Extra verlichting

draadjes, lampjes
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Extra verlichting

Bericht door TT-Strom »

Dyrck schreef:Vandaag in Londen bij de Halfords deze op de kop getikt voor 30 pond:
http://www.ringautomotive.co.uk/product ... ?prod=1064


Geen idee of het goed spul is, maar voor dat bedrag wil ik de gok wel nemen.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet en makkelijk te monteren is, ziet er goed uit!!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
RobertB

Re: Extra verlichting

Bericht door RobertB »

TT-Strom schreef:
Dyrck schreef:Vandaag in Londen bij de Halfords deze op de kop getikt voor 30 pond:
http://www.ringautomotive.co.uk/product ... ?prod=1064


Geen idee of het goed spul is, maar voor dat bedrag wil ik de gok wel nemen.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet en makkelijk te monteren is, ziet er goed uit!!
ziet er ook top uit. Ik heb de catalogus even bekeken van automotive en daar staan nog meer lampjes op. Tevens staan de maten erbij vermeld.
Ben ook benieuwd naar de montage van deze lampen, en natuurlijk het resultaat.

groet

Robert http://www.ringautomotive.co.uk/images/ ... e%2007.pdf
Mr.BR

Re: Extra verlichting

Bericht door Mr.BR »

Het is inderdaad wel een beetje een gedoe, maar ik wou beslist geen kapitaal uitgeven. Ook geen grote units van lampen, maar puur 2 kleine lampjes voor de sier aan de valbeugel. De lichtopbrengst kan me ook niets schelen. Ik weet dat het in het donker leuk staat en overdag vallen ze ook wel op. Daar was het mij om te doen. Voor mij is het goed zo!
Bij deze nog de detailfoto. De knogs worden verkocht bij Bever en staan in de nieuwe catalogus van 2010.

Bijschrift foto: Rechts zit een wei (seconden lijm) geplakt die iets groter is als de doorsnee van het steuntje. Dit om te voorkomen dat het lampje er tijdens het rijden af zou kunnen glijden. De tyrip zit door het het elastiek van het lampje en vervolgens aan de (val)beugel. Mocht het elastiek losschieten, dan blijft hij hangen aan de tyrip.

Afbeelding

Meer kan ik er niet van maken. Ik zal ook nog eens een foto maken in het donker om te kijken of er lichtopbrengst is. Dan doe ik niemand tekort. Wordt vervolgd!

Groet van Anton.
RobertB

Re: Extra verlichting

Bericht door RobertB »

Anton,

Bedankt voor de snelle berichtgeving en de foto. Ik ga het eens op mn gemakkie uitpluizen.

Groet

Robert
Mr.BR

Re: Extra verlichting

Bericht door Mr.BR »

Inmiddels hebben verscheidene motorrijders mijn vinding bekeken en zelfs ook al geplaatst. Het is bescheiden en het geeft weinig tot geen lichtopbrengst. Ik zou er een foto van maken, om niemand iets tekort te doen, maar op de foto is geen lichtstraal te zien. Dan heeft de foto ook geen zin om te plaatsen, lijkt mij.

Verder wil ik iedereen nog een fijne vakantie toewensen, al dan niet met de motor. Mijn vakantie zit er alweer op.

Groet, Anton.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Extra verlichting

Bericht door Dyrck »

Vandaag een setje daglichtlampen vertikaal naast de radiator gemonteerd:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
D'r zat een schakeling op die er voor zorgt dat de daglichtlampen uit gaan als je dimlicht aan zet.
Die heb ik gekoppeld aan de knipperlichten, zodat bij het aanzetten van de knipperlichten de daglichtlampen contra mee knipperen.
(overigens wel leuk te zien dat de knipperlichten nog nagloeien als de daglichtlampen al aan zijn)
Op de foto's geven de lampen een verblinden zicht, in de praktijk zie je een dubbele rij superled's
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Mr.BR

Re: Extra verlichting

Bericht door Mr.BR »

Mooi setje. Ik heb geen schakeling met mijn verlichting, want die gaat automatisch aan.
Natuurlijk kan ik wel wisselen tussen groot en dimlicht.
Of begrijp ik het niet helemaal.

