook je spanningsregelaar zou de boosdoener kunnen zijn.
Volgens mij zou de spanning 75V moeten zijn belast bij 5000Rpm. Kijk eens naar de stator, kans dat je magneten los /verschoven zijn. Bekend kwaaltje. Ook je spanningsregelaar zou de boosdoener kunnen zijn.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 16-09-2022, 20:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2006)
Re: Te lage laad spanning.
@ Iron Horse.
Bedankt voor je reactie.
Bij geen accessoires aan hebben gaat het net goed.
Van de winter de Nav en Handvat verwarming gemonteerd.
En je raad het vast wel na de winter een verse accu (enkel deze is van een conventuele naar Gel accu geüpgraded).
@ Sparkle Black Peter
Bedankt voor jou reactie.
Spannings regelaar als eerste vervangen toen ik dit probleem ervaarde.
Dan van de winter de carterdeksel maar eens lichten en het vliegwiel inspecteren.
Anders moet er ergens een grote weerstand/lekstroom zitten en de power weg slurpen.
Bedankt voor je reactie.
Bij geen accessoires aan hebben gaat het net goed.
Van de winter de Nav en Handvat verwarming gemonteerd.
En je raad het vast wel na de winter een verse accu (enkel deze is van een conventuele naar Gel accu geüpgraded).
@ Sparkle Black Peter
Bedankt voor jou reactie.
Spannings regelaar als eerste vervangen toen ik dit probleem ervaarde.
Dan van de winter de carterdeksel maar eens lichten en het vliegwiel inspecteren.
Anders moet er ergens een grote weerstand/lekstroom zitten en de power weg slurpen.
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: Te lage laad spanning.
Te weinig capaciteit is vrijwel altijd stator
De stator bestaat uit 3 spoelen. Als er 1 niet meewerkt krijg je dus zoiets.
JE kunt het nameten.
Verschillende AC spanningen / meggeren
Maar je ziet het zelf ook al wel gok ik.
De stator bestaat uit 3 spoelen. Als er 1 niet meewerkt krijg je dus zoiets.
JE kunt het nameten.
Verschillende AC spanningen / meggeren
Maar je ziet het zelf ook al wel gok ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TL1000 forever
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 16-09-2022, 20:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2006)
Re: Te lage laad spanning.
Probleem gevonden.
Heb ze opnieuw gelijmd.
Werkt perfect.
Met Loctite 401 (lijm) en activator Sf7240.
stationair 14,4 Volt
Met verwarming aan 14.1 Volt.
Heb ze opnieuw gelijmd.
Werkt perfect.
Met Loctite 401 (lijm) en activator Sf7240.
stationair 14,4 Volt
Met verwarming aan 14.1 Volt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Te lage laad spanning.
Mooi dat het probleem gevonden en opgelost is
Nu weer lekker zonder zorgen genieten van het rijden
Nu weer lekker zonder zorgen genieten van het rijden
Groeten,
Adri
Adri