storing aan koplampen

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Maassluis

storing aan koplampen

Bericht door Maassluis »

Bij het inschakelen van het contact komt het bij mij voor dat de stadlichten branden en niet de dimlichten.
Bij het starten gaan de dimlichten de ene keer wel aan en de andere keer niet. Grootlicht werkt in dat geval ook niet.
Zelf denk ik aan een storing in het contactslot. Heeft iemand hier ook wel eens last van gehad? En zo ja, wat was de oorzaak?
Remko

Re: storing aan koplampen

Bericht door Remko »

Ik denk eerder een storing in het gebeuren wat je verlichting uitschakelt als je het startknopje beroerd!!

Schema bekijken, eventuele slechte contact herstellen.

Succes!!

8)
FastLoe

Re: storing aan koplampen

Bericht door FastLoe »

Volgens mij worden ook de stadslichten bij het starten uitgeschakeld, maar ik kan me vergissen. Je dim- of grootlicht hoort altijd te branden als je het contact aan zet. Heeft m.i. niets met het startknopje te maken en dan ook weer niet met het contactslot.

't is jammer dat m'n PC overleden is, bezig met reanimeren, anders had ik nu ff het schema door kunnen kijken. Staat op de PC, niet op de laptobber helaas.
Remko

Re: storing aan koplampen

Bericht door Remko »

FastLoe schreef:Volgens mij worden ook de stadslichten bij het starten uitgeschakeld, maar ik kan me vergissen. Je dim- of grootlicht hoort altijd te branden als je het contact aan zet. Heeft m.i. niets met het startknopje te maken en dan ook weer niet met het contactslot.
Grootverbruikers worden uitgeschakeld bij het starten.
Stadslichten dus niet maar dim- en groot wel!
FastLoe

Re: storing aan koplampen

Bericht door FastLoe »

Zou best kunnen hoor, bij mij wordt er bij het starten niets uitgeschakeld, alles blijft gewoon branden dus ik ga maar op ervaringen van anderen af
Capri

Re: storing aan koplampen

Bericht door Capri »

Probleem heb ik eerder gezien op dit forum:
http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... amp#p45561
Charlie

Re: storing aan koplampen

Bericht door Charlie »

Denk dat mij probleem dan ook veroorzaakt wordt door het schakelaartje in de motor. Had vandaag onderweg dat de koplamp af en toe uit ging. Niet echt een prettig gevoel als je op de snelweg zit in de schemering. Zal binnenkort maar ff lang een garage rijden (overdag).
FastLoe

Re: storing aan koplampen

Bericht door FastLoe »

Euh, er zit geen schakelaartje in de motor.

In de startknop zitten 4 contacten. Twee worden er met elkaar verbonden op het moment dat je het knopje indrukt om te starten. Hierdoor gaat je startmotor draaien.
Twee van die contacten, zijn normaal gesproken met elkaar verbonden (van de verlichting) en die worden juist verbroken. Als het al ergens aan ligt, ligt het aan je startknopje.
Mischien veert dat dingetje niet helemaal goed terug? Probeer, als onde rhet rijden je licht uitvalt eens een paar keer op dat knopje te drukken, hoe wilder, hoe beter. Als je licht dan weer aan gaat, weet je in ieder geval dat het aan dat knopje ligt en kan je eens proberen wat WD40 of contactspray erin te spuiten.

Baat het niet dan schaad het niet
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: storing aan koplampen

Bericht door Wullebolle »

Ik heb in lang vervlogen tijden ooit een 2ehands virago gekocht voor mijn madam. Toen ik die ophaalde bij de eigenaar bleek de koplamp niet te werken (wel stadslampje). Na veel vijven en zessen, demonteren & proberen, zoeken & vloeken, bleek idd in de startknop de lichtonderbreker te blijven plakken in onderbroken stand.
Dat was dan uiteindelijk snel opgelost met het inspuiten van wat contactspray (zo tussen knop en knophuis door) en dan als een zot een minuutje "morse te seinen" met de startknop om het knopmechanisme weer te lossen. .... en er was licht!
Nooit geen last meer van gehad.

Maar kan ook een doorgesleten draad zijn of een rotte connectie die de ene keer wel en de andere keer geen contact maakt. In dat geval: euh ... heb je wat zoekwerk voor de boeg.

Het zit niet in de zekeringen, want er zijn afzonderlijken zekeringen voor groot & dimlicht, en aangezien beide (soms) niet werken ...
Spooky Action At A Distance !
Maassluis

Re: storing aan koplampen

Bericht door Maassluis »

Alvast allemaal bedankt voor de reacties. Natuurlijk gaan bij het starten de grootverbruikers (bv Dimlicht) uit. Maar als de motor draait moeten die wel weer enig licht in de duisternis verschaffen. Dit laatste gebeurt regelmatig niet. Versleten bedrading sluit ik uit bij mijn Black Rhino uit 2008.
Ik denk dat ik mijn aandacht voorlopig op het startknopje richt. :?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: storing aan koplampen

Bericht door Wullebolle »

euh ... is het xenon of halogeen?
Spooky Action At A Distance !
Graafie68

Re: storing aan koplampen

Bericht door Graafie68 »

ik zou gewoon lekker naar de dealer terug gaan, kan natuurlijk wel uit de garantie zijn na 2 jaar.
maar dan het nog steeds niet kapot gaan, en zou gewoon onder de noemer service en zou niet mogen verholpen moeten worden.
Maassluis

Re: storing aan koplampen

Bericht door Maassluis »

Betreft de originele verlichting.
Charlie

Re: storing aan koplampen

Bericht door Charlie »

Bij mij was het de stekker en bedrading die niet in orde was. Er zitten 2 koplampen in van 55W, dus 110W totaal. Om dit te voeden met een draadje van niks is tuurlijk niet handig. Draadje vervangen, stekker vervangen en probleem is opgelost.
Maassluis

Re: storing aan koplampen

Bericht door Maassluis »

Probleem is opgelost. Bleek inderdaad een haperende startknop te zijn. Schakelaar open en schoon gemaakt. Met WD 40 weer lekker gangbaar gemaakt. :idea: :D
Capri

Re: storing aan koplampen

Bericht door Capri »

Gefeliciteerd !
Wel zo handig dat je weer een beetje beter zichtbaar kunt rondtuffen.
Toch wel prettig hè? zo'n forum.
Remko

Re: storing aan koplampen

Bericht door Remko »

Maassluis schreef:Probleem is opgelost. Bleek inderdaad een haperende startknop te zijn. Schakelaar open en schoon gemaakt. Met WD 40 weer lekker gangbaar gemaakt. :idea: :D

Heerlijk om te lezen dat ik wel eens gelijk heb!!


O:-)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: storing aan koplampen

Bericht door Wullebolle »

Remko schreef:
Maassluis schreef:Probleem is opgelost. Bleek inderdaad een haperende startknop te zijn. Schakelaar open en schoon gemaakt. Met WD 40 weer lekker gangbaar gemaakt. :idea: :D

Heerlijk om te lezen dat ik wel eens gelijk heb!!


O:-)

daar zeg je zowat :bye:
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie