Ik ga zelf aan de slag!
Ik ga zelf aan de slag!
mijn tellertje staat op ruim 12.000 km en ik moet dus zo langzamerhand gaan denken aan een servicebeurt.
Als ik alle kopij over dit onderwerp in deze rubriek lees, kom ik tot de conclusie dat ik zelf maar eens aan de slag ga.
Ik ga olie/oliefilter/luchtfilter/bougies aanschaffen en trek er een hele dag voor uit om alles lekker te reinigen en in te vetten, incluis de ketting, en alle boutjes natrekken.
Ik denk dat ik met 70 eurootjes in mijn portemonee een heel eind kom.
Als je vandaag de dag een auto koopt dan kom je na 30.000 km pas weer terug voor z'n eerste beurt. De olie wordt in die tijd zelfs nooit vernieuwd!De meeste mensen halen dat niet eens want dan wordt ie alweer ingeruild.
Het lijkt me toch wel sterk overdreven dat een moderne motor als de V-Strom is iedere 6.000 km een beurt nodig heeft.
We rijden toch geen Paris-Dakar ermee???
Dus ik ga binnenkort de stoute schoenen aantrekken en dan loopt ie weer als een zonnetje. (dat doet ie nu trouwens ook al)
Als ik alle kopij over dit onderwerp in deze rubriek lees, kom ik tot de conclusie dat ik zelf maar eens aan de slag ga.
Ik ga olie/oliefilter/luchtfilter/bougies aanschaffen en trek er een hele dag voor uit om alles lekker te reinigen en in te vetten, incluis de ketting, en alle boutjes natrekken.
Ik denk dat ik met 70 eurootjes in mijn portemonee een heel eind kom.
Als je vandaag de dag een auto koopt dan kom je na 30.000 km pas weer terug voor z'n eerste beurt. De olie wordt in die tijd zelfs nooit vernieuwd!De meeste mensen halen dat niet eens want dan wordt ie alweer ingeruild.
Het lijkt me toch wel sterk overdreven dat een moderne motor als de V-Strom is iedere 6.000 km een beurt nodig heeft.
We rijden toch geen Paris-Dakar ermee???
Dus ik ga binnenkort de stoute schoenen aantrekken en dan loopt ie weer als een zonnetje. (dat doet ie nu trouwens ook al)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik zou willen zeggen; welkom bij de club doe-het-zelvers. Laatst m'n gereedschap voor een groot deel vernieuwd en mij zien ze ook niet snel meer bij de werkplaats. Voor een 12.000 beurt zul je niet zo lang bezig zijn. En met 70 Euro hou je nog ruim geld over op een 12.000 beurt.
Voor een motorfiets moet je wel bedenken dat die vaak meer dan 2 keer (en soms wel 3 keer) zoveel toeren maakt dan de gemiddelde auto, dus dat vergelijk gaat niet helemaal op.
Voor een motorfiets moet je wel bedenken dat die vaak meer dan 2 keer (en soms wel 3 keer) zoveel toeren maakt dan de gemiddelde auto, dus dat vergelijk gaat niet helemaal op.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
't is natuurlijk wel zo dat we 't dubbele aantal toeren rijden van een auto (over 't algemeen)M-Strom schreef:
Het lijkt me toch wel sterk overdreven dat een moderne motor als de V-Strom is iedere 6.000 km een beurt nodig heeft.
We rijden toch geen Paris-Dakar ermee???
Dat we de helft van de olie hebben van een auto,
dat we een relatief klein filtertje hebben,
Het specifiek vermogen hoger ligt.
en daarom gaan ze ook minder lang mee.
Ben het er wel mee eens dat de service interval naar de 10.000 km kan
(of ééns per jaar)
Ben 't er ook mee eens dat het makkelijk zelf gedaan kan worden
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Herzlichen Dank für Ihren Aufmerksamkeit. Es war mir jedenfalls nicht bekannt
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Wenn ihr die Anleitung zum Einstellen der Ventile und Synchronisieren der Drosselklappen für die private Nutzung haben möchtet, können wir sie eurem Admin schicken. Vielleicht findet sich ja jemand, der sie übersetzt.
Wir möchten nur darum bitten, dass dieses Wissen nicht kommerziell verwendet wird.
Wir möchten nur darum bitten, dass dieses Wissen nicht kommerziell verwendet wird.
Mijn Duits is niet zo geweldig (evenals mijn kennis van andere talen) maar ik maak uit de reactie op dat na controle bleek dat de kleppen te strak staan.
Maar volgens mij is er geen dealer in Nederland die bij een 12000 beurt de klepspeling controleert.
Volgens het ondehoudsschema hoeft dit pas bij 28.000 km.
En als er klepstelplaatjes inzitten (maar dat weet ik niet) dan heb je vaak een enorme marge.
Dus ik maak me geen zorgen over die klepstelling.
Maar volgens mij is er geen dealer in Nederland die bij een 12000 beurt de klepspeling controleert.
Volgens het ondehoudsschema hoeft dit pas bij 28.000 km.
En als er klepstelplaatjes inzitten (maar dat weet ik niet) dan heb je vaak een enorme marge.
Dus ik maak me geen zorgen over die klepstelling.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
DL650 bij 24.000 controleren van de klepspeling. Bij de DL1000 staat trouwens in het werkplaatshandboek ook 24.000 km voor het controlen van de klepspeling. Dus ik weet niet waar die 12.000 vandaan komt. Is dat iets wat in de nieuwste versie is veranderd?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Dat zijn de afstelplaatjes tussen de nokkenas en de klepstang.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
nou, die laat ik lekker even zitten, die ouwe guldens
Ben net even bij Goedhart motoren geweest om onderdeeltjes te halen:
luchtfilter 21,27 / oliefilter 12,50 / 2 bougies 17,96 (vond ik trouwens wel duur!) totaal incl. 51,73
Nu nog even bij de shell 3 ltr. goeie motorfiets olie halen.
Kettinkje heb ik ingevet en gecontroleerd toen ik thuis kwam . . . .
Dus als ik er zin in heb krijgt ie z'n/haar beurt ! ! !
Ik zal er trouwens ook eens een blikje injectie reiniger ingooien, je weet nooit waar het goed voor is
Hij snorde trouwens alsof het al zomer is . . . . . . . . .
Ben net even bij Goedhart motoren geweest om onderdeeltjes te halen:
luchtfilter 21,27 / oliefilter 12,50 / 2 bougies 17,96 (vond ik trouwens wel duur!) totaal incl. 51,73
Nu nog even bij de shell 3 ltr. goeie motorfiets olie halen.
Kettinkje heb ik ingevet en gecontroleerd toen ik thuis kwam . . . .
