Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door PDvD »

Dag 1: Vrijdag 21 Juni 2013 – Een nat begin

Toen ik de koffers al aan mijn motor gehangen had en met de bagagerol naar beneden kwam gelopen besloten de hemelsluizen open te gaan. Ik had echter om half 8 bij Arno afgesproken en was klaar om te vertrekken. Echter mijn ervaring leerde dat zeiknat in Tilburg aan komen niet echt de meest ideale start van de vakantie was. Na even gewacht te hebben was het een momentje droog en sjorde ik de bagagerol achter op de motor en vertrok vanuit Oosterhout naar Tilburg. Echter op de Vijfeikenweg begon het wederom te regenen en er was daar geen plek om even te schuilen. Ik reed dus maar door naar Tilburg en redelijk nat kwam ik daar aan. Het motorpak werd bij Arno thuis gelijk verruild voor een droge joggingbroek en we besloten, op aanraden van de buienradar, het vertrek zo'n anderhalf uur uit te stellen. In die anderhalf uur was mijn pak weer opgedroogd, was het gestopt met regenen en was ik een redelijke dosis cafeïne rijker.

Het begin van de route was saaie snelweg, maar om de übergetto van Nederland, Maastricht, te omzeilen gingen we al voor deze rampplek van de snelweg af om zo door het mooie Limburgse land richting Belgische grens te rijden. We omzeilden zo ook Luik en schoten ten oosten van Luik de snelweg op richting Luxemburg. Ter hoogte van Sankt-Vith verlieten we deze weer om zo naar Luxemburg te rijden waar we gelijk maar een korte tankstop hielden.

Na weer een stukje gereden te hebben was het tijd om te lunchen. Dit deden we in een pizzeria ergens in een dorpje in Luxemburg. De pizza was okay, maar Arno raakte lichtelijk geirriteerd doordat de cd van Michel Teló op repeat stond. Bij het horen van deze muziek moet ik alleen maar denken aan de bijbehorende videoclips welke gevuld zijn met mooi vormgegeven schaarsgeklede heupwiegende Zuid-Amerikaanse meiden. Deze gedachte verlichtte bij mij de irritatie aan de huppeltruttenmuziek.

Ondanks dat we later vertrokken waren dan gepland besloten we toch de langere route te rijden. De Vogezen waren weer erg mooi. De Col du Donon leek door alle prielweggetjes die we het afgelopen jaar gereden hadden ineens een stukje breder. Uiteindelijk kwamen we aan in St. Maurice sur Moselle waar we ook het Jubileumweekend van de vereniging gevierd hadden. Doordat het al redelijk laat was, we vrij hongerig waren en de rit redelijk aan delange kant was hadden we beiden geen zin meer om ons tentje op te zetten. De camping hier beschikte over blokhutten, maar die waren, ondansk dat ze leegstonden, alleen per week te huur. Kijk dat noem ik nou zakelijk inzicht. We konden dus op zoek naar een andere overnachtingsplek. Hotel Col du Bussang was vlakbij gelegen dus besloten we daar aan te kloppen. Hier was natuurlijk wel plek en de motoren konden veilig en droog onder het afdakje staan. We kregen een nette kamer met eigen badkamer en een goede maaltijd. Op tijd naar bed om de volgende dag vroeg te vertrekken richting de Vanoise.


Dag 2: Zaterdag 22 juni 2013 – Op naar de Alpen

Na een redelijk standaard ontbijtje mochten we afrekenen. Ondanks dat we met z'n 2'en maar 1 karafje wijn, de man 2 borreltjes en ik nog 1 biertje op had was de rekening aan de erg hoge kant. Dit waren we niet gewend in de Vogezen.

Om de dag maar gelijk goed te beginnen reden we de ballon d'Alsace op welke gelijk gruwelijk lekker ging. Wat kunnen ze hier mooie bochtencombi's aanleggen en mijn bandjes hielden zich super. Ook op het natte asfalt gaven ze geen krimp. Na Giromagny en Belfort volgde er een klein stukje snelweg om er iets later weer af te gaan en langs de Désoubre richting de Doubs te rijden. De Désoubre hadden we nog geen maand eerder al gereden, echter toen grotendeels in de regen. Nu was het stralend weer en de omgeving hier is echt schitterend. Na een bak koffie aan het eind van de Désoubre bij Gigot reden we richting de Doubs om door de Gorges, welke iedere keer weer geweldig mooi zijn, naar de Jura te rijden.

Afbeelding

Ook de Jura was weer erg mooi en na dit boogje om Zwitserland heen kwamen we eindelijk aan in het begin van de Franse Alpen.
Als toetje op de route had Arno de Col des Glières in de route opgenomen. Deze zou gedeeltelijk onverhard zijn. Het gravelpad wat volgde was minder spannend dan verwacht en zeer goed te doen. Aan het eind van het onverharde stuk stond een stelletje Ducati Monsters welke 'm ook gereden hadden dus echt spannend... nee, maar wel supermooi.

Afbeelding

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=Tcr07BdNK9g[/youtubehd]

Bij het afrijden van de col werden we nog getrakteerd op een paar extreem krappe hairpins maar ook deze gingen met gemak. In le Petit Bornand kwamen we aan op een zo goed als lege camping. De beheerder ervan was echter uiterst vriendelijk en het bedrag om te overnachten was nog geen 10% van wat we de nacht ervoor betaald hadden. Het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen kregen we er gratis bij. Mijn nieuwe tentje stond makkelijker en sneller dan gedacht en ook mijn nieuwe reanimatiematje was zo opgepompt.

Afbeelding

In de avond reden we met de motor even naar het dorp om daar een panini te eten. Net een minuut voor sluitingstijd wist ik in de tegenover gelegen supermarkt nog snel een sixpackje, wat chips en een worst te bemachtigen zodat we 's avonds bij de tent ook nog iets te snacken zouden hebben.


Dag 3: Zondag 23 juni 2013 – Change of plans

Toen we wakker werden was het redelijk bewolkt en we vroegen onszelf af of het nou wel of niet open zou trekken. Als ontbijt aten we een banaan en een krentenbol, die laatste had Arno nog vanuit Nederland meegenomen. Mijn koffiepotje zette weer een bak straffe koffie, de tentjes werden ingepakt, Nelson werd gedag gezegd en we konden gaan rijden.

