Olieniveau meten zonder middenbok
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Olieniveau meten zonder middenbok
Ik heb geen middenbok en/of een recht stuk straat.
inmiddels heb ik meer dan 3 liter bijgevuld omdat het peilglaasje tussen min en max in stond na 3 liter vullen.
denk dat er nog 300ml bij is gegaan voordat het peil op max stond.
meten heb ik gedaan met een waterpas op de tankdop en dan de motor rechtop houden + bijvullen en met een spiegel kijken naar het peilglaasje.
later nog eens gecontroleerd door iemand naast de motor te laten kijken naar het peilglaasje.
hoe kan het dat er na het aftappen + verwijderen filter meer dan 2,9L in ging?
heb hem wel lang laten uitdruppelen en tijdens het aftappen de motor even schuin gehouden.
Aftappen is uiteraard gebeurd met een op bedrijfstemperatuur motorblok.
inmiddels heb ik meer dan 3 liter bijgevuld omdat het peilglaasje tussen min en max in stond na 3 liter vullen.
denk dat er nog 300ml bij is gegaan voordat het peil op max stond.
meten heb ik gedaan met een waterpas op de tankdop en dan de motor rechtop houden + bijvullen en met een spiegel kijken naar het peilglaasje.
later nog eens gecontroleerd door iemand naast de motor te laten kijken naar het peilglaasje.
hoe kan het dat er na het aftappen + verwijderen filter meer dan 2,9L in ging?
heb hem wel lang laten uitdruppelen en tijdens het aftappen de motor even schuin gehouden.
Aftappen is uiteraard gebeurd met een op bedrijfstemperatuur motorblok.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Het boekje schrijft voor 2900 met filterwissel
Maar dat hangt dan weer af van hoeveel er effectief is uitgelopen en hoeveel olie is achtergebleven.
Ik ben niet verwonderd dat je er 300ml meer hebt ingedaan.
As je motor "gevoelsmatig waterpas stond -vooral links/rechts is belangrijk, voor/achter is minder belangrijk-, EN na het vullende olie tussen de streepjes staat. En na afgekoeld te zijn na de eerstvolgende goeie ritde olie nog altijd tussen de streepjes staat, is het goed.
Dus: ritje doen, olie laten koelen, motor rechtop houden in evenwicht, en iemand anders laten kijken naar het oliepeil.
Daar je conclusies uittrekken.
Merk op dat 200ml teveel geen drama is, er is nog wel wat speling op die 2900.
Het wordt pas lastig als je er een hele liter teveel in gooit ...
Maar dat hangt dan weer af van hoeveel er effectief is uitgelopen en hoeveel olie is achtergebleven.
Ik ben niet verwonderd dat je er 300ml meer hebt ingedaan.
As je motor "gevoelsmatig waterpas stond -vooral links/rechts is belangrijk, voor/achter is minder belangrijk-, EN na het vullende olie tussen de streepjes staat. En na afgekoeld te zijn na de eerstvolgende goeie ritde olie nog altijd tussen de streepjes staat, is het goed.
Dus: ritje doen, olie laten koelen, motor rechtop houden in evenwicht, en iemand anders laten kijken naar het oliepeil.
Daar je conclusies uittrekken.
Merk op dat 200ml teveel geen drama is, er is nog wel wat speling op die 2900.
Het wordt pas lastig als je er een hele liter teveel in gooit ...
Spooky Action At A Distance !
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Zal het eens goed nakijken, kan zijn dat ik het voorzichtig ingeschat heb, de kleinste beweging laat het peil al flink schommelen. Maar wel bedankt
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2987
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Heb je geen buurvrouw die er even op kan gaan zitten ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
de enige die ik daarmee vertrouw is mijn vriendin en die komt niet bij de grond!
maar ik heb de motor recht gehouden d.m.v. de waterpas en zij heeft gekeken, stond netjes tegen de max. aan.
toch raar dat er volgens opgave 2,9 liter in moet en er nu dus 3,4 in zit
er is 500ml meer in gegaan en dat vind ik niet niks
maar ik heb de motor recht gehouden d.m.v. de waterpas en zij heeft gekeken, stond netjes tegen de max. aan.
toch raar dat er volgens opgave 2,9 liter in moet en er nu dus 3,4 in zit
er is 500ml meer in gegaan en dat vind ik niet niks
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2987
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
En het filter dan ??