Dus als ik er zin in heb krijgt ie z'n/haar beurt ! ! !
Ik zal er trouwens ook eens een blikje injectie reiniger ingooien, je weet nooit waar het goed voor is
Hij snorde trouwens alsof het al zomer is . . . . . . . . .
Dann schick mir doch bitte deine EMailadresse. Ich kann dir den Text und die Bilder dann zusenden.Vdude schreef:Ja bitte, Gilla, ich werde das schon übersetzen.Gilla schreef:Wenn ihr die Anleitung zum Einstellen der Ventile und Synchronisieren der Drosselklappen für die private Nutzung haben möchtet, können wir sie eurem Admin schicken.
Je hebt gelijk Rob. Ik zat fout met die 12000 km. . Het is indererdaad 24000 km.Iron Horse schreef:DL650 bij 24.000 controleren van de klepspeling. Bij de DL1000 staat trouwens in het werkplaatshandboek ook 24.000 km voor het controlen van de klepspeling. Dus ik weet niet waar die 12.000 vandaan komt. Is dat iets wat in de nieuwste versie is veranderd?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Kan iedereen gebeuren.....
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Zo . . 2e paasdag ben ik aan de slag gegaan....
motor op twee steunen gezet, kuipdelen losgemaakt, tank verwijderd, bougies vervangen, deksel van het luchtfilterhuis losgeschroefd en de nieuwe luchtfilter erbij gepakt . . . . .
hé . . . 't lijkt wel een andere . . . verrek.....het IS EEN ANDERE ! ! ! Hebben die eikels bij Goedhart motoren mij een 1378016G00 meegegeven terwijl ik om een 1378006G00 had gevraagd ! !
SHIT SHIT SHIT....... maar gelukkig is het tweede paasdag!! Misschien is Goedhart open . . . even op de PC kijken.... en ja hoor, hij is open!
Gauw m'n vrouw met de auto ernaar toe gestuurd!
Er werd heel lankoniek gezegd "oh, die ligt ernaast in het vak"
Ja, en wij maar weer extra kilometers maken door zo'n *#^$5*{`~!!
Maar goed, weer thuis gekomen ga ik verder en leg het filter in het huis.
Hè . . . volgens mij zat er een rubberring op die andere. . . .
Gelukkig had mijn vrouw die oude weer mee terug genomen/ en ja hoor:
er zit een rubberring om de oude. Die dus even omgezet, en dicht die doos!!
Olie afgetapt en de oliefilter eraf geschroefd.
Nieuwe filter erop, 2,7 liter olie erin.
Alle draaipunten gesmeerd, boutjes nagetrokken koppeling ietsje strakker gezet en de tank met siliconen-spray ingespoten.Alles weer netjes terug-geplaatst. Effe wassen, en klaar is ie ! ! !
Wat heeft het me nu gekost?
97,84 euro en twee keer naar Goedhart in Bodegraven rijden.
EN HIJ LOOPT EN SCHAKELT WEER ALS EEN ZONNETJE ! !
motor op twee steunen gezet, kuipdelen losgemaakt, tank verwijderd, bougies vervangen, deksel van het luchtfilterhuis losgeschroefd en de nieuwe luchtfilter erbij gepakt . . . . .
hé . . . 't lijkt wel een andere . . . verrek.....het IS EEN ANDERE ! ! ! Hebben die eikels bij Goedhart motoren mij een 1378016G00 meegegeven terwijl ik om een 1378006G00 had gevraagd ! !
SHIT SHIT SHIT....... maar gelukkig is het tweede paasdag!! Misschien is Goedhart open . . . even op de PC kijken.... en ja hoor, hij is open!
Gauw m'n vrouw met de auto ernaar toe gestuurd!
Er werd heel lankoniek gezegd "oh, die ligt ernaast in het vak"
Ja, en wij maar weer extra kilometers maken door zo'n *#^$5*{`~!!
Maar goed, weer thuis gekomen ga ik verder en leg het filter in het huis.
Hè . . . volgens mij zat er een rubberring op die andere. . . .
Gelukkig had mijn vrouw die oude weer mee terug genomen/ en ja hoor:
er zit een rubberring om de oude. Die dus even omgezet, en dicht die doos!!
Olie afgetapt en de oliefilter eraf geschroefd.
Nieuwe filter erop, 2,7 liter olie erin.
Alle draaipunten gesmeerd, boutjes nagetrokken koppeling ietsje strakker gezet en de tank met siliconen-spray ingespoten.Alles weer netjes terug-geplaatst. Effe wassen, en klaar is ie ! ! !
Wat heeft het me nu gekost?
97,84 euro en twee keer naar Goedhart in Bodegraven rijden.
EN HIJ LOOPT EN SCHAKELT WEER ALS EEN ZONNETJE ! !
- Stroompje
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5112
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
- Woonplaats: Lunteren.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
tja, zonder vrouwen...............M-Strom schreef:
Gauw m'n vrouw met de auto ernaar toe gestuurd!
..................
Gelukkig had mijn vrouw die oude weer mee terug genomen/ en ja hoor:
er zit een rubberring om de oude.
Greetings, Heleen. Smiling all the way
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1125
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Heren/ Dames,
Ik heb een vraag m.b.t. de 'verplichting' de beurten uit te laten voeren door een dealer i.v.m. de garantie:
Ik voer altijd alle beurten voor de motoren zelf uit.
Aangezien echter mijn Rhino nog in de garantieperiode zit, heb ik besloten om 2 mnd geleden de 6000-beurt uit te laten voeren door de zaak waar ik 'm gekocht had.
Achteraf voel ik me zwaar bestolen, omdat ie het luchtfilter niet heeft geïnspecteerd 'omdat dat in 6000 km. nooit vuil kan worden' en voor het vervangen van de olie + filter en een beetje rond de motor kijken ( Ja, het licht brandt. Hoera, dat had ik zelf ook al gezien) wel eventjes 100 euro declareerde (normaal rekent ie daar zelfs € 150,- voor).
Nu ben ik net terug van een rondje Frankrijk (3600 km in een week ) en is de motor al weer toe aan z'n 12.000- beurt.
Ik heb eigenlijk absuluut geen zin om nogmaals een hoop geld uit te geven voor het vervangen van de olie/ filter/ bougies en het aandraaien van een aantal bouten.
Ik wil dat dus allemaal gewoon weer zelf gaan doen (uiteraard geheel conform het schema in het onderhoudsboekje).
Ik vraag me alleen af in hoeverre het ontbreken van een dealerstempel in het onderhoudsboekje invloed heeft op de garantie van Nimag.
