www.motowhere.com + Garmin

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

www.motowhere.com + Garmin

Bericht door Wullebolle »

Heeft iemand ervaring met het uitzetten van ritten via www.motowhere.com om dit dan via conversie in te laden in een mapsjors en zo naar Garmin?

Ik denk er nl over na om een Zumo (220/550/600???) aan te schaffen om er dan lange en ingewikkelde ritten mee te doen.
Ingewikkeld in die zin dat ik via motowhere (dat 100% gebruikt maakt van de google maps database) men routes uitstippel. En dat dat dan resulteert in een kluwen van weggetjes en baantjes. Na conversie naar mapsjors (heb ik uit niuwesgierigheid es gedaan) gaf dit bij men laatste toer (850km) een lijst met 9.000 trackpoints. Momenteel toer ik mbv papieren gps + fluostift !!!

Of zou het beter zijn om de planning in motowhere te doen, en dan in mapsjors de rit opnieuw uit te stippelen maar met waypoints?
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door FastLoe »

Ik plan mijn routes en dan voornamelijk de routes die ik uitzet om met een groep te rijden, voornamelijk met Tyre. Ook Tyre maakt, net zoals Motowhere gebruik van de Googl maps database. De reden dat ik in Tyre plan, behalve voor het gemak en de details van de omgeving is dat er ook mensen met een TomTommetje meerijden. Met Tyre kan je je routes namelijk direct als TomTom of Garmin route bestand opslaan. Overigens ben ik met Tyre begonnen toen ik zelf voornamelijk de TomTom gebruikte.
De TomTom in combinatie met Tyre heeft nooit voor echt grote problemen gezorgd. Het kaartmateriaal kwam redelijk nauwkeurg overeen.
Met de Garmin was dit een ander verhaal. Herberekenen en of opnieuw door Mapsource halen is eigenlijk een kleine noodzaak. De Mapsource kaarten, die natuurlijk ook in de Garmin navigatie systemen zitten zijn minder gedetailleerd.
Een leuk weggetje door een stuk bos in de Ardennen blijkt bijvoorbeeld in Mapsource helemaal niet te bestaan en daar splitsen de wegen tussen de Garmin en TomTom rijders zich al snel.

De enige methode is om de track, die Tyre bouwt, weer te geven in Mapsource, over al dan niet bestaande wegen en daar aan de hand van waypoints een nieuwe route mee te bouwen. Gebruik dan wel de optie `directe route` anders wordt er een route berekend die niet meer te gebruiken is. Als er een aantal waypoints op, volgens Mapsource op niet bestaande wegen ligt, blijft deze je vanaf elk waypoint je heen en weer sturen naar de dichtstbijzijnde weg. Een route van 150 Km over kleine weggetjes, resulteerd al gauw in een Mapsource route van een kilometertje of 400 met een heleboel heen en weer gerij. :frusty:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door Wullebolle »

^^^
Aha ... helder verhaal.

Tyre ... Die ga ik ook es proberen, ff een van men ouwe ritten opsnorren en die in tyre herdoen en zien hoe mapsjors -tiens ik heb daar een werkende versie van O:-) - daar mee omgaat.

Ik heb geen benul van hoe een gps precies met de routes/tracks etc ... omgaat, heb er nog nooit een gebruikt. Maar kwil me wel eerst es goed informeren vooraleer een zak geld uit te geven aan een zumootje+toebehoren om dan nadien te constateren dat een michelinkaart toch nog handiger was voor mijn manier van ritten maken.

Ik ben bijzonder gecharmeerd door motowhere omdat die automatisch de wegen "volgt" (kan ook middenin een route die functie afzetten bij stukkie onverhard). Wegen die als layer bovenop de sattelietfoto liggen, en omdat de googel kaart wel heel volledig is en goed leesbaar (itt mapsjors)
Nadeel: Bij elk beetje bocht komt een trackpoint. Dat geeft dan wel al snel gemiddeld tot 10 points per kilometer. Meer in bochtige stukken, minder op snelwegen. Mapsjors neemt die trackpoints over en maakt zich evenmin druk om het al of niet ontbreken van een weg-op-de-kaart.

