Nog eens Hyperpro
Geplaatst: za 02-05-2009, 13:27
Ik weet dat er nog een topic is over deze jongens, maar mijn ervaring vond ik te bijzonder om die onderaan een andere thread te plaatsen. Dus bij deze...
Een van de dingen die me onmiddellijk opviel bij mijn Suzuki DL-650 K8 ABS, was het "duiken".
Bij sterk afremmen dook de moto echt ver voorover. Bij licht afremmen deed hij dat ook helemaal op het einde. Niet prettig.
Ook had ik tijdens het rijden vaak het gevoel van contactverlies te hebben met de baan, gebeurde vooral in een bocht aan snelheid, als ik terug op het gas ging.
En de geweldige kwaliteit van de wegen in België helpt ook niet, op de bekende "beton-banen" ook vaak het gevoel dat ik beurtelings voor- en achter van de grond kwam.
Andere vering was de oplossing. Ik had een setje veren besteld vanuit Amerika, kostte me rond de 100€. Dan nog olie erbij, en natuurlijk zelf vervangen. Uiteindelijk is door een fout van de firma (geen huisnummer op het pakket) het pakje nooit aangekomen. Ondertussen had ik gehoord over Hyperpro, en besloten daar het werk te laten doen.
Na wat heen en weer gemail een afspraak gemaakt bij Paul in Werkendam (Alphen a/d Rijn kan ook) op 1 Mei, om 1000 's morgens. Lekker ritje heen, extra lettend op de vering.
Eenmaal aangekomen kreeg ik onmiddellijk een bak dampende koffie onder de neus geschoven. Wat wel prettig is zo![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Afbeelding](http://img11.imageshack.us/img11/3586/img3156l.th.jpg)
Het filiaal in Werkendam zit goed verstopt op een klein industrieterreintje, 5 minuutjes rondrijden en je ziet zo de grote witte tent buitenstaan.
![Afbeelding](http://img152.imageshack.us/img152/4024/img3159g.th.jpg)
![Afbeelding](http://img140.imageshack.us/img140/4328/img3153u.th.jpg)
Binnen zag ik een nieuwe display van Slime (het product voor in je banden te doen dat lekkage zou vermijden) Ook hebben ze de Slime compressor, een klein compressortje dat bij mij altijd onder het zadel zit om een lekke band terug op te pompen na reparatie. Al getest, werkt echt! Misschien een tip voor mensen die deze ook zien zitten, maar die niet via internet willen bestellen.
![Afbeelding](http://img13.imageshack.us/img13/1925/img3154.th.jpg)
Display met wat van hun spul, erg mooie stuurdempers, mounts en beugels voor zowat elk type moto. Ook beschikbaar voor de Strom mits wat puzzelwerk met de mounts.
![Afbeelding](http://img21.imageshack.us/img21/5444/img3155x.th.jpg)
Crisis? Merken we hier niets van...
![Afbeelding](http://img12.imageshack.us/img12/371/img3157a.th.jpg)
![Afbeelding](http://img16.imageshack.us/img16/4204/img3158p.th.jpg)
Dit is trouwens de oogst van een paar dagen...
![Afbeelding](http://img140.imageshack.us/img140/2821/img3164.th.jpg)
Nieuwe voorveer bovenaan, oude onderaan. Let op het gedeelte waar de veer dicht op mekaar is gedrukt.
![Afbeelding](http://img223.imageshack.us/img223/7781/img3174.th.jpg)
Nieuwe achterveer links, oude rechts. Ook te verkrijgen in hyper-paars trouwens
![Afbeelding](http://img54.imageshack.us/img54/9191/img3162.th.jpg)
De moto werd op de brug geplaatst, waarna ze begonnen aan de achterschokdemper. Achterbrug en de dogbones losmaken, de demper losmaken en dan de veer vervangen. Na een half uurtje zat die reeds terug op zijn plek.
![Afbeelding](http://img54.imageshack.us/img54/6541/img3152.th.jpg)
![Afbeelding](http://img13.imageshack.us/img13/2583/img3165e.th.jpg)
![Afbeelding](http://img27.imageshack.us/img27/1533/img3161s.th.jpg)
Vooraan moesten eerst de remklauwen/ABS/snelheidsmeter/andere rommel los, die door Suzuki of de dealer véél te vast waren gezet
Uiteindelijk toch losgekregen. Dan het voorwiel eraf, en via de kroonplaat de 2 schokdempers eruit.
![Afbeelding](http://img12.imageshack.us/img12/4518/img3170z.th.jpg)
![Afbeelding](http://img21.imageshack.us/img21/1771/img3168z.th.jpg)
Deze werden opengedaan via de stelschroef, dan de veer eruit, en de olie laten weglekken. Na wat te pompen met de schokdemper + uitlekken, nieuwe olie + veer erin.
