Koppeling vervangen maar...
Koppeling vervangen maar...
Vandaag is mijn volledige koppeling vervangen van mijn dl650 k4. 50000 km. Niet veel km maar hij schakelde slecht en soms helemaal niet.
Kosten 575 euro. Ik rij weg vanavond bij de motoport, 500 meter verder weer niet schakelen. Enigzins "teleurgesteld" terug naar de motoport. Wordt nog even naar gekeken maar ze gingen sluiten dus morgen verder. Wel zegt ie " het kan het versnellingspookje zijn, we kijken morgen even" . Dus ik reageer: was het dan niet altijd al het pookje en hebben jullie nu voor niks een nieuwe koppeling er in gezet.
Probleem is: ik heb er totaal geen verstand van en zij hebben vorige week de diagnose gesteld van versleten koppeling.
Twee vragen: is 50.000 km niet veel te weinig kilometers voor een nieuwe koppeling, en wat zouden jullie doen in dit geval? Ik voel me behoorlijk genaaid...
Kosten 575 euro. Ik rij weg vanavond bij de motoport, 500 meter verder weer niet schakelen. Enigzins "teleurgesteld" terug naar de motoport. Wordt nog even naar gekeken maar ze gingen sluiten dus morgen verder. Wel zegt ie " het kan het versnellingspookje zijn, we kijken morgen even" . Dus ik reageer: was het dan niet altijd al het pookje en hebben jullie nu voor niks een nieuwe koppeling er in gezet.
Probleem is: ik heb er totaal geen verstand van en zij hebben vorige week de diagnose gesteld van versleten koppeling.
Twee vragen: is 50.000 km niet veel te weinig kilometers voor een nieuwe koppeling, en wat zouden jullie doen in dit geval? Ik voel me behoorlijk genaaid...
Re: Koppeling vervangen maar...
Ai! Ik kan me goed voorstellen dat je daar een akelig gevoel bij krijgt.
Ik heb geen antwoord op je vraag maar hoop dat je die vlot krijgt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb geen antwoord op je vraag maar hoop dat je die vlot krijgt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- De Graaf van Salland
- DL650 berijder
- Berichten: 418
- Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
- Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland
Re: Koppeling vervangen maar...
Ik vindt 50.000 km wel erg snel voor versleten koppelingsplaten, mits de motor normaal behandeld is.
Vraag eens of ze aan jou de oude koppelingsplaten willen teruggeven (& neem ze mee naar huis).
GvS
Vraag eens of ze aan jou de oude koppelingsplaten willen teruggeven (& neem ze mee naar huis).
GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Re: Koppeling vervangen maar...
Kan me voorstellen dat je baalt!
Wat werkt er precies niet? Komt de koppeling niet goed los?
Op mijn DL650K9 kan ik boterzacht opschakelen zonder koppeling, bij die beweging speelt de koppeling dus niet eens een rol.
M.i. moet een koppeling wel heel slecht zijn (onmogelijk om netjes weg te rijden oid) wil het schakelen echt in de weg zitten.
Ik zou (niet gehinderd door al te veel diepgaande kennis), idd meer denken aan iets in het schakelmechanisme. (schakelvork?)
Of de ketting staat veel te strak. Ik heb hem op ca 35 mm staan, en dat schakelt echt veel beter dan de 20..30mm die in het boekje staat.
Tandwielen in een ongesynchroniseerde bak moeten wat speling in de aandrijflijn hebben om "in elkaar te vallen".
Succes met de oplossing!
Wat werkt er precies niet? Komt de koppeling niet goed los?
Op mijn DL650K9 kan ik boterzacht opschakelen zonder koppeling, bij die beweging speelt de koppeling dus niet eens een rol.
M.i. moet een koppeling wel heel slecht zijn (onmogelijk om netjes weg te rijden oid) wil het schakelen echt in de weg zitten.
Ik zou (niet gehinderd door al te veel diepgaande kennis), idd meer denken aan iets in het schakelmechanisme. (schakelvork?)
Of de ketting staat veel te strak. Ik heb hem op ca 35 mm staan, en dat schakelt echt veel beter dan de 20..30mm die in het boekje staat.
Tandwielen in een ongesynchroniseerde bak moeten wat speling in de aandrijflijn hebben om "in elkaar te vallen".
Succes met de oplossing!
Re: Koppeling vervangen maar...
Exacte probleem: bij opschakelen van 2 naar 3 ontkoppel ik, wil naar 3 schakelen de pook gaat omhoog maar gaat niet naar de volgende versnelling. Het is dezelfde ervaring alsof je in zijn zes staat een Nog een keer wil opschakelen maar de versnelling is er niet
Re: Koppeling vervangen maar...
Volgens de motorzaak zou het nu aan de speling op de pook moeten liggen. Voor mijn gevoel was dat dan altijd het probleem al een hebben ze de koppeling voor niets vervangen.
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
- Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
- Woonplaats: Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen maar...
Dat gevoel zou ik ook krijgen als ik dit zo lees, hebben ze zelf na de koppeling te hebben vervangen niet proef gereden dan?
hadden ze dan toch zelf ook moeten voelen dat het probleem er nog in zit.