Vanuit de camping vervolgden we onze weg langs Le Clusaz de Col des Aravis op. Onderaan de col stond netjes het welbekende bord "Col Ouvert" dus wij reden naar boven toe. Het begon steeds vervelender weer te worden en bovenop de col regende het. Daarnaast werden we op de top tegengehouden doordat de weg afgezet was voor een wielerkoers. Dit stond schijnbaar beneden aangegeven. Naast het bordje "Col Ouvert" had ik niets gezien. We mochten dus weer naar beneden toe tegen de stroom motorrijders in, welke op de top ook allemaal om mochten draaien. We waren dus niet de enigen voor wie het niet duidelijk was. En inderdaad in het dorp hing een soort van reclameaffiche dat er die dag wat te doen was. Lekker onduidelijk, maar het hing er wel. We besloten over een ander weggetje richting het Cormet de Roselend te gaan. Echter bij Favèrges kwamen we op het heldere idee om de vakantieplannen maar om te gooien. De onverharde alpenpassen, waar we heel graag overheen wilden, zouden nu ook zeiknat zijn van de regen. Voor onze lol in de regen gaan rijden zagen we niet zo zitten. Dus werd het plan omgegooid en reden we deze dag direct richting le Camping Moto in de Drôme waar wel goed weer voorspeld was.

Afbeelding

De route richting le Camping Moto ging langs het Lac de Annecy en hierna door het Massif des Bouges waar ik plots een harde knal hoorde. Gelukkig geen van ons beiden, maar een wielrenner die voor mijn neus een klapband kreeg. Na nog een bak koffie bij een barretje waar hetoverigens heerlijk naar eten rook reden we verder. In een dorpje verderop stopten we op een pleintje om het 's ochtends gekochte brood met kaas en ham op te eten. Een snelle makkelijke lunch welke en hoop tijd scheelde in vergelijking met de Franse manier van lunchen.

Via de Chartreuse en de Vercors reden we via de bekende wegen naar le Camping Moto waar het altijd een soort van thuiskomen is. Na een eerste biertje werden de tentjes op het bekende plekje langs het water opgezet. In de blokhutjes die om ons heen stonden zaten ook weer dezelfde mensen als dat er alle andere jaren zaten. Hoezo degelijk... maar wel gezellig.

Afbeelding

's Avonds volgden er zoals gebruikelijk weer de nodige biertjes en borrels aan de bar en ik sliep, ondanks het riviertje wat naast mijn tent liep, weer als een blok.


Dag 4: Maandag 24 juni 2013 - Familiebezoekje

Mijn ouders, die zo'n twee en een halve week voor mij op vakantie vertrokken zijn, zaten vandaag nog steeds op hun camping in de Ardèche. Ik zou hun pas 2 weken later weer zien in Nederland. Aangezien de Ardèche ook een erg mooi gebied is om te rijden stond vandaag dus een bezoekje aan hen in de Ardèche gepland.

Na aangekleed te zijn en een bak koffie te hebben gedronken stapten we op de motor om eerst een ontbijtje te scoren. Dit aten we op ergens in de berm van de weg met een prachtig uitzicht over de Drôme. We vervolgden onze weg en staken de Rhône over via de dam van de electriciteitscentrale. Het stuk rondom Privas was erg druk maar eenmaal weg uit Privas begon het weer mooi te worden. Het koffietentje in Mirabel was dit jaar gesloten dus reden we hier door om bij een volgend restaurantje te stoppen. Hier bleek het koffieapparaat kapot te zijn dus ook hier reden we weer verder. Iets na Vallon Pont d'Arc stopten we om de koffiebreak maar gelijk met een lunch te combineren. Een goede franse steak tartare met frietjes.

Met een gevulde maag reden we een van de lekkerste slingerwegen van Frankrijk op: de Gorges d'Ardèche. Het asfalt is hier echter zo vreselijk ruw dat je eigenlijk altijd en overal grip hebt. Nadeel is dat banden echter ook vele malen sneller slijten op deze weg. Na een fotostop vervolgden we onze weg.

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=W-aCreCrkwc[/youtubehd]

Ter hoogte van St. Martin d'Ardèche voerde ik Goudargues in mijn gps in, de plaats waar mijn ouders op de camping zouden zitten. Garmin wilde ons echter over een snellere bredere weg erheen sturen. Het kaartmateriaal liet echter zien dat er een veel leuker weggetje liep. Via enkele zeer mooie slingerwegen kwamen we in Goudargues aan op de camping waar mijn vader ons al op stond te wachten.

Na hier wat gedronken te hebben vervolgden we onze route terug naar Le Camping Moto. Arno had in de route nog een leuk Gravelpad opgenomen tussen de wijnvelden door. Mijn Strom begon echter dorst te krijgen maar tankstations zagen we niet. Ik had eerder moeten tanken, maar kon toen nog zeker 100 km rijden, tsja en om dan al te stoppen. Via erg leuke, maar soms ook al wel bekende wegen, reden we verder door de Drôme terug richting Crest. Hier zat een tankstation waar ik 21,5 liter in mijn 22 litertankje kon gooien. Het had dus niet veel langer moeten duren. Arno kocht hier bij de sportzaak een warmer jasje kopen omdat de zomer nog niet echt aan het doorbreken was.
Op le Camping Moto konden we weer aanschuiven en stond er weer een heerlijke maaltijd klaar. Na nog een korte wandeling op het bekende achterterrein van de camping was het weer hoog tijd om te gaan barhangen.

Afbeelding


Dag 5: Dinsdag 25 juni 2013 – Een erg mooie kloof

Ieder jaar als we een rondje door de Drome en de Provence gingen rijden dan was de blèrweg over de Mont Ventoux hier in opgenomen. Dit hield in dat je bijna altijd hetzelfde te zien kreeg. Nu was deze weg er een keer niet in opgenomen maar zouden we oostelijker en zuidelijker gaan rijden. Het eerste stukje door de Drôme was weliswaar hetzelfde maar rijden door het Foret de Saou is echter niet onplezierig. Vooral het laatste stuk net voor Saou is werkelijk waar schitterend.

Voor we vertrokken even ontbijten met de noodzakelijke hoeveelheid cafeïne en we waren klaar om te vertrekken. Mijn Strom had het er echter moeilijk mee en was maar moeizaam aan de praat te krijgen. Eenmaal draaiend was er geen enkel probleem meer.

Na het mooie stuk door de Drôme kwamen we aan op een erg leuk pasje met zicht op de Mont Ventoux. Zo bekeken we deze berg een keer van de andere kant.

Afbeelding

Aangekomen in Sisteron moest de rots, waartegen dit dorpje gebouwd is, even vastgelegd worden op de foto. Jammer dat het er zo druk was. Toen we dit dorp uitreden begon het landschap ineens weer een stuk mooier te worden. De weg naar Authon gaf ons supermooi uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Even het drukkere Digne-les-Bains in om te tanken om vervolgens het gedeelte van de route te gaan rijden waar het ons om te doen was. De Clue de Barles: een diepe kloof door het landschap met vele watervalletjes en een wild riviertje dat erdoorheen kolkt. Dit was echt wel de moeite van de rit waard.