Anton
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Extra verlichting

Bericht door Dyrck »

Aan de daglichtlampen zitten 3 draden: 12V., Massa en een schakeldraad.
Als je op de 12V. draad spanning zet, gaan de lampen gewoon aan (is logisch nietwaar?).
Maar als je op die schakeldraad ook 12V. zet gaan de lampen weer uit. En dat lijkt niet logisch, maar is het wel als je de handleiding leest.
De 12V. draad moet je schakelen via je contact, zodat de lampen altijd aan gaan als je het contact aan zet. (net zoals onze koplampen)
Het is de bedoeling dat je dan de schakeldraad op je dimlicht aansluit, zodat de daglichtlampen uit gaan op het moment dat je in je auto het dimlicht aan zet.
Ik heb die schakeldraad echter met een knipperlicht verbonden zodat de led's knipperen contra met de knipperlampen (spanning op knipperlampje = ledlamp uit).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
FastLoe

Re: Extra verlichting

Bericht door FastLoe »

Dus..... als je linksaf wil, knippert er een lampje aan de linkerkant enne.........ook ééntje aan de rechterkant :?:

En omgekeerd ook als je de andere kant op wil dus...... :?: :?:

Was het niet handiger geweest om je koplampen te vervangen door een groot lichtgevend vraagteken en dit op je clignoteur aan te sluiten en de knipperlichten te verwijderen :frusty:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Extra verlichting

Bericht door Dyrck »

Pfff. moeilijk hoor, op papier (nou ja scherm eigenlijk) iets uitleggen, dat je eigenlijk moet zien.

Als ik normaal rij branden de ledlampen, samen met de koplampen.
Als ik linksaf ga, knippert mijn linker ledlamp mee met het linker knipperlicht (en blijft de rechter branden).
Als ik rechtsaf ga knippert mijn rechter ledlamp mee met het rechter knipperlicht (en blijft de linker branden).
Alleen als ik de alarmlampen aan zet knipperen beide ledlampen mee met het knipperlichten.
Kijk maar op de foto's.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
FastLoe

Re: Extra verlichting

Bericht door FastLoe »

Tja, maar ik zag op de foto's je linker knipperlicht, gelijktijdig met je rechter ledjes branden en je rechter met je linker, vandaar
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Extra verlichting

Bericht door Dyrck »

Klopt !
Ze knipperen wel mee, maar contra aan het knipperlampje.
Lampje aan=led uit, Lampje uit = led aan
Knipperlicht: Aan, uit, aan, uit
Ledlamp: Uit, aan, uit, aan
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
LYNX

Re: Extra verlichting

Bericht door LYNX »

hoi
ikzelf heb een waterdicht setje(stond zo op de verpakking)
op de valbeugels geplaatst kostprijs nog geen 50 euro
eigenlijk zijn het er voor op een wagen maar wees eens eerlijk voor die prijs???!!!!!
(inclusief bekabeling en schakelaar)
kerstboom of niet maar op de smalle bergwegen en het donkere frankrijk snachts waren ze een goeie hulp
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mr.BR

Re: Extra verlichting

Bericht door Mr.BR »

Linx, waar heb je ze gekocht. Is het led of toch anders. dit lijkt me een leuk setje, voor weinig geld.

Anton
LYNX

Re: Extra verlichting

Bericht door LYNX »

Mr.BR schreef:Linx, waar heb je ze gekocht. Is het led of toch anders. dit lijkt me een leuk setje, voor weinig geld.

Anton
autotop in EEKLO , en tzijn geen leds, maar vergeef me ik weet de merknaam niet meer

Autop nv
Industrielaan 13, 9900 Eeklo
09 377 45 05
Routebeschrijving[L I N K ]
Mr.BR

Re: Extra verlichting

Bericht door Mr.BR »

Linx, kun je de naam nog achterhalen op de lampjes zelf? Is er eventueel een website van die zaak waar je ze hebt gekocht? via google kun je natuurlijk veel achterhalen. Ik hoop dat je nog iets kunt vinden.

