Aparte zwarte stukken op asfalt extra glad?

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Gast

Aparte zwarte stukken op asfalt extra glad?

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik reed laatst op een dijkweg waarbij het asfalt wat minder was. De weg was gerepareerd?? met zwarte slierten nieuw lijkend asfalt.
Deze stukken waren spekglad (het was die dag trouwens zeer heet).
Niet alleen mijn banden glipten maar ook die van andere motorrijder.

Ik weet nog van mijn training ong. 9 jaar terug dat witte strepen en putdeksel taboe waren maar dit was mij niet bekend.

Twee vragen hierbij:
- herkennen jullie bovenstaande als gevaarlijk glad uit eigen ervaring?
- zijn er andere zaken buiten de witte strepen en putdeksels die ook gevaarlijk glad zijn?

Groeten,

Peter Baard
(Herintredende motorrijder)
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
johns

Re: Aparte zwarte stukken op asfalt extra glad?

Bericht door johns »

pmbaard schreef:Hallo,
Ik weet nog van mijn training ong. 9 jaar terug dat witte strepen en putdeksel taboe waren maar dit was mij niet bekend.
Putdeksels en witte strepen (vooral die opgeplakte!) zijn vooral taboe omdat je er van kunt schrikken. Ze moeten toch al heel lang en/of breed zijn wil je er serieus door in de problemen komen.

Vanaf m'm werk kom ik langs een spoorweg overgang waar de rails en hobbels precies in een bocht liggen. Daar kun je gewoon al glibberend en stuiterend best wel schuin overheen als je maar niet gata zitten corrigeren.

Voelt wel grappig. Hetzelfde geldt voor die zwarte bitumen(?) waarmee ze gaten en kieren in het wegdek dichten.
- herkennen jullie bovenstaande als gevaarlijk glad uit eigen ervaring?
- zijn er andere zaken buiten de witte strepen en putdeksels die ook gevaarlijk glad zijn?
Wel glad, niet gevaarlijk. Zelfs een glijdend voorview 'voelt' eng maar in niet al te extreme situaties is er niet zo gek veel aan de hand. Op die kleine stukjes tenminste.

Verradelijker vind ik dieselsporen. Denk aan minirotondes en dergelijke waar de diesel uit te vol getankte vrachtwagentanks kan klotsen. Op te lossen door meer naar het midden te gaan rijden, maar dat werkt in gewone bochten weer niet omdat je dan al het zicht op de bocht kwijt kunt raken.

En natuurlijk het asfalt voor een stoplicht. Condens, dieseldamp. olielekkage... Niet echt een plek om voluit remmend tot stilstand te willen komen.

En onthou dat na een lange droge periode (ehh wanneer was dat ook al weer.. '93?) de weg tijdens de eerste regenbuien verradelijk glad kan zijn. Alle troep drijft dan op het water.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
johns

Bericht door johns »

Hm, de afgelopen 20 jaar gaat het goed in ieder geval.

Ik propageer geen alles of niets rijstijl. Het is eerder zo dat als je doordrongen bent van het feit dat een voorwiel een stukje kan glijden zonder dat er rampzalige dingen gebeuren, je veel minder snel in een paniek reactie schiet.

Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat als je gewoon ontspannen aan het rijden bent (en dus niet koste wat het kost de schaamranden van de banden wilt rijden) er helemaal niets aan de hand is als je voor of achterwiel wat glibbert over een witte lijn of desnoods een putdeksel. Een paniekreactie omdat je zo vaak gehoord hebt dat putdeksel 'gevaarlijk glad' zijn, kan er juist voor zorgen dat er rare dingen gebeuren.

Net als met remmen. Er wordt vaak genoeg beweert dat als je voorwiel blokkeert er geen houden meer aan is, terwijl als dat rechtuitrijdend gebeurt, het voorwiel rustig een paar meter kan glijden voor het mis gaat. Bang zijn voor een glijdend voorwiel kan er voor zorgen dat je óf in een paniek situatie niet hard genoeg durft te remmen óf dat je tijdens het blokkeren als paniekreactie nog harder in de rem knijpt.