![Afbeelding](http://img11.imageshack.us/img11/5954/img3169m.th.jpg)
Alle schroefjes terug aan de brommer, en klaar!
Uiteindelijk zijn ze een uurtje en een half bezig geweest denk ik, wat veel beter was dan wat ik verwacht had.
Na een testritje door Paul ben ik zelf gaan rijden (voor te pinnen
) en ik merkte meteen dat de moto zich anders gedroeg. Bij het uitvoeren van een noodstop bleef hij heel beheerst, ik had het gevoel dat ik véél sneller kon stoppen. Bij het nemen van een bocht aan snelheid, wederom heel beheerst en rustig. Een snelheidsremmer, die vroeger een "klap + veer uit, in, uit, rust" gaf, deed hij nu "demping, uit, stil" Je merkt echt dat de vering indrukt, en harder en harder dempt, ipv het gewone "indrukKLAP" van de standaard vering.
Na nog wat fijnafstelling door Paul, ben ik tevreden weggereden; ik heb de lange weg naar huis genomen, uiteindelijk +/- 550km gedaan.
Het verschil was in Nederland al merkbaar. Maar eens op de Belgische wegen, werd het effect pas echt duidelijk;
1. Duiken. Gedaan. Mooi beheerst, vlak, met een kortere remweg (volgens gevoel, maar waarschijnlijk ook effectief)
2. Na een vering blijven op een neer deinen voor een korte periode. Gedaan. Indrukken, uitveren, en stil.
3. Een vering bestond uit indrukken en een klap. Gedaan. Nu is het indrukken, en je voelt dat hij op het einde je feller doet dempen, dus je veerweg komt héél geleidelijk tot stilstand, om dan terug omhoog te komen.
4. Bij kasseien/off-road "springt" hij. Gedaan. Nu heb je het gevoel van te "glijden", je ziet en voelt de vering wel werken, maar je krijgt geen klappen meer van je zadel.
5. In een bocht op de gas gaan op een slechte weg kreeg ik het gevoel contact te verliezen. Gedaan. Nu voel je dat de moto zich als het ware "zet", de vering dempt effectief en je kan de bocht mooi afronden.
6. Snelheidsremmers deed ik vroeger rechtopstaand op de moto om toch niet stapvoets erover te moeten. Gedaan. Tegen 70 eentje gepakt die ik normaal tegen 40 doen, wel een slag natuurlijk maar ik had nog veerweg over, tegen de klap die het vroeger zou gegeven hebben.
7. Bij een bochtencombinatie rechts/links is de moto veel meer beheerst, minder "nerveus"
Zodus. Conclusie?
Voordat ik de V-Strom kocht wist ik al dat de vering een zwak punt was. En inderdaad, een van de eerste dingen die me opvielen (eerste rit, in de straat, mijn standaard-noodstop voor te testen of de moto en ikzelf wel wakker zijn) dacht ik "WOW ik lag er bijna over
" Dat was voor mij het grootste probleem, en dat is nu ook opgelost. Al de andere verbeteringen zijn eigelijk bijkomstig, maar zeker even belangrijk.
Nadelen? Misschien de prijs. Voor een setje voorveren + achterveer + olie ben je rond de 200€ kwijt. Dan moet je zelf aan de slag. Bij Hyperpro kost het je 0 moeite, maar wel 385€. Daarvoor krijg je wel een erg goede service, levenslange garantie, koffie zoveel je wilt en een nagelnieuwe brommer voor.
Iedereen kent wel het gevoel, je vertrekt bij je auto/moto garage (of eender welke handelaar), en je hebt soms het gevoel "pfff die heeft mij weer mooi liggen gehad, weer XXX € kwijt" Wel, bij Hyperpro heb je dat dus NIET. Het is een hele smak geld, maar je krijgt er ook heel wat voor terug.
Iets wat me onmiddellijk opviel toen ik binnenkwam, was dat voordat Paul me een hand gaf hij eerst de smeer moest afvegen met een vod. DAT wekt vertrouwen, ik voelde meteen dat het goed zat. Maatpakken en gladde praatjes horen niet in een garage thuis, maar smeer en kennis van zaken WEL! En beide zijn in Werkendam in overvloede aanwezig![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ze doen daar trouwens allerlei moto's, en de prijs is voor bijna alle motoren 385€, behalve voor een BMW r1200gs adv esa en de Honda Goldwing, dan is het 435€
BELANGRIJKE EINDNOOT;
Ik heb een Murph's Brace op de V-Strom staan, ook wel bekend onder de naam "Superbrace". Dat is een metalen plaat die rond de voorveren zit vlak boven het spatbord. Het idee is dat dit voorkomt dat bij het inveren de voorveren naar buiten plooien, wat een onstabiel gevoel geeft. Paul heeft me aangeraden deze NIET meer te gebruiken. Zijn uitleg was dat de brace voor 1 moto is gemaakt, elke moto is echter anders, dus de brace gaat "knellen" En inderdaad, met brace + induwen voelde je hem soms stroever worden, alsof hij bleef hangen achter iets. Zonder brace voelde je niets van frictie meer.