Anton
Marpest

Re: Extra verlichting

Bericht door Marpest »

Zijn dit ze niet??? Link: Marktplaats.nl
Marpest

Re: Extra verlichting

Bericht door Marpest »

Of zijn deze beter beter/ mooier, link: marktplaats.nl
LYNX

Re: Extra verlichting

Bericht door LYNX »

marpest schreef:Zijn dit ze niet??? Link: Marktplaats.nl
ja idd de die zijn het.....geef toe nie veel geld hé
grtz
George

Re: Extra verlichting

Bericht door George »

Die lampen die LYNX heeft gepost is wel wat ik zoek, alleen ik wil wel gewoon led licht hebben.
Gelukkig ben ik niet de enige zoekende, ook al is dit topic al een jaar oud.

Ik zoek nog verder maar zijn er ondertussen nog meer goede oplossingen gevonden?

Hier een topic op motor-forum wat helemaal hierover gaat en een hoog DHZ gehalte: http://www.motor-forum.nl/
Laatst gewijzigd door Frank op zo 27-02-2011, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link aangepast... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!)
FastLoe

Re: Extra verlichting

Bericht door FastLoe »

Oeps, ik heb het gelezen, verstralers van 3 Watt, op 3 volt. Weet niet hoe je dat aan gaat sluiten op je accu. Zijzelf zo te zien ook niet als ik kijk naar hoe zij de ellectriciteitsleer benaderen.
Leuk voor een leeslampje op de camping maar meer ook niet
Mr.BR

Re: Extra verlichting

Bericht door Mr.BR »

Inmiddels in een verder gevorderd stadium. Afgelopen weekend verstralers (E11) gemonteerd van het merk "CARPOINT"
Setje kost tussen de 27 en 32 euro. Het bestelnummer is 15.101.38. De lampjes zijn 55watt per stuk. Een losse kabelboom komt er nog wel bij, die tussen de 16 en 19 euro kost. Deze sluit je aan op de bestaande kabelboom op de motor en met een extra schakelaar.
Ik heb de lampjes op de onderste buis van de val beugels gemonteerd middels een zelf ontworpen steuntje. Het steuntje is van aluminium en door mijn buurman uit een stuk gefreesd. Als alles klaar is, zal ik detailfoto's plaatsen.

Link naar de lampjes: http://www.carpointeurope.com/productfi ... rsal=False

Groet Anton
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Extra verlichting

Bericht door Cplegt »

Gisteren een paar led-stralers gekocht, 2x3 watt. Vandaag aan de valbeugels gemonteerd en ff tijdelijk aangesloten, ik had nog geen waterdichte schakelaar voorhanden, dat komt hogpenlijk volgende week.
Hieronder een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Chiel
Brambo.650

Re: Extra verlichting

Bericht door Brambo.650 »

Ik heb net een paar BikeVis Bullets besteld.
Afbeelding

Leds kosten incl verzendkosten zo'n € 25,-. Ik wil deze eigenlijk op een beugeltje fabriceren en dan ergens op mijn valbeugel bevestigen. Ik laat jullie wel zien wat het resultaat is geworden.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Extra verlichting

Bericht door Xavier »

Die van Bikevis heb ik ook enige tijd geleden besteld, zekerheidshalve 2 setjes. Nog geen tijd gehad ze te monteren en weet ook nog niet hoeveel licht ze geven. Zat te denken om ze te plaatsen in de roostertjes links/rechtsonder de koplampen, daar ook de kruiskopschroeven verstopt zitten. Ben benieuwd.......
GSA1200
Dgr

Re: Extra verlichting

Bericht door Dgr »

Cplegt schreef:Gisteren een paar led-stralers gekocht, 2x3 watt. Vandaag aan de valbeugels gemonteerd en ff tijdelijk aangesloten, ik had nog geen waterdichte schakelaar voorhanden, dat komt hogpenlijk volgende week.
Dat geeft een mooie lichtopbrengst! :D Kost zoiets als ik vragen mag?
En worden ze niet heel warm? Dat soort LED's hebben best wat koeling nodig is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Extra verlichting

Bericht door Cplegt »

Dat geeft een mooie lichtopbrengst! :D Kost zoiets als ik vragen mag?
En worden ze niet heel warm? Dat soort LED's hebben best wat koeling nodig is mijn ervaring.
Ik kwam de lampen tegen via een link ergens geplaatst op dit forum, toen ik de info op de site bekeek, bleek dat de winkel gevestigd is in Losser, Overijsel. Zelf woon ik in Oldenzaal, dus ik ben er maar ff langsgegaan. Op de website werden de lampen aangeboden voor €65 per stuk, ik kon ze van de erg aardige man in de winkel mee nemen voor €100 per twee 8) . En mochten ze niet bevallen kon ik ze kostenloos terug brengen, dus heb ik besloten de lampen mee te nemen, en het pakte goed uit thuis :D .