Het is duidelijk, dat fabrieksfouten natuurlijk gewoon vervangen worden, maar wat gebeurt er als er een tandwiel in het blok stuk gaat?
krijg je dan discussies omdat ik de beurt zelf heb uitgevoerd of niet?
Wie kan hier een antwoord op geven?
Ik heb een vraag m.b.t. de 'verplichting' de beurten uit te laten voeren door een dealer i.v.m. de garantie:
Ik voer altijd alle beurten voor de motoren zelf uit.
Aangezien echter mijn Rhino nog in de garantieperiode zit, heb ik besloten om 2 mnd geleden de 6000-beurt uit te laten voeren door de zaak waar ik 'm gekocht had.
Achteraf voel ik me zwaar bestolen, omdat ie het luchtfilter niet heeft geïnspecteerd 'omdat dat in 6000 km. nooit vuil kan worden' en voor het vervangen van de olie + filter en een beetje rond de motor kijken ( Ja, het licht brandt. Hoera, dat had ik zelf ook al gezien) wel eventjes 100 euro declareerde (normaal rekent ie daar zelfs € 150,- voor).
Nu ben ik net terug van een rondje Frankrijk (3600 km in een week ) en is de motor al weer toe aan z'n 12.000- beurt.
Ik heb eigenlijk absuluut geen zin om nogmaals een hoop geld uit te geven voor het vervangen van de olie/ filter/ bougies en het aandraaien van een aantal bouten.
Ik wil dat dus allemaal gewoon weer zelf gaan doen (uiteraard geheel conform het schema in het onderhoudsboekje).
Ik vraag me alleen af in hoeverre het ontbreken van een dealerstempel in het onderhoudsboekje invloed heeft op de garantie van Nimag.
Het is duidelijk, dat fabrieksfouten natuurlijk gewoon vervangen worden, maar wat gebeurt er als er een tandwiel in het blok stuk gaat?
krijg je dan discussies omdat ik de beurt zelf heb uitgevoerd of niet?
Wie kan hier een antwoord op geven?
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Tja, dat zal altijd wel een discussiepunt blijven. In het onderhoudsboekje staan een aantal zaken aangegeven die je zelf "mag" doen en zaken die geacht worden door een erkend dealer te worden gedaan. Sommige dingen zullen overduidelijk zijn andere niet. Maar bij een garantieclaim wordt het gewoon een touwtrekkerij of je zult er zelfs een rechtspersoon bij moeten betrekken die de redelijkheid van beide partijen zal moeten beoordelen en dat samen met de wettelijke rechten tegen het licht houden. Maar voordat je je eventuele gelijk hebt ben je misschien al wel 2 jaar verder. Zoals je zelf ook aangeeft als voorbeeld; stel dat er een tandwiel in de versnellingsbak kapot draait. Dan lijkt mij overduidelijk dat daar geen invloed op uit te oefenen is geweest als ofwel door jezelf of de dealer de olie werd vervangen. Maar je maakt grote kans dat men je toch confronteert met het feit dat de beurten niet zijn uitgevoerd door een erkend dealer. Wat anders wordt het als je zelf je remvloeistof hebt vervangen en later blijkt dat je door bijvoorbeeld niet goed ontluchten een ongeluk hebt veroorzaakt. Dan zal het gegarandeerd een welisnietes verhaal worden en zul je meestal aan het kortste eind trekken.
Ik denk dat je wetttelijk gezien in een hoop gevallen in je recht zult staan zolang je maar kunt aantonen dat je terzakenkundig bent geweest in je handelen. Maar wettelijk in je recht staan is niet hetzelfde als ook daadwerkelijk je recht krijgen. Zelf heb ik alleen de 1000-beurt door de dealer laten doen en de rest zal ik voor zover binnen mijn mogelijkheden zelf verrichten. Helaas zijn er voor sommige zaken erg speciale gereedschappen nodig en tevens beschik ik niet over een geschikte werkplaats. Maar de gewone onderhoudsbeurten zal ik toch zelf blijven doen.
Ik geloof ook niet dat je erg veel risico loopt binnen een periode van 2 jaar, maar het blijft natuurlijk altijd mogelijk dat er iets fataals kapot gaat. Maar ook buiten de garantieperiode heb je wetttelijk gezien nog steeds recht op een bepaalde garantie. Al was dat je vraag niet.
Dat is mijn mening, maar nu ben je nog geen steek wijzer geworden......
Ik denk dat je wetttelijk gezien in een hoop gevallen in je recht zult staan zolang je maar kunt aantonen dat je terzakenkundig bent geweest in je handelen. Maar wettelijk in je recht staan is niet hetzelfde als ook daadwerkelijk je recht krijgen. Zelf heb ik alleen de 1000-beurt door de dealer laten doen en de rest zal ik voor zover binnen mijn mogelijkheden zelf verrichten. Helaas zijn er voor sommige zaken erg speciale gereedschappen nodig en tevens beschik ik niet over een geschikte werkplaats. Maar de gewone onderhoudsbeurten zal ik toch zelf blijven doen.
Ik geloof ook niet dat je erg veel risico loopt binnen een periode van 2 jaar, maar het blijft natuurlijk altijd mogelijk dat er iets fataals kapot gaat. Maar ook buiten de garantieperiode heb je wetttelijk gezien nog steeds recht op een bepaalde garantie. Al was dat je vraag niet.
Dat is mijn mening, maar nu ben je nog geen steek wijzer geworden......
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1125
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Ik heb net toch maar even met Nimag gebeld.
Zoals te verwachten is de officiele lezing van Nimag, dat je de motor voor onderhoud naar de Suzuki-dealer moet brengen, maar hij kon mijn standpunt ook goed begrijpen.
Hij vertelde tevens dat ze meestal niet al te moeilijk deden over de stempels in het onderhoudsboekje op het moment dat je eventueel beroep zou moeten doen op een gatantieregeling.
Ik stap dus zo maar eens op de motor om wat olie en een paar bougies te halen.......
Zoals te verwachten is de officiele lezing van Nimag, dat je de motor voor onderhoud naar de Suzuki-dealer moet brengen, maar hij kon mijn standpunt ook goed begrijpen.
Hij vertelde tevens dat ze meestal niet al te moeilijk deden over de stempels in het onderhoudsboekje op het moment dat je eventueel beroep zou moeten doen op een gatantieregeling.
Ik stap dus zo maar eens op de motor om wat olie en een paar bougies te halen.......