Daar is je halve litertje weer !!
Daar is je halve litertje weer !!
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Weet niet hoe het met een dl 1000 is maar bij een dl 650 gaat er 2.9 l in bij vervangen oliefilter.
Teveel olie is helemaal niet goed voor je motor.
Zou dit toch nakijken en eventueel wat aftappen.
Teveel olie is helemaal niet goed voor je motor.
Zou dit toch nakijken en eventueel wat aftappen.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Zo even uit mijn hoofd is het zonder filter wissel 2,7 liter, met filter 2,9 en af fabriek 3,2l
Een filter bevat nooit een halve liter aan olie denk ik
En ja wat is te veel, ol het oog recht is niet nauwkeurig genoeg, als je de motor ook maar een cm naar links beweegt staat het oliepeil ineens bij de min. Naar rechts en dan zit je boven de max.
Volgens de waterpas op de tank recht, staat het peil nu tegen de max aan.
Er blind exact 2,9 liter er in mikken is ook geen optie, de ene keer blijft er meer olie achter dan de andere keer.
Een filter bevat nooit een halve liter aan olie denk ik
En ja wat is te veel, ol het oog recht is niet nauwkeurig genoeg, als je de motor ook maar een cm naar links beweegt staat het oliepeil ineens bij de min. Naar rechts en dan zit je boven de max.
Volgens de waterpas op de tank recht, staat het peil nu tegen de max aan.
Er blind exact 2,9 liter er in mikken is ook geen optie, de ene keer blijft er meer olie achter dan de andere keer.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Ik weet dat 200~400 ml te veel olie geen kwaad kan, maar ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie dat zonder middenbok doen en wat de juiste, meest accurate manier is.
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Vlak stukje weg/straat zoeken, met 1 hand de motor in evenwicht houden, door je knieën zakken en aflezen/
Zo heb ik het jaaaren gedaan.
Die niveaustreepjes moet je je nmi ook niet teveel van aantrekken.
Zolang je lucht EN olie ziet is het dik voor mekaar.
Onder min betekend voor mij dat ik ergens de komende dagen es een keertje een scheut bij moet vullen. (tijdens vakantie)
Zo heb ik het jaaaren gedaan.
Die niveaustreepjes moet je je nmi ook niet teveel van aantrekken.
Zolang je lucht EN olie ziet is het dik voor mekaar.
Onder min betekend voor mij dat ik ergens de komende dagen es een keertje een scheut bij moet vullen. (tijdens vakantie)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
-
- Berichten: 310
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Vorig jaar voor de eerste keer zelf het onderhoud gedaan, daarvoor zat i nog in de fabrieks gearsntie.
De olie die ik toen aftapte, van de dealer dus was inclusief filter precies 3 liter.
Ik heb dus ook weer 3 liter incl. Nieuw filter terug gedaan, hierbij stond i op een vlakke ondergrond precies in het midden van het peilglas na een paar minuten stationair draaien..
De olie die ik toen aftapte, van de dealer dus was inclusief filter precies 3 liter.
Ik heb dus ook weer 3 liter incl. Nieuw filter terug gedaan, hierbij stond i op een vlakke ondergrond precies in het midden van het peilglas na een paar minuten stationair draaien..
V-Strom Bj.2010
-
- DL650 berijder
- Berichten: 247
- Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
- Woonplaats: Leuven
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Ik heb bij mijn strom ook al 2 maal een oliewissel gedaan, éénmaal met en éénmaal zonder filterwissel. Ook ik moest een pak meer bijvullen dan aangegeven stond in de handleiding. De olie was goed warm, dus lekker vloeibaar, en liep er vlotjes uit. Ik heb dan ook lang gewacht tot alles eruit was.
