remblok probleempje
remblok probleempje
Hoi,
Gisteren er achter gekomen dat mijn achterrem op e.o.a. manier vast is gelopen (aan 1 kant, raar), waarbij het remblokje aan de buitenzijde totaal weg was en waarna de remschijf schade op heeft gelopen. Het andere remblokje (ook aan de achterzijde) was nog nieuw. Deze zijn een week of 8 nog vernieuwd geweest en goed gemonteerd. Het rare is dat het remmechanisme gewoon soepel werkt en geen zichtbare problemen geeft. Jammer dat ik er te laat achter kwam...
Iemand eerder soortgelijke ervaring opgedaan..?
Grt Roel
Gisteren er achter gekomen dat mijn achterrem op e.o.a. manier vast is gelopen (aan 1 kant, raar), waarbij het remblokje aan de buitenzijde totaal weg was en waarna de remschijf schade op heeft gelopen. Het andere remblokje (ook aan de achterzijde) was nog nieuw. Deze zijn een week of 8 nog vernieuwd geweest en goed gemonteerd. Het rare is dat het remmechanisme gewoon soepel werkt en geen zichtbare problemen geeft. Jammer dat ik er te laat achter kwam...
Iemand eerder soortgelijke ervaring opgedaan..?
Grt Roel
Re: remblok probleempje
beste roel,
staat niet de remzuiger van de remklauw vast?
wil nog wel eens voorkomen dat als daar roest tussenkomt de zuiger wel uit gaat maar niet terugkomt.
waardoor 1 remblokje aangeduwt blijft tegen de remschijf.
dat zou ik eerst even proberen met een waterpomptank kijken of je de remzuiger terug kan duwen.
suc6 en ik hoor het wel.
gr martijn
staat niet de remzuiger van de remklauw vast?
wil nog wel eens voorkomen dat als daar roest tussenkomt de zuiger wel uit gaat maar niet terugkomt.
waardoor 1 remblokje aangeduwt blijft tegen de remschijf.
dat zou ik eerst even proberen met een waterpomptank kijken of je de remzuiger terug kan duwen.
suc6 en ik hoor het wel.
gr martijn
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7590
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: remblok probleempje
Tegen roest wat kopervet gebruiken. Wel oppassen dat het niet op de remblokken komt.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Roba
- DL650 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
- Woonplaats: Almere
Re: remblok probleempje
Een veel voorkomende oorzaak van dergelijke problemen is putcorrosie op de zuiger die tegen het remblok aanduwt. Dit wordt meestal veroorzaakt door rijden met oude remvloeistof. Remvloeistof neemt na verloop van tijd steeds meer zuurstof en vocht op (te herkennen aan een steeds donker wordende kleur). Daar waar de zuiger soms met de buitenlucht en soms met de remolie in aanraking komt (randje op de zuiger) zal na verloop van tijd de zuiger worden aangetast. De oneffenheden die dit veroorzaakt zorgen er voor dat de zuiger niet meer soepel door de keerring loopt en op een gegeven moment niet meer voldoende naar binnen wil zoals MartijnR al aangeeft.
Het terugduwen met een een waterpomptang is om twee redenen niet aan te raden. Als eerste is het moeilijk om gelijkmatig druk op de zuiger uit te oefenen zodat hij recht naar binnen gaat. Overigens: als je hem terugduwt moet je wel het deksel van het remreservoir er af halen anders bouw je druk op. Ten tweede lost terugduwen het probleem niet op. Op een gegeven moment zal het je weer overkomen. Haal de boel uit elkaar en "polijst" de zuiger met scotch brite totdat hij weer mooi glad is en nog beter: vervang de zuiger en keerring.
Ervaringen uit het verleden hebben mij geleerd geen risico's met remmen te nemen... NOOIT!
Het terugduwen met een een waterpomptang is om twee redenen niet aan te raden. Als eerste is het moeilijk om gelijkmatig druk op de zuiger uit te oefenen zodat hij recht naar binnen gaat. Overigens: als je hem terugduwt moet je wel het deksel van het remreservoir er af halen anders bouw je druk op. Ten tweede lost terugduwen het probleem niet op. Op een gegeven moment zal het je weer overkomen. Haal de boel uit elkaar en "polijst" de zuiger met scotch brite totdat hij weer mooi glad is en nog beter: vervang de zuiger en keerring.
Ervaringen uit het verleden hebben mij geleerd geen risico's met remmen te nemen... NOOIT!
Groeten,
Rob
Rob
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: remblok probleempje
Naast de zuiger zelf kun je ook even de 2 bouten van de klauw zelf losmaken en schoonmaken/invetten.
Als dat niet soepel kan schuifen heb je hetzelfde effect denk ik zo.
Als dat niet soepel kan schuifen heb je hetzelfde effect denk ik zo.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Re: remblok probleempje
Bedankt voor jullie reacties, ik zal jullie adviezen opvolgen. En hopelijk zijn we weer snel van dit witte weer af, niks aan zo...
Grt Roel
Grt Roel