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Voordat je die bougies gaat halen is het verstandig om eerst te kijken welke kleur de huidige bougies hebben en welk type er gebruikt is. Afhankelijk van de verkleuring kun je dan de juiste aanschaffen. Het zou jammer zijn als je ze eruit schroeft en dan moet constateren dat je eigenlijk een warmere of koudere bougie nodig had gehad. Moet je nog een keer rijden om ze om te ruilen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Nieuwe voor-remblokkies
Na een kleine 19dkm werd het tijd voor nieuwe remblokjes aan het voorwiel. De slijtage indicatoren waren weggeremd, dus de handel gedemonteerd en vervangen.
Relatief eenvoudig klusje: let er alleen wel op dat je de metalen plaatjes van de oude blokjes even over zet naar de nieuwe.
Alles voor montage goed schoonmaken, op de glij-punten wat kopervet & achter de rubbermanchetjes een toefje WD-40.
En belangrijk: vergeet vooral niet de kleine splitpennetjes weer terug te plaatsen!!
Leg tijdens het sleutelen een doek over je schijfrem, daarmee voorkom je dat er vettigheid op je schijven komt.
Tip: Begin niet aan sleutelwerk als je vroeger geen mecano-doos hebt gehad.
Geen enkele motorzaak geeft je bij inruil meer voor je motor als je komt vertellen dat je hem trouw door de dealer hebt laten onderhouden.
Tenzij je ook gelooft in kabouters...
Relatief eenvoudig klusje: let er alleen wel op dat je de metalen plaatjes van de oude blokjes even over zet naar de nieuwe.
Alles voor montage goed schoonmaken, op de glij-punten wat kopervet & achter de rubbermanchetjes een toefje WD-40.
En belangrijk: vergeet vooral niet de kleine splitpennetjes weer terug te plaatsen!!
Leg tijdens het sleutelen een doek over je schijfrem, daarmee voorkom je dat er vettigheid op je schijven komt.
Tip: Begin niet aan sleutelwerk als je vroeger geen mecano-doos hebt gehad.
Geen enkele motorzaak geeft je bij inruil meer voor je motor als je komt vertellen dat je hem trouw door de dealer hebt laten onderhouden.
Tenzij je ook gelooft in kabouters...
Laatst gewijzigd door Chopperbiker op vr 10-10-2008, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Demontage wielen
Morgen de wielen wegbrengen voor nieuwe bandjes, vandaag dus tijd vrijgemaakt voor het demonteren van de wielen.
De Bridgestone BT-020 en BT-021 besteld bij http://www.afsmotorparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; te Purmerend. Voorbandje BT-020 kost 94,= euro, achterband BT-021 131,=.
Nette afhandeling, quick service, bandenmontage voor 15,= per wiel. Banden worden daar gemonteerd terwijl je wacht. Gewoon even naar ze bellen, dan weet je alles.
Uit 3 prijsopgaven bij verschillende motorzaken bleek dat je zeker niet bij de dealer moet zijn voor een setje nieuwe banden, tenzij je geld over hebt. Buiten het plezier van het zelf doen, bespaar je eenvoudig bakken met geld.
Voor wie het weten wil, zo haal je je wielen eruit.
Het meest logisch is het om te beginnen met de achterkant, dit omdat het achterwiel vrij hangt en het voorwiel op de grond staat.
Motor midden in de schuur, lekker veel ruimte om de motor heen, op de middenstandaard.
Tip: Als je geen middenbok hebt, zou ik het demonteren van de wielen zelf niet doen!!
Eerst de twee kettingspanners met een inbusleuteltje losschroeven
Dan de moer aan de rechterzijde met dop 24 losdraaien, eventueel de meedraaiende as aan de linkerzijde met sleutel 22 tegenhouden.
Duw het achterwiel naar voren, hierdoor komt de ketting slap te staan.
Haal de ketting van het achtertandwiel, leg het over de framepoot heen.
Trek de as er voorzichtig uit.
Let op: aan iedere kant van het wiel zit een vulbus, totaal 2 stuks dus. Onthoud aan welke kant en hoe elke bus zat, ze zijn nl niet gelijk aan elkaar. Verwijder de bussen, hierdoor krijgt het achterwiel ruimte.
Haal het achterwiel voorzichtig uit het achterframe. Rustig aan, alle tijd, denk om de achterremklauw.
Haal het tandwiel van het wiel af, gewoon eraf trekken, die hoeft niet mee naar de bandenboer.
Doe de vulbassen op de as en plaats de as weer tijdelijk terug in de achterbrug.
Kom niet meer aan de achterrem!!
Schuif een plaatje of schroevendraaier tussen de achterremblokjes, op die manier is het achterwiel later weer makkelijk te plaatsen.
In principe is dit alles. Achteraf had ik eerst nog de velgen moeten poetsen en de ketting zo goed als mogelijk met een doek af moeten nemen. Scheelt hele vieze handen.
Bij montage:
Alles goed schoonmaken, wat wiellager-vet aan de as smeren, wat WD40 of vet aan de bouten van de kettingspanners en kijk gelijk naar de slijtage-indicatoren van de achterremblokjes. Wellicht een goed moment om ook die gelijk te vervangen.
Aan de zijkant van de framepoten staan afstelindicatoren, om je achterwiel recht in je fame te kunnen zetten. Ketting niet te strak, links en rechts hetzelfde aantal streepjes aanhouden, als laatste de as-moer aandraaien en nogmaals de afstelling even checken.
Dan het voorwiel.
Zorg dat je rondom het voorwiel lekker kunt werken, een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt trouwens ook voor het licht. Zorg ervoor dat de verlichting op je werkplek goed is, ga niet in het donker zitten pielen.
Natuurlijk heeft iedereen inbus 10 of lager in huis maar ook in mijn schuur was inbus 12 niet te vinden. Die is nodig om de vooras los te halen.
Dus even naar de Gamma & de Karwei: daar hoef je dus niet heen, die hebben ze daar niet.
In de ijzerwaren speciaalzaak voor 3,50 een inbus 12 gehaald, voor dat bedrag hoef je niet te emmeren.
Allereerst haal je de rechtervoorrem los.
Steek in de rem bijv een schroevendraaier, dan blijven de remschoenen voldoende uit elkaar. Kom nu niet meer aan de handrem!!
Draai daarna de borgbout van de vooras los.
Draai de as een aantal slagen los, maar laat de as nog even erin zitten!
De as zit muurvast, de inbussleutel kun je eventueel verlengen op de volgende wijze :
Zet onder het motorblok een krik en duw de motor met een balkje voorzichtig omhoog. Het is voldoende als het voorwiel ongeveer 15 cm van de grond staat.
Ga nu voor de motor zitten, met het voorwiel in je schoot. Draai met je linkerhand de as er helemaal uit en houd met je rechterhand en je schoot het wiel nog even op zijn plaats.
Als de as eruit is, NIET het wiel laten zakken.
Beweeg het wiel eerst naar links en haal voorzichtig het zwarte kapje aan je rechterkant van het wiel af. Dit kapje hangt aan een draadje, dit is je kilometertellerkabel.
Laat nu voorzichtig de band zakken en haal hem uit de voorvork.
Steek ook in de andere remschoen een schroevendraaier om de blokjes van elkaar te houden.
Omdat ik gebruik heb gemaakt van een hydraulische-krik, heb ik ervoor gekozen om de voorvorken te laten rusten op een harde ondergrond. In dit geval een gereedschapskistje.
Stel je voor dat de volgende morgen de krik langzaam maar zeker leeggelopen blijkt te zijn.....
De oude banden heb ik nog nader bekeken, toch nog even kijken hoeveel profieldiepte er (na 19dkm) nog op de standaard trailwings zit. Op de achterband zat nog 1 hele millimeter, op de voorband 2 millimeters. Achterband hoofdzakelijk vierkant, in de voorband veel cupping.
Met andere woorden, dit had ik gewoon veel eerder moeten doen!
Mocht je ook aan de slag gaan, veel succes!!!!
De Bridgestone BT-020 en BT-021 besteld bij http://www.afsmotorparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; te Purmerend. Voorbandje BT-020 kost 94,= euro, achterband BT-021 131,=.
Nette afhandeling, quick service, bandenmontage voor 15,= per wiel. Banden worden daar gemonteerd terwijl je wacht. Gewoon even naar ze bellen, dan weet je alles.
Uit 3 prijsopgaven bij verschillende motorzaken bleek dat je zeker niet bij de dealer moet zijn voor een setje nieuwe banden, tenzij je geld over hebt. Buiten het plezier van het zelf doen, bespaar je eenvoudig bakken met geld.
Voor wie het weten wil, zo haal je je wielen eruit.
Het meest logisch is het om te beginnen met de achterkant, dit omdat het achterwiel vrij hangt en het voorwiel op de grond staat.
Motor midden in de schuur, lekker veel ruimte om de motor heen, op de middenstandaard.
Tip: Als je geen middenbok hebt, zou ik het demonteren van de wielen zelf niet doen!!
Eerst de twee kettingspanners met een inbusleuteltje losschroeven
Dan de moer aan de rechterzijde met dop 24 losdraaien, eventueel de meedraaiende as aan de linkerzijde met sleutel 22 tegenhouden.
Duw het achterwiel naar voren, hierdoor komt de ketting slap te staan.
Haal de ketting van het achtertandwiel, leg het over de framepoot heen.
Trek de as er voorzichtig uit.
Let op: aan iedere kant van het wiel zit een vulbus, totaal 2 stuks dus. Onthoud aan welke kant en hoe elke bus zat, ze zijn nl niet gelijk aan elkaar. Verwijder de bussen, hierdoor krijgt het achterwiel ruimte.
Haal het achterwiel voorzichtig uit het achterframe. Rustig aan, alle tijd, denk om de achterremklauw.
Haal het tandwiel van het wiel af, gewoon eraf trekken, die hoeft niet mee naar de bandenboer.
Doe de vulbassen op de as en plaats de as weer tijdelijk terug in de achterbrug.
Kom niet meer aan de achterrem!!
Schuif een plaatje of schroevendraaier tussen de achterremblokjes, op die manier is het achterwiel later weer makkelijk te plaatsen.
In principe is dit alles. Achteraf had ik eerst nog de velgen moeten poetsen en de ketting zo goed als mogelijk met een doek af moeten nemen. Scheelt hele vieze handen.
Bij montage:
Alles goed schoonmaken, wat wiellager-vet aan de as smeren, wat WD40 of vet aan de bouten van de kettingspanners en kijk gelijk naar de slijtage-indicatoren van de achterremblokjes. Wellicht een goed moment om ook die gelijk te vervangen.
Aan de zijkant van de framepoten staan afstelindicatoren, om je achterwiel recht in je fame te kunnen zetten. Ketting niet te strak, links en rechts hetzelfde aantal streepjes aanhouden, als laatste de as-moer aandraaien en nogmaals de afstelling even checken.
Dan het voorwiel.
Zorg dat je rondom het voorwiel lekker kunt werken, een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt trouwens ook voor het licht. Zorg ervoor dat de verlichting op je werkplek goed is, ga niet in het donker zitten pielen.
Natuurlijk heeft iedereen inbus 10 of lager in huis maar ook in mijn schuur was inbus 12 niet te vinden. Die is nodig om de vooras los te halen.
Dus even naar de Gamma & de Karwei: daar hoef je dus niet heen, die hebben ze daar niet.
In de ijzerwaren speciaalzaak voor 3,50 een inbus 12 gehaald, voor dat bedrag hoef je niet te emmeren.
Allereerst haal je de rechtervoorrem los.
Steek in de rem bijv een schroevendraaier, dan blijven de remschoenen voldoende uit elkaar. Kom nu niet meer aan de handrem!!
Draai daarna de borgbout van de vooras los.
Draai de as een aantal slagen los, maar laat de as nog even erin zitten!
De as zit muurvast, de inbussleutel kun je eventueel verlengen op de volgende wijze :
Zet onder het motorblok een krik en duw de motor met een balkje voorzichtig omhoog. Het is voldoende als het voorwiel ongeveer 15 cm van de grond staat.
Ga nu voor de motor zitten, met het voorwiel in je schoot. Draai met je linkerhand de as er helemaal uit en houd met je rechterhand en je schoot het wiel nog even op zijn plaats.
Als de as eruit is, NIET het wiel laten zakken.
Beweeg het wiel eerst naar links en haal voorzichtig het zwarte kapje aan je rechterkant van het wiel af. Dit kapje hangt aan een draadje, dit is je kilometertellerkabel.
Laat nu voorzichtig de band zakken en haal hem uit de voorvork.
Steek ook in de andere remschoen een schroevendraaier om de blokjes van elkaar te houden.
Omdat ik gebruik heb gemaakt van een hydraulische-krik, heb ik ervoor gekozen om de voorvorken te laten rusten op een harde ondergrond. In dit geval een gereedschapskistje.
Stel je voor dat de volgende morgen de krik langzaam maar zeker leeggelopen blijkt te zijn.....
De oude banden heb ik nog nader bekeken, toch nog even kijken hoeveel profieldiepte er (na 19dkm) nog op de standaard trailwings zit. Op de achterband zat nog 1 hele millimeter, op de voorband 2 millimeters. Achterband hoofdzakelijk vierkant, in de voorband veel cupping.
Met andere woorden, dit had ik gewoon veel eerder moeten doen!