Ben blij dat ik niet de enige ben die hier afwijkende waarden bekwam.
Voorts verschilt het oliepeil op de bok en op de wielen wel wat. Het valt me niet altijd mee om het echt goed te meten. Best met tweetjes dan
Ben blij dat ik niet de enige ben die hier afwijkende waarden bekwam.
Voorts verschilt het oliepeil op de bok en op de wielen wel wat. Het valt me niet altijd mee om het echt goed te meten. Best met tweetjes dan
- Drummer
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
- Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
- Woonplaats: Schilde
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Ik heb er zo eentje staan voor de moto van m'n vriendin. En vroeger ook gebruikt voor m'n Transalp.
Kan je helemaal alleen je moto recht laten staan zonder middenbok en perfect je oliepijl nakijken.
grtz Drummer.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Denk dat de waterpas zijn werk ook wel gedaan heeft.
Wil wel een middenbok hebben maar alleen voor de juiste prijs.
Een goed oliepeil is belangrijk als je regelmatig je toerenbereik doorloopt.
Liever iets te veel dan te weinig.
Misschien heeft het gescheelt dat ik de motor nog extra bewogen heb, even flink links en rechts op laten hellen.
Wel goed om te horen dat ik niet de enige ben
Ennuh, voor die 10 euro gewoon altijd je filtertje wisselen
Wil wel een middenbok hebben maar alleen voor de juiste prijs.
Een goed oliepeil is belangrijk als je regelmatig je toerenbereik doorloopt.
Liever iets te veel dan te weinig.
Misschien heeft het gescheelt dat ik de motor nog extra bewogen heb, even flink links en rechts op laten hellen.
Wel goed om te horen dat ik niet de enige ben
Ennuh, voor die 10 euro gewoon altijd je filtertje wisselen
-
- DL650 berijder
- Berichten: 247
- Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
- Woonplaats: Leuven
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Ennuh, voor die 10 euro gewoon altijd je filtertje wisselen [/quote]
Heb ik eens gevraagd aan de lokale garagist. En dan alle andere mechaniciens
Er werd toch meermaals aangebracht dat een oliefilter pas echt goed werkt na enkele duizende kilometers. Het zou dus niet altijd een voordeel zijn om hem steeds te wisselen. Natuurlijk niet simpel om na te gaan of het echt klopt.
Aangezien Suzuki aangeeft dat het niet moet, het meer werk, geld en olie kost, doe ik het niet standaard bij een oliewissel. Ik volg het boekje, dus een keer niet en dan weer wel. Hij rijdt alleszins goed
Heb ik eens gevraagd aan de lokale garagist. En dan alle andere mechaniciens
Er werd toch meermaals aangebracht dat een oliefilter pas echt goed werkt na enkele duizende kilometers. Het zou dus niet altijd een voordeel zijn om hem steeds te wisselen. Natuurlijk niet simpel om na te gaan of het echt klopt.
Aangezien Suzuki aangeeft dat het niet moet, het meer werk, geld en olie kost, doe ik het niet standaard bij een oliewissel. Ik volg het boekje, dus een keer niet en dan weer wel. Hij rijdt alleszins goed
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Ik weet niet wat voor garagisten jij spreekt, maar alle monteurs die ik tegen kom zeggen altijd filter wisselen als je de olie wisselt. Dat een filter pas na een paar duizend kilometer goed gaat werken lijkt me onzin. Ik denk dat hij eerder na een paar duizend kilometer minder goed gaat werken, als gevolg van de verontreiniging in de olie. Hij slibt als het ware steeds meer dicht, waardoor hij minder olie door laat. Ik heb wel eens een artikel gelezen waarin stond dat olie beter gaat werken als hij er even in zit. Dat had te maken met de additieven die als het waren door het gebruik in de motor 'kapot geslagen worden' waardoor ze beter gaan werken. Je hebt het dan wel over moleculair niveau.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Ik heb ook zo'n inrijklem (powertools). De strom staat mooi recht. Handig voor t uitlezen en bijvullen, maar ook voor bij t wassen vd strom of om de strom rechtop in de garage te plaatsen. Dat laatste scheelt n bak ruimte!