Ik heb de lampen ongeveer 5 minuten aangehad, waarbij ze niet extreem warm werden, daar is zo mag ik er vanuit gaan, bij het ontwerp van de lamp dan ook rekening mee gehouden :? .

Bij de lampen komen trouwens standaard steuntjes van RVS, deze zijn voor het bevestigen op rechte oppervlakken, ik heb er zelf een paar gemaakt, om de lampen te bevestigen op het schuine oppervlak van de valbeugels van SW-Motech.

Hier nog ff een link naar de website: http://www.pcnautic.nl/shop/
Gr. Chiel
Dgr

Re: Extra verlichting

Bericht door Dgr »

Nu ik ze zie op de site herinner ik me opeens dat deze al eens voorbij zijn gekomen ja :idea:
Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

ben er uit....

oud topic, maar wel "on topic" lijkt me....

Zag vanmiddag bij een winkel deze lampen van ca 60,-

Afbeelding

Betreffen 12 volt 55 watt lampen.

Zit er serieus aan te denken deze op m`n (nog aan te schaffen) valbeugel te monteren.

Hoe hebben jullie het aangepakt mbt de electra?

Constante plus direct vanaf de accu? Of toch via bv de remlichtschakelaar?

Nadeel lijkt me dat er dan WEER extra 55 wat via die remlichtschakelaar wordt weggetrokken...heb ook de voeding van de handvatverwarming daarvandaan.

Of heb ik dat speciale handvatverwarming-kabelje ook nog ergens zitten en kan ik die wellicht gebruiken?

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

PS...


Ik zie graag nog het (beloofde) resultaat van die "Bikvis store" lampjes....

lijken me makkelijk weg te werken.

Kom maar op met die foto`s Brambo.650
Leville

Re: Extra verlichting

Bericht door Leville »

Idem. LED's lijken me ook interessanter, vanwege het stroomverbruik.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

in afwachting van....

Nog een extra vraagje op voorhand, wellicht voor de echte elektricien op het forum :)

Nu ben ik dus van plan om 2x 55 watt lampen aan te sluiten als extra verlichting.
Bij voorkeur op het alom bekende kabeltje voor de originele handvatverwarming, maar anders ga ik zelf (met relais) wat maken.

Concreet;

Ik heb op m`n standaard accu dus naast de gebruikelijke "verbruikers" zoals de koplampen e.d dus EXTRA;

-Handvatverwarming

- 2x 55 Watt lampen

Gaat de accu dit allemaal trekken?

Wat zijn de ervaringen van mensen die dit soort accessoires hebben op hun Strommeke?
Voorkeur zal zijn on zulke mooie lampen in LED-variant te vinden, maar dat gaat niet lukken qua stijl (bolle lens) en lichtopbrengst denk ik.

Vind het wel fijn om eea goed te bedenken voordat ik er weer 150,- tegenaan smijt en vervolgens stik kom te staan

Thanx
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Extra verlichting

Bericht door Dyrck »

FF rekenen:
2x55=110 W.
110W / 12V. = 9,2 A.
Je zult dus een kabel (met zekering !) moeten hebben van minimaal 10A. om zoveel stroom te trekken.
Nu weet ik niet hoeveel Ampère het 'handvatverwarmingsdraadje' kan leveren, maar het lijkt mij wat tricky.
De kabel zal in ieder geval flink warm worden en als je pech hebt fikt je hele kabelboom er uit.
Ik adviseer je om verstraler toch echt via een relais te schakelen, waarbij je een dikke stroomdraad direkt op de accu aansluit, met een zekering van 15A.