Mocht je ook aan de slag gaan, veel succes!!!!
Laatst gewijzigd door Chopperbiker op vr 10-10-2008, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
De beschrijving m.b.t. het voorwiel geldt voor de 650. De 1000 heeft sowieso een grotere inbus en de kilometertelleraandrijving is anders. Let bij het terugplaatsen van de kilometeraandrijving erop dat de groeven die erin zitten geen functie hebben voor de bevestiging, die loopt eenvoudig op tegen het nokje aan je voorvork. wat er nog aan ontbreekt maar wel zo handig is, zijn de momenten om de desbetreffende bouten en moeren aan te trekken. Je kunt het uiteraard op goed gevoel doen, maar een momentsleutel heeft toch mijn voorkeur. Voor een as die met 100 Nm wordt vastgezet zal het niet zo'n vaart lopen, maar juist de kleinere bouten en moeren zoals die van de remklauwen zijn kritischer. Het is namelijk meestal niet dat ze te los, maar juist te vast worden gedraaid. Met grote kans op beschadiging van de schroefdraad. En wie zit er nou te wachten op helicoils. Als het daarmee te repareren is natuurlijk.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Het luchtfilter en de bougies vandaag vervangen en voor de liefhebber hiervan natuurlijk weer wat foto's gemaakt.
Zorg dat de tank zo leeg mogelijk is, daar heb je bij het verwijderen alleen maar voordeel van.
Leg alle schroefjes, moertjes en dopjes netjes bij elkaar.
Zet de motor op de zijstandaard en verwijder het zadel.
Verwijder de bouten van de plastic zijpanelen, de paneeltjes kunnen er zo afgetrokken worden, ze hangen in rubbers.
Verwijder de getoonde bouten.
De drukknoppen kunnen eenvoudig verwijderd worden: druk het middelste deel van het knopje in met een kleine kruisschroevendraaier en de verbinding is los. Bij het plaatsen van deze knopjes moet het middelste deel zijn uitgetrokken!
Verwijder het tussenkapje en maak de kuipdelen vrij.
Verwijder de bout en verwijder de steunstang.
Leg een doek over de tank om beschadigingen bij het verwijderen tgv de kuipdelen te voorkomen.
Haal de kuipdelen omhoog, zodat de tank vrij kan bewegen. Trek de tank voorzichtig omhoog en plaats de steunstang tussen tank en frame.
Haal de brandstofleiding los. Leg er een doekje onder en doe je sigaret ook maar even uit.
Maak de stekkerverbinding los. Haal de ontluchtingsslang los.
Draai aan de voorzijde van de tank de moer los. En haal de lange bout er aan de andere zijde uit.
Schuif de tank voorzichtig naar achteren en haal de tank van het frame.
Schroef rondom de schroeven los en neem de bovenkap van het luchtfilter af.
Echt goor! Haal de rubberenrand van het filter af, die moet weer op het nieuwe luchtfilter gemonteerd worden.
Nu op weg naar het demonteren van de bougies.
Verwijder de bouten, zitten op de radiator.
Leg een doek over je voorspatbord om beschadigingen te voorkomen.
Verwijder alle drukknopjes
Verwijder de schroeven en haal het paneel van de kuipdelen af.
Verwijder de bovenste bevestigingbout van de radiator.
Verwijder de onderste bout.
Beweeg de radiator voorzichtig naar voren.
Haal de bougiekap van de bougie af.
Draai de bougie uit het blok d.m.v. de bougiesleutel uit de standaard gereedschapset. Bougie zoveel mogelijk met de hand eruit draaien.
Verwijder de bougiekap uit de achterste cylinder.
De afdichting van de bougiekap bleek vastgebakken aan de bougie, het rubberen afdichtkapje was dus overleden.
De onderdelen die vervangen moeten worden.
Met een zak met oude onderdelen naar de dealer gegaan en gehaald:
2 * Bougie : NGK CR8E a 8,98 Euro/stuk
Een origineel Soes Luchtfilter voor 28,85
Een bougiekapje, met daarop een goed afdichtingsrubbertje voor 3,39
Totale schade 50,20.
Na het monteren van bougies en luchtfilter kan alles weer in elkaar. Gaat erg makkelijk, want je weet nu hoe de zaak in elkaar zit. Je bent wat vergeten als je schoeven, moeren of dopjes overhoud
De boutjes zijn soms wat aangeslagen, geef het schroefdraad voor montage een likje zuurvrije vasaline.
Mocht je ook aan de slag gaan, succes!!
Zorg dat de tank zo leeg mogelijk is, daar heb je bij het verwijderen alleen maar voordeel van.
Leg alle schroefjes, moertjes en dopjes netjes bij elkaar.
Zet de motor op de zijstandaard en verwijder het zadel.
Verwijder de bouten van de plastic zijpanelen, de paneeltjes kunnen er zo afgetrokken worden, ze hangen in rubbers.
Verwijder de getoonde bouten.
De drukknoppen kunnen eenvoudig verwijderd worden: druk het middelste deel van het knopje in met een kleine kruisschroevendraaier en de verbinding is los. Bij het plaatsen van deze knopjes moet het middelste deel zijn uitgetrokken!
Verwijder het tussenkapje en maak de kuipdelen vrij.
Verwijder de bout en verwijder de steunstang.
Leg een doek over de tank om beschadigingen bij het verwijderen tgv de kuipdelen te voorkomen.
Haal de kuipdelen omhoog, zodat de tank vrij kan bewegen. Trek de tank voorzichtig omhoog en plaats de steunstang tussen tank en frame.
Haal de brandstofleiding los. Leg er een doekje onder en doe je sigaret ook maar even uit.
Maak de stekkerverbinding los. Haal de ontluchtingsslang los.
Draai aan de voorzijde van de tank de moer los. En haal de lange bout er aan de andere zijde uit.
Schuif de tank voorzichtig naar achteren en haal de tank van het frame.
Schroef rondom de schroeven los en neem de bovenkap van het luchtfilter af.
Echt goor! Haal de rubberenrand van het filter af, die moet weer op het nieuwe luchtfilter gemonteerd worden.
Nu op weg naar het demonteren van de bougies.
Verwijder de bouten, zitten op de radiator.
Leg een doek over je voorspatbord om beschadigingen te voorkomen.
Verwijder alle drukknopjes
Verwijder de schroeven en haal het paneel van de kuipdelen af.
Verwijder de bovenste bevestigingbout van de radiator.
Verwijder de onderste bout.
Beweeg de radiator voorzichtig naar voren.
Haal de bougiekap van de bougie af.