Ergens ook ooit iets gelezen ve voormalig topman ve motoroliefabrikant dat t vervangen v motorolie een marketingstunt was en niet zo zeer als spoedige noodzaak. Je kunt dus makkelijk een stukje verder doorrijden.
Tapatalk via mijn iPhone
Ergens ook ooit iets gelezen ve voormalig topman ve motoroliefabrikant dat t vervangen v motorolie een marketingstunt was en niet zo zeer als spoedige noodzaak. Je kunt dus makkelijk een stukje verder doorrijden.
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4893
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Wat kost dat?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Bij powertools volgens mij rond €50.
Tapatalk via mijn iPhone
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4893
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Da's goedkoper dan een middenbok. Het overwegen waard dus.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Sorry, powerplustools en idd 59,95.
http://www.powerplustools.nl/motor/inri ... -2009.html#
Tapatalk via mijn iPhone
http://www.powerplustools.nl/motor/inri ... -2009.html#
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Heel verhaal getypt, is t weg...
Anyhow, gwn olie en filter wisselen.
Heb de motor net en heb het volgende gedaan:
Olie + Filter vervangen
Remvloeistof vervangen
Bougies vervangen
Lichtfilter vervangen
Over 5000km een olie flush en dan volsyntheet er in.
Van de week nog even een kvs flush en nieuwe koelvloeistof er in.
Kleppen stellen kan ik nog niet, schijnt al gebeurd te zijn, maar wil het voortaan zelf doen.
Anyhow, gwn olie en filter wisselen.
Heb de motor net en heb het volgende gedaan:
Olie + Filter vervangen
Remvloeistof vervangen
Bougies vervangen
Lichtfilter vervangen
Over 5000km een olie flush en dan volsyntheet er in.
Van de week nog even een kvs flush en nieuwe koelvloeistof er in.
Kleppen stellen kan ik nog niet, schijnt al gebeurd te zijn, maar wil het voortaan zelf doen.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Waarom zou je kiezen voor een volsyntheet??Sanscorp schreef:
Over 5000km een olie flush en dan volsyntheet er in.
Je kunt problemen krijgen met je koppeling ( slippen )
Bovendien wordt het niet voorgeschreven.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7600
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Dat klopt niet als het motorfiets motorolie is, dan zitten er de juiste additieven in die dit voorkomen. Wanneer je motorolie bestemd voor auto's zou gebruiken dan loop je weldegelijk een groot risico bij een natte plaatkoppeling.John007 schreef:Je kunt problemen krijgen met je koppeling ( slippen )
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Precies.
Een volsyntheet houd de motor schoner, zitten andere additieven / dopes in, en deze heeft de gradatie 5W40.
Een vereiste is wel datje blok schoon is, dus niet zomaar blind volsyntheet er in mikken, liever nog een keer extra spoelen met schone olie, dan flushen en dan de goede olie er in.
Als je motor wel vervuild is en je gooit er meteen vol in dan kunnen je oliekanalen verstopt raken.
Een volsyntheet houd de motor schoner, zitten andere additieven / dopes in, en deze heeft de gradatie 5W40.
Een vereiste is wel datje blok schoon is, dus niet zomaar blind volsyntheet er in mikken, liever nog een keer extra spoelen met schone olie, dan flushen en dan de goede olie er in.
Als je motor wel vervuild is en je gooit er meteen vol in dan kunnen je oliekanalen verstopt raken.
-
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Flushen wat houd dat in en hoe doe je dat dan ?
650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Flushen houdt in dat je een (geschikt!) additief zoals forté of Petromark bij de olie voegt, vlak voor een oliewissel.