(edit: waar lees je 'allew of niets rijstijl'? Ik kan het in m'n eerdere bericht niet terugvinden)
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
johns

Bericht door johns »

Precies, ik stel dan ook niet dat je op straat je grenzen op moet gaan zoeken en als een gek over allehande rotzooi moet vegen maar dat het geen goed idee is om dergelijke goed zichtbare hindernissen (?) gevaarlijk te noemen.

Als je goed in je achterhoofd houdt dat een motor (en zeker vergevingsgezinde modellen zoals all-roads) veel zelfcorrigerend vermogen hebben, zul je minder schrikken als je een keer al dan niet gedwongen over een glibberplek heen rijdt en voor en/of achterwiel een klein stukje aan het glijden slaat.

Meestal is het ook maar een paar centimeter, al voelt het eerder als meters.

Strepen (wit of zwart) en putdeksels zjin juist dingen om niet bang van te zijn. Een beetje (!) grind of zand op de weg ook niet, maar juist de dingen die je niet ziet, zoals de door jou aangehaalde dieselsporen en natuurlijk de onverwachte dingen die je in het verkeer tegen kunt komen zijn reden om op de openbare weg niet aan de grens te gaan rjiden.

Dat wil niet zeggen dat je meteen over de weg sukkeld want het schijnt dat het merendeel van de motorrijders juist sneller onderweg is als ze ontspannen en een wat ruimere marge nemen. Zodra het rijden niet makkelijk meer gaat, werkt dat als enorme rem op je snelheid en (veel belangrijker) het soepel rijden.

Maar goed, m'n punt was en is dus dat als je normaal onderweg bent, dus ontspannen rijdend en niet tegen de grens van jezelf of de motor aan, je niet hoeft te schrikken van wat onrechtmatigheden op de weg en zelfs korte glijpartijtjes van voor of achterwiel worden prima door de motor zelf afgevangen als er maar geen verstorende paniekreactie plaats vindt.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik géén adrenaline stoot krijg als ik onverwacht wielen voel glijden, maar ik schrik niet meer zo erg dat ik rare dingen ga doen. En juist die hier genoemde witte en zwarte strepen en putdeksels zijn dingen die je ziet aankomen. Geen reden om te schrikken dus als je er een keer per ongeluk wél overheen gaat. Gewoon de bocht afmaken met trekkende motor, zoals dat hoort.

Een off-road cursus schijn overigens een heel goed middel te zijn om aan dat glijgevoel te wennen. Dat is iets wat ik nog steeds een keer wil doen.
Gast

Bericht door Gast »

In jullie reactie ben ik in elk geval wijzer geworden:
Condens, dieseldamp, olielekkage bij het stoplicht en dieselsporen op een rotonde klinken logisch maar zaten nog niet op mijn netvlies.
Ik was al wel op de hoogte van iemand die me waarschuwde voor gladheid bij tankstations, waar hij zelf al eens onderuit was gegaan.

Groeten,

Peter
johns

Bericht door johns »

pmbaard schreef:In jullie reactie ben ik in elk geval wijzer geworden:
Mooi. Het is zo zonde om iedereen het wiel steeds weer opnieuw te laten uitvinden he?

;)
Gast

Bericht door Gast »

Zeker als je daarvoor eerst onderuit valt en dan pas denkt "He dit kon wel eens glad zijn". Dan leer ik het liever zo ;-).

Peter
Dutchchef

Bericht door Dutchchef »

Op het stukje van de Coentunnel naar het klaverblad Zaandam, hebben ze op de afrit naar de A7 de weg geasfalteerd maar de middenstrook niet :evil: ik denk vanwege de streepen op de weg.
laat ik daar nu net rijden als er file is. je rijd dus in een soort geultje.
Er wordt weer niet aan de motorrijder gedacht :cry:
Plaats reactie