Afbeelding

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=yGXFG9Gvw38[/youtubehd]

De rit was bijna op z’n eind maar vanaf Digne-les-Bains was het toch nog een dikke 200 km terug naar Crest. Ja dit was echt een lange dagtocht, maar zeker de moeite waard.

’s Avonds op de camping was het weer als vanouds gezellig aan de bar. De biertjes gingen er goed in en ook de geserveerde maaltijd smaakte weer super!


Dag 6: Woensdag 26 juni 2013 – De Vercors, maar dan anders…

Voor vandaag stond een rondje door de Vercors in de planning. Bij het berijken van de Combe Laval moesten we omlaag waar we getrakteerd werden op een geweldige bak gravel in vers teer. Ik had het gevoel dat mijn banden lek ware zo hobbelde ik over de weg heen. De Strom zaat lekker onder de teerspetters welke voor eeuwig een blijvende herinnering zullen zijn aan deze vakantie. In St. Jean-en-Royans stopten we om onze banden schoon te maken en de grootste hoeveelheid keien van de motor te halen.

Via verder vertrouwde wegen reden we richting Pont-en-Royans waar we ons cafeïneniveau weer op peil wisten te brengen. Nog voor de Gorges de la Bourne begonnen sloegen we een erg leuk, voor ons onbekend, weggetje omhoog in. Even een paar km afwijken van de reguliere routes en je komt weer de mooiste plekjes tegen zoals tunnels die uitgehouwen zijn uit de rotsen. Garmin stuurde mij een onverhard pad op wat naturlijk geen probleem was. Echter wat Garmin niet wist is dat het toch echt doodlopend was en niet zoals aangegeven in het (verouderde) kaartmateriaal doodlopend. De route was echter al een jaar of 50 doodlopend dus aan een update meer of minder zal het niet gelegen hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Via erg mooie onverpeste bossen kwamen we eindelijk uit bij het weggetje waar het echt om te doen was. De Gorges de Nan. Een weggetje uitgehouwen uit de rotsen, smaller dan dat in de bekende Combe Laval. Ook doordat de rotswanden dichter bij elkaar stonden lijkt het een stuk spectaculairder. Na een foto- en videostop reden we weer verder via Rencurel en de Gorges de la Bourne weer terug naar Pont-en-Royans.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=fbz9nmAMzJA[/youtubehd]

In Pont-en-Royans was het tijd voor lunch. We bestelden pizza en voordat dit stuk karton met tomatensaus geserveerd werd waaide het glas cola van Arno al omver. Alles onder de plakzooi, maar ach we hadden weer wat te eten binnen.

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=C2JYJwKXxEQ[/youtubehd]

Deze keer niet via de net ingestrooide weg omhoog, maar op de kaart naar de Col de Rousette. Hier aangekomen stond er een maf stel welke hun hondjes in de tanktas vervoerde. Vast heel diervriendelijk…. NOT. Maar dat is mijn mening. Onderweg naar beneden kwam de man in kwestie mij ook nog eens in een haarspeldbocht zwaar aso voorbijzetten. En als ik ergens niet tegen kan is het dermate asociaal weggedrag. Het gas ging open om hem er op aan te spreken maar na eenaantal kilometers downhill van de Rousette af had deze persoon het niet in de gaten dat ik hem wat wilde vertellen. Spiegels… waarom zou je ze gebruiken. Gelukkig voor hem zijn huisdieren op camping moto verboden en zou hij hier dus ook niet verblijven waardoor ik hem er ’s avonds ook niet op aan kon spreken. Na een blokkerend achterwiel voor een haarspeld liet ik het maar voor wat het was en reed ik rustig de rest van de berg af. Typisch het slag motorrijders dat het niet begrepen heeft.

Eenmaal aangekomen op Le camping Moto was Bas, met wie ik vrijdag naar Spanje zou rijden al aangekomen. Hij had op aanwijzing van het personeel daar zijn tentje al naast de onze opgezet. ’s Avonds aan de bar was het wederom erg gezellig en de geserveerde maaltijd was ook weer super!


Dag 7: Donderdag 27 juni 2013 – Relaxdagje aan het zwembad

Vandaag was als rustdag ingepland. Dit omdat we alle 3 de volgende dag een flinke tocht zouden gaan maken. Arno de eerste van zijn 2 etappes richting Nederland en Bas en ik de eerste van onze 2 etappes richting de Spaanse Costa Brava. Een rustdag houdt bij ons echter nog steeds in dat er wel gereden gaat worden. Het zou dus weer een kleinrondje Vercors zijn om dit gebied ook aan Bas te laten zien. Via de wel bekende Col de Rousette, welke ik sinds 2005 ieder jaar enkele keren gereden heb, reden we de Vercors in.

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=hmt2FhkzRxg[/youtubehd]

Hier was het aan de redelijk frisse kant. Na de Col de Rousette reden we richting het Foret de Lente. Even een fotostop bij de Combe Laval en weer terug het Foret de Lente in richting de Col de la Bataille.

Afbeelding

Het was inmiddels steeds frisser geworden en daarnaast ook lunchtijd. Bij een van de restaurantjes in het Foret de Lente verorberden we, tussen de bejaarden, een steak haché met friet en reden vervolgens de kou weer in. Op de Col de la Bataille was het zelfs zo fris dat Arno en Bas het vertikten hun helm af te doen voor een foto.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe verder we de Col weer afdaalden des te beter weer het werd en des te warmer het ook werd. Na de Col de Bachus zaten we weer helemaal in een zomers klimaat en was het nog maar een paar kilometer tot we weer op le camping Moto waren. Deze passeerden we echter om nog even in Crest wat boodschapjes te doen. Arno moest pinnen, Bas moest peuken halen en nog belangrijker, hij moest ook nog een nieuw achterbandje op zijn Firestorm laten leggen. De motorzaak in Crest was gelijk behulpzaam en verruilde de achterband van Bas voor een nieuwe. Ook werd hij op zijn slappe ketting gewezen die eigenlijk al een paar duizend kilometer geleden aan het eind van zijn leven was.
De rest van de middag brachten Bas en ik door bij het zwembad terwijl Arno een Powernap van enkele uren deed. Ook onze laatste avond op Le camping Moto voor deze vakantie was wederom erg gezellig.


Dag 8: Vrijdag 28 juni 2013 – Strom and Storm continue their ride.

Om half 7 werd ik wakker van het gerommel van Arno. Die was zijn tent al aan het inpakken om op tijd te kunnen vertrekken. Bas en ik zouden het iets rustiger aan doen. Na rustig gedoucht te hebben werden ook onze tentjes ingepakt en werd Arno uitgezwaaid en een goede terugreis gewenst. We besloten voor bij de bar van le camping Moto maar te ontbijten om zo geheel gereed op weg te kunnen. Na wat extra sapjes tegen de nadorst van de avond ervoor konden we onze trip eindelijk beginnen.