PS;
Goed dat je me aan helpt herinneren.
Ik heb ook nog 2 van die bolle 'oogjes' in een bak liggen te wachten op montage.
Laatst gewijzigd door Dyrck op vr 25-11-2011, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

Duidelijk verhaal, dan kies ik voor een eigen (dikke) draad.
Kan er overigens natuurlijk ook het accessoire-kabeltje bij kopen, speciaal voor de lampen gemaakt :) (zie ik net pas)
Zit het relais ook al bij.

Wat denk je qua alle gebruikers samen en de dynamo / accu?


Mbt het kabeltje van de hanvatverwarming las ik een berichtje van "capri" in een ander draadje;

"Mijn Daytona handvatverwarming gebruikt in de hoogste stand (start) 47 Watt.
Dat is nog geen 4 Ampère.
De originele handvatverwarming aansluitconnector zit ook op de zelfde kabel als het remlicht.
De zekering voor deze verbruikers is 15 Ampère, dus is er op deze kabel 180 Watt beschikbaar."




PS

Die Bikevis lampjes zijn wel gaaf, die kunnen zo bij de originele verlichting gezien het lage verbruik.
Maar dat zijn meer lampjes om gezien te worden dan om mee te kunnen zien.
Chris Moto

Re: Extra verlichting

Bericht door Chris Moto »

Redhead schreef:Mr.Br. Altijd via een schakelaar de lampen aan/uit kunnen schakelen.

Het beste is een relais gebruiken om de lampen van spanning te voorzien. En uiteraard apart gezekerd.

gr. Martin
Hoi Martin,

ff verder borduren op jouw berichtje :)
ik wil graag mijn handverwarmde handschoenen en inlegzooltjes voor de laarzen aansluiten op zo'n relais. Nu heb ik deze wel gezekerd maar direkt aangesloten op de accu. Dus moet ik bij iedere stop niet vergeten dit hele setje apart los te koppelen. Heb gelukkig wel een koppel stukje tussen gezet.
Is er een aansluit punt dat ik kan gebruiken. Met de xenon inbouw hebben we toen ook zo'n draadje in de kuip het geheel op aangesloten.

grtz, Christoph
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

toch nog ff over de verlichting....

Na veel wikken en wegen is de kogel door de kerk. (niets zo veranderlijk als mijzelf)

Kies toch voor beter opvallen ipv zelf meer zien. Vind het toch wel gaaf staan en de koplampen geven aardig wat licht.

Heb net die Bikevis Bullit lampen besteld, die ga ik monteren ergens aan de zijkant van de radiator of onder de kuip.

Laatste elektra vraag mbt dit onderwerp;

Vanaf mijn (voet)remlichtschakelaar is een aftakking gemaakt naar een zekeringhouder die vervolgens mijn handvatverwarming voedt.
Ik kan heel gemakkelijk bij deze aftakking komen; onder het zadel. Ze hebben namelijk eea met AMP gedaan.

Aangezien ik voor de LED lampjes ga van 0.97 amp verwacht ik eigenlijk dat ik ze prima samen met de handvatverwarming op diezelfde kabel kan aansluiten.
Toch?????
De handvatverwarming is zelf (origineel) ook maar met 4 amp gezekerd, dus echt schokkende amperages worden het niet

Destijds zag ik al dat deze kabel (voetrem) één van de dikste kabels van de gehele motor is.

Graag jullie mening


Wil namelijk dat de led-jes (geschakeld) direct aangaan wanneer het contact aangaat, zonder aparte schakelaar
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

nog even een aanvullende vraag mbt bovenstaande, zonder een nieuw topic te openen;

Ben voor mezelf eens aan het uitrekenen wat het verbruik van m`n Srommeke is op electriciteitsgebied....

Zoals in andere topics te lezen is ben ik namelijk bezig met een extra setje lampen, en twijffel om dat met LED H3 te doen of met de gewone (55 watt 2x)

Als ik alle vebruikers op een rijtje zet kom ik op dit lijstje;

dimlichten (2x 55 watt) 110 watt
rem 21 watt
achterlicht 21 watt
richtingaanwijzer 5 watt

handvatverwarming 50 watt (maximaal, vaak maar heel even)

------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal 207 watt

Met de twee extra mistlampen komt daar dus 2x 55 watt bij; totaal dus: 317 watt
Als ik voor led ga dan is het totaal "maar" ; 219 watt

(Of zijn er verbruikers die ik over het hoofd zie????)