Als ik het goed begrijp zijn trackpoints, geografische posities die vast verbonden zijn met elkaar door rechte lijnen en niet beinvloed worden door de onderliggende weg-op-de-kaart. Waypoints daarentegen zijn punten die vasthangen aan de weg-op-de-kaart en enkel met elkaar verbonden zijn door de weg zelf. Maw je kunt geen 2 waypoints na elkaar hebben zonder dat er een kaartweg tussenzet, maar dat kan wel met trackpoints.
Behalve bij "herberekenen uit". Dan kun je wel waypoints door het ijle laten lopen?

Kort gezegd: om van A naar B via C te gaan en je laat Zumo de route kiezen dan gaat dit mbv waypoints + herberekenen terwijl je rijdt.
Wil je een route construeren naar je eigen zin en waar je niet wil van afwijken, dan moet dit mbv trackpoints OFWEL met waypoints zonder herberekenen. Wat doet Truus dan als je toch afwijkt? Je heug tegen meug laten terugkeren? Of je intelligent je een stukje verder terug op je route laten komen?

Hoe gedraagt tante truus zich dan met zo'n ellenlange lijst trackpoints? zegt ze dan bij elk trackpoint (help) wat je moet doen? Of praat ze enkel icm waypoints. Niet alleen Truus, die kan je uit je oor bannen, maar ook de icoontjes die de weg aantonen uiteraard.

Hoeveel waypoints kan je zo in een kzegmaarwat zumo 550 stoppen?
Kun je bijvoorbeeld een 5000km ronde van frankrijk over de kleine weggetjes (wat dus bijzonder ingewikkeld wordt) in een Zumo proppen?
Eventueel uitgesplitst in kzegmaarwat 10 ritten van 500km?
De technische literatuur op het net is daar dus helemaal niet duidelijk over: Hoeveel uitgestippelde route kun je in een zumo proppen?

Kun je de zumo ook gebruiken als ordinaire zelfcentrerende kaart waarop een route is getekend. Zonder dat tante truus je bij elke trackpoint zegt wat je moet doen, maar waar ik dan zelf moet instaan voor de interpretatie van de getekende route?

Mjaaa, een lijstje vragen. Sorry :oops:
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door FastLoe »

In tegenstelling met Motorwhere, maakt Tyre ook gewoon gebruik van waypoints, niet van trackpoints. Om van A naar B te gaan, via C zijn us maar 3 waypoints in Tyre nodig.
Je kan de route dan gelijk gebruiken in je Garmin of TomTom, da's geen probleem. Het omzetten naar een track, die gebruik maakt van, inderdaad veel trackpoints doe je alleen als je de route excact wilt overnemen, of herberekenen in Mapsource, zeker als je erachter komt dat een aantal wegen in mapsource niet schijnen te bestaan of, als je zoals ik, roues moet maken die op de TomTom als ook de Garmin exact hetzelfde zijn.

Waypoints zijn alleen maar punten op de kaart, de software rekent daar via de gedefinieerde wegen op de kaart een route over uit.
Trackpoints zijn ook punten op de kaart, ze bevatten beduidend minder informatie, allen de geografische eigenschappen. Waypoints kunnen ook locatie gegevens bevatten, namelijk of ze onderdeel van een weg zijn bijvoorbeeld. Vandaar dat waypoints gebruikt kunnen worden bij routebepaling en trackpoints niet.
Door heel veel trackpoints te gbruiken, krijg je toch een soort van route die je kan volgen.

Zet eens een route uit door een straat met éénrichtingsverkeer, de route, gebasseerd op waypoints en trackpoints zal er in beide gevallen gelijk uitzien, behalve als je de route omgekeerd wil volgen. Met de trackpoints ga je gewoon tegen het verkeer in, de route met de waypoints zal je om laten rijden.
Trackpoints worden voornamelijk door je GPS gebruikt om je gereden route te loggen. Zo kan je later vanachter de PC altijd in Google earth zijn hoe je daadwerkelijk gereden bent, ook al heb je geen route gebruikt en kan je onderweg, als je echt verdwaald bent (lukt in Europ bijna niet, in Afrika is dat een stuk makkelijker) via een trackback functie op je GPS, altijd je gereden route weer terug volgen naar het begin of ander herkenningspunt.