Deze verdunt de olie en weekt alle meuk / aanslag los. Als je dan de olie wisselt komt alle meuk mee en is de binnenkant weer mooi schoon.
Maar, je kan niet elke flush gebruiken met een natte koppeling, dus let daar even op.
Na het schoonspoelen kan je een volsyntheet in het blok doen.
Maar, je kan bij twijfel of onbekende vervuiling en/of historie, beter even 1000 km rijden met verse olie, dan flushen en dan nieuwe volsyntheet er in.
Als de motor te vervuild is en alles komt in 1x los dan KUNNEN je oliekanalen verstopt raken, en dan ben je de sjaak
Dus bij veel korte ritten (onder 50km) moet je goed de vervuiling in de gaten houden (door eerst 1000km met olie verse te rijden)
Deze verdunt de olie en weekt alle meuk / aanslag los. Als je dan de olie wisselt komt alle meuk mee en is de binnenkant weer mooi schoon.
Maar, je kan niet elke flush gebruiken met een natte koppeling, dus let daar even op.
Na het schoonspoelen kan je een volsyntheet in het blok doen.
Maar, je kan bij twijfel of onbekende vervuiling en/of historie, beter even 1000 km rijden met verse olie, dan flushen en dan nieuwe volsyntheet er in.
Als de motor te vervuild is en alles komt in 1x los dan KUNNEN je oliekanalen verstopt raken, en dan ben je de sjaak
Dus bij veel korte ritten (onder 50km) moet je goed de vervuiling in de gaten houden (door eerst 1000km met olie verse te rijden)
-
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Woonwerk verkeer is maar 17 km enkele reis, Rij wel met grote regelmaat veel langere afstanden.
Doe altijd zelf de kleine beurten , laats bij hoeghe de een grote beurt laten doen. Weet niet of zij half of vol gebruiken? Mail ze eerst even voor dat ik de olie weer wisselt ( eigenlijk altijd half synth ). Doe altijd het filter ook verwissellen.
Is fluschen ook nodig zijn bij regelmatig vervangen van de olie ?
Doe altijd zelf de kleine beurten , laats bij hoeghe de een grote beurt laten doen. Weet niet of zij half of vol gebruiken? Mail ze eerst even voor dat ik de olie weer wisselt ( eigenlijk altijd half synth ). Doe altijd het filter ook verwissellen.
Is fluschen ook nodig zijn bij regelmatig vervangen van de olie ?
650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Nouja een motor vervuild altijd intern wel, echt kwaad kan het niet.
Wmi is ook een optie maar dan meer voor je cilinders.
Maar ach, je motor redt de 2 ton ook wel zonder flush.
Ik doe het liever wel, mooi schoon en goed onderhoud voel ik me beter bij
Wmi is ook een optie maar dan meer voor je cilinders.
Maar ach, je motor redt de 2 ton ook wel zonder flush.
Ik doe het liever wel, mooi schoon en goed onderhoud voel ik me beter bij
-
- DL650 berijder
- Berichten: 247
- Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
- Woonplaats: Leuven
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Garage Moto Sprint de Leuven, en eentje uit Tremelo vanwie de naam me even ontglipt.Soesko schreef:Ik weet niet wat voor garagisten jij spreekt, maar alle monteurs die ik tegen kom zeggen altijd filter wisselen als je de olie wisselt. Dat een filter pas na een paar duizend kilometer goed gaat werken lijkt me onzin. Ik denk dat hij eerder na een paar duizend kilometer minder goed gaat werken, als gevolg van de verontreiniging in de olie. Hij slibt als het ware steeds meer dicht, waardoor hij minder olie door laat. Ik heb wel eens een artikel gelezen waarin stond dat olie beter gaat werken als hij er even in zit. Dat had te maken met de additieven die als het waren door het gebruik in de motor 'kapot geslagen worden' waardoor ze beter gaan werken. Je hebt het dan wel over moleculair niveau.