Volgens de handleidig is de Laadspanning 375 watt (bij 5000 toeren)

Klopt mijn theorie dat als ik onder die 375 watt blijf veilig zit? Althans...er moet een bepaalde marge zijn lijkt me om de accu te kunnen bijladen...

Mensen die vroeger wel oplette bij natuurkunde? :lol:
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Extra verlichting

Bericht door John007 »

Er zijn nog meer verbruikers te denken valt aan je onsteking, computer, instrumentenverlichting etc.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Why

Re: Extra verlichting

Bericht door Why »

Bij een oudere auto zou ik zeggen; Trek de dynamo los en meet de spanning en stroom die de accu moet leveren, bij draaiende verbruikers. Maar ik weet niet of de ECU van de Strom hier vrolijk van wordt. Misschien is het een parameter die uit te lezen valt.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

da`s een idee...ff meten. Wellicht dat iemand dit zeker weet? (en hoe?) Heb een multimeter

Mbt die extra verbruikers;

Instrumentenpaneel zijn LED`s, verwacht ik max een paar watt van....
Ontsteking..tja

Miste sowieso de kentekenplaat verlichting nog, weer 5 watt: totaal dus (zonder nieuwe lampen) : 212 watt
Why

Re: Extra verlichting

Bericht door Why »

Vermogen = spanning * volt

Dus spanningen en ampère meten en je moet er kunnen komen.

ampère in serie (mocht je het vergeten zijn en een oude meter hebben)
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Extra verlichting

Bericht door John007 »

Het mooiste zou zijn om de spanning te gaan meten en de laad of ontlaadstroom, dit laatste heeft de voorkeur d.m.v. een amperetang.
Je hoeft dan de bekabeling niet los te maken.
je zult iemand moeten zoeken die in het bezit is van een amperetang en dan is het zo geklaard.
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

zo , even een update;

Heb vandaag de kabel getrokken en aangesloten aan de schakelaar.
Omdat ik nog even een week moet wachten op de beugels die ik van SW-Motech gebruik heb ik even eea met een stukje ijzerdraad vastgemaakt om te testen.

resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

wat heb ik nu gedaan?

Omdat ik twijfelde over het te hoge wattage had ik in eerste instantie 2x H3 ledlampen besteld.
wat een enorme tegenvaller, de lichtopbrengst is redelijk naar de zijkanten, maar in zo`projectorlamp blijft er niets van over.

Ik heb hem eerst even gewoon als standaard gehouden, op de foto is dit ook het resultaat.
2x H3 55 watt halogeenlampen.

Omdat ik eruit ben en het liefste toch iets qua vermogen wil besparen heb ik via ebay 2x H3 lampen 35 watt besteld.

Dan gebruik ik dus "maar" 70 watt : 12 volt = ca 5,8 ampere meer dan bijna 10 amp bij de standarad 55 watt lampen.
Lijkt me toch veiliger, zeker omdat ik ook maar 0,75 kabel gebruik. (maar toch...de standaard lampen hebben deze diameter af fabriek ook).

Zojuist heb ik alles dus zoals gezegd even getest met de 55 watt lampen.
Leuk detail; de accu was vrij zwak na een week stilgestaan te hebben in de kou.
In eerste instantie wilde de Strom niet starten met alle verlichting aan, zonder wel.
Toen de motor eenmaal een paar seconde liep heb ik toch direct alle lampen aangedaan om te kijken of de dynamo dus voldoende leverde;

resultaat: Zelfs met een zo goed als lege accu bleef de motor netjes lopen met alle verlichting aan, na 15 minuten nog steeds geen problemen.

Voor de twijfelaars...denk dat het dus zelfs met 55 watt wel prima kan.

Als de beugels en lampen vastzitten maak ik wel een foto...reken maar dat er mensen gaan volgen :schater: ...ziet er echt vet uit! :bye:
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

en apart nog even een vraagje mbt het meetwerk; (heren scheikundigen.... :lol: )

Als ik de motor start zonder alle gebruikers aan...zal ik waarschijnlijk iets van 12,5 volt meten op de accu.
Als ik vervolgens de motor start en ca 5000 toeren maak zal ik vermoedelijk rond de 14 volt meten. (er wordt bijgeladen)

dan kan ik toch als test het volgende doen;?