Draai de bougie uit het blok d.m.v. de bougiesleutel uit de standaard gereedschapset. Bougie zoveel mogelijk met de hand eruit draaien.
Verwijder de bougiekap uit de achterste cylinder.
De afdichting van de bougiekap bleek vastgebakken aan de bougie, het rubberen afdichtkapje was dus overleden.
De onderdelen die vervangen moeten worden.
Met een zak met oude onderdelen naar de dealer gegaan en gehaald:
2 * Bougie : NGK CR8E a 8,98 Euro/stuk
Een origineel Soes Luchtfilter voor 28,85
Een bougiekapje, met daarop een goed afdichtingsrubbertje voor 3,39
Totale schade 50,20.
Na het monteren van bougies en luchtfilter kan alles weer in elkaar. Gaat erg makkelijk, want je weet nu hoe de zaak in elkaar zit. Je bent wat vergeten als je schoeven, moeren of dopjes overhoud
De boutjes zijn soms wat aangeslagen, geef het schroefdraad voor montage een likje zuurvrije vasaline.
Mocht je ook aan de slag gaan, succes!!
Laatst gewijzigd door Chopperbiker op vr 10-10-2008, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Erg mooie en duidelijke serie.
Ik vind alleen wel dat je lef hebt met die krik en dat stukkie hout . Je vangt dat dan wel weer goed op door de vorkpotente ondersteunen, maar ik zou het persoonlijk niet zo doen. Heb ooit een keer mijn SV volledig gedaan. Omdat de achterbrug er uit moest heb ik de achterzijde opgehangen aan de dakbalken van mijn schuur met spanbanden. Wellicht dat dat een oplossing zou kunnen zijn ook voor de voorkant
Blijf er wel bij : mooie en duidelijke serie.
Ik vind alleen wel dat je lef hebt met die krik en dat stukkie hout . Je vangt dat dan wel weer goed op door de vorkpotente ondersteunen, maar ik zou het persoonlijk niet zo doen. Heb ooit een keer mijn SV volledig gedaan. Omdat de achterbrug er uit moest heb ik de achterzijde opgehangen aan de dakbalken van mijn schuur met spanbanden. Wellicht dat dat een oplossing zou kunnen zijn ook voor de voorkant
Blijf er wel bij : mooie en duidelijke serie.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Zelf sleutel ik al jaren aan motoren, van cross-motoren tot aan straatfietsen. Het ultieme sleutelwerk was de volledige restauratie van een old-timer uit 1949. Maar die kennis en handigheid zijn voor deze werkzaamheden niet nodig:
De foto's zijn fantastisch en nodigen iedereen die een beetje handig is uit om het zelf te doen! Je hoeft echt geen sleutel-expert te zijn, gewoon goed kijken hoe de zaak in elkaar steekt voordat je aan de slag gaat. Eventueel samen doen, per slot van rekening weten 2 meer dan 1 en een biertje na afloop smaakt des te beter
Het zou overigens ook mijn voorkeur hebben om de voorkant aan het stuur en dakspanten op te takelen, maar is afhankelijk wat je thuis aan materiaal hebt liggen (ik heb geen krik liggen maar wel een aantal spanbanden en een mooie balk direct onder het dak).
Groet,
André
De foto's zijn fantastisch en nodigen iedereen die een beetje handig is uit om het zelf te doen! Je hoeft echt geen sleutel-expert te zijn, gewoon goed kijken hoe de zaak in elkaar steekt voordat je aan de slag gaat. Eventueel samen doen, per slot van rekening weten 2 meer dan 1 en een biertje na afloop smaakt des te beter
Het zou overigens ook mijn voorkeur hebben om de voorkant aan het stuur en dakspanten op te takelen, maar is afhankelijk wat je thuis aan materiaal hebt liggen (ik heb geen krik liggen maar wel een aantal spanbanden en een mooie balk direct onder het dak).
Groet,
André
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Helemaal mee eens, was er ook niet echt blij mee.Ik vind alleen wel dat je lef hebt met die krik en dat stukkie hout
Maar ja, je moet toch roeien met het hout wat je hebt...
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Dankzij mooie foto's krijg ik nu beter beeld over V-strom.
Vandaag heb ik olie en oliefilter zelf vervangen. 1e stuk gereden, zodat olie warm wordt. En daardoor kunt het olie makkelijk uitstromen. Oliefilter draai ik los met kettingsleutel.
Oliefilter gemonteerd met kettingsleutel. Helaas heb ik een lichte deuk in nieuwe oliefilter gemaakt. Is dat ramp? Eerlijk gezegd heb ik niet opgelet hoeveel keer ik het oliefilter heb gedraaid. Ik heb het nogal strak aangedraaid. Is het mogelijk dat het oliefilter gaat lekken door te strakke aangedraaid?
Als ik motor stilsta, dan is het oliepeil normaal. Maar als je motor start, kan je de olie niet meer zien Is dat wel normaal?
Heb totaal 45 euro uitgegeven voor 6000-beurt Lekker goedkoop. Ook heb ik momentsleutel gebruikt bij aandraai van tapschroef. In de handleiding stond dat je het met 21 N.m moet aandraaien. Momentsleutel klikt veel eerder dan ik had verwacht. Dus momentsleutel heeft wel nut. Stel je eens voor dat ik te hard aandraai en allemaal verpesten
Op de weg naar 12.000 beut
Vandaag heb ik olie en oliefilter zelf vervangen. 1e stuk gereden, zodat olie warm wordt. En daardoor kunt het olie makkelijk uitstromen. Oliefilter draai ik los met kettingsleutel.
Oliefilter gemonteerd met kettingsleutel. Helaas heb ik een lichte deuk in nieuwe oliefilter gemaakt. Is dat ramp? Eerlijk gezegd heb ik niet opgelet hoeveel keer ik het oliefilter heb gedraaid. Ik heb het nogal strak aangedraaid. Is het mogelijk dat het oliefilter gaat lekken door te strakke aangedraaid?
Als ik motor stilsta, dan is het oliepeil normaal. Maar als je motor start, kan je de olie niet meer zien Is dat wel normaal?