Wim.
hadden ze dan toch zelf ook moeten voelen dat het probleem er nog in zit.
Wim.
Re: Koppeling vervangen maar...
Speling op de pook... ik twijfel.
Je zou kunnen kijken naar de stand van je pook tov je voet, en de kettingspanning.
(Ik denk meer aan schakelvorken of schakelwalsen die niet helemaal lekker zijn)
- Doet hij het alleen slecht van 2->3? -of alle versnellingen?
- Schakelt het ook niet tijdens rollen met een beetje nadrukken (koppeling op laten komen terwijl je druk op het pedaaltje houdt)
- Is het probleem ineens gekomen? (na welke activiteit), of was het altijd al een probleem?
Mijn brommer schakelt bijna telepathisch; daar heb jij niets aan - maar kennelijk is het geen std probleem met deze motoren.
Je zou kunnen kijken naar de stand van je pook tov je voet, en de kettingspanning.
(Ik denk meer aan schakelvorken of schakelwalsen die niet helemaal lekker zijn)
- Doet hij het alleen slecht van 2->3? -of alle versnellingen?
- Schakelt het ook niet tijdens rollen met een beetje nadrukken (koppeling op laten komen terwijl je druk op het pedaaltje houdt)
- Is het probleem ineens gekomen? (na welke activiteit), of was het altijd al een probleem?
Mijn brommer schakelt bijna telepathisch; daar heb jij niets aan - maar kennelijk is het geen std probleem met deze motoren.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 247
- Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
- Woonplaats: Leuven
Re: Koppeling vervangen maar...
Ik heb nu bijna 80 000 km op de strom staan, met de originele koppeling. Het lijkt me dus ook eerder onwaarschijnlijk dat de koppeling al doorgesleten is, maar het kan natuurlijk wel. Ik heb op een 125 cc'tje een gelijkaardig probleem gehad. Toen sprong hij soms spontaan uit de derde versnelling, en soms wilde hij er niet in. De garagist heeft toen gezegd dat het speling ter hoogte van de schakelvork was.De Graaf van Salland schreef:Ik vindt 50.000 km wel erg snel voor versleten koppelingsplaten, mits de motor normaal behandeld is.
Vraag eens of ze aan jou de oude koppelingsplaten willen teruggeven (& neem ze mee naar huis).
GvS
Wat ik je aanraad: download de volledige handleiding en kijk bij 'troubleshooting' . De meest voorkomende oorzaken van elk probleem kan je daar terugvinden. Hoe dan ook het geld van die koppeling terugvragen!
Re: Koppeling vervangen maar...
Lijkt me eerder een probleem van je versnellingsbak dan van de koppeling..Bibaco650 schreef:Exacte probleem: bij opschakelen van 2 naar 3 ontkoppel ik, wil naar 3 schakelen de pook gaat omhoog maar gaat niet naar de volgende versnelling. Het is dezelfde ervaring alsof je in zijn zes staat een Nog een keer wil opschakelen maar de versnelling is er niet
Verder heb jij het over een koppeling vervangen en anderen alleen over de platen? Is er een compleet nieuwe korf ingekomen? (wat mij nou niet echt nodig lijk en al helemaal niet bij pas 50k) Of alleen nieuwe platen? Dat laatste lijk me dan weer belachelijk veel geld.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Koppeling vervangen maar...
Als je koppelingsplaten zijn versleten dan gaat de koppeling slippen.
Dat kun je ook merken bij flink gasgeven, hij "trekt" niet echt meer.
Veel lawaai en weinig actie dus.
Zoals al eerder genoemd, de oude platen vragen.
Succes ermee.
Dat kun je ook merken bij flink gasgeven, hij "trekt" niet echt meer.
Veel lawaai en weinig actie dus.
Zoals al eerder genoemd, de oude platen vragen.
Succes ermee.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Re: Koppeling vervangen maar...
Alles is vervangen. Tja ik heb er verder niet zoveel kijk op, maar daarom laat ik hun ook de diagnose stellen. Als ik dan vervolgens het probleem houd, vind ik dat eigenlijk "hun probleem" waar zij mij in tegemoet zouden moeten komen. Wordt morgen een gezellige discussie want over de telefoon zei ie alleen maar dat ik het arbeidsloon voor het monteren en stellen van de nieuwe pook niet hoefde te betalen[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
Re: Koppeling vervangen maar...
...maar in het kader van wetenschappelijk onderzoek: (hij doet het soms wel soms niet) hoe zit het nu met:
- positie pedaaltje tov voet (staat af fabriek soms op "Japanse voetjes" ingesteld, kan je niet goed doorschakelen)
- kettingspanning (veel te strak = moeilijker schakelen)
- positie pedaaltje tov voet (staat af fabriek soms op "Japanse voetjes" ingesteld, kan je niet goed doorschakelen)
- kettingspanning (veel te strak = moeilijker schakelen)
Re: Koppeling vervangen maar...
