Pagina 1 van 1

doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 18:24
door Heleen
Wie o wie weet voor mij een goede oplossing??

Ik heb een Garmin Zumo 550 op mijn motor. Op de houder daarvan zit een schroefje. Ik heb er niet het schroefje meer inzitten die geleverd was toen ik hem nieuw kocht maar een schroefje met een kop erop. Zodat je hem niet telkens met dat kleine schroevendraaiertje hoeft vast te maken.
Nu wil het geval dat dit schroefje nu doordraaid in de houder. Dus het schroefje is goed maar waar hij in moet is het schroefdraaid doorgedraaid.
Ik heb bij Garmin in Notter al om advies gevraagd maar zij kunnen dat niet helpen.

Dus min vraag blijft? wie weet een goede oplossing hiervoor?
Wie heeft een "goude tip"

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 18:37
door Madmath
Kun je er misschien een foto van maken en hier plaatsen zodat iets duidelijker wordt hoe de "situatie ter plaatse" eruit ziet ? :?:

Is de schroefdraad in metaal ?
Is er nog ruimte om een iets grotere schroefdraad te tappen en een bijbehorend groter schroefje te gebruiken ?


Math.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 19:28
door Dyrck
Ik denk dat je nieuw schroefdraad moet tappen in de houder (ik geloof dat het M2 was, je zou dan kunnen kijken of je M2,5 op de kop kunt tikken) en dan op zoek moet naar een iets groter schroefje.
Mocht je geen tappen thuis hebben liggen, mag je wel een keertje het Gooimeer oversteken, 'k heb nog wel e.e.a. liggen.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 19:44
door Remko
Dyrck schreef:Ik denk dat je nieuw schroefdraad moet tappen in de houder (ik geloof dat het M2 was, je zou dan kunnen kijken of je M2,5 op de kop kunt tikken) en dan op zoek moet naar een iets groter schroefje.
Mocht je geen tappen thuis hebben liggen, mag je wel een keertje het Gooimeer oversteken, 'k heb nog wel e.e.a. liggen.
Ik denk dat bovenstaande idd de enige oplossing is!!
Suc6

8)

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 20:41
door Madmath
Mocht je ruimte hebben om grotere schroefdraad te tappen, dan raad ik je aan om niet M2,5 maar M3 te gebruiken. Als je de schroef veelvuldig gebruikt dan gaat M3 een stuk langer mee dan M2,5.
Een M3 tapje kost een tientje maar een M2,5 tapje kost al bijna vijftig Euro.
Tevens is een M3 schroefje, mocht je onderweg het schroefje verliezen gemakkelijker te krijgen dan een M2,5.

Ben benieuwd naar een foto, zelf heb ik een TT Rider 1 en die zit geklemd en niet geschroefd.

Math.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 21:00
door Ed Jonkmans
Een Zumo 550 zit ook geklemd in de houder hoor, maar dat schroefje dient als borging om er zeker van te zijn dat het klepje bovenaan de houder niet openklapt.
Ik ken verschillende Zumo-bezitters die al jaren zonder dat schroefje rondrijden, en dit zonder dat het klepje ook maar één keer open ging.
Maar het probleem is dat je dat schroefje met de hand moet kunnen vastdraaien, een schroevendraaier of sleuteltje op zak hebben is niet handig hé.
Grtz
Ed

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 22:21
door Madmath
Misschien is het mogelijk om een draadstiftje van ±25 mm te gebruiken waar een 4 tal moertjes aan de bovenkant tegen elkaar geborgd zitten, RVS natuurlijk. Zo heb je dan een handgreepje om te draaien en hoef je geen schroevendraaier of sleuteltje te gebruiken. Hier kun je misschien ook nog een stukje benzineslang overheen schuiven.
Ik bedenk maar wat, weet niet of daarvoor plaats is.

Math.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: wo 06-07-2011, 22:25
door Iron Horse
Ik zeg: vleugelboutje .....

Afbeelding

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: do 07-07-2011, 10:23
door Ed Jonkmans
@Madmath: goed idee: en dan wat Locktide gebruiken, kunnen ze niet meer los komen. En dan nog een klein o-ringetje over de schroefdraad, onder de klep, dan valt ie er niet zo vlug uit. Bovenaan wel wat schroefdraad wegvijlen, dan blijft het o-ringetje mooi op z'n plaats zitten.Ik heb ipv een o-ring een klein doorprikt rubbertje (vijverfolie) gebruikt.
Grtz
Ed

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: do 07-07-2011, 10:40
door Heleen
Ik zit nu op mijn werk, maar zal vanmiddag een foto op het forum zetten. Even geduld dus.

Het schoefje zit in een soort busje. Maar om het busje te bereiken moet je eerst het bovenste dekseltje eraf halen. Dit dekseltje is weer bevestigd met een paar buisjes en een veer. Het is dus niet 1 2 3 zo maar uitelkaar te halen.