Zowel waypoints als trackpoints hoeven dus niet iets met wegen te maken te hebben. De routes die ik in Ghana had geplanned, komen al helemaal niet over de weg, domweg omdat die daar niet bestaan.
Een GPS systeem zal je altijd naar het dichtstbijzinde track of waypoint proberen te brengen. Afwijken van de route en dan een kilometertje of 30 doorrijden maakt niet uit, na die 30 kilometer zal het systeem altijd weer naar het dichtstbijzijnde gedefinieerde punt willen. Ook al heb je 10 of meer way of trackpoints overgeslagen.

Routebestanden zijn in het algemeen redelijk klein, het is gewoon een platte database met geografische gegevens, je GPS rekent de routes uit. Je kan dus een heleboel routes in je GPSje kwijt (in database formaat) Voordat je ze gaat rijden, laat je ze berekenen door je GPS. Het bestand is dan wel groter, maar je hebt er maar ééntje tegelijkertijd nodig. Tien rondjes van 500 Km over binnenweggetjes is geen enkel probleem.

In principe kan je je GPS ook gebruiken als zelfcentrerende kaart. Een route daarop aangeven is nutteloos, door het kleine scherm en het zoomniveau zou je al snel de route niet meer zien, die ligt een heel eind buiten je 3,5 inch schermpje en als je verder uitzoomt loopt je scherm helemaal vol met lijntjes, alle weggetjes in je buurt komen dan tevoorschijn, dus heeft weinig zin.

Wel kan je natuurlijk een deel van je route volgen, ergens onderweg de GPS laten stoppen met navigeren, de kaart blijft dan gewoon werken en na een uurtj of 2 de navigattie weer bijzetten om je route vandaar weer op te pakken.
Thuis kan je dan altijd via je tracklog nog zien waar je gereden hebt.

Ik heb zelf een Nuvi 510 bijgekocht, kost niet de hoofdprijs, minder als 200 Eurootjes, maar is water en stofdicht schokbestendig en wordt geleverd met een soort van motorsteun en voedingskabel voor op de motor, bovendien kan deze via bluetooth ook communiceren met een comminicatie setje in je helm, mocht je daar behoefte aan hebben. Dit ding is nagenoeg gelijk aan de Zumo 220, kost alleen een stuk minder
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door Wullebolle »

Het begint te dagen in het oosten ... Thanks.

Het is nu klaar en duidelijk hoe track & waypoints zich gedragen en hoe de gps-wegwijzer aangestuurd wordt daardoor.

Heb gisteren Tyre geprobeerd. Gaat nog niet vlotjes. Hapert wat. Kan liggen aan het feit dat ik de nieuwe beta geprobeerd heb.

Nu nog eventjes nadenken over hoe ik MIJN orientatie/routing wensen kan vertalen van papierenkaart naar de mogelijkheden van de gps.
Met jouw duidelijke beschrijving Fastloe, kom ik nu al een heel eind.

En dan zien we wel welke gps er in aanmerking kan komen.
De essentie blijft:
* Alternatief voor de fluolijn-op-de-kaart. Dat tante Truus me dan de weg wijst is meegenomen.
* Als wegwijzer om bvb de motorparking voor centre Pompidou in Parijs makkelijk te vinden in druk verkeer. Kaartlezen in drukparijs op een motor lukt nooit.
* Poi's en herkenningspunten die op een papieren kaart staan moet de gps ook tonen.
* Gsm, muziek, fotoopslag etc ... hoeft helemaal NIET.
* Blauwtand naar oortje, scala, schubertkraag mag, hoeft niet. Oortje met draad MOET kunnen.
* Moet ook in de auto gebruikt kunnen worden.
* Moet ook kunnen gebruikt worden in gans de wereld (extra kaarten kopen jaja). Geen serieuze Sahara offroad, enkel waar 2WD auto's kunnen komen. de occasionele bergwegels haal ik wel van een normale stafkaart.

Dit begint op een Zumo 220 te lijken. De prijs doet er niet echt toe, zolang ik maar waar voor men geld krijg.

Eerst nogges wat huiswerk maken ..

