sleutel niet meer om te draaien in contactslot

draadjes, lampjes
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Roadrunner »

Weet iemand een oplossing voor het niet meer kunnen omdraaien van de sleutel in het contact slot? Het is steeds moeilijker om de motor van stuurslot af te halen. Nu bijna helemaal niet meer mogelijk. Ik heb al geolied in het slot maar het maakt niks uit. Ik gebruik de Vstrom ook voor mijn werk en ik zet hem zeker 6x per dag op het stuurslot maar dat mag volgens mij niet zo veel uitmaken. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Hunter6 »

Ik ben bang dat je aan en nieuw slot toe bent. ZSM naar de Suzuki dealer zou ik zeggen. :(
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Voogie »

Misschien de pen van het stuurslot die niet mee werkt en klemt?
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1125
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Dyrck »

Eerst WD40 proberen !
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Frimeur »

Helpt het ook niet als je de druk van het slot een beetje weghaald? Bewegen met het stuur?
Ik kan me voorstellen dat de pen ( die in je balhoofd gaat) een beetje is ingeslagen en daardoor niet soepel meer glijdt.
Ik zou het slot demonteren dat pennetje opsporen en glad vijlen.
Maar ook je sleutel kan wat versleten zijn dus probeer eerst de reserve eens voor je gaat demonteren.
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Roadrunner »

WD 40 heb ik al geprobeerd en ook het stuur bewegen tijdens het draaien van de sleutel.
Reservesleutel ga ik proberen. Goede tip. Bedankt.

Maar ik vind dat 50000 km en een leeftijd van 7 jaar toch niet dusdanig dat een contactslot vervangen dient te worden.

Eerst de reservesleutel maar eens proberen.

Jullie lezen wel hoe dat af loopt.

:bye:
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2988
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Tulipan »

Tis dat het een klus is, anders had je mijne kunnen hebben, nog nooooit gebruikt :oops:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Frimeur »

Omdat ik nieuwsgierig was hoe zo'n slot er van binnen uitziet. Kwam ik op stromtroopers een bruikbaar verhaal tegen. De pinnetjes, meer een soort schuifjes, in het slot zijn van messing. Deze slijten gemakkelijk. Steek je de sleutel in en zijn ze wat versleten dan blijven ze een beetje uit het slotcilinder steken. Ergo je sleutel wil niet draaien. Hetzelfde als bij een versleten sleutel. Haal je cilinder uit het slot. Steek sleutel in slotcilinder en vijl de uitstekende puntjes eraf. Nu kan de cilinder weer gemakkelijk met ingestoken sleutel draaien in het slothuis (als dat zo heet tenminste).
Je kan natuurlijk ook alle schuifjes weglaten. Kan je met huissleutel/schroevendraaier/theelepel/etc. de motor ook starten :schater:

The how to:
stromtroopers

Succes met de fix!
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Wullebolle »

Kan ook dat je sleutel versleten raakt en de pinnetjes in hetb slot niet meer voldoende wil "meenemen".
Probeer es of het slot niet beter werkt met je reservesleutel.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Jon »

proberen met reserve sleutel,en als dit hetzelfde is kan je best heel de handel vervangen voor hij helemaal weigert ,
want je zult zien dat dit dan op het het slechtste momment gebeurt.
grt
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Hunter6 »

Eens met Jon.
Misschien dat je het met gefrutsel weer wat gangbaar kunt krijgen, zul je zien dat je net in de eifel aankomt, het slot pertinent blijft weigeren.
Je hebt duidelijke signalen dat je slot is versleten. Handel ernaar voordat je echt stil komt te staan want dan kan het zomaar het 4 voudige gaan kosten.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2988
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Tulipan »

Weer wat geleerd; het contactslot is ook het stuurslot :oops:
Zie je wel dat ik het stuurslot dus nog nooit gezocht heb :D

Ik vond op het motorforum het volgende over jouw probleem:

Typisch Yamaha kwaaltje. Op den duur gaat het hele slot vastzitten.

WD40 helpt heel even en maakt het probleem daarna alleen maar erger. Ik had speciaal spul van Abus gehaald en ook dat werkte maar heel kort.