Ik moet nog even wachten op het nieuwe pookje. Kettingsspanning is goed daar hebben ze naar gekeken
- De Graaf van Salland
- DL650 berijder
- Berichten: 418
- Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
- Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland
Re: Koppeling vervangen maar...
Misschien denk ik nu een beetje te simpel, maar als jij het probleem alleen hebt bij het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling, dan kan dat toch nooit aan de koppeling liggen?
De koppeling is namelijk hetzelfde ding, of je nou in de 1 of in de 6e versnelling rijdt.
Als de koppeling het probleem was, dan kwam je (sporadisch) hetzelfde probleem in alle versnellingen tegen.
Naar mijn idee zit er een probleem in de versnellingsbak (maar ik vermoed dat de kans daarop wat kleiner is). Of in het schakelmechanisme (kans = wat groter).
Verder zou ik geen zaken meer doen bij deze firma, tenzij ze nu met een heel goed onderbouwde analyse komen, waarom ze de koppeling hebben vervangen.
GvS.
De koppeling is namelijk hetzelfde ding, of je nou in de 1 of in de 6e versnelling rijdt.
Als de koppeling het probleem was, dan kwam je (sporadisch) hetzelfde probleem in alle versnellingen tegen.
Naar mijn idee zit er een probleem in de versnellingsbak (maar ik vermoed dat de kans daarop wat kleiner is). Of in het schakelmechanisme (kans = wat groter).
Verder zou ik geen zaken meer doen bij deze firma, tenzij ze nu met een heel goed onderbouwde analyse komen, waarom ze de koppeling hebben vervangen.
GvS.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Re: Koppeling vervangen maar...
Absoluut gelijk gvs. De koppeling vervangen zonder te onderzoeken of daar het probleem ligt is erg raar. Of ts heeft expliciet gevraagd om vervanging van de koppeling. Neemt nog steeds niet weg dat een motorzaak ook een adviserende functie heeft en niet klakkeloos opgedragen werkzaamheden moet uitvoeren. Zo ga je niet met klanten om.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Koppeling vervangen maar...
Ik zou Nimag eens gaan raadplegen. Zij moeten toch ook wel iets objectiefs hierover kunnen zeggen. Of ze kunnen de dealer eens aan de tand voelen. (Niet dat ik nu zulke goede ervaringen heb met Nimag, maar het is het proberen waard.)
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Koppeling vervangen maar...
Over welke Motoport heb je het Bas ??
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- De Graaf van Salland
- DL650 berijder
- Berichten: 418
- Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
- Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland
Re: Koppeling vervangen maar...
De diagnose voor versleten koppelingsplaten is heeeeeel simpel: je geeft gas en je ziet de toerenteller omhoog gaan terwijl je snelheid (nauwelijks) toeneemt.Bibaco650 schreef: ........ en zij hebben vorige week de diagnose gesteld van versleten koppeling........
Dit effect kan je het beste merken in de eerste versnelling.
Als je het voor jezelf wilt uittesten: zet het voorwiel eens tegen een stoeprandje en trek dan weg over het stoeprandje heen.
Appeltje, eitje........
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Re: Koppeling vervangen maar...
Ondertussen motor weer opgehaald bij motoport Amsterdam. Hij schakelt weer als een zonnetje met een nieuw pookje en vervangen koppelingskabel. Mijn argument dat als eerst het pookje was vervangen dat mijn probleem dan opgelost was geweest werd niet echt op ingegaan. "Ja, de koppeling was ook niet 100% meer" zeiden ze. Op mijn opmerking dat ik vond dat hun analyse in eerste instantie te kort was geschoten en dat het symptoom van het niet kunnen schakelen niet was opgelost na het vervangen van de koppeling, en nu wel, en dat dus de pook het probleem was kwam de reactie "ja we vervangen geen onderdelen voor de lol". Ik heb uiteindelijk geen arbeidsloon betaald voor het plaatsen van de pook en het vervangen van de koppelingskabel. Kortom ik voel me nog steeds genaaid maar mijn onderhandelingstechnieken schoten duidelijk te kort. Motoport is in ieder geval een klant armer.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Koppeling vervangen maar...
Wat een prutsers. ...
Zijn ze daar ook aangesloten bij de bovag of iets vergelijkends zodat je daar je beklag kunt doen?
Zijn ze daar ook aangesloten bij de bovag of iets vergelijkends zodat je daar je beklag kunt doen?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: zo 03-08-2014, 11:45
- Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Koppeling vervangen maar...
Wedden dat ze die oude koppelingsplaten net weg hebben gegooid...
't gas zit toch rechts he?
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Koppeling vervangen maar...
Dan kijk je toch even in de container ...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen maar...
Mijn vorige Strom 133.000 km met dezelfde koppelingsplaten. 50 kkm ? Ik geloof er geen barst van.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Koppeling vervangen maar...
Gevalletje "Stealer" zoals helaas wel vaker gebeurd.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Koppeling vervangen maar...
Woordspeling.
Engels: Steal
Geen dealer maar stealer.
Engels: Steal
Geen dealer maar stealer.