info gevraagd leren motorkleding

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Grijze Tornado

info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Grijze Tornado »

Hoi,

Ik heb voor op mijn motor een textielpak.Dit pak gebruik ik voor woon-werk verkeer.
Nu wil ik een leren pak aanschaffen omdat je toch hoort dat dat je nog beter kan beschermen.Dit wil ik dan gebruiken voor motortochten en vakanties.

Alleen hoor ik van kennissen dat je alleen bij een racemotor een leren pak draagt. Dus dat je op een v-strom geen leren pak moet dragen maar een gewoone textielpak.

Zijn er v-stromer die leren pakken dragen op de v-strom en welk merk, overall of tweedelig pak.

al vast bedankt voor jullie informatie.

Guus
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Iron Horse »

Ik zou zeggen; laat je niet gek maken. Trek aan wat je prettig zit. Dat kan leer en dat kan textiel zijn. Beide hebben voor- en nadelen. Zelf heb ik beide. Textiel voldoet altijd wel als het om draagcomfort gaat. Leer is heel wat meer afhankelijk van persoonlijke aanpassingen en voorkeuren. Dat is mijn ervaring. Ik rij graag in leer, maar een goede broek waar de knieën goed in zitten kan ik niet vinden, deze worden bij mij altijd afgekneld of is niet in een goede lengtemaat verkrijgbaar. Textiel is daarin veel flexibeler. Maar de beschermfactor van leer is weer veel beter dan van textiel. Al met al dus gewoon doen wat je zelf wilt zolang het maar veilig en verantwoord is.

Vanwege mijn problemen met leren broeken draag ik ook wel lederen jeans maar die geven natuurlijk niet dezelfde protectie als de echte lederen motorbroek met protectoren. Maar beter iets dan niets denk ik dan maar weer.

Bedenk ook dat je onder lederen kleding vaak (thermisch) ondergoed "moet" dragen omdat je anders bij een beetje zweten de boel amper meer uit krijgt en tijdens het rijden je kleding (voering) aan je blijft plakken. Je keuze voor leer of textiel is overigens niet afhankelijk van het feit dat je een V-Stom rijdt. En tweedelig of overall, ik zou altijd voor tweedelig gaan, overall is echt voor racers.

Succes met je keuzes.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door TT-Strom »

Ik heb er ook al vaak over zitten denken om een leren outfit aan te schaffen, alleen hetzelfde probleem als Iron: lengte.
Ben zelf 2 meter lang en heb nog geen standaard outfit/lengtemaat in leer kunnen vinden die mij past. Bij textiel is dit gelukkig beter beschikbaar.

Enige optie die ik voor mezelf (lees: lange mensen buiten de standaard maten) zie als ik echt een keer leer wil, is naar Damen te gaan en een broek en jas op maat laten maken. Ben je wel flink wat eurotjes verder, maar volgens mij doe je er ook vele jaren mee, mits je het leer goed onderhoud.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Eikie »

Denk er ook aan dat leer niet waterdicht is en je voor slecht weer een regenoverall erbij moet kopen.
Daarnaast vraagt leer wat meer onderhoud dan een textiel pak.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Lambik

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Lambik »

Ik rij zelf altijd in textiel en denk dat met de huidige materialen zoals kevlar enz de bescherming ook ge woon goed is...heb zelf t idee dat leer in de winter erg koud is als je t hele jaar door rijdt....
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Peterzeeland »

Gevoel van veiligheid in leer is onovertroffen. Rijd zelf wel in koude tijden in textiel, terwijl je dan juist extra bescherming nodig hebt....
Zie bij races nooit iemand in textiel rijden :mrgreen: (mag dan ook niet).
Maak zelf maar keuze of je primair voor comfort gaat of voor veiligheid. Leer gaat naar je lijf zitten en is dan ook echt comfortabel overigens.

Trouwens, heb je centen, dan koop je het Clover Tekno jack.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Ma Bella

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Ma Bella »

Ik heb een leren pak van Held en ik ben er heel blij mee. Het zit als gegoten, een klein buitje kan ie makkelijk hebben. Onderhoud...idd af en toe wat lijken verwijderen en invetten maar textiel moet je ook wassen. Verder moet je dragen waar jij je prettig in voelt!
Ed Jonkmans

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Ed Jonkmans »

Persoonlijk draag ik leder het liefst (wel altijd regenpak meenemen), maar als het wat kouder wordt dan krijgt textiel de voorkeur (net als bij héél heet weer: dan is een doorwaaipak leuk).
Maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk.... en maar goed dat we niet allemaal hetzelfde denken, en dragen....
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Piet Zahut »

De grootste reden dat leer veiliger is dan textiel is dat de protectie beter op zijn plaats blijft zitten in geval van een ongeval. Het grootste nadeel is dat leer niet waterdicht is, koud is in de winter en de temperatuur echt hoog is een stuk warmer is dan textiel. Rev'it heeft een leren tourpak (jas heet Ignition en de broek heet gear) met een waterdicht membraan. Misschien is dat wat voor je... Kost iets van €600,- voor een set.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Grijze Tornado

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Grijze Tornado »

Iedereen bedankt voor jullie reactie. Ben nog niet uit geweest voor een leren pak maar ga binnenkort wat winkels af.