Klinkt logisch na zijn uitleg. Ik zal na een weekje de brace er terug opzetten, en dan mededelen of het beter of slechter is geworden. Interessant allessinds.
Een van de dingen die me onmiddellijk opviel bij mijn Suzuki DL-650 K8 ABS, was het "duiken".
Bij sterk afremmen dook de moto echt ver voorover. Bij licht afremmen deed hij dat ook helemaal op het einde. Niet prettig.
Ook had ik tijdens het rijden vaak het gevoel van contactverlies te hebben met de baan, gebeurde vooral in een bocht aan snelheid, als ik terug op het gas ging.
En de geweldige kwaliteit van de wegen in België helpt ook niet, op de bekende "beton-banen" ook vaak het gevoel dat ik beurtelings voor- en achter van de grond kwam.
Andere vering was de oplossing. Ik had een setje veren besteld vanuit Amerika, kostte me rond de 100€. Dan nog olie erbij, en natuurlijk zelf vervangen. Uiteindelijk is door een fout van de firma (geen huisnummer op het pakket) het pakje nooit aangekomen. Ondertussen had ik gehoord over Hyperpro, en besloten daar het werk te laten doen.
Na wat heen en weer gemail een afspraak gemaakt bij Paul in Werkendam (Alphen a/d Rijn kan ook) op 1 Mei, om 1000 's morgens. Lekker ritje heen, extra lettend op de vering.
Eenmaal aangekomen kreeg ik onmiddellijk een bak dampende koffie onder de neus geschoven. Wat wel prettig is zo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Afbeelding](http://img11.imageshack.us/img11/3586/img3156l.th.jpg)
Het filiaal in Werkendam zit goed verstopt op een klein industrieterreintje, 5 minuutjes rondrijden en je ziet zo de grote witte tent buitenstaan.
![Afbeelding](http://img152.imageshack.us/img152/4024/img3159g.th.jpg)
![Afbeelding](http://img140.imageshack.us/img140/4328/img3153u.th.jpg)
Binnen zag ik een nieuwe display van Slime (het product voor in je banden te doen dat lekkage zou vermijden) Ook hebben ze de Slime compressor, een klein compressortje dat bij mij altijd onder het zadel zit om een lekke band terug op te pompen na reparatie. Al getest, werkt echt! Misschien een tip voor mensen die deze ook zien zitten, maar die niet via internet willen bestellen.
![Afbeelding](http://img13.imageshack.us/img13/1925/img3154.th.jpg)
Display met wat van hun spul, erg mooie stuurdempers, mounts en beugels voor zowat elk type moto. Ook beschikbaar voor de Strom mits wat puzzelwerk met de mounts.
![Afbeelding](http://img21.imageshack.us/img21/5444/img3155x.th.jpg)
Crisis? Merken we hier niets van...
![Afbeelding](http://img12.imageshack.us/img12/371/img3157a.th.jpg)
![Afbeelding](http://img16.imageshack.us/img16/4204/img3158p.th.jpg)
Dit is trouwens de oogst van een paar dagen...
![Afbeelding](http://img140.imageshack.us/img140/2821/img3164.th.jpg)
Nieuwe voorveer bovenaan, oude onderaan. Let op het gedeelte waar de veer dicht op mekaar is gedrukt.
![Afbeelding](http://img223.imageshack.us/img223/7781/img3174.th.jpg)
Nieuwe achterveer links, oude rechts. Ook te verkrijgen in hyper-paars trouwens
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Afbeelding](http://img54.imageshack.us/img54/9191/img3162.th.jpg)
De moto werd op de brug geplaatst, waarna ze begonnen aan de achterschokdemper. Achterbrug en de dogbones losmaken, de demper losmaken en dan de veer vervangen. Na een half uurtje zat die reeds terug op zijn plek.
![Afbeelding](http://img54.imageshack.us/img54/6541/img3152.th.jpg)
![Afbeelding](http://img13.imageshack.us/img13/2583/img3165e.th.jpg)
![Afbeelding](http://img27.imageshack.us/img27/1533/img3161s.th.jpg)
Vooraan moesten eerst de remklauwen/ABS/snelheidsmeter/andere rommel los, die door Suzuki of de dealer véél te vast waren gezet
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Afbeelding](http://img12.imageshack.us/img12/4518/img3170z.th.jpg)
![Afbeelding](http://img21.imageshack.us/img21/1771/img3168z.th.jpg)
Deze werden opengedaan via de stelschroef, dan de veer eruit, en de olie laten weglekken. Na wat te pompen met de schokdemper + uitlekken, nieuwe olie + veer erin.