Waarom zegt Suzuki dat je niet elke keer een filterwissel moet doen? Daar moet toch ook een reden voor zijn.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Omdat de interval van 6000km olie verversen wel erg kort is?
Filtertje kan wel langer mee, hetzelfde filter zit in mijn auto voor 20.000km
Anyhow, na nog wat lezen op het internet kan je schijnbaar beter geen flush uitvoeren.
De 1 zegt van wel, de ander niet, ik wil niet degene zijn die het een ander aanbevolen heeft en het vervolgens defect raakt.
Ik heb het bij al mijn motoren gedaan en nooit een slippende koppeling gehad.
Dat zijn nu 5 motoren in 8 jaar tijd.
Gewoon een keer met goedkopere olie rijden, 1000km en dan vullen met volsyntheet.
To be on the safe side
Filtertje kan wel langer mee, hetzelfde filter zit in mijn auto voor 20.000km
Anyhow, na nog wat lezen op het internet kan je schijnbaar beter geen flush uitvoeren.
De 1 zegt van wel, de ander niet, ik wil niet degene zijn die het een ander aanbevolen heeft en het vervolgens defect raakt.
Ik heb het bij al mijn motoren gedaan en nooit een slippende koppeling gehad.
Dat zijn nu 5 motoren in 8 jaar tijd.
Gewoon een keer met goedkopere olie rijden, 1000km en dan vullen met volsyntheet.
To be on the safe side
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Volsyntheet met een interval van 6000 km ?? Zonde van het geld.
Als je nu een 200pk racer hebt zou ik het overwegen maar met een VTwin met 70pk lijkt mij die volsyntheet volslagen onzin. Mensen op het motorforum in het SV topic komen er allemaal van terug omdat bij vol vermogen toch de koppeling slipt.
Als je nu een 200pk racer hebt zou ik het overwegen maar met een VTwin met 70pk lijkt mij die volsyntheet volslagen onzin. Mensen op het motorforum in het SV topic komen er allemaal van terug omdat bij vol vermogen toch de koppeling slipt.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Tja ik twijfel nu ook, terwijl ik het wel altijd al gedaan heb. Een voor motoren geschikte volsyntheet kan geen kwaad.
Een willekeurige (auto) olie wellicht wel.
Pk is 100 en koppel doet meer met je koppeling.
Een gemiddelde racer komt volgens mij niet eens aan dit koppel(?)
Een willekeurige (auto) olie wellicht wel.
Pk is 100 en koppel doet meer met je koppeling.
Een gemiddelde racer komt volgens mij niet eens aan dit koppel(?)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7600
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Nergens voor nodig die dure oliën. Ik gebruik al jaren de halfsyntheet van Louis en geen centje pijn. Kost nu bij 4 liter € 6,46 per liter. (Moet je het wel zelf gaan halen.) Heeft ook een hogere kwaliteitsspecificatie dan Suzuki voorschrijft, namelijk API SM. En Suzuki schrijft SF of SG voor. (S staat voor benzinemotor en de letter erachter is de kwaliteit, hoger = beter)
Directe link.
Directe link.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Even een update.
Na (toevallig exact!) 3000 kilometer heb ik een oil flush toegevoegd (150ml) en de motor 12 min. Stationair laten lopen.
Daarna olie afgelaten, oliefilter los en cheap ass olie er in gegooid.
20 km gereden, ff op zijn donder gegeven en daarna weer olie afgelaten en het filter vervangen, nu Valvoline Durablend 10W40 olie er in.
Ik heb zowel van de goedkope heijn hericke olie als de valvoline 3 L afgemeten en toegevoegd, maar het niveau staat nog steeds onder het max als ik de motor in het midden balanseer.
Klopt het glaasje niet of doe ik iets verkeerd???
Er moet na oliefilter wissel 2,9L in, er zit 3 in (die 100ml maakt ook niet uit).
Tijdens het aflaten van de olie heb ik de motor wel schuin gehouden en even "geschud".
Zou dit dan 200ml of iets dergelijks meer aflaten??
Ik ga er nu maar van uit dat 3L wel even genoeg is maar raar is het wel ;D
Na (toevallig exact!) 3000 kilometer heb ik een oil flush toegevoegd (150ml) en de motor 12 min. Stationair laten lopen.
Daarna olie afgelaten, oliefilter los en cheap ass olie er in gegooid.
20 km gereden, ff op zijn donder gegeven en daarna weer olie afgelaten en het filter vervangen, nu Valvoline Durablend 10W40 olie er in.
Ik heb zowel van de goedkope heijn hericke olie als de valvoline 3 L afgemeten en toegevoegd, maar het niveau staat nog steeds onder het max als ik de motor in het midden balanseer.
Klopt het glaasje niet of doe ik iets verkeerd???
Er moet na oliefilter wissel 2,9L in, er zit 3 in (die 100ml maakt ook niet uit).
Tijdens het aflaten van de olie heb ik de motor wel schuin gehouden en even "geschud".
Zou dit dan 200ml of iets dergelijks meer aflaten??
Ik ga er nu maar van uit dat 3L wel even genoeg is maar raar is het wel ;D
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7600
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Denk je nu echt dat ik afmeet hoeveel erin gaat. Gewoon vullen tot hij gelijk is met het maximum streepje. Even laten draaien, even laten rusten, controleren en eventueel bijvullen. Klaar. En of daar nu 100 ml meer of minder in is gegaan, so what?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Ik kom meestal met verversen ook eerder aan de 3.5 liter dan aan de 3.1 of wat dan ook voorgeschreven is volgens het boekje.
Gr. Chiel
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Waar is het aantal liters in het onderhoudsboekje en zelfs onder/naast het peilglaasje voor?
Normaal meet ik dus ook niet maar omdat ik twijfelde heb ik er nu exact 3 liter in gedaan.
Nou morgen dan maar een flesje bijhalen en dan nog maar 100 á 200 ml bijvullen tot max.
Zit er net onder, kan geen kwaad.
Heb dit eerder nog niet meegemaakt iig.
Mja toen had ik ook een (rechte) middenbok en een vlakke ondergrond, dus eigenlijk nooit getwijfeld.
Morgen maar een middenbok bestellen.
Normaal meet ik dus ook niet maar omdat ik twijfelde heb ik er nu exact 3 liter in gedaan.
Nou morgen dan maar een flesje bijhalen en dan nog maar 100 á 200 ml bijvullen tot max.
Zit er net onder, kan geen kwaad.
Heb dit eerder nog niet meegemaakt iig.
Mja toen had ik ook een (rechte) middenbok en een vlakke ondergrond, dus eigenlijk nooit getwijfeld.
Morgen maar een middenbok bestellen.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Mijn ervaring is, als de motor goed warm is en je peilt hem dan staat het peil iets hoger dan bij een koude motor.Sanscorp schreef: Nou morgen dan maar een flesje bijhalen en dan nog maar 100 á 200 ml bijvullen tot max.
Zit er net onder, kan geen kwaad.
Als het peil tussen min en max staat doe je niets verkeerd. en kun je het bijvullen wel achterwege laten.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
Sorry voor het off topic, maar zou het kunnen dat ik je niet meer kan bereiken? Heb al enkele keren gemaild voor de middenbok, zonder resultaat?Cplegt schreef:Ik kom meestal met verversen ook eerder aan de 3.5 liter dan aan de 3.1 of wat dan ook voorgeschreven is volgens het boekje.
MVG Elie
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Olieniveau meten zonder middenbok
as lahaye apestaart gmail .com
Tussen as en achternaam moet een punt.
@gmail.com
Om de spam enigzins te beperken
06 mag ook, whatsapp of sms: 20649360.
Ook hier is de 06 even gescheiden.
Tussen as en achternaam moet een punt.
@gmail.com
Om de spam enigzins te beperken
06 mag ook, whatsapp of sms: 20649360.
Ook hier is de 06 even gescheiden.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 04-06-2014, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.