Guus
Leon

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Leon »

nog een reactie van een leer dragende motor type "buikschuiver" rijder.....

Er zit wel iets in het argument om geen race leren pak te dragen; die zijn namelijk specifiek gesneden om plat, inelkaar gedoken op een race motor te zitten.
Maar er zijn ook zat leren broeken/jassen/pakken die meer op de relaxte zit gesneden zijn hoor. Want mijn VFR heeft zeker geen extreme zithouding...

Passen is het devies, vaak hebben de grotere motorzaken wel een Vstrom in de showroom staan en anders op je eigen motor. Wel ff vragen anders gaat bij de uitgang het alarm af...
En blijft maar gerust 5-10 minuten zitten en bewegen op de motor.
Leer "zit" in het begin altijd een beetje oncomfortabel/strak. Mijn ervaring is om een tijdje door huis te lopen met een dunne joggingbroek eronder. Rekt het net dat beetje op...
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Jeen »

zelf ben ik 1.97 en draag ik een macna chameleon twin shell jas die de voordelen van leer en textiel wel zo'n beetje combineert. Het jack is ook iets langer dan de meeste andere leren jacks die ik heb gepast. Bij regen of in de winter gaat de twin shell er overheen en ben je overal tegen bestand. Ik ben er zeer over te spreken. Ik heb 'm gebruikt tot ver beneden nul. Daarbij draag ik in de zomer een IXS leren motorbroek in een lengtemaat. Die past prima en zit ook goed in de knieen. Er zit een simpel regenbroekje in m'n koffer voor als er eens een buitje komt. Die combi is wel te koud in de winter maar daarvoor heb ik nog een textielbroek met (eventueel) dikke voering die ik met een lange rits aan het jack vast kan maken zodat je echt warm blijft. Een lange rits is in de winter wel nodig. Uiteindelijk wil je als het echt koud wordt gewoon nergens maar dan ook nergens ook maar enige wind of tocht voelen.

Mocht je nog op zoek gaan naar aanbiedinkjes dan raad ik je aan langs te gaan bij Kalsbeek in Zwolle. Zij hebben vaak een zeer grote voorraad op de koopjeszolder (toen ik er was zeker veertig tot zestig meter stelling propvol).

succes met zoeken
V2fun

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door V2fun »

Zelf heb ik in het verleden een leren boek op maat laten maken bij Damen in Breda , zit als gegoten , niet echt goedkoop maar ja je hebt er vele jaren plezier van.
Ik draag wisselend leer en textiel , met droog weer het liefs leer :-)}
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door Soesko »

Op mijn V-strom draag ik altijd een textiel pak en op mijn GSX-r altijd een leren combi. Eigenlijk is textiel veel handiger, want warm, wind- en waterdicht en gewoon over je kleding te dragen. Wat betreft gebruiksgemak gaat er dus niets boven textiel. Echter zijn er meer zaken dan puur gebruiksgemak. Mijn favoriete kleding is dan ook een leren combi. Het sluit overal goed aan rond je lichaam en je hebt daardoor veel minder last van flapperende mouwen etc. Daarnaast geeft het mij een veiliger gevoel en vind ik het contact met de motor ook beter. In het begin knellen die pakken wel, maar na verloop van tijd wordt het een soort tweede huid.
Dan blijft er over het oog (staat het zo'n leren pak op een V-strom). Dat moet iedereen voor zich uitmaken. Op zich is het een combinatie die je niet vaak ziet. Ik zou in ieder geval voor een pak gaan met wat neutrale kleuren (grijs of zwart). Een racecombi met schreeuwerige kleuren en kneesliders zal zeker niet staan op een V-strom. Volgens mij maakt Rukka waterdichte leren pakken en wellicht is dat wat voor je.
JBerg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15-06-2012, 22:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Delft

Re: info gevraagd leren motorkleding

Bericht door JBerg »

Een leren jas en broek gaat heel goed op de strom. :duim:
Mijn Held jas i.c.m. een Evo broek is voor mij een fijne combi. Moet wel droog zijn want veel regen en leer is niet echt een goede combi. Leer zit wel errug lekker.

Gr,Jan
Plaats reactie