Na een erg mooie rit door de Drôme reden we de zuidkant van de Ardèche in. Hier was het na een goede 100 km gereden te hebben inmiddels tijd voor een bak koffie. Na een korte pauze vervolgden we onze weg via de leuke kronkelweggetjes, welke ik toevallig al eerder gereden had met Arno richting mijn ouders, door de Ardèche heen. Na de Ardèche volgden de Cevennen. Het percentage Nederlandse kentekenplaten om ons heen werd steeds lager en de dorpjes deden automatisch steeds vriendelijker aan. Na een heerlijke lunch in een niet touristisch dorpje, en dit heerlijke lag niet alleen aan de serveerster, reden we verder richting het Cirque de Navacelles. Deze had ik ooit eerder gereden, maar dit keteldal is zo apart dat een herhaalbezoekje niet vervelend is. Via de erg smalle weggetjes reden we omlaag het dal in…. En vervolgens weer omhoog eruit aan de andere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=as6DxhBz8pc[/youtubehd]

Rond een uur of 3 waren we al in het plaatsje Lunas waar motorcamping Rendez Vous zit. Voor ons was het echter te vroeg om onze tent nu al op te zetten dus werd de route van de volgende dag alvast ingeladen. Bij het maken van deze route had ik er rekening mee gehouden dat we vroeg in Lunas konden zijn. In de tweede etappe richting Spanje had ik na een kilometer of 80 Camping les Cerisiers du Jaur opgenomen.

Een erg rustige camping waar bij aankomst de receptie gesloten was. Wel in het Frans een briefje dat bezoekers zelf een plekje uit mochten zoeken en zich naderhand maar moesten melden. De tentjes werden opgezet, we melden ons bij de receptie en in het kleine campingwinkeltje (mijn voorraadkast thuis is beter gevuld) scoorden we een paar blikken koude Kronenbourg. Ik zat dus gelijk weer met Frank Boeijen’s Kronenburger Park in mijn kop, en dit ging er de rest van de avond niet meer uit.

Afbeelding

De eigenaresse van de camping bakte voor ons twee pizza’s en na nog wat biertjes besloten we ook de laatste exemplaren welke gekoeld aanwezig waren in het winkeltje maar mee terug te nemen richting de tentjes. Nog voor alle bejaarden op deze camping lagen wij al te slapen.


Dag 9: Zaterdag 29 juni 2013 – Vamos a la playa

De tentjes waren al vroeg ingepakt en de eigenaresse van de camping had voor ons een ontbijtje geregeld. Broodjes, croissantjes, sapje, beleg, een paar koppen koffie de man. Bas nam afscheid van de campinghond, met wie hij de avond ervoor al een goede relatie had opgebouwd. We zwaaiden de eigenaresse en haar zoontje, die overduidelijke interesse in onze motoren vertoonde, uit en begonnen aan onze tweede etappe richting Spanje. Na enkele kilometers begon het te regenen. Een beetje jammer, maar dit was slechts van korte duur en het natte wegdek werd verruild door de hitte van de Haute Languedoc. Een geheel andere kant van dit gebied dan wat ik vorig jaar gereden had. Hier leek het ietsje vlakker, maar wel supermooi, met strak asfalt en erg bochtige wegen.

Bij de eerste koffiestop werd dus eindelijk alle thermo/regenvoering uit mijn pak gehaald wat het rijden een stuk aangenamer maakte. Door allerlei boomgaarden reden we zuidwaarts. Hierna kwam een saaier stukje naar het oosten toe richting Le Boulou en Argelès sur Mer. Voor Argelès sloegen we af richting het touristische Collioure. Ook deze plaats deden we niet aan maar we namen het smalle weggetje omhoog richting de Tour Madeloc. Wat de beelden op streetview me beloofd hadden was in werkelijkheid nog veel mooier. Een zeer wijds uitzicht over de kustlijn van de Middelandse Zee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=XRk9Ik0sEpA[/youtubehd]

Na de Tour Madeloc vervolgden we onze weg richting de Spaanse grens. Ook deze kustweg tussen Banyuls-sur-Mer en Cerbères was geweldig mooi. Net voor de grens werd de GoPro bevestigd om al het moois dat ging volgens ook nog maar even vast te leggen. De weg die volgde was een ware racebaan. Lange doordraaiers met af an toe een tunnel ertussen en dit met een mooi uitzicht over de middellandse zee.

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=z1PAYTS8wOE[/youtubehd]

Bij El Port de la Selva reden we het natuurgebied Cap de Creus in. We begonnen inmiddels aardige honger te krijgen en bij een zo goed als verlaten restaurantje in dit natuurgebied legden we aan. We bestelden beiden een bordje intvis met frietjes. De friet was wat slapjes maar de diverse inktvissoorten die we voorgeschoteld kregen waren echt superlekker.

Afbeelding

Afbeelding

Met gevulde maag vervolgden we onze weg richting Rosas. Even na Rosas volgde er een saaier stuk wat gelukkig wel op schoot en dus niet te lang duurde. De weg tussen le Bisbal d’Empordà en Calonge was ook werkelijk waar weer een feestje. Het feestweggetje tussen St. Feliu de Guixols en Tossa de mar voelde een beetje vreemd aan. Ik gaf mijn banden, welke al ver op begonnen te raken, al de schuld maar het lekkere gevoel wat ik op dit weggetje altijd heb gehad kwam maar niet. Bas knalde er op zijn nieuwe rubber echter lekker vandoor.

We reden door Tossa en Lloret de Mar en kwamen uiteindelijk aan in Blanes op camping s’Abanell waar ik al een paar keer eerder overnacht had. We vonden een mooi plaatsje onder de bomen, wat wel in een plakkerige bende zou resulteren aangezien deze wat hars lekten, en hadden een uitzicht op zee. Wat wil een mens nog meer? Inderdaad, een koud biertje! We wandelden een stukje door Blanes naar de camping waar Bas 20 jaar geleden geweest was. We vervolgden onze wandeling terug over de Boulevard en bij een barretje daar was daar dan eindelijk ons eerste koude welverdiende glaasje gerstenat.

