Hoe kan dit ?
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Hoe kan dit ?
Omdat de V-Strom toch in de garage staat, en het nog 3 weken duurt voor ik examen mag doen, ben ik eens begonnen met wat dingen te controleren. Ik heb namelijk niet zo'n hele hoge pet op van de gemiddelde monteur en/of motorzaak. Het eerste wat me opviel bij controle van de achterste bougie, was de aansluiting tussen gasklephuis en cilinder.
Ik had het idee dat er hier nog nooit gesleuteld was. Alle bouten en moeren zagen er nog "maagdelijk" uit. Het lijkt me wel erg sterk dat dit in de fabriek zo afgeleverd wordt. Na verwijdering van de tank heb ik het geheel maar wat gefatsoeneerd.
Dit kostte geen enkele moeite, dus het blijft een beetje vreemd.
Omdat de tank eraf was, ook maar even in het luchtfilterhuis gekeken. Hier viel op dat er toch redelijk wat vette aanslag aanwezig was. Weet iemand of dit normaal is ?
Na schoonmaken zag het er in elk geval weer wat beter uit.
Ondanks dat ik het idee had dat er niet veel onderhoud gepleegd was in de afgelopen 15.000 km., zag de bougie er nog als nieuw uit. Toch nog een meevaller.
De scheve bevestiging wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk luchtlekkage was. Aan het rijden was niets te merken. Al met al blijft het een verschrikkelijk mooie motor, en een paar clandestiene ritjes in de straat beloven veel goeds (zelfs op mijn leeftijd kun je het af en toe niet laten).
Ik had het idee dat er hier nog nooit gesleuteld was. Alle bouten en moeren zagen er nog "maagdelijk" uit. Het lijkt me wel erg sterk dat dit in de fabriek zo afgeleverd wordt. Na verwijdering van de tank heb ik het geheel maar wat gefatsoeneerd.
Dit kostte geen enkele moeite, dus het blijft een beetje vreemd.
Omdat de tank eraf was, ook maar even in het luchtfilterhuis gekeken. Hier viel op dat er toch redelijk wat vette aanslag aanwezig was. Weet iemand of dit normaal is ?
Na schoonmaken zag het er in elk geval weer wat beter uit.
Ondanks dat ik het idee had dat er niet veel onderhoud gepleegd was in de afgelopen 15.000 km., zag de bougie er nog als nieuw uit. Toch nog een meevaller.
De scheve bevestiging wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk luchtlekkage was. Aan het rijden was niets te merken. Al met al blijft het een verschrikkelijk mooie motor, en een paar clandestiene ritjes in de straat beloven veel goeds (zelfs op mijn leeftijd kun je het af en toe niet laten).
Ik kan dit alleen maar beamen, ik heb de mijne ook al moeten terugplaatsen, nadat de motor vreselijk plofte. En doordat de rubber los komt bij een plof (terugslag) kan hierdoor valse lucht worden aangezogen (verkeerde mengeling oftewel teveel lucht) waardoor er nog meer ploffen volgen indien men er niets aan doet. Dit is een ziekte van de 1000 DL.L-Strom schreef:Als de motor een keer geploft heeft bij het gas geven kan het zijn ,door de druk richting luchtfilter, dat hierdoor het rubber los gedrukt wordt.
Dit lijkt mij de enige verklaring,mits alles van fabriekswege uit goed gemonteerd is geweest.
Gr. Leo.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Wees maar blij dat je het "toevallig" ontdekte, 2 weken geleden knalde bij mijn DL1000 ook het inlaatrubber eraf, waardoor zelfs het gas bleef hangen en de motor alleen maar sneller wilde gaan rijden. Ben toen keihard in de remmen gegaan zonder de koppeling in te knijpen zodat de motor gedwongen werd om steeds minder toeren te maken. Toen deze onder de 2500 toeren kwam reageerde het gas weer.
Ben direkt naar de dealer gehikt en geploft waarna de inlaatrubbers zijn vervangen. Kosten 273 euro. Gelukkig was mijn dealer zo sympathiek om contact met Suzuki hierover op te nemen en heb ik 93 euro terug gekregen (kosten van de inlaatrubbers) Het arbeidsloon heb ik wel moeten betalen.
Ben direkt naar de dealer gehikt en geploft waarna de inlaatrubbers zijn vervangen. Kosten 273 euro. Gelukkig was mijn dealer zo sympathiek om contact met Suzuki hierover op te nemen en heb ik 93 euro terug gekregen (kosten van de inlaatrubbers) Het arbeidsloon heb ik wel moeten betalen.