![Afbeelding](http://img11.imageshack.us/img11/5954/img3169m.th.jpg)
Alle schroefjes terug aan de brommer, en klaar!
Uiteindelijk zijn ze een uurtje en een half bezig geweest denk ik, wat veel beter was dan wat ik verwacht had.
Na een testritje door Paul ben ik zelf gaan rijden (voor te pinnen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Na nog wat fijnafstelling door Paul, ben ik tevreden weggereden; ik heb de lange weg naar huis genomen, uiteindelijk +/- 550km gedaan.
Het verschil was in Nederland al merkbaar. Maar eens op de Belgische wegen, werd het effect pas echt duidelijk;
1. Duiken. Gedaan. Mooi beheerst, vlak, met een kortere remweg (volgens gevoel, maar waarschijnlijk ook effectief)
2. Na een vering blijven op een neer deinen voor een korte periode. Gedaan. Indrukken, uitveren, en stil.
3. Een vering bestond uit indrukken en een klap. Gedaan. Nu is het indrukken, en je voelt dat hij op het einde je feller doet dempen, dus je veerweg komt héél geleidelijk tot stilstand, om dan terug omhoog te komen.
4. Bij kasseien/off-road "springt" hij. Gedaan. Nu heb je het gevoel van te "glijden", je ziet en voelt de vering wel werken, maar je krijgt geen klappen meer van je zadel.
5. In een bocht op de gas gaan op een slechte weg kreeg ik het gevoel contact te verliezen. Gedaan. Nu voel je dat de moto zich als het ware "zet", de vering dempt effectief en je kan de bocht mooi afronden.
6. Snelheidsremmers deed ik vroeger rechtopstaand op de moto om toch niet stapvoets erover te moeten. Gedaan. Tegen 70 eentje gepakt die ik normaal tegen 40 doen, wel een slag natuurlijk maar ik had nog veerweg over, tegen de klap die het vroeger zou gegeven hebben.
7. Bij een bochtencombinatie rechts/links is de moto veel meer beheerst, minder "nerveus"
Zodus. Conclusie?
Voordat ik de V-Strom kocht wist ik al dat de vering een zwak punt was. En inderdaad, een van de eerste dingen die me opvielen (eerste rit, in de straat, mijn standaard-noodstop voor te testen of de moto en ikzelf wel wakker zijn) dacht ik "WOW ik lag er bijna over
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Nadelen? Misschien de prijs. Voor een setje voorveren + achterveer + olie ben je rond de 200€ kwijt. Dan moet je zelf aan de slag. Bij Hyperpro kost het je 0 moeite, maar wel 385€. Daarvoor krijg je wel een erg goede service, levenslange garantie, koffie zoveel je wilt en een nagelnieuwe brommer voor.
Iedereen kent wel het gevoel, je vertrekt bij je auto/moto garage (of eender welke handelaar), en je hebt soms het gevoel "pfff die heeft mij weer mooi liggen gehad, weer XXX € kwijt" Wel, bij Hyperpro heb je dat dus NIET. Het is een hele smak geld, maar je krijgt er ook heel wat voor terug.
Iets wat me onmiddellijk opviel toen ik binnenkwam, was dat voordat Paul me een hand gaf hij eerst de smeer moest afvegen met een vod. DAT wekt vertrouwen, ik voelde meteen dat het goed zat. Maatpakken en gladde praatjes horen niet in een garage thuis, maar smeer en kennis van zaken WEL! En beide zijn in Werkendam in overvloede aanwezig
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ze doen daar trouwens allerlei moto's, en de prijs is voor bijna alle motoren 385€, behalve voor een BMW r1200gs adv esa en de Honda Goldwing, dan is het 435€
BELANGRIJKE EINDNOOT;
Ik heb een Murph's Brace op de V-Strom staan, ook wel bekend onder de naam "Superbrace". Dat is een metalen plaat die rond de voorveren zit vlak boven het spatbord. Het idee is dat dit voorkomt dat bij het inveren de voorveren naar buiten plooien, wat een onstabiel gevoel geeft. Paul heeft me aangeraden deze NIET meer te gebruiken. Zijn uitleg was dat de brace voor 1 moto is gemaakt, elke moto is echter anders, dus de brace gaat "knellen" En inderdaad, met brace + induwen voelde je hem soms stroever worden, alsof hij bleef hangen achter iets. Zonder brace voelde je niets van frictie meer.
Klinkt logisch na zijn uitleg. Ik zal na een weekje de brace er terug opzetten, en dan mededelen of het beter of slechter is geworden. Interessant allessinds.