Afbeelding

Nog even een wandeling door het dorp waar we bij café de Ezel (we zijn tenslotte in Blanes, en de ezel is de Catalaanse tegenhanger van de stier) op het terras belanden. Na de nodige biertjes was het tijd om ons even op te frissen en…. Weer terug te gaan naar de Ezel. De eigenaar, die overigens ook een zakelijke bekende van mijn werk bij Holmatro bleek te zijn, was zo vriendelijk om bij de Italiaan tegenover hem eten voor ons te halen. Wij hoefden niet op te staan, en hij kon gewoon door gaan met biertjes tappen voor ons. Na de nodige biertjes was het tijd om te verkassen naar een volgende kroeg. Bas liet ons binnen proppen in een tentje in een kelder waar we 10 bier voor 10 euro zouden krijgen… Ik zat niet op die 10 bier te wachten maar ach… na ieder een paar biertjes verder te zijn liepen we langs de Klomp, gesloten… Helaas. Dus maar naar de Arena waar toevallig een kroegentocht van 16 jarige schapen bezig was. Grappig om te aanschouwen hoe mensen zich op deze leeftijd als kudde gedragen. Na nog wat kroegjes bezocht te hebben en uiteindelijk in Disco Arena en vervolgens de Sala Vega beland te zijn was het tijd om te gaan slapen. Ondanks de vele liters Wodka-Red Bull sliep ik als een roosje.


Dag 10: Zondag 30 juni 2013 – The hangover

Ik werd wakker van een stel schrreuwende meeuwen, niks geen Hollandse haan, maar een stel schijtmeeuwen. En dat ging zo de rest van ons verblijf in Blanes door. De smaak van wodka-red bull kwam weer bovendrijven en mijn Strom gaf me het teken dat ik ‘m best een dagje mocht laten staan.

Meer dan hangen op het strand en het eten van wat broodjes frikandel en kroket hebben we deze dag eigenlijk niet gedaan. ’s Avonds hielden we het redelijk rustig omdat we de volgende dag een bezoekje aan Barcelona wilden brengen.


Dag 11: Maandag 1 juli 2013 – Barca!

De campingeigenaar had ons geadviseerd maar niet naar het treinstation van Blanes te lopen maar eerst 2 km langs het strand om daar een bus te pakken naar het treinstation. Dat zou maar een euro kosten en een taxi vanaf de camping wel 7. Ik vroeg hem dus een taxi te bellen om ons naar het treinstation te brengen. Hier was het een geweldige drukte bij het loket maar het kaartjesapparaat bood uitkomst. 2 retourtjes Barcelona voor net 20 euro. Op het perron stond een grote menigte mensen die niet wist welke trein te pakken. Ook wij wisten dit niet want er stond niets aangegeven.

Placa Catalunya was de eindbestemming maar aangeven… ho maar. Tot na een minuut of 10 de hele menigte begon te rennen naar een trein die verderop op een verlaten perron stond. Wij dus er achteraan om ook die trein maar te pakken. Nadat iedereen gehaast de trein in was geschoten bleef deze nog een minuut of 10 netjes stil op z’n plekje staan. Heerlijk die massahysterie om niets.

Na anderhalf uur naar best uitziende Russische meisjes gekeken te hebben die ik ooit was tegengekomen, ze kozen natuurlijk ons uit om tegenover te zitten, kwamen we eindelijk aan in Barcelona. De russische meiden werden gedag gezegd (stom), en na een paar trappen beklommen te hebben stonden we midden op Placa de Catalunya. Bas is nogal van het wandelen dus liepen we van dit plein naar de Sagrada Familia om even te kijken wat de status van de bouw inmiddels was.

Afbeelding

Na een korte snack bij de Mac daar liepen we terug richting Placa de Catalunya, maar wel eerst langs Casa Mila en Casa Batlo, beiden ontworpen door Gaudi.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de bank daar in dezelfde straat waren protesten bezig tegen… ja tegen mensen die domme hypotheken afgesloten hadden waardoor het land nu zo goed als failliet is.

Afbeelding

Afbeelding

Via de Ramblas liepen we de Mercat de la Boqueria op. Dit is echt de mooiste markt die ik ken. Groenten en fruit, vlees en vis en allerlei andere lekkere etenswaren liggen hier mooi uitgelicht uitgestald. Bij een hamhandelaar moest ik natuurlijk wat Serranoham kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoute ham maakt dorstig dus liepen we het Placa Reial op om daar in de schaduw een biertje te nuttigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We wandelden verder naar de haven en om de haven heen weer naar het strand van Barceloneta. Ook dit was weer een flinke wandeling dus we hadden wel weer een biertje verdiend welke ze heel toevallig bij een van de strandtentjes daar verkochten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een wandeling langs het strand naar Port Olympic, en weer terug, begon ik weer lekkere trek te krijgen. Bij een tapasbarretje werden weer wat tapas, met een biertje, besteld en nadat deze op waren liepen we weer langs de haven over de Ramblas terug naar Placa Catalunya. Bij de Burger King checkten we, via de wifi die daar beschikbaar is, even hoe laat de treinen zouden terug zouden rijden. Dit natuurlijk weer met een burgertje en een cola. Welke idioot verzonnen heeft dat een standaard cola daar gelijk 0,75 liter moet zijn… vast een Yankie.

Afbeelding

Na even te hebben moeten zoeken kwamen we eindelijk onder Placa de Catalunya aan bij de treinen. Het grootste station van Barcelona heeft niet zoals det Centraal station in Amsterdam een berg perrons waar je u tegen zegt maar welgeteld 2 treinperrons waar de ene na de andere trein elkaar in rap tempo afwisselt. De NS kan hier nog wat van leren. Wij moetsen dus wachten op een trein richting Blanes. Echter net zoals bij de Nederlandse NS is op tijd rijden iets wat ze ook in Spanje niet kunnen. Ach wat maakt het ook uit, niemand hoeft immers op tijd op z’n werk te zijn, want niemand heeft er werk zullen ze hier wel gedacht hebben. Na 20 minuten, en het laten passeren van een 15-tal treinstellen kwam uiteindelijk de trein naar Blanes het perron op gereden. Deze zat al aardig vol en het zou vechten worden om een zitplekje. Ik dook al snel op een van de laatste plekjes in de trein en had gelukkig geen gehandicapten of bejaarden om me heen waar ik met goed fatsoen mijn plekje aan af zou moeten staan. De gehele wandeltocht van vandaag was zo’n 17 km, en dat bij een temperatuur van zo’n 35 graden op een stel simpele gympen. Ik was dus blij dat ik mijn pootjes wat rust kon gunnen. Bas mocht blijven staan.

Na anderhalf uur waren we eindelijk weer in Blanes en konden we de avond vervolgen met biertjes bij de Ezel en eindelijk dan bij De Klomp, welke pas vanaf 1 juli open was. De stickers van Jan Kusters varkens im- en export die we er in 2000 tegen de muur geplakt hadden hingen er nog steeds. Oude herinneringen kwamen weer boven drijven en ook deze nacht was het weer laat eer we in onze tentjes lagen.