Meten bij alles uit; dus 12,5 volt (bijvoorbeeld) zoals ik al omschreef en;
Meten bij draaiende motor en alle gebruikers aanzetten

Dan zie ik direct het verschil met die 14 volt die hij normaal (zonder alle gebruikers) geeft bij het bijladen, toch?

Ga da morgen eens proberen.

Is er iemand die zeker weet met hoeveel het bijladen minimaal moet?
dacht zelf tussen de 13,8 volt en de 14,1 volt

THANX
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Extra verlichting

Bericht door John007 »

Wat ik wel weet dat er maximaal 2,4 volt per cel mag worden geladen dus 6 x 2,4 = 14,4 volt
Daarboven gaat de accu koken en dus veel water verbruiken.
Als hij tussen de 13,5 en 14 volt gaat bijladen dan zit je wel goed denk ik.
Uiteraard heb je wel te maken met een maximaal vermogen ( 375 watt ) wat je kunt laden en als je daar boven komt weet ik niet of en hoe dat afgezekerd is.
Dus m.a.w. als je meer vraagt dan hij kan leveren moet je afwachten wat er gaat gebeuren.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Extra verlichting

Bericht door Wullebolle »

Een volgeladen goede klassieke auto/motor loodaccu heeft een onbelaste klemspanning van 12,6 volt
Ontladen is ie al vanaf 11.7
Knalgas vormtzich als je laadt met 14.4 of hoger
Een volle accu continu bijladen/onderhouden gebeurt typisch met 13,2 tot 13.8
Een lege auto/motoraccu opladen gebeurt met 13,8 tot14,4
Een versopgeladen accu heeft een klemspanning van 13.2, redelijk snel(uren) zakt het naar 12.6

Een boostlading kan gesulfateerde platen weer tot leven wekken, dat gebeurt aan 20 volt voor nie meer dan paar uurtjes
Een lege accu "vullen" gebeurt hoofdzakelijk aan 14,3 volt
Een volle accu vol houden gebeurt aan 13, 6

Je alternator gaat die extra 2x55Watt wel kunnen eten geven, de handvatverwarming ook nog,
Probleemkan zijn, dat als de extra lampen al branden als je de motor wil starten dat de accu niet genoeg vermogen kan leveren voor de startmotor, het voltage daardoor te ver inzakt, en onder een bepaald voltage is het over met de pret.
Je gewone koplampen gaan bij het starten ook altijd uit (lamponderbreek circuit) zolang de startmotor draait.

Bij stationair draaien zal volgens mij de alternator niet genoeg leveren om de accu vol te houden, daarvoor trekken de gewone koplampen teveel stroom. Ik ken de cijfers niet,maar voor dergelijke motoren is het breakeven toerental ergerns tussen de 1500 en 2000 rpm met standaardverlichting. Stationair zonder lampen zou wel voldoende zijn.
Als jij er nu 2x55 watt bij zet, gaat dat breakeven punt van de alternator wat verhogen.Mischien naar 2500 rpm.

Aangezien we toch altijd rijden bij meer dan 2500 rpm zal de accu wel altijd meer bijgeladen worden dan er uit verdwijnt.
Her ZOU kunnen beginnen nijpen bij afwijkend rijgedrag zoals in drukke stad (stilstaan, uitbollen, etc ..) waardoor je te veel tijd onder de 2500 rpm duikt, of bij sneeuw waarbij je voorzichtigheidhalve weinig toeren maakt,maar wel alle verbruikers aanzet lampen en handvatverwarming, waardoor het breakeven point nog wat verhoogt, terwijl je al weinig toeren draait.

Tis simpel, zolang je je extra lampen met een knop kan in en uitschakelen wanneer je wil: rijden is aan, lang stilstaan of vastzitten in een file (je kan er niet altijd tussen) is lampen uit , komt alles goed.

Je lader kan er tegen. Volgens mij hoef je je helemaal geen zorgen te maken met de extra 2x55Watt
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

DA N K !

