Heeeeeeeeeeeelp
Kom ik net thuis van een vakantie van 1,5 week ligt er een plasje olie onder mijn voorwiel?
Over de rechter rem heen en de velg + band ...........
Vanuit de rechter voorvork kering heeft het lopen lekken.
Ik wist dat de afdichting al eerder wat zweette maar hoe kan dit er nu uit komen lopen?
De motor stond op de middenbok met het stuurslot erop.
Je kan het zelf niet? Voorpoot eruit halen en naar een motorzaak. Met een uurtje zit er een nieuwe keerring in (als de chromelaag van de poot nog goed is) en de keerring kost iets van €15,-. Dan komt er ongeveer nog een halve liter olie bij en dan kan jij weer rijden!
Opgelost
De Valkenier uit Barneveld had zelfs op zaterdag de tijd om deze ene keerring te vervangen.
Wat klein materiaal, een beetje olie en een half uur werk.
Voor 56 euro reed ik weer vrolijk terug over de Veluwe, top
Mogelijke oorzaak, steenslag, versteende muggen ????
Alle twee keerringen vervangen was niet nodig.
Yep, ook ik ben aan de beurt. Rechtervoorpoot is incontinent geworden tijdens de vakantie.
Vandaag de seals besteld, morgen ophalen.
Tegen het advies van de monteur in laat ik de geleidebussen zitten en vervang alleen de keerringen.
Ik doe wel beide poten ondanks dat de linker nog niet lekt, maar die gaat er dan toch ook aan komen.
Ik zal hier wel vertellen wat er mee en/of tegen zit. Plaatjes erbij enz.
De tijdelijke reparatie heeft het prima gehouden. Stofring verwijderen, uitspoelen met oplosmiddel (remmenreiniger ?) een dun voelermaatje tussen de voorpoot en de keerring doorhalen om evt vuil te verwijderen en een verbandje er om om evt lekkage op te vangen.
DL650 auwpoot met verbandje.jpg
Het verbandje is nog een paar duizend km droog gebleven en ik was niet eens erg veel olie kwijt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Juh, ik zie Bozobin als laatste die geantwoord heeft........slik
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal ) Alle Toeters en Bellen " Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Regelmatig?. Hier staan er 4 motoren. Wij hebben dan ook geen gezin. Maar leerlingen worden nooit vervangen omdat ze lek zijn. Ook niet na het allroad/offroad rijden.
Ik rijd al jaren met beschermhoezen om de binnenpoten heen. Volgens mij neopreen ofzo. Door weer, wind en pekel gereden maar nog puntgaaf. Zitten gewoon boven en onder vast met een tyrap dus ook makkelijk los te halen om te inspecteren/te reinigen.
Motormuus schreef: ↑ma 11-04-2022, 16:33
Regelmatig?. Hier staan er 4 motoren. Wij hebben dan ook geen gezin. Maar leerlingen worden nooit vervangen omdat ze lek zijn. Ook niet na het allroad/offroad rijden.
Ik zit dagelijks op de weg (per jaar rond 30k) en heb dus regelmatig voorvork lek. Denk elke 2 jaar wel 1 keer.
Op zich niets bijzonders, ook geen moeilijke klus of zo.
En het is verstandig op tijd de olie te verwisselen, dat zorgt ervoor dat de voorvork lekker blijft veren/dempen
Klopt helemaal, ik denk alleen dat het verversen van de olie van de voorvork voor veel motorrijders een ondergeschoven kindje is. Nou worden er gemiddeld ook niet echt veel motorkilometers afgelegd, waardoor het voor de meesten ook niet vaak nodig is.
Met gemiddeld zo'n 28 à 30 duizend kilometer per jaar, laat ik de voorvork om het jaar bij Hyperpro servicen. Over drie weken is die weer aan de beurt. Kan ik met een goed werkende vering met vrouwlief achterop de Franse Alpen bezoeken.