Heb uiteindelijk een flesje grafietpoeder bij Halfords gehaald. Ik heb eerst het slot helemaal ondergespoten met WD40 met de bedoeling alle meuk er uit te spoelen, paar dagen later nog een keer gedaan. Daarna de boel een paar dagen laten drogen, anders gaat het grafiet plakken en klonteren.
Sleutel half in het slot gestoken, beetje grafiet er in laten lopen, met de sleutel het grafiet er ingewerkt. Eerst de sleutel er in en er uit tot dat makkelijk gaat. Dan de sleutel steeds wat verder draaien, af en toe de sleutel ook weer omhoog en omlaag duwen, beetje "masseren" als het ware. Werkt dat niet, dan stoppen en nog een beetje poeder er in werken totdat het slot lekker gaat lopen.
Forceer niets, een afgebroken sleutel is ook niet de bedoeling.

Mijn slot zat helemaal vast. Na de grafietbehandeling, een jaar of drie geleden, geen last meer gehad. Jaartje terug werd ie weer wat stroever, beetje grafiet er in en alles loopt weer prima.


Tevens is het probleem vaak vocht ( regen ). Een ouderwets fotoroldoosje past precies over het slot.
En ik weet niet hoeveel sleutels je aan de bos hebt en of dat allemaal aan het contactslot hangt ?
Maar da' s voor als het probleem opgelost is
Succes
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door PDvD »

Had ik pas ook last van,. Heb er wat kruipolie in gesprayed en de dag erna wat wd 40 toen het nog niet wilde. Paar dagen later toen het wat warmer was ging alles weer perfect.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Frimeur »

Je kan zoveel WD40, olie of grafietpoeder erin spuiten als je wilt. Als je sleutel of de pinnetjes versleten zijn dan zal dat weinig uitmaken. Ervan uitgegaan dat het ook lastig is om gewoon contact aan te zetten. Gaat dat wel makkelijk dan zit het probleem waarschijnlijk in het mechanisme van het stuurslot (de pen die uit het slot het balhoofd ingaat) en zou smeren toch kunnen helpen.
Ik gebruik overigens nooit het stuurslot want dat is antidiefstal van niks.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7603
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Iron Horse »

Voor diegene die denkt dat de reserve sleutel misschien de oplossing is kan ik alvast vertellen dat die dan wel eens bedrogen uit kan komen. Door slechts 1 sleutel heel vaak te gebruiken slijten sleutel en slot (de pennetjes) op elkaar in. Heb je dus een flink gebruikte en versleten sleutel dan zal de reserve sleutel slecht of in het slechtste geval helemaal niet meer werken. Omdat die nog nieuw is zullen de pennetjes te ver worden verschoven en het slot niet geopend kunnen worden. Dit is misschien extreem, maar het is uit de praktijk. Wil je dit voorkomen dan doe je er goed aan om bijvoorbeeld elk half jaar van sleutel te wisselen. Alleen echt nodig als je heel frequent het slot gebruikt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Frimeur »

Ik blijf benieuwd naar het resultaat van gebruik reserve sleutel en of de tankdop dan ook niet werkt.
Op de foto's bij stromtroopers zie ik een heel simpel systeem waarbij de plaatjes maar één kant, naar binnen worden geduwd. Een plaatjescilinderslot waarbij sleutel tweezijdig kan worden gebruikt die maar enkelzijdig werkt. Het zou dus mogelijk zijn dat de sleutel in één positie beter of wel werkt in de andere positie niet of slechter. Het te veel uitduwen bij gebruik nieuwe sleutel zoals bij een stiftcilinderslot is dus niet waarschijnlijk.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 10-04-2013, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7603
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Iron Horse »

Ik weet niet of het een plaat- of cilinderversie betreft en ken ook niet de extreme gevolgen. Inderdaad dus maar afwachten wat de resultaten van de verdere testen en garagebezoek gaan zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Frimeur »

Sorry voor de volledige quote, wil je het slot van binnen zien. Klik
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Wullebolle »

@ Iron Horse,

Op mijn vorige motor -diversion900-, en een van men vorige auto's, had ik hetzelfde probleem.
Was instant verholpen door de reservesleutel te gebruiken.
Blijkbaar slijten de tanden van de sleutel toch wat, de hoekjes raken afgerond.
Zal wel niet afgesleten zijn door het schuiven in het slot tegen de plaatjes, maar wel eerder door het jarenlang aan een sleutelbos(je) hangen en bij niet gebruik in een jaszak te verdwijnen.
FF proberen met de reservesleutel kost geen geld en geen tijd.
ps: men sloten krijgen elke maand een drupje naaimachineolie ... ook dat helpt.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7603
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Iron Horse »