Tnx

:-)}
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door FastLoe »

Alternatief voor de fluor lijn, op dezelfde wijze ermee werken wordt het nooit, een 3.5" schermpje vraagt om andere technieken als een A4tje. Je zal je ietsje in de moderne technieken moeten inleven. Ik gebruik kaartmateriaal ook nog steeds. Heb op mijn trips altijd een kaart en compass als back-up mee en de kaart raadpleeg ik nog redelijk vaak voor het totaal overzicht.

De route is maanden tevoren al helemaal uitgedokterd en ingeplanned, onderweg nooit behoefte gevoeld om op de kaart verder te navigeren.

Denk dat de POI database in een GPS diverser en uitgebreider is dan die van je kaartmateriaal. Over het algemeen kan je zelf ook nog POI's toevoegen, hetzelfde als een kruisje op de kaart zetten, zeg maar.
Van de Zumo's weet ik het niet, maar bij mijn Nuvi 510 werd behalve een steun voor op de motorfiets ook een zuignaphouder voor in de auto bijgeleverd

Extra kaarten, tja die zijn best prijzig bij Garmin. Aan de andere kant is er natuurlijk ook nog het WWW. Eerlijk gezegd, komen mijn extra kaarten daar ook vandaan
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door Wullebolle »

FastLoe schreef:Alternatief voor de fluor lijn, op dezelfde wijze ermee werken wordt het nooit, een 3.5" schermpje vraagt om andere technieken als een A4tje. Je zal je ietsje in de moderne technieken moeten inleven
haha, ja ... mmm early adaptor. Been there done that. Ben ermee opgehouden toen duidelijk werd dat wie zogezegd niet elk jaar een verse gsm kocht een loser was. Toen konden de electronica pausen men kl*** kussen.
Ik gebruik kaartmateriaal ook nog steeds. Heb op mijn trips altijd een kaart en compass als back-up mee en de kaart raadpleeg ik nog redelijk vaak voor het totaal overzicht.
maw. de kaart gebruiken als side planner om de gps te programmeren ...
De route is maanden tevoren al helemaal uitgedokterd en ingeplanned, onderweg nooit behoefte gevoeld om op de kaart verder te navigeren.
Dat is exact wat ik wil.
En kaart als backup enerzijds en om verse tussenroutes te plannen anderzijds.
Kaart en gps zijn dus complementair.

ideaal zou zijn natuurlijk: een A5 scherm, met de michelin kaarten en allerhande topo kaarten ingeladen via SD kaartjes. Met daarboven een extra layer met de klassieke route info ...
Extra kaarten, tja die zijn best prijzig bij Garmin. Aan de andere kant is er natuurlijk ook nog het WWW. Eerlijk gezegd, komen mijn extra kaarten daar ook vandaan
Kzou begot niet weten hoe mijn mapsjors en de topo overlay van de benelux op mijn pc terecht gekomen zijn O:-)

Toch nogges weekendje op studeren ...

:bye:
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door FastLoe »

Wullebolle schreef:ideaal zou zijn natuurlijk: een A5 scherm, met de michelin kaarten en allerhande topo kaarten ingeladen via SD kaartjes. Met daarboven een extra layer met de klassieke route info ...

Euh.... Labtopje met een GPS ontvanger :worship:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: www.motowhere.com + Garmin

Bericht door Wullebolle »

FastLoe schreef:
Wullebolle schreef:ideaal zou zijn natuurlijk: een A5 scherm, met de michelin kaarten en allerhande topo kaarten ingeladen via SD kaartjes. Met daarboven een extra layer met de klassieke route info ...

Euh.... Labtopje met een GPS ontvanger :worship:
Haha, jaja.
Ware het niet dat zo'n hoog debiet abbo voor gsm zo verschrikkkkkkkkelijk duur is (moest je continu online zijn) dan zou een ipad ... hmzzzz
Ooit al es in een stad rondgelopen met een dikke pda aan het net met (gratis) wifi en met gps , en dan op straat een google maps route lopen met streetview als wegwijzer?
Wonderlijk ... !!!!
Als binnen hier en 10 jaar wifi landelijk dekkend wordt, mogen tomtom en garmin inpakken !
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie