Aankoopadvies V-strom 650

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
SStraver

Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door SStraver »

Allereerst wil ik mij even voorstellen, want dit is mijn eerste bericht op dit forum.

SInds juni dit jaar ben ik in het bezit van mijn motorrijbewijs en ik rij er nu elke dag mee naar mijn werk (43km) over de A12. Dat gebeurt nu met een Yamaha XJ600, maar met mijn 1.94 en lange benen is dit niet optimaal. De Yamaha was een krijgertje van mijn vader, maar ik ben nu wel toe aan iets groters. Ik loop nu voor onderhoud bij de Suzuki dealer. Daar heb ik even op een DL650 gezeten, en ik was direct verkocht. Dit vanwege de goede zithouding met mijn voeten op de stepjes, maar ook met mijn voeten op de grond. Mijn streven was een GS1150, met name door cardan aandrijving, maar ik zie nu in dat met een goed smeersysteem een ketting best te doen is.

De volgende dag direct een proefrit gemaakt met een huurmotor bij dezelfde zaak, om een indruk te krijgen. Om eerlijk te zijn viel mijn dit tegen om de volgende reden: TURBULENTIE
Om precies te zijn, turbulentie op mijn helm.. en wel dermate dat ik deze motor hiervoor zou laten staan. Mijn hoofd ging alle kanten op!
Volgens de verkopen zou ik dit moeten wegdenken omdat dit opgelost kan worden met een vario-schermpje.

Verder beviel de machine goed, alleen moest ik wel even wennen aan het tamme geluid. Het is niet bepaald scherp. Vermogen is voor mij ook voldoende, al had ik het gevoel dat de XJ600 makkelijker op zijn staart getrapt kan worden. Maar dit komt waarschijnlijk ook omdat het gewoonweg comfortabeler is een Strom.

Ondanks dat ik me heb voorgenomen om minimaal een jaar de XJ te rijden ben ik nu dus opzoek naar een DL650... zucht... :mrgreen:

Nu heb ik een DL650 bekeken die mij in veel opzichten beviel; bj 2007, ABS, ketting smeersysteem, verhoogd zadel, vario-scherm (turbulentieprobleem opgelost 8) )

Maarrr, de motor schade heeft gehad. Mijn indrukken: scheef achterspatbord en een scheef stuur. Het stuur was bijna niet te zien, maar het was (wat mij betreft) wel degelijk zo! De verkoper verklaarde me voor paranoïde. Met een scheef stuur bedoel ik het stuur zelf, niet de voorvork (voor zover ik kan waarnemen). Tijdens de rit viel het scheve stuur mij op en heb ik op een 60km-weg even het stuur los gelaten. De motor had de neiging om naar rechts te sturen, maar de weg was niet bepaald recht... moeilijk te zeggen dus.

Volgens de verkoper heeft de vorige eigenaar een schuiver gemaakt, hier waren de sporen nog enigszins van te zien, maar het was bijna niks.

Verder weet ik het volgende:

- motor onderhoudsgeschiedenis niet aanwezig
- motor is van een Suzuki dealer naar een andere dealer gegaan die ook handelt in schade motoren
- motor is ongeveer 3 maanden in het bezit van de huidige eigenaar
- motor heeft minimale schade sporen aan linker zijde
- stuur scheef (de kant kan ik niet bepalen)
- spatbord scheef (naar rechterkant)
- lichte pekelschade aan rechterkant van motorblok

Als je dit allemaal leest denk je waarschijnlijk: "dan ga je toch verder kijken...?" Maarrrr de prijs is goed, gezien de km-stand, de opties EN het reed fantastisch! Het deed niet onder voor de huurmotor uit 2009.

Mijn vragen: Hoe kan ik controleren of de basis van de motor in orde is, dus zijn het frame en de wielophanging recht? En is het verstandig een motor te kopen zonder onderhoudsgeschiedenis?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Wullebolle »

Welkom Welkom :bye:

Een gans verhaal !
Met toch een simpel antwoord: als je je niet goed voelt bij een motor, of als je ergens twijfelt, laten staan!
Of ie nu echt schade heeft of niet -hij IS gevallen-, je gaat na een aankoop altijd twijfelen, en nooit geen 100% vertrouwen hebben in de motor. En dat is niet de bedoeling.
Kijk nog wat rustig rond. Er zijn echt wel Vstroms te koop waar je wel met je volle vertrouwen mee de baan op kan.
Check de -te koop- sectie hier op het forum maar eens. Wie weet staat er iets dat je past.
Enne smeersysteem? pwa elke week een spuit met de bus over de ketting is nu ook weer niet zoveel werk. Moet je je niet op verkijken.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7557
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Iron Horse »

Bij de ANWB onhafhankelijke aankoopkeuring laten doen. Kost wel wat maar geeft een stuk meer zekerheid. Wil de verkoper dat niet, dan weet je al genoeg.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leville

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Leville »

Ik ben met de twee hierboven.

Nu, als een verkoper je al paranoide vindt, dan kan enig garantiegeval afhandelen ook wel eens lastig worden.

Waarom niet gewoon verder kijken. Mooie tweedehands genoeg. Zeker nu het nieuwe model uit is, zal er veel aanbod zijn aan "oude modellen" ;)
Leville

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Leville »

Wullebolle schreef:... Of ie nu echt schade heeft of niet -hij IS gevallen-, ...
De mijne is ook gevallen. De vraag is hoe je daar mee om gaat (als vorige eigenaar, als verkoper, en als koper). De mijne is bvb meteen volledig nagekeken door een Suzuki dealer. Bij de minste twijfel over een onderdeel, is de zaak gewoon vervangen. Kost geld, maar levert mij alvast gemoedsrust op.

Nu, als je als verkoper het spatbord al niet rechtzet, dan doe je volgens mij niet veel moeite. Zegt misschien al genoeg.
SStraver

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door SStraver »

Bedankt voor jullie reacties. Het is lastig, omdat mijn gevoel 2 dingen zegt. Een schuiver hoeft niet direct erg te zijn, maar is er meer aan dr hand?

Een technische keuring werd direct door de verkoper aangehaald. Hij kwam zelf met Erik van Lent, en ik zie op de website vd ANWB dat zij dat soort keuringen niet uitvoeren, en dat je het beste Erik kan bellen.

Mede hierom kwam de verkoper betrouwbaar over.

Er is ook geen haast mee, dus misschien is even verder kijken toch het verstandigst.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Silverstorm »

Welkom bij de hoop en idd als er geen haast is zou ik zeker verder kijken,kijk hier ook eens in de marktplaats daar staan er regelmatig ook mooie te koop.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi SStraver,

Op de eerste plaats een warm welkom hier, maar daar hebben we een ander topic voor 8) Op de tweede plaats, als een motor door een Suzukidealer wordt verkocht aan een 'schade' opkoper, betekend dat meestal dat het voor de Suzukidealer niet interessant genoeg is om de motor op te knappen. (garantie e.d.) Deze gaat dan, zoals ze dat mooi zeggen, "door naar de handel" Als de motor minimale schade had gehad, zou de dealer 'm zelf wel herstellen en verkopen. Is tenslotte niet voor niets een Suzukidealer.
Ten derde; als de geschiedenis niet bekend is, wat ik vreemd vind, als ie van een Suzukidealer afkomt, (houden meestal alles prima bij) zou ik zelf mijn twijfels hebben. Ten vierde; ik weet de vraagprijs niet, maar als die aan de lage kant is, kun je daar ook vraagtekens bij zetten. Krijg je bij aankoop garantie tot de voordeur :evil: , of 6 maanden?? Is ook niet onbelangrijk. Ten vijfde; Ik kan tellen :D

I.i.g. kijk rustig even rond en we zijn benieuwd naar het vervolg :?:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Wullebolle »

Leville schreef:
Wullebolle schreef:... Of ie nu echt schade heeft of niet -hij IS gevallen-, ...
De mijne is ook gevallen. De vraag is hoe je daar mee om gaat (als vorige eigenaar, als verkoper, en als koper). De mijne is bvb meteen volledig nagekeken door een Suzuki dealer. Bij de minste twijfel over een onderdeel, is de zaak gewoon vervangen. Kost geld, maar levert mij alvast gemoedsrust op.

Nu, als je als verkoper het spatbord al niet rechtzet, dan doe je volgens mij niet veel moeite. Zegt misschien al genoeg.
Het gaat er idd niet om of ie gevallen is of niet en of ie restschade heeft of niet.
Ook niet of de boel goed of slecht gerepareerd is. Zelfs niet of de verkoper vertrouwen wekt of niet (kunnen wij hier niet oordelen).
Mogelijks is die VStrom wel heel goed, en is het gewoon perceptie.

Maar het gaat er wel om, dat wie een motor koopt vertrouwen moet hebben in die motor en ook in de dealer..
Een doorwinterde motorrijder met een bak technische kennis gaat mischien wel een gefundeerd oordeel kunnen vellen over die specifieke vstrom en enig aankooprisico willen nemen. TS is new in the game -en dan is enige serieux vanwege de verkoper van groot belang- en vertrouwt het niet echt. Dus ...

Ik zou hem laten staan en rustig verder kijken. Tijd genoeg, de TS heeft tenslotte een motor.
VStroms-te-koop zijn niet zeldzaam en met de nieuwe L2 gaan er nog wel een paar bijkomen.
Blijven zoeken dus ...
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door Ebrostrom »

Welkom bij de club.

De V-strom is idd een mooie machine om op te rijden. Van een aankoop zul je geen spijt krijgen.

Maarrrrr mss met deze juist weer wel. Aangezien je maar op 2 wieltjes rijdt vind ik vertrouwen in de motor heel erg belangrijk. Om zo te zeggen heb je bij een auto met een klapband (of snel leeglopende) nog 3 wielen over om je evt nog in veiligheid te manoeuvreren (mocht je niet in de slip komen). Met een motor is dat wat lastiger :?

Als ik mij ergens (maakt niet uit wat) niet veilig bij voel en daardoor minder / geen vertrouwen geeft ga ik er niet voor. Daar komt eigenlijk nog bij dat als iets bijna te mooi is om waar te zijn (en dan heb ik het over de prijs) dan is dat vaak ook zo.

Ik heb net even op marktplaats gekeken en daar zijn er voldoende te vinden om je tussen te oriënteren en proefrijden op meerdere is toch ook leuk :P . En als straks nog meer gebruikservaringen van de nieuwe bekend worden zal dat aanbod waarschijnlijk alleen maar meer worden.

Succes met de zoektocht.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door PDvD »

Niet doen, lekker laten staan en verder zoeken! Staan er zat te koop! Als de stuurbuis krom is moet dat geen invloed hebben op het afwijken van de motor! Het stuur is slechts een buis gemonteerd op de voorvork! Zo veeld oen die stuurgewichtjes nou ook weer niet! Of staat het achterwiel scheef???
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
SStraver

Re: Aankoopadvies V-strom 650

Bericht door SStraver »

Bedankt allemaal! Heb besloten er verder geen energie in te stoppen en verder te kijken.

Ik hou jullie op de hoogste.
Plaats reactie