Zal dan inderdaad wel het verschil tussen de type sloten zijn. Ik ken het euvel in ieder geval wel van sloten met pennetjes.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Roadrunner »

Ik heb intussen de reservesleutel gebruikt en het contactslot werkt weer !! :D
Het is nog niet helemaal soepeltjes maar ik denk dat ik het grafiet wat later eens probeer. Ik heb namelijk wel al een flinke slok motorolie in het slot gespoten. Misschien dat het dan gaat klonteren met het grafiet.
Ik denk dat ik eerst maar eens een tijdje met de reservesleutel ga rijden en kijken hoe dat gaat. De tankdop ging inderdaad ook steeds lastiger open. Dus het kan duiden op een versleten sleutel. Is eigenlijk ook niet zo raar want ik start de motor op een werkdag misschien wel 20x aangezien ik van de ene client naar de andere rij. En zet hem evenzo vaak op het stuurslot. Ideaal want het is een hele makkelijke handeling als het werkt.

Bedankt voor de tips. Ik heb weer heel wat geleerd over mijn Vstrom!
MartijnR

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door MartijnR »

grafietvet/poeder is niet zo best voor een contactslot.
gewoon niet smeren is beter..
aangezien het gesloten is blijft alles erinzitten.
contactslot bij auto kan je ook niet smeren,
advies niet doen..

groet
Pink

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Pink »

Heb je nu motorolie in het slot gegoten? Ehh, da's dan waarschijnlijk het begin van het einde. Olie houdt vuil vast en dat is nu het laatste wat je wilt.
En motorolie is gemaakt om te smeren bij een bepaalde temperatuur. Dat ga je in je startslot niet bereiken en blijft de olie dik.
Heb je nog een reservestartsslot?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2988
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Tulipan »

Even wat remreiniger erin spuiten en een doek onder het slot houden, is ie weer helemaal schoon en vetvrij.
En kun je er een pufje naaimachineolie inspuiten
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door John007 »

En ook een busje slotspray kan wonderen verrichten :D
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Roadrunner »

Oke, ik zal remreiniger gebruiken om het slot te reinigen.
Hoop dat het daarna weer goed is.
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Gjvdree »

Grappig de verschillende adviezen hier :D .

Vorige maand heb ik hetzelfde gehad. Ook met de reservesleutel werkte het niet meer.
Bij mij was niet de sleutel versleten, maar de pennetjes van de cilinder.
Natuurlijk niet los te koop ofzo. Ik heb met een vijl de bovenkant van de pennetjes afgevijld.
Ik kan ook melden dan het geen gesloten circuit is, vanaf de cilinder loopt een palletje door naar het stuurslot (onderste deel) en electra.
Ik heb het geheel gekuist met remmenreiniger en daarna gesmeerd met pfte wat geen vuil/vocht aantrekt.
En het werkt weer als een tierelier. Ik heb helaas geen foto's gemaakt.
Het slot zelf zit aan de kroonplaat d.m.v. een 'beveiligde' torx, ik d8 T25. Van stuurslot/electra gedeelte waren de moertjes dolgedraaid om te voorkomen dat het geopend wordt,
maar dit is op te lossen met tegendraadse boortjes voor afgebroken schroeven(action).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Hunter6 »

Het nadeel van het vijlen van de sluit pallen is dat een vreemde sleutel nu ook eerder past. :(
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Gjvdree »

Lijkt me sterk, ik heb de bovenkant afgevijld. De palletjes staken allemaal ong een halve mm boven de cilinder uit. Met een beetje rommelen aan de sleutel ging het slot nog wel open. Ik heb ze teruggevijld tot aan de cilinder.
Het blijft dus een combinatie van (ik geloof) 8 palletjes. Helaas geen foto's gemaakt. Ik had haast om weer te rijden :D
Daarnaast heb ik ook nog een alarm, en een schijfslot. :twisted:
Het is vijlen of vervangen, en een nieuwe slotenset is vrij duur. :shock: De cilinder alleen is niet te vervangen :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7603
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Iron Horse »

Gelijk heb je. Het is goed om je contact mee aan/uit te zetten, maar niet om (alleen) als diefstalbeveiliging te gebruiken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door DesertStrom »

Ter illustratie: Een aantal jaar geleden is er een auto van mij gestolen. Volvo, met gecertificeerd alarm. Op de beelden van de bewakingscamera wAs te zien dat het ongeveer 45 sec duurde om de auto te starten en weg te rijden.