Ik had met mijn duizend een vergelijkbaar verhaal, tijdens een beurt door Hoegee motoren uitgevoerd, kwamen ze er achter dat deze rubbers waren "verweekt". Ze hebben ze onmiddelijk vervangen en ik moest (als ik het mij goed herinner) 148 eurisch afrekenen. Hij zou het met de inporteur opnemen wat er mogelijk was, omdat hij al drie jaar in mijn bezit was en 24 000 op de teller had staan kreeg ik via Hoegee van Suzuki nederland alles netjes terug gestort. Arbeidsloon ??? wat is dat... Dat noem ik nog eens service.Diffie schreef:Wees maar blij dat je het "toevallig" ontdekte, 2 weken geleden knalde bij mijn DL1000 ook het inlaatrubber eraf, waardoor zelfs het gas bleef hangen en de motor alleen maar sneller wilde gaan rijden. Ben toen keihard in de remmen gegaan zonder de koppeling in te knijpen zodat de motor gedwongen werd om steeds minder toeren te maken. Toen deze onder de 2500 toeren kwam reageerde het gas weer.
Ben direkt naar de dealer gehikt en geploft waarna de inlaatrubbers zijn vervangen. Kosten 273 euro. Gelukkig was mijn dealer zo sympathiek om contact met Suzuki hierover op te nemen en heb ik 93 euro terug gekregen (kosten van de inlaatrubbers) Het arbeidsloon heb ik wel moeten betalen.
Hoi Bandit
Dat is idd een superservice!!
In mijn geval hebben ze mijn motor tussendoor gerepareerd en kon ik hem na 2 dagen weer ophalen. Dat ik helaas niet het geluk heb wat jij hebt gehad, ben ik toch blij dat ik mijn motor zo snel weer terug had en achteraf toch nog "iets" van de kosten heb teruggekregen.
Dat is idd een superservice!!
In mijn geval hebben ze mijn motor tussendoor gerepareerd en kon ik hem na 2 dagen weer ophalen. Dat ik helaas niet het geluk heb wat jij hebt gehad, ben ik toch blij dat ik mijn motor zo snel weer terug had en achteraf toch nog "iets" van de kosten heb teruggekregen.
- Stroom2
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
- Woonplaats: Lunteren
Het is volgens mij een bekend probleem waarover op het forum in het verleden veel over is geschreven en vermeld. Ik weet niet beter als dat het een gevolg is van het ploffen (back-fire ??)waardoor het rubber er tussen uit gaat.
Vwb het luchtfilter kan ik alleen maar vertellen wat mijn dealer er van vindt. Zij vernieuwen het luchtfilter inmiddels bij de 12000 ipv de 18000 zoals is voorgeschreven. Dit alleen vanwege de vervuiling en het wat slechter gaan lopen richting de 18000 en de klachten die daarmee gepaard gingen. Ook voor de bougies heeft men dit en vervangt deze bij de 12 ipv de 18.
Op deze wijze kost de 12 iets meer, maaar alles is toch al los (tank ed) en de 18 minder omdat daar alles niet los behoeft te worden gehaald. De 18 is dan meer en tussenbeurtje voor je olie en filter geworden.
Vwb het luchtfilter kan ik alleen maar vertellen wat mijn dealer er van vindt. Zij vernieuwen het luchtfilter inmiddels bij de 12000 ipv de 18000 zoals is voorgeschreven. Dit alleen vanwege de vervuiling en het wat slechter gaan lopen richting de 18000 en de klachten die daarmee gepaard gingen. Ook voor de bougies heeft men dit en vervangt deze bij de 12 ipv de 18.
Op deze wijze kost de 12 iets meer, maaar alles is toch al los (tank ed) en de 18 minder omdat daar alles niet los behoeft te worden gehaald. De 18 is dan meer en tussenbeurtje voor je olie en filter geworden.
Groeten Barry/Stroom2.
Hoi Martien-1000
Dat luchtfilterhuis is niet pluis. Ik heb die van mij net open gehad, maar daar was nog geen spoortje olie te ontdekken. Maar mijn V-strom heeft net 13000km gedraaid en is van 2006.
Al die olie troep moet uit het carter of achter het kleppendeksel wegkomen, misschien een keer te veel olie gevuld?
Dat luchtfilterhuis is niet pluis. Ik heb die van mij net open gehad, maar daar was nog geen spoortje olie te ontdekken. Maar mijn V-strom heeft net 13000km gedraaid en is van 2006.
Al die olie troep moet uit het carter of achter het kleppendeksel wegkomen, misschien een keer te veel olie gevuld?