Maar ik zal kijken of ik er een mooie foto van kan maken.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: do 07-07-2011, 11:27
door Meneer Patrol
dit moet hem zijn
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=59&t=13243

Voor het verder uittappen is het niet nodig alles uit elkaar te halen volgens mij, gaatje in bovenste klepje moet toch wat opgeboord, kan je net zo goed laten zitten.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: do 07-07-2011, 11:32
door Silverstorm
http://www.gpsinformation.org/zumo/MB-Mount-2c.jpg
Is allemaal zo simpel niet denk ik, om er grotere schroefdraad in te tappen.Misschien beter op zoek gaan naar een tweedehandshouder.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: do 07-07-2011, 19:15
door Heleen
Het is met niet gelukt om goede foto's te maken. Ik heb daar geen goede camera voor.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: do 07-07-2011, 21:33
door Iron Horse
Silverstorm schreef:http://www.gpsinformation.org/zumo/MB-Mount-2c.jpg
Is allemaal zo simpel niet denk ik, om er grotere schroefdraad in te tappen.Misschien beter op zoek gaan naar een tweedehandshouder.
Als ik de foto zo zie moet het goed te doen zijn. Het is zoals Meneer Patrol schreef denk ik ook te doen.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: vr 08-07-2011, 10:01
door Meneer Patrol
heb nog ff zitten kijken (ik heb dezelfde houder). In de houder zit een metalen insert gelijmd. Het zal inderdaad niet eenvoudig zijn om hier een M3 in te tappen, wel het proberen waard. Een normale M3 bout (of vleugelbout) is dan niet afdoende. Deze moet verjongd worden, anders wordt het lastig de bout in te draaien, en heb je wellicht al snel weer hetzelfde probleem. En heb je meteen je non-loosable. Andere optie is de insert uitboren en er een nieuwe in te lijmen. Is ook lastig staal uit kuntsstof boren, en dan moet wel de bovenste klep eraf.

Wat kost een nieuwe? :)

Tijdelijke oplossing: elastiekje over het achterste klepje, zodat hij iig niet losschiet

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: vr 08-07-2011, 14:22
door Graafie68
FF een prust methode, kan je het gaatje niet dicht solderen.
en er dan gaatje in boren en schroefdraad in tappen.
of iets van lijm in druppelen en dan een puntje aan dat kleine priegel schroefje veilen en hem dan in die uitgeharde lijm draaien.
of iets loctide in het gaatje druppelen en dan boutje erin draaien.
het hoeft natuurlijk geen echte kracht te houden.

succes ermee

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: vr 08-07-2011, 17:16
door Heleen
Meneer Patrol schreef:
Wat kost een nieuwe? :)

Tijdelijke oplossing: elastiekje over het achterste klepje, zodat hij iig niet losschiet

Een nieuwe kost 112 euro bij Garmin in Notter.
Ik heb vandaag lekker getoerd over de dijken en hem inderdaad vastgezet met een elastiekje.
Tja mijn haar wordt wat langer dus dan heb je die dingen ook gewoon op zak.
Ging helemaal prima. Ik heb het schroefje niet eens zien trillen of draaien.
Ik denk dat dat ook de makkelijkste en goedkoopste oplossing tot nu toe is.
Zie het niet zo zitten om dat ding helemaal uit elkaar te halen en erin te gaan boren.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: vr 08-07-2011, 17:47
door Silverstorm
Graafie68 schreef:FF een prust methode, kan je het gaatje niet dicht solderen.
en er dan gaatje in boren en schroefdraad in tappen.
of iets van lijm in druppelen en dan een puntje aan dat kleine priegel schroefje veilen en hem dan in die uitgeharde lijm draaien.
of iets loctide in het gaatje druppelen en dan boutje erin draaien.
het hoeft natuurlijk geen echte kracht te houden.

succes ermee
De bedoeling is wel dat het schroefje er uit moet iedere keer als de gps wordt verwijderd dus vastlijmen is geen optie.Soldeersel en lijm zal ook snel dolgedraaid zijn.Dit schroefje dient als extra beveiliging dat die klep niet kan openspringen tijdens het rijden.Ik ken er die dat schroefje nooit gebruiken alhoewel ik het zelf zo nooit zou doen.Een elastiekje lijkt mij idd ook de beste oplossing want draad tappen ed gaat niet lukken volgens mij.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: vr 08-07-2011, 19:09
door Madmath
Veel zorgen dat de Zumo los gaat hoef je je niet te maken, getuige de ervaring van een lid van het forum gps.nl :

Quote: "Bericht door marco-op-zijn-r1 » 1 apr 2007 20:16
jongens die schroefjes hoeven echt niet, helaas vandaag onderuit gegaan, topkuip/ruit kapot, koplamp aan gort, subframe teller unit verbogen...maar mijn zumo zat nog zo vast als een huis, en deed het gewoon nog !!

kon ik helaas van mijn versnellingspook en voetsteun niet zeggen..." End quote.

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=59&t=13243, zelfde link als door Meneer Patrol gepost.


Math.

Re: doorgedraaid schroefdraad

Geplaatst: vr 08-07-2011, 21:05
door Graafie68
Silverstorm schreef:
Graafie68 schreef:FF een prust methode, kan je het gaatje niet dicht solderen.
en er dan gaatje in boren en schroefdraad in tappen.
of iets van lijm in druppelen en dan een puntje aan dat kleine priegel schroefje veilen en hem dan in die uitgeharde lijm draaien.
of iets loctide in het gaatje druppelen en dan boutje erin draaien.
het hoeft natuurlijk geen echte kracht te houden.

succes ermee
De bedoeling is wel dat het schroefje er uit moet iedere keer als de gps wordt verwijderd dus vastlijmen is geen optie.Soldeersel en lijm zal ook snel dolgedraaid zijn.Dit schroefje dient als extra beveiliging dat die klep niet kan openspringen tijdens het rijden.Ik ken er die dat schroefje nooit gebruiken alhoewel ik het zelf zo nooit zou doen.Een elastiekje lijkt mij idd ook de beste oplossing want draad tappen ed gaat niet lukken volgens mij.
Het is niet de bedoeling om het boutje vast te lijmen, maar de lijm te gebruiken als een soort vulmiddel.