Afstellen vering
Geplaatst: zo 24-04-2011, 15:55
Hoe durf je hier weer een topic over te beginnen? Gewoon, omdat ik na een halve dag puzzelen op het forum geen antwoorden heb gevonden.
Ik heb veel gelezen en verzameld, maar blijf verward. Zal de ouderdom wel zijn.
Ik hoef geen technische uitleg over werking, wel over effect. Wat merk je van een andere instelling?
En ook geen tips over HyperPro cs. Ik begrijp dat ze beter zijn, maar dat is meer voor later als ik groot ben.
Uit het boekje
- voor: - stand 0 voorspanning is hoogst, afsteller is helemaal weggedraait, geen streepjes te zien
- stand 5 voorspanning is laagst, afsteller is maximaal zichtbaar boven de moer, 5 streepjes
standaard instelling, en ook mijn instelling is stand 3, 3 streepjes.
- achter: - stand 0 voorspanning is laagst/zachtst, afsteller is helemaal weggedraait, geen streepjes te zien
- stand 5 voorspanning is hoogst, afsteller is maximaal zichtbaar boven de moer, 5 streepjes
standaard instelling is stand 2, mijn instelling is stand 3, 3 streepjes.
Demper staat in volle slag naar links vanuit maximaal rechtsom gedraaid. Standaard afstelling dus.
De uitveerdempingskracht is dat. Niet hetzelfde als voorspanning.
Uploaded with ImageShack.us
3 knopjes/schroefjes met heel veel verschillende combinaties. Ik wil ze niet allemaal gaan proberen.
Wat mij opviel tijdens Frieslandrit is dat met bagage (topkoffer + 10-15 kg) het sturen wat minder strak was en op snelwegsnelheid leek het voor wat minder stabiel. Achter nog op 4 gezet (meer voorspanning, motor iets hoger), maar geen merkbaar effect.
Ik heb met de hoogte geen probleem.
Ik weet dat de hoogte voor en achter weer van invloed is op turbulentie en zo, maar dat lossen madstad en ruitje wel op.
Ik wil iets strakker sturen, wel grip houden (ook achter), en geen versnelde bandenslijtage hebben. Beetje compromis wellicht.
Ik heb geen problemen met het duiken tijdens remmen.
Ik rij zonder zonder duo zonder bagage, of zonder duo met max 20-25kg bagage in topkoffer.
Ik zoek een afstelling die het liefst voor beide situaties goed/beter is.
Ik vind het comfort met de huidige instellingen goed genoeg.
Begrijp ik het goed uit alle topics dat ik voor naar 4 of 5 kan (minder voorspanning), achter 3 of 4 (meer voorspanning) en demper helemaal rechtsom.
Motor krijgt zo meer druk voor. Als voor naar 4 of 5 gaat kan achter misschien zelfs ook iets minder voorspanning hebben, standje 2.
Ik roep maar wat.
Tips graag. In je antwoord graag de standen zoals in het boekje staan gebruiken.
Voorkomt verwarring over meer, minder, etc.
Wat is effect van stand 0 of 5 en combinatie daarvan?
Ik heb veel gelezen en verzameld, maar blijf verward. Zal de ouderdom wel zijn.
Ik hoef geen technische uitleg over werking, wel over effect. Wat merk je van een andere instelling?
En ook geen tips over HyperPro cs. Ik begrijp dat ze beter zijn, maar dat is meer voor later als ik groot ben.
Uit het boekje
- voor: - stand 0 voorspanning is hoogst, afsteller is helemaal weggedraait, geen streepjes te zien
- stand 5 voorspanning is laagst, afsteller is maximaal zichtbaar boven de moer, 5 streepjes
standaard instelling, en ook mijn instelling is stand 3, 3 streepjes.
- achter: - stand 0 voorspanning is laagst/zachtst, afsteller is helemaal weggedraait, geen streepjes te zien
- stand 5 voorspanning is hoogst, afsteller is maximaal zichtbaar boven de moer, 5 streepjes
standaard instelling is stand 2, mijn instelling is stand 3, 3 streepjes.
Demper staat in volle slag naar links vanuit maximaal rechtsom gedraaid. Standaard afstelling dus.
De uitveerdempingskracht is dat. Niet hetzelfde als voorspanning.
Uploaded with ImageShack.us
3 knopjes/schroefjes met heel veel verschillende combinaties. Ik wil ze niet allemaal gaan proberen.
Wat mij opviel tijdens Frieslandrit is dat met bagage (topkoffer + 10-15 kg) het sturen wat minder strak was en op snelwegsnelheid leek het voor wat minder stabiel. Achter nog op 4 gezet (meer voorspanning, motor iets hoger), maar geen merkbaar effect.
Ik heb met de hoogte geen probleem.
Ik weet dat de hoogte voor en achter weer van invloed is op turbulentie en zo, maar dat lossen madstad en ruitje wel op.
Ik wil iets strakker sturen, wel grip houden (ook achter), en geen versnelde bandenslijtage hebben. Beetje compromis wellicht.
Ik heb geen problemen met het duiken tijdens remmen.
Ik rij zonder zonder duo zonder bagage, of zonder duo met max 20-25kg bagage in topkoffer.
Ik zoek een afstelling die het liefst voor beide situaties goed/beter is.
Ik vind het comfort met de huidige instellingen goed genoeg.
Begrijp ik het goed uit alle topics dat ik voor naar 4 of 5 kan (minder voorspanning), achter 3 of 4 (meer voorspanning) en demper helemaal rechtsom.
Motor krijgt zo meer druk voor. Als voor naar 4 of 5 gaat kan achter misschien zelfs ook iets minder voorspanning hebben, standje 2.
Ik roep maar wat.
Tips graag. In je antwoord graag de standen zoals in het boekje staan gebruiken.
Voorkomt verwarring over meer, minder, etc.
Wat is effect van stand 0 of 5 en combinatie daarvan?