Dus heb niet de illusie dat een stuurslot voldoende is om een motor tegen diefstal te beschermen. Zelfs een schijfrem slot tik je er in een paar seconden vanaf. Vastketenen aan een lantarenpaal o.i.d. met een akelig dikke geharde ketting is het enige dat genoeg vertraging oplevert om de graai-vingers naar iets anders uit te laten kijken. En zelfs dan nog is het niet 100%.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 19-04-2013, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2988
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Tulipan »

Je zou bijna geen motor meer kopen O:-)
Da's het nadeel van bezittingen; hoe meer je hebt, hoe meer angst dat iets daarvan gestolen/kapot gaat.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Gjvdree »

En verzekeren tegen diefstal. Voorkomt het niet, maar als het gebeurt verzacht dat het leed. :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stefan H
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03-01-2017, 07:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)
Woonplaats: Almere

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Stefan H »

Even het stof van een wat ouder topic af blazen....

Helaas krijg ik de sleutel niet meer fatsoenlijk gedraaid in het contactslot.
(ik heb het bovenstaande allemaal doorgelezen en mijn contactslot is gewoon echt defect)
En de handelaar geeft uiteraard niet thuis, geen garantie zegt hij. Ik krijg een paar tientjes van hem uit coulance.
En ik heb geen zin om uitgebreid een welles/nietes gevecht met hem te voeren hierover.

Weet iemand een adres waar ik een complete set kan kopen voor een mooie prijs?
Want het liefste vervang ik wel gelijk alle sloten zodat ik niet met verschillende sleutels hoef te werken.
Of heeft er eventueel iemand ervaring met het vervangen van het contactslot voor een systeem zonder sleutel (met transponder)?
Zo'n systeem zag ik namelijk ook voorbij komen tijdens mijn Google zoektocht.
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Marian »

Particulier of bedrijf? Als het een bedrijf is ben ik wel benieuwd naar de naam want als je binnen een week al geen service mag verwachten loop ik die deur liever voorbij. Succes met alles.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5080
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Sparkle Black Peter »

Gekocht bij Kipa motoren toevallig??

Hier 3 complete setjes: van € 100,= tot €130,=

https://www.motorparts-online.com/nl/su ... /201224803
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Stefan H
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03-01-2017, 07:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)
Woonplaats: Almere

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Stefan H »

Nee niet bij Kipa. Heb de motor in Dongen gekocht, maar ik begreep dat hij een bedrijf wil vestigen in Goirle binnenkort. Dus de naam noemen zal weinig nut hebben, denk dat die binnenkort wijzigt.

Hij had er 2 staan, die van mij en een black rhino van 2008 met 6x.000 km op de teller. Hij had de motoren van een stel, die ruilden de v-stroms in en zijn met 1 motor weer de deur uit gegaan.

In ieder geval bedankt voor de hulp. Er is nu een set onderweg, komt morgen binnen als het goed is. Van het weekend eens kijken of ik de sloten kan wisselen.
Stefan H
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03-01-2017, 07:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)
Woonplaats: Almere

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Stefan H »

Vandaag het vervangende contactslot gemonteerd. Wat een gepriegel alleen om dat rotstekkertje los te krijgen zeg! Leverde de nodige *#&€#** uitspraken op. Maar het is gelukt en deze gaat in ieder geval lekker soepel.
Voor montage ook maar even wat WD-40 op losgelaten :D
Gebruikersavatar
Nobbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 22-10-2016, 11:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Nobbie »

ik ben nu op het werk en krijg mijn contact slot ook niet meer om kan iemand mij vertellen hoe ik het contactslot los krijg? moet ik de bovenste plaat los halen? ik hoop toch echt van niet.

grt rob
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door John007 »

Het slot zit via de onderkant vast.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Nobbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 22-10-2016, 11:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Nobbie »

ok, aan de onderkant vast met veiligheid torx waarschijnlijk. Ik ga eens kijken of ik er bij kan.Bedankt voor de info

update; met de inmiddels thuis gehaalde reserve sleutel lukt het wel om te starten maar ik denk dat het wel verstandig is om een slot er in te zetten,

Grt Rob
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door John007 »

Of een sleutel na laten maken en deze proberen
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Nobbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 22-10-2016, 11:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Nobbie »

Copy maken van de sleutel is mss ook wel een idee maar ik denk dat het slot eerder slijt dan een sleutel miss toch handig om het slot te vervangen maar bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1125
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Dyrck »

Na 11 jaar was bij mij ook het slot versleten.
Ik heb de handleiding van Stromtroopers vertaald en ben aan het werk gegaan.