Dag 12: Dinsdag 2 juli 2013 – Startkuren

Vandaag wilden we weer even rustig aan doen. Dus begonnen we met een bezoekje aan het strand en daarna lunchten we bij het tapasbarretje van de camping. Heerlijke tapas voor erg weinig en een heel stuk lekkerder dan het Hollandse patathuis of de donertent.

Vandaag moest er wel weer een keertje gereden worden en wel door het Parc natural de Montseny. De pakken werden aangetrokken en de strom werd gestart. Althans dat probeerde ik maar er was geen leven in te krijgen. Er was meer nodig om ‘m uit zijn siesta te doen ontwaken. Niemand op de camping had startkabels bij zich dus ik ging in mijn beste Spaans gecombineerd met Engels en wat hand- en voetcombis bij de receptie vragen of ze startkabels hadden. Natuurlijk hadden ze deze niet maar bij het barretje tegenover misschien wel iemand. De campingbeheerder liep mee naar het barrretje waar we zojuist tapas gegeten hadden en ik had het steeds heter in mijn motorpak. Ook daar hadden ze geen startkabels maar iemand daar wist dat ze deze op een andere camping wel zouden hebben. De barmedewerkster ging deze dus voor de beheerder van de camping bij die andere camping halen en zo kon ik uitendelijk mijn Strom aan de Storm van Bas knopen. Jammer… net niet genoeg kracht om ‘m te doen starten. De campingbeheerder, die nog steeds erg behulpzaam was en een V-Strom 650 bleek te rijden, zou zijn auto wel even gaan halen zodat we het daarmee konden proberen. En dit werkte. Mijn Strom starte weer en we konden gaan rijden.

Van Blanes reden we naar Breda en we begonnen al snel redelijke dorst te krijgen. Bij het eerste tentje dat we zagen werd er cola besteld en kon ik mijn ketting even stellen. Deze stond iets te slap en onder het toeziend oog van de lokale bontkraagjes, nu zonder bontkraag want daar was het te warm voor, stelde ik mijn ketting. Wederom stond ik versteld van de vriendelijkheid en de behulpzaamheid van de Spanjaarden hier.

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=MaCef03Uk_E[/youtubehd]

De wegen in het natuurparc waren schitterend en superbochtig. Wijzelf waren echter een beetje aan de lome kant, door de drukke dagen en door de hoge temperatuur, dus reden lekker op ons gemakje. Maar wat zijn die binnenlandse wegen in Spanje mooi zeg! Als voorzorgsmaatregel trok ik na de rit de zekeringen van mijn handvatverwarming, 12-Volt aansluiting en garmin er maar even uit zodat ik hier geen lekstroom op zou kunnen krijgen.

’s Avonds brachten we nog een laatste bezoekje aan de kroegetjes en we lagen er weer redelijk laat in.


Dag 13: Woensdag 3 juli 2013 – Oeps…

De dag voor we zouden vertrekken uit Spanje was maar weer eens ingelast als rustdag. We hingen wat aan het strand en lagen bij de tent. Ik was nog steeds bezig in de laatste van dan Brown en had deze nog steeds niet uit. Nooit verwacht dat ik kan genieten van niks doen en stil liggen en alleen maar een boek lezen.

Afbeelding

Echter na een dag gerelaxed te hebben wilden we nog wel even de kustweg tussen Tossa en St. Feliu de Guixols gereden hebben. Nu zonder bagage en hopelijk nu een stuk rustuger dan op de heenweg. De Strom starte gelijk dus ik bleek inderdaad ergens lekstroom te hebben.

Vanuit Blanes reden we via Lloret de Mar naar Tossa de Mar het lekkere weggetje op. Nog steeds had ik een beetje een vreemd gevoel in mijn motor. Met Bas sprak ik bij het eerste uitzichtpunt over de Costa af dat hij even moet wachtene n dat ik in een mooie bocht wat actiefoto’s zou gaan maken. Bij een mooire recht-links-rechts combi, waar ik mijn motor in de berm kon parkeren zocht ik een mooi plekje op en wachtte Bas op.

Afbeelding

Het aanrijden van de bocht door Bas ging goed, echter in de knik naar links glipte zijn achterwiel weg, de uitlaat ging over de grond, vonken kwamen van de uitlaat en Bas lag op het asfalt en zijn motor schoof nog een paar meter verder de berm in. Dit alles zag ik door mijn occulair op nog geen 10 meter bij me vandaan gebeuren.

Afbeelding

Bas stond gelukkig gelijk op en de Firestorm werd uitgezet en opgetild. De schade was beperkt tot wat krasjes op de kuipen, een kapot knipperlicht en een defecte spiegel. Het was inmddels 8 uur ’s avonds en besloten we de weg maar niet af te rijden en gelijk terug te gaan naar Blanes. Daar zat een motorzaakje wat misschien nog wel open kon zijn. Gelukkig was deze ook nog open en uit een tweedehands graaibak werd er een passend spiegeltje, wat altijd een ramp is bij Honda’s weet ik uit een eerdere vakantie, gevist en voor 10 euro had Bas een nieuwe tweedehandse spiegel gemonteerd en wel op zijn motor zitten. Niet de mooiste spiegel, maar we konden in ieder geval verder. Op de camping werd het knipperlicht gefixt met wat ducktape en ook deze deed het weer. Na een hapje en een drankje in het dorp lagen we deze nacht op tijd in bed.


Dag 14: Donderdag 4 juli 2013 – Van Friet van Piet naar Domaine au Piet

De redelijk plakkerige tentjes waren vrij snel ingepakt en met slechts een kop koffie op reden we weg uit Blanes. Het eerste stuk van de route was minder mooi, maar toen we eenmaal ten westen van de snelweg zaten werd alles weer schitterend groen. De wegen waren hier weer schoon en alle stadjes deden weer echt mooi Spaans aan. Het enige niet Spaanse was dat op iedere hoek van de straat minimaal 1 tot in de puntjes gerestaureerde Vespa stond. Het begon bij mij steeds meer te kriebelen om nou eindelijk eens aan dit klusje te beginnen.

Bij een van de eerste plekjes waar we konden eten, stopten we voor een verlaat ontbijtje. We parkeerden onze motoren naast enkele Vespa’s en ook hier werden we gelijk weer supervriendelijk geholpen, echter wel in een Spaans tempo. Net zoals al het eten in Spanje kostte ook dit weer 3 x niks.

