Wil niet starten

draadjes, lampjes
Plaats reactie
M.Osinga

Wil niet starten

Bericht door M.Osinga »

Beste forum leden,

Ik rijd nu 4 jaar V-strom 1000, tot volle tevredenheid.
Alleen mijn motortje heeft een vreemd probleem :
In het 2008 en 2009 geen problemen met starten , in 2010 begon het.
Na langere stilstand start motor gewoon, niets aan het handje.
Echter na een stop onderweg van circa 2 uur, wilde hij niet meer starten.
Dus met startkabels en autoaccu gestart, thuis aan de oplader.
Thuis er maar een nieuwe accu in gezet . Hele jaar verder geen probleem.
Vorig jaar in de zomer weer hetzelfde, thuis gewoon starten en na een uur rijden een stop onderweg van circa 3 uur.
Vervolgens weer niet willen starten, dus maar weer met autoaccu en startkabels gestart.
Vervolgens daarna een druppel-lader gekocht, rest van het jaar probleemloos.
Sindsdien elke week motor 1 dag aan de druppel-lader,
Maar vandaag weer problemen, thuis start motor goed.
Na een rit van 1 uur gestopt om bakkie te doen.
Na bakkie , 1/2 uurtje , wilde hij weer niet starten.
Lijkt er op dat er tijdens het rijden een spanningsverlies optreed , lekstroom o.i.d.
Of dynamo werkt niet goed, maar deze vorig jaar laten doormeten en vaklui zeggen dat dit goed was.

Wie kan me helpen?

M.vr.gr.

Menne Osinga
mnnosinga@gmail.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Wil niet starten

Bericht door Soesko »

Als je dynamo goed is, dan zou je nog kunnen denken aan een kapotte spanningsregelaar. Ook dat kun je (laten) meten.
M.Osinga

Re: Wil niet starten

Bericht door M.Osinga »

Beste forum leden,

Even een aanvulling van mijn bericht van gisteravond:
Accu vannacht aan de lader gehad en starten nu weer OK.
Maar na lang nadenken, realiseer ik me dat het misschien aan de zij stander schakelaar of relais kan liggen.
Want thuis staat strommetje altijd op de midden-bok en onderweg zet ik hem ook meestal op de bok.
Maar gisteren tijdens de koffiestop op de zij stander.
Schakelaar zonet gecontroleerd:
Wat schetst mijn verbazing: motor start zowel met stander op als neer.
Dus waarschijnlijk schakelaar of relais defect.
Vraagje, volgens mij zit zij-stander schakelaar achter contact slot, dus accu kan niet leeglopen.
Of er moet (soms) sluiting in zitten, zodat bij het starten de accu in 1 keer leeg trekt.
Is dit mogelijk?
Graag jullie reactie .

Menne Osinga.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wil niet starten

Bericht door Hunter6 »

Even voor de duidelijkheid, test procedure gedaan met: 1e versnelling + koppeling ingetrokken?
Het hoort zo: als de standaard uit is start hij niet, met ingeklapte standaard wel.

Zitten de accupolen goed vast.
Heb je de spanning al eens gemeten op de accu? Moet ongeveer 12,6 V zijn. Zodra de motor loopt tussen de 13,8 - 14,4 V (mag niet hoger zijn)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Wil niet starten

Bericht door Iron Horse »

Even bij contact uit een multimeter op ampèrestand (let op het juiste vermogen, bij twijfel van hoog naar laag schakelen) in serie met de accu zetten. Loopt er dan een stoom(pje) dan heb je een lekstroom ergens. Zo niet dan kun je dat uitsluiten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wil niet starten

Bericht door Hunter6 »

Waar woont meneer Osinga ergens? Misschien dat een behulpzame mede forummer hem kan helpen met het meten van enkele waardes. In een eerder bericht werd al vermeld dat hij zelf dit zelf niet kan :wink:
M.Osinga

Re: Wil niet starten

Bericht door M.Osinga »

Beste Forum leden,

Probleem van niet starten opgelost, spanningsregelaar was defect.
Zit nu een nieuwe op.
Probleem met zijstander schakelaar is ook opgelost.
Lag open draadje tegen de motor aan, dus schakelaar gaf altijd seintje :"stander in.
Stukje isolatie tape erom heen , en klaar is Kees.
Nog bedankt voor het meedenken.

Menne Osinga.
Plaats reactie