Hierbij de handleiding:

Ten eerste moet je het slot van de bovenste kroonplaat losmaken.
Schroef de twee Torx-40 schroeven vanaf de onderkant los (deze zijn geborgd dus gebruik een stevige ratel) Dan kan de het slot omhoog en omgekeerd worden.
Schroef de twee kruiskopschroeven los aan de bovenkant van het slot.
Haal de bovenkant er af en verwijder de slotcilinder.
Een lamellenslot met de sleutel er in moet aan de buitenkant een fijne gladde cilinder zijn.
Door slijtage aan de binnenkant van de cilinder zijn de lamellen afgesleten en worden niet meer ver genoeg de cilinder ingetrokken door de sleutel (klinkt raar, maar als je het ziet weet je wat ik bedoel).
Wat je nu moet doen is er voor zorgen dat de uitsteekende lamellen ver genoeg naar binnen gaan zodat de cilinder weer glad is met de sleutel ingestoken.
Schuur of slijp de lamellen glad zodat het gehele oppervlak van de cilinder weer rond is zonder uitstekende lamellen.
Zet alles weer in elkaar en klaar !!!

O ja, Als het lipje dat het slot moet afsluiten vast zit kun je voordat je alle weer monteert mooi de bovenkant van dat het afdekschijfje enigszins naar buiten buigen, zodat het afsluitklepje ook weer vrij kan bewegen.

Afbeelding
Je kunt goed zien dat de onderste lamellen het meest versleten zijn, die steken nog het verst uit.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door FidesNL »

Ik heb ook een klein probleem en het is iets groter omdat ik in Zuid Amerika ben met de motor. Ik kan de sleutel in alle posities draaien, behalve in ON. Gelukkig de reserve sleutel bij mij en deze werkt perfect. De vraag is of iemand een oplossing weet? Ben pas eind juni terug in NL en heb nog zo'n 12000km te rijden. Zit helaas op dit moment in suzuki wasteland waarbij de dichtsbijzijnde Suzuki garage 2/3 dagen terugrijden is, of een week verderrijden. Iemand tips of tricks?

Ooh als toevoeging, want het lijkt nu erger dan het is: ik had dit probleem vorige week ook en met de lokale WD40 schoongespoten (er komt van die grijze smurrie uit) dan werkt de sleutel wel weer. Ik vraag me nu dus af of het aan de gravelpaden (veel stof!!) ligt die ik hier in overvloed af moet rijden of dat ik daadwerkelijk een probleem met de sleutel heb. Ik vind het namelijk vreemd dat de reservesleutel geen problemen heeft.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2854
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Ebrostrom »

Afgelopen weekend kreeg ik m ook niet meer gedraaid en met wd40 was t euvel in mijn geval opgelost. Veel plezier.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Roadrunner »

Bij werkt het om de sleutel naar beneden te drukken wanneer je de sleutel in het contactslot draait. Een tip van een monteur!
Gebruikersavatar
Leanne
DL650 berijder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 24-12-2017, 09:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 ABS
Woonplaats: Haarlem

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Leanne »

Mijn slot wilde ook niet goed draaien en ik kreeg als tip de sleutel iets kantel, voor of achterwaarts. In mijn geval is het slot iets versleten waardoor hij niet altijd lekker pakt. Door het kantelen geen probleem meer.

Daarbij kreeg ik te horen geen WD40 te gebruiken, maar grafietspray. Iets met het type smering te maken. Uiteraard moet je dat dan wel ergens kunnen vinden aan de andere kant van de grote plas.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Pdendrijver »

Ik heb de mijne ook wat versoepeld door met een schuurpapiertje en een potlood te frommelen. ;)
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: sleutel niet meer om te draaien in contactslot

Bericht door Geronimo »

Ik heb eventjes dit berichtje gevolgd en zie dat dit slot veel problemen geeft, niet dat ik nu al last van heb maaar je wil tijdens je reis niet in panne staan.
Ik weet dat dit een slot is met een abnormaal lange sleutel, maar ik dacht als je uiteindelijk toch je slot moet vervangen zijn er dan geen alternatieven om een slot te steken van een ander type of merk dat wel degelijk is?
het is maar een idee :idea:
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}