Afbeelding

Na een route over de meest schitterende wegen door de voorlopers van de Pyreneeën kwamen we via Parc Cadi Moixero aan op de Collada de Tosas. Dit was voor mij de derde keer dat ik deze weg reed en het was wederom een feestje. Schoon asfalt en de meest mooie bochtencombis volgden elkaar weer af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=LBXiLJaEIIw[/youtubehd]

De Franse grens werd gepasseerd en onder de Col de Puymorens stopten we voor een lunch. Bas een hanburger met Friet en ik een stokbroodje steak hache, we waren tenslotte weer in Frankrijk. Omdat Bas voroop reed maakte ik hem er op attent niet de tunnel te nemen onder de berg door maar de berg zelf op te rijden. We konden ook niet anders want de tunnel was zelf afgesloten. Jammergenoeg resulteerde dit er in dat alle bussen met touringcartokkies en ook alle Henk Wijngaard wannabees de berg over reden. Toch was het toch weer een erg mooie col om te rijden. Na de Col de Puymorens volde de Col de Port waar we op de top even pauzeerden.

Afbeelding

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=bpPJyjGghz0[/youtubehd]

60 km voor het eind van de route stopten we even bij een supermarkt om te tanken en om onszelf ook even te trakteren op een halve liter energydrink. Deze pauze deed ons goed en de laatste 60 km waren de wegen weer een stuk rustiger en het gebied om ons heen, de Gers, was echt weer geweldig mooi om doorheen te rijden. Totaal niet touristisch en erg landelijk!

Na nog een erg leuk stuk kwamen we aan bij Domaine au Piet. Eigenlijk was de camping nog gesloten, maar aangezien ik gemeld had dat we zouden komen waren we welkom. Het sanitair van de camping was nog niet aangesloten dus mochten we gebruik maken van de gite welke zijn eigen sanitair had. Voor Bas, die de afgelopen week ieder uur wakker was geworden om zijn lekke luchtbed weer op te blazen, was het een genot eindelijk weer eens op een fatsoenlijk matras te kunnen slapen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wisselde even mijn remblokken want deze waren ver weg, maar ik had vanuit huis al een setje gebruikte meegenomen, voor het geval dat. Deze waren gelukkig zo gewisseld met het vele gereedschap dat aanwezig was bij Domaine au Piet.

Afbeelding

Afbeelding

De maaltijd die we geserveerd kregen was heerlijk en het was een erg gezellige avond met Danny en Larissa. We genoten van het uitzicht, de mooie zonsondergang over de Gers en de laatste biertjes die ze nog op voorraad hadden.


Dag 15: Vrijdag 5 juli 2013 – St. Pardoux

Na een heerlijk ontbijtje in de voortuin bij Domaine au Piet konden we weer gaan rijden. Deze keer was alles sneller opgepakt omdat we geen tentje in hoefden te pakken. Het landelijke Frankrijk bleef verrassend mooi en afwisselend. In Laveur pauzeerden we voor een kop koffie en ik kocht wat lunch in de 8 à huit naast bar Les Americains.

Er volgde een klein stukje snelweg en daarna reden we door het erg mooie Cordes wat tegen een rots aangebouwd is naar Laguépie. Hier aten we op een van de dorpspleintjes in de schaduw de lunch die we eerder in Laveur gekocht hadden.

Afbeelding

De route die volgde liep parallel aan de Dordogne, maar dan door een gebied, de Lot, waar de massa’s toeristen niet komen. Geen té drukke stadjes maar heerlijke bochtige wegen en kleine dorpjes. Aan het eind van de route zaten er nog enkele heel erg leuke kronkelige smalle weggetjes in de route die ons naar Camping Moto St. Pardoux in de Corrèze bracht. Een leuke kleinschalige motorcamping, waar we helaas de enige bezoekers waren. Echter met Michael en Simone, de eigenaars, was het ook gezellig kletsen. Na even opgefrist te zijn onder de heerlijke douche namen we ene kijkje in het dorpje.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna werd het tijd voor wat biertjes en een hapje eten. Dit kon natuurlijk gewoon gezellig in de bar. We lagen er redelijk op tijd in omdat we de volgende dag de grootste route van de vakantie moesten rijden naar de Champagne.


Dag 16: Zaterdag 6 juli 2013 – Een oude bekende (camping)

De tentjes waren zeiknat van de dauw maar we moesten ze toch maar in gaan pakken. Dit was redelijk snel gedaan. De motoren hadden we dit jaar niet in de garage maar netjes naast de tentjes geparkeerd en alles zat er redelijk snel op. Een ontbijtje in de bar met een paar koppen koffie en jus d’orange tegen de (na)dorst erin, en we konden weer gaan rijden. Eerst een flink aantal leuke smalle weggetjes door de Corrèze heen met vele kleine meertjes. Hierop volgde een stukje snelweg. Voor de zekerheid had ik de snelle route ingeladen. Deze was ook nog 590 km maar had op 2 plaatsen waar de langzame route binnendoor zou gaan een stukje snelweg, van zo’n 90 km, er in zitten. 1 van de 2 stukken snelweg zouden we rijden om dan weer de langzame route op te pakken. De snelweg was echter niet vervelend want deze reed op meer dan 1 km hoogte met geweldig mooie uitzichten over de vulkanen van de Auvergne. Door dit van zo’n grote afstand te kunnen bekijken leek het echt een prehistorisch landschap in de verte, maar dan groen.

Na de snelweg reden we door de Morvan en de Bourgogne wat ook weer super was. Dit blijft een heerlijk gebied om motor te rijden. Bij een restaurantje namen we beiden een salade welke veel meer dan vullend was. Als voorafje kregen we frietjes, als goedmaker van de kok omdat het waarschijnlijk lang kon gaan duren omdat hij alleen het restaurantje runde.

Afbeelding

Na de lunch die iets langer duurde dan gewend reden we weer verder door het mooie landschap van de Bourgogne. Alles schoot lekker op en voor we het wisten zaten we al in de Champagne. De hitte maakte moe dus we stopten even bij een lokale Aldi om wat Golden Power naar binnen te werken met wat snacks.

De laatste 2 etappes waren routes die Arno vorig jaar al gemaakt had en die ik toen niet gereden had. In deze route waren ook campings opgenomen, en Arno kennende waren dit goed uitgezochte campings. Deze heb ik dus van te voren niet meer gecontroleerd maar domweg in mijn GPS ingeladen. Toen ik plots een bordje Géraudot zag staan moest ik denken aan de voorjaarsvakantie zo’n 25 jaar geleden met mijn ouders in dit dorpje op een leuke camping aan het meer. Het zou toch niet… Dus wel, dit was ook de camping die Arno als eerste opgenomen had in de route. De camping was voor meer dan de helft vol, dit is iets wat ik de hele vakantie nog niet gezien had. We vonden een mooi plekje met uitzicht over de weilanden, en op 2 Vlaamse dames die naast ons stonden. De tentjes waren echter zeiknat en deze moest ik van binnen eerst nog even uitdrogen eer ik mijn bedje er in kon leggen. Echter door de vele routine was alles zo geïnstalleerd.

