Ik heb weer eens wat geks met mijn strom.
Eergisteren de motor ff snel afgespoeld en een lekker ritje gemaakt en gaanderweg gezien dat mijn linkerknipperlichten niets aangaven op de instrumenten.
Bleek linksvoor niet te knipperen en linksachter op dubbele snelheid. Rechts werkte alles naar behoren.
Ok, lampje kapot.... even vervangen.
Nou niet dus. Lampje linksvoor is prima, probleem is dat alles het nu helemaal niet meer doet.
Dus ik ben wat gaan testen, sprayen en schoonmaken.
- Relais eruit en contacten schoon
- Schakelunit van het stuur gehaald
- Noodschakelaar schoongemaakt
- Knipperlicht schakelaar schoon gemaakt
Wat blijkt, er zit sluiting / verbinding tussen de zwarte en lichtgroene draad. Volgens schema is dat de Plus van Rechts (lichtgroen) en de Plus van Links (zwart)
Ik heb de "connector" waar de draden aan gesoldeerd zitten los van de schakelaar, dus de schakelaar kan het niet zijn.
Wie weet waar deze draden (lichtgroen voor R, lichtblauw voor massa en zwart voor L) naar toe gaan? Wil graag aan de andere kant ook meten en kijken of het de kabelboom is of dat het verderop in het systeem zit.
Ergens voor het relais wordt het hele zaakje (noodknippers en normale knippers) soort van samengevoegd, aangezien het relais maar twee draden heeft voor de knipperlichtfunctie.
Nu ik er verder over nadenk is het ook heel vreemd. Ondanks die sluiting zou ik verwachten dat de knippers het doen. Als ik de schakelaar op Links of rechts zou zetten, zou je verwachten dat alle 4 de knippers het zouden doen. De sluiting zit immers tussen de plussen.... Dus hoe ik ook schakel, er zou iets of alles moeten branden.
Ik weet het niet meer.....