Duidelijk verhaal, steek ik veel van op.
Uiteraard heb ik eerst uren op het forum gelezen voordat ik eea gemonteerd heb; resultaat;
Op het stuur een (rvs) tuimelschakelaar, geschakelde plus erachter.
Dus; Alleen met contact aan EN als de schakelaar bewust wordt omgezet branden de lampen.
Dat zit wel goed.

Ben in ieder geval gerustgesteld, thanx.

En...

Ondanks dat het niet nodig is heb ik ff gezocht (tja...had ff niks te doen :) ) op ebay naar H3 lampen met en ander wattage.
Wat bleek? Met name Harleys gebruiken H3 35 watt ipv H3 55 watt.

Heb voor 12,- twee H3 lampen van 35 watt gekocht, waardoor het wattage van 110 watt (ca 9 amp) al teruggaat naar 70 watt (6 amp).
Dat kan sowieso geen kwaad.

Al is het alleen al om wat ik eerder noemde, het laatste stukje draad (van schakelaar naar lamp) is ook maar 0,75 mm2.
(de rest is een standaard, dikke, draad die gezekerd is vanaf de accu)

Wat een forum, heerlijjk! :worship:


ps andere Avatar?
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Extra verlichting

Bericht door Joskestiller »

Ik ben helemaal geen techneut, maar is het niet mogelijk om de batterij af te koppelen nadat de motor is gestart?
Op die manier zie je dadelijk als er genoeg stroom geleverd wordt om alle verbruikers te voorzien! Indien de lichten zwakker schijnen zonder aangesloten accu weet je meteen dat er meer verbruikt wordt dan geleverd.
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Extra verlichting

Bericht door Wullebolle »

kben ook geen motortechneut , maar ik denk dat de electronica daar niet zo goed tegen kan.

Je moet een onderscheid maken in types verbruikers.
Je hebt er die goed werken onafhankelijk van een wisselende spanning zoals lampen, die gaan meestal gevoed worden via de alternatorbekabeling waar er spanningspieken op kunnen zitten (van accu naar alternator en zo verder), de spanningsgevoelige zoals de electronica en de benzinepomp enzo gaan eerder gevoed worden via de accu voor de constante spanning. Voor zover al niet alles via de accu gevoed wordt ( Kheb geen zin om het e-schema daarvoor te dooworstelen)
Daaruit volgt dat de kans dat de motor niet meer werkt als je na het starten de accu afkoppelt reeel is.
De spanningspieken die de alternator geeft aan de spanningsregelaar worden afgevlakt door de accu, geen accu is geen afvlakking ergo spanningspieken, en das schadelijk dus voor de electronica als die nog stroom zou krijgen zonder de accu ertussen. Schadelijk KAN zijn, da wil nie zeggen dat de boel direct om zeep gaat, voor tzelfde geld is alles goed beveiligd en gaat er niets kapot.

Ik ben er vrijwel zeker van dat je motor(electronica) helemaal niet gaat werken zonder accu, en zo ja is het mogelijks niet gezond voor je chips. Mijn advies is Murphy niet uitdagen !

Op een ouw barrel zonder electronica zou dit allemaal geen kwaad kunnen. Old school brommertjes doen het ook zonder accu, maar puur op de dynamo.

btw daaruit volgt ook dat een motor met helemaal lege accu overstarten met startkabels, en dan de kabels direct loskoppelen, hetzelfde is als rijden zonder accu. Tzal ook nie lukken. Kwartiertje gekoppeld laten draaien en bijladen zou al voldoende zijn. (automotor uit: anti kortsluiting, en geen kans op dat de autospanningsregelaar -die anders werkt dan bij een motor- roet in het eten gooit) maare met een motorlader opladen is beter, een zware autoaccu geeft tenslotte altijd een opdoffer aan een arm motoraccuutje. Zeker al bij zieke accuutjes. Enkel in noodgevallen dus en niet als em helemaal leeggelopen is.

zoiets ...
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Extra verlichting

Bericht door Joske »

Ps wat ik wel denk:

Dat de motor met lege accu bleef draaien, ondanks alle lampen aan, zegt toch ook wel genoeg toch?
Plaats reactie