Afbeelding

Bas zijn ketting was op Camping Moto in de Drome al op, maar nu hing deze echt slapper dan slap. In de standaard boordgereedschapset van Honda zat geen sleutel om het achterwiel los te draaien en ondanks dat ikzelf veel gereedschap bij had, zat ook deze maat steeksleutel niet onder mijn zadel verstopt. Ik ging in mijn beste Frans bij de receptie vragen om een kruis, wat bij auto’s gebruikt wordt om wielen te wisselen. De vrouw achter de balie snapte wat ik wilde en zou het aan haar man vragen, en die zou het wel op onze plek leggen. Wij gingen rustig naar de pizzeria aan het meertje om wat te eten, en te drinken. Na de pizza’s genuttigd te hebben besloten we hier maar aan de bar te gaan hangen tot… ja tot ze sloten rond een uur of half 11.

Onze Vlaamse buurmeisjes lagen samen al erg knus in een miniopgooitentje. Ik vroeg mezelf af waar ze hun hond, die ik maar Samson gedoopt had, gelaten hadden. Zou die er tussenin liggen… in zo’n klein tentje…??? Ik wilde het eigenlijk niet weten.

Bij de tent lag geen kruis of soortgelijke sleutel om de ketting van Bas te stellen, helaas. We gingen maar slapen.


Dag 17: Zondag 7 juli 2013 – Back home!

De tentjes waren zeiknat toen we wakker werden dus eerst maar even douchen en rustig ontbijten bij de receptie. Na dit alles was mijn tentje echter nog niet droog, dus dan maar nat inpakken. Bas reed alvast naar voren en zou me daar opwachten want ik deed er weer iets langer over met de grote hoeveelheid zooi die ik meesleepte.

Bij de receptie stond Bas echter met zijn helm af en motor uit aan de kant te wachten. Zijn ketting moest echt gespannen worden want zo konden we niet verder rijden. Gelukkig was daar net de man van de dame die de camping beheerde. Hij bood gelijk zijn excuses aan voor het feit dat hij vergeten was ons een sleutel te komen brengen. Achter uit zijn werkbus haalde hij een bak gereedschap te voorschijn met daarin zowaar de juiste sleutelmaat waar we Bas zijn ketting mee tot het uiterste op konden spannen.

De route door de Champagne en de Franse Ardennen bestond uit leuke doorblaasweggetjes, afgewisseld met enkele gravelpaden die we op moesten in verband met wegomleggingen. Rond lunchtijd reden we de Belgische grens over en aten en dronken daar wat. De vervolgroute door de Ardennen was redelijk standaard voor wat ik gewend was van de Ardennen. Nog steeds leuk, maar na al het moois dat ik eerder deze week gezien had….

Bas zijn Firestorm begon dorst te krijgen en ik liet mijn GPS maar zoeken naar het dichtstbijzijnde tankstation. Volgens Garmin waren de wegen waar we overheen moetsen rijden verhard, de kwaliteit ervan was echter zo slecht dat we ze 2 weken later in een offroadroute hebben opgenomen.

Afbeelding

Na het tanken besloot ik de bordjes Esneux maar gewoon te volgen. We waren inmiddels zo ver van de route afgeweken dat terugrijden om nog een 30-tal km een route te rijden om maar de route te rijden ook geen toegevoegde waarde meer had. Via Esneux reden we naar Tilf om daar even de snelweg op te schieten en bij Luik er weer van af om zo door het centrum van Luik langs de Maas te rijden en bij de Jupiler fabriek weer de snelweg op om deze tot aan Oosterhout te vervolgen.


17 dagen en 5300 km verder. De Strom heeft het goed gehouden, dus op naar het volgende tripje!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Eikie »

Teeeeeeering, da's een best verslag :duim: . Tis nu lunch en zal vanavond het verhaal eens op m'n gemakje lezen en bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Wullebolle »

:worship:

Dààr dient een Strom dus voor. Om mee op reis te gaan :-)}
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Frank »

:duim: Top Pim... wat een leuk verslag weer! Heb er (net als vorig jaar) weer van genoten! Tnx for the effort!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Stroompje »

Dat is een mooie V-Stromtrip geweest !!!
Zo zelf ook weer even terug geweest en enkele bekende plekjes terug gezien/gelezen :duim:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Harry_D

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Harry_D »

Mooi verslag van een prachtige route. :duim:

De meeste gebieden, die je noemde, ken ik al - echt schitterende regio's om rond te touren. Maar er zitten ook een paar bij, waar ik nog niet ben geweest en nu wel een bezoekje zou willen brengen. Dank je wel. :-)}
Spock1703

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Spock1703 »

Wat geweldig gedaan. Mooi verslag en erg leuke foto's. Bedankt, heb het met veel plezier gelezen.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Eikie »

Krijg spontaan zin in een motorvakantie. Leuk geschreven, mooie foto's en filmpjes.
Toppie hoor. Een voorbeeld voor mij :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Anja64
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 29-08-2010, 23:38
Mijn motor is een: Yamaha Tracer MT 09

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Anja64 »

Bedankt oor het delen van jullie mooie vakantietrip :duim: :-)}
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Patman_66 »

Super verslag, dito foto's en videootjes :!: Krijg zo weer heimwee naar Zuid Frankrijk.
Alles nog goed gekomen met Bas z'n Honda :?:
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door PDvD »

Tuurlijk, moet alleen nog ff een nieuwe ketting op maar das gewoon onderhoud. En wat krasjes daar rijdt ie niet minder mee hè ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
JeePeetje
DL650 berijder
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door JeePeetje »

Wat een leuk verslag zeg. Bedankt voor het delen.

Verstuurd van mijn HTC One X
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Aad900 »

Een mooi verslag met fraaie beelden :duim: Ik heb weer een heleboel ideeën opgedaan :P Top dat je dit op het forum hebt geplaatst Pim :worship:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door TT-Strom »

Well done!

Duidelijk dat jullie het erg naar de zin hebben gehad :duim:
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Leville

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Leville »

Ben er nog niet toe gekomen om het ganse verslag te lezen. Dat komt nog. Intussen vergaap ik me nog wat op het prachtige beeldmateriaal :-)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Eikie »

Hi Leville, we wachten nog op plaatjes van jouw avontuur naar Compostella !
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Leville

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Leville »

Dag René,

Zelf had ik niet zo veel foto's genomen. Had enkel maar een GSM op zak. De reisgenoot was de fotograaf van dienst.

Ik zal eens zien of ik toch enkele plaatjes kan delen.

Groeten,

Leville
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Zomervakantie 2013: Frankrijk & Spanje (5300 km)

Bericht door Eikie »

Heer Jomme, als het u schikt, zou u dan ook wat mooie plaatjes in uw topic op willen nemen?
Ik zal niet de enige zijn die benieuwd is naar jullie Compostella avontuur :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie