wwwimmm schreef:Een waarheid als een koe. En als je even optimistisch bent en er van uitgaat dat je meer dan 60kkm doet dat slaat de balans helemaal om in het voordeel van de riemaandrijving.
En helemaal geen 'kettingherrie' en kettingsmurrie...
Kun je voor mij een bereking maken bij welk kilometrage de
riemaandrijving goedkoper wordt dan een ketting? of zoals je zelf schrijft:
wanneer de balans omslaat in het voordeel van de riemaandrijving ??
ik ben heel, heel erg benieuwd hoe die berekening eruit gaat zien!!!
Om je alvast wat illusies te ontnemen (levensduur kettingset 20.000km):
60.000km RIEM 1x927,00= EUR 927,00
60.000km ketting 3x130= EUR 390,00
Ketting goedkoper: EUR 537,00
120.000 km Riem 2x927,00=EUR 1854,00
120.000km ketting 6x130,00=EUR 780,00
Ketting goedkoper: EUR 1.074,00
180.000km Riem 3x927,00= EUR 2781,00
180.000km ketting 9x130,00= EUR 1170,00
Ketting goedkoper: EUR 1.611,00
240.000km Riem 4x927,00= EUR 3.708,00
240.000km ketting 12x130= EUR 1.560,00
Ketting goedkoper: EUR 2.148,00
en zo kunnen we door gaan tot 1.000.000 km of wat voor kilometrage je
ook wilt. De balans zal nooit, nooit, nooit omslaan in het voordeel van
de riem. Kijk je niet naar geld maar gebruiksgemak dan is de riem
natuurlijk stukken beter maar daar moet je dan ook zeer stevig voor
betalen.
BTW; ik heb voor de riem een levensduur van 60.000km genomen omdat
bij dat kilometrage bij Harley en Buell de riem plus tandwielen vervangen
moeten worden. Dan moet je nog niet de pech hebben een kiezelsteentje
tussen de riem en het tandwiel te krijgen, want dan kun je de riem
per direct vervangen.
Dus als je voortaan iets roept probeer het dan ook te onderbouwen. Dan
zie je zelf wat voor onzin het is om te beweren dat er een omslagpunt is
waarop een riemaandrijving voor de Vstrom goedkoper wordt dan een
ketting.
Ik blijf trouwens erg benieuwd naar je berekening !!
gr.
Richard
gr.
Richard