Heb totaal 45 euro uitgegeven voor 6000-beurt Lekker goedkoop. Ook heb ik momentsleutel gebruikt bij aandraai van tapschroef. In de handleiding stond dat je het met 21 N.m moet aandraaien. Momentsleutel klikt veel eerder dan ik had verwacht. Dus momentsleutel heeft wel nut. Stel je eens voor dat ik te hard aandraai en allemaal verpesten
Op de weg naar 12.000 beut
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Die deuk in je filter lijkt me niet zo erg, die functioneert zo ook wel. Wat niet juist is, is dat je het filter met de kettingsleutel hebt vastgedraaid. Je moet het filter met de rubberen ring ertussen met de hand aandraaien. Voordat je dat doet smeer je de rubberen ring in met wat motorolie. Goed handvast is voldoende. Dat betekent dus niet dat je nadat hij vast zit hem nog een aantal keren vaster moet draaien met de kettingsleutel, daar gaat ie kapot van. Je moet na het monteren van het filter en het afvullen met olie de motor even laten ronddraaien om het filter te vullen. Even 5 minuten laten staan en dan oliepeil controleren en waarschijnlijk nog bijvullen. Als je gestart hebt zie je normaal gesproken nooit meer je olie in het peilglas aangezien die dan wordt rondgepompt. Vul ook nooit af tot boven het maximaalstreepje. Alles gemeten op de middenbok en horizontaal. Geen middenbok, dan zul je hem handmatig recht moeten houden.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
ik heb van het weekend zelf mijn oude Anakees en de Tourances van de XT660Z van mijn vriendin vervangen voor TKC80's en het demonteren en weer monteren van de wielen is een fluitje van een cent (let inderdaad wel op de juiste aanhaalmomenten: je draait de kleine boutjes al snel te strak aan).
de oude banden van het wiel loshalen deed ik met behulp van de zijstandaard om de rand van de band (de bead) los te krijgen van de velg en de rest met 2 bandenlichters (zie ook: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=50717" onclick="window.open(this.href);return false; ).
de nieuwe banden erop lepelen was ook geen probleem, het enige wat me niet zelf lukte was het weer zetten van de bead van het achterwiel (mijn compressortje kon niet genoeg druk opbouwen), maar de plaatselijke Kwikfit kreeg het wel voor elkaar de voorband was geen probleem, die lukte me wel zelf
daarna even balanceren met dit geval:
meteen ook maar even de remmen gereinigt en alles weer gemonteerd natuurlijk
zondag meteen maar even de nieuwe bandjes getest in De Kuil in Ijmuiden
de oude banden van het wiel loshalen deed ik met behulp van de zijstandaard om de rand van de band (de bead) los te krijgen van de velg en de rest met 2 bandenlichters (zie ook: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=50717" onclick="window.open(this.href);return false; ).
de nieuwe banden erop lepelen was ook geen probleem, het enige wat me niet zelf lukte was het weer zetten van de bead van het achterwiel (mijn compressortje kon niet genoeg druk opbouwen), maar de plaatselijke Kwikfit kreeg het wel voor elkaar de voorband was geen probleem, die lukte me wel zelf
daarna even balanceren met dit geval:
meteen ook maar even de remmen gereinigt en alles weer gemonteerd natuurlijk
zondag meteen maar even de nieuwe bandjes getest in De Kuil in Ijmuiden
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Heb je wel op de juiste draairichting en de plaats van het witte stipje gelet?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
yep
de afstandsbusjes bij de wielen zijn trouwens verschillend kwa maat dus het valt wel op welke waar hoort (toch kan het geen kwaad gewoon goed op te letten bij het demonteren )
ik liet het voorwiel trouwens in de lucht bungelen door 2 kratjes bier in mijn topkoffer te zetten als je de motor dan naar achteren kantelt blijft hij perfect staan. een voorwerp (bij mij een 5 liter jerrycan) onder de carterplaat is dan ruim voldoende om hem niet meer naar voren te laten kantelen. ik deed het wel wiel voor wiel dus toen ik mijn motor naar achteren kantelde zat het achterwiel er nog wel in
de afstandsbusjes bij de wielen zijn trouwens verschillend kwa maat dus het valt wel op welke waar hoort (toch kan het geen kwaad gewoon goed op te letten bij het demonteren )
ik liet het voorwiel trouwens in de lucht bungelen door 2 kratjes bier in mijn topkoffer te zetten als je de motor dan naar achteren kantelt blijft hij perfect staan. een voorwerp (bij mij een 5 liter jerrycan) onder de carterplaat is dan ruim voldoende om hem niet meer naar voren te laten kantelen. ik deed het wel wiel voor wiel dus toen ik mijn motor naar achteren kantelde zat het achterwiel er nog wel in
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Dank voor je reactie.Iron Horse schreef:Die deuk in je filter lijkt me niet zo erg, die functioneert zo ook wel. Wat niet juist is, is dat je het filter met de kettingsleutel hebt vastgedraaid. Je moet het filter met de rubberen ring ertussen met de hand aandraaien. Voordat je dat doet smeer je de rubberen ring in met wat motorolie. Goed handvast is voldoende. Dat betekent dus niet dat je nadat hij vast zit hem nog een aantal keren vaster moet draaien met de kettingsleutel, daar gaat ie kapot van. Je moet na het monteren van het filter en het afvullen met olie de motor even laten ronddraaien om het filter te vullen. Even 5 minuten laten staan en dan oliepeil controleren en waarschijnlijk nog bijvullen. Als je gestart hebt zie je normaal gesproken nooit meer je olie in het peilglas aangezien die dan wordt rondgepompt. Vul ook nooit af tot boven het maximaalstreepje. Alles gemeten op de middenbok en horizontaal. Geen middenbok, dan zul je hem handmatig recht moeten houden.
Toen ik oude oliefilter losdraaide, zat ie ook erg vast. Dus ik dacht: dan maak ik hem net zo vast als bij oude oliefilter. Nou ja, misschien wel te vast Ik heb wel rubberring met motorolie gesmeerd.
Als ik een keertje stuk rijd, dan controleer ik of oliefilter warm is. Als het zo is, dan weet ik dat de olie goed rondgepompt wordt. Ik heb in iedere geval weer wat geleerd.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Ik ga het ook proberen. Heb al een olielekbak kado gekregen. Woensdag krijg ik nieuwe banden (BW) en kettingset (DID) en remblokken (Ferodo) achter. Die laat ik er allemaal opzetten door AFS in Purmerend. Ben veel minder kwijt als bij de dealer en die had zelfs alleen de achterband in de offerte. Nu ook de voorband erbij. Het gaat bij mij om een kleine beurt, aangezien ongeveer 10dkm de kleppen etc zijn gesteld. Voornemens om olie, filter en luchtfilter te doen. Wat begruiken jullie om te smeren op bv middenbok en schakelaars?
Als er trouwens meer gegadigden zijn om zelf dit te doen dan kunnen we misschien afspreken. Ik heb geen garage, maar een redelijke tuin. Volgende week is het ook droog.
Als er trouwens meer gegadigden zijn om zelf dit te doen dan kunnen we misschien afspreken. Ik heb geen garage, maar een redelijke tuin. Volgende week is het ook droog.