Wat is jouw meest angstigste moment op de motor geweest?

alle non-motor praat...
Furiousz

Bericht door Furiousz »

Zoals de titel al zegt:

Reden om dit onderwerp te openen: gisteren was ik lekker aan het touren en heb tot 2x toe het zweet tussen de biln**d gehad :o). Bij de eerste keer reed ik met zo`n 60km/h over een mooie weg door het bos, met erg veel bochten. Bij het insturen van een vrij onoverzichtelijke bocht naar links kwam ineens een bestelbus op mijn weghelft door de bocht. De bestuuder schrok zich waarschijnlijk ook rot, en gaf een beste ruk aan zijn stuur waardoor hij mij echt op een haar na miste :shock: . Bij de tweede keer reed ik zo`n 80km/h op een povinciale weg. Ineens zie ik in mijn ooghoek een voetbal vanuit een tuin gelegen aan de weg mijn kant op komen.... Lichte paniek sloeg toch wel toe :oops: , ik zag mezelf al onderuit gaan met 80km/h met mijn vriendin achterop. Ik heb denk ik in een reflex een flinke dot gas gegeven, en zag de voetbal zo achter mijn achterwiel doorrollen.

Wat zijn jullie meest angstigste momenten op de motor geweest?
TT-Strom
Forum-moderator - DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000XTA L8

Re: Wat is jouw meest angstigste moment op de motor geweest?

Bericht door TT-Strom »

Mijn angstigste moment tot nu toe was de volgende:

Ik reed op de A20 en voor mij het begin (dus de staart) van een file.
Ik rijd er op zich rustig op aan, gereed makend om er tussendoor te gaan. Ik kijk even opzij, weer voor me en zie ineens dat de auto's voor mij vol op de rem zijn gegaan. Ik kon nog net mijn fiets naar rechts gooien en ging echt rakelings, en dan bedoel ik echt op een haartje na, langs de auto voor mij. 1/10 seconde later en ik had er bovenop gezeten. Gelukkig wist ik (omdat ik dus net gekeken had) dat er niets naast me zat en ik veilig naar rechts kon. Als daar ook een auto had gereden was het minder goed afgelopen.

Op dat moment zat mijn hart in mijn keel en het zweet tussen mijn biln**d!

Wel van geleerd.... :-)}
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000

Bericht door Peterzeeland »

Recent: in het donker boven Antwerpen, terug van de Ardennen. Regen gehad, moe, dus flink doorknarren. :frusty:
150 per uur, gaat ie opeens slingeren van achteren, niet normaal!!! Echt van links naar rechts naar links naar rechts, voor mijn gevoel wel 1 meter uitslag.

reed dus over een teerplek van een aantal meters lang en dat was nat, en met flink gas erop -haast niet waar? - ging het achterwiel spinnen......
dat is lekkerrrr...... maaar niet heus.

langzaam gas dicht en niet remmen, niet sturen, tot rust laten komen..... duurde een eeuwigheid kan ik je vertellen!

daarna maar netjes met 120 per uur doorgereden :?

zoiets had ik echt nog nooit meegemaakt in meer dan 20 jaar rijden, en zo zie je maar weer: elke dag kan je laatste zijn op de motor!!! rijd dus altijd als een beginner, alert, maar wel relaxt. Want overreageren maakt de boel alleen maar erger.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Sander

Bericht door Sander »

Peterzeeland schreef:Recent: in het donker boven Antwerpen, terug van de Ardennen. Regen gehad, moe, dus flink doorknarren. :frusty:
150 per uur, gaat ie opeens slingeren van achteren, niet normaal!!! Echt van links naar rechts naar links naar rechts, voor mijn gevoel wel 1 meter uitslag.

reed dus over een teerplek van een aantal meters lang en dat was nat, en met flink gas erop -haast niet waar? - ging het achterwiel spinnen......
dat is lekkerrrr...... maaar niet heus.

langzaam gas dicht en niet remmen, niet sturen, tot rust laten komen..... duurde een eeuwigheid kan ik je vertellen!

daarna maar netjes met 120 per uur doorgereden :?

zoiets had ik echt nog nooit meegemaakt in meer dan 20 jaar rijden, en zo zie je maar weer: elke dag kan je laatste zijn op de motor!!! rijd dus altijd als een beginner, alert, maar wel relaxt. Want overreageren maakt de boel alleen maar erger.
Ja hoor is het weer niet in belgie... waneer gaat de wegbeheerder hier nou eens naar kijken.. sorry maar de wegen in belie zijn door en door slecht... alijd veel in de antwerpse haven geweest en nou dar zie je dingen!!!!...\

gelukkig goed afgelopen ..
Die Pesto

Bericht door Die Pesto »

OP mijn vorige bike, zx6 ging ik op de a1 richting amsterdam de bocht in (bij ijburg) rijdt een auto voor mij over een plank heen.. De plank schoot op een cm O:-) langs mijn helm...kapot geschrokken en de rest van mijn rit met dankjes naar boven afgesloten...
Arend

Bericht door Arend »

Met mijn vorige motor, BMW, reed ik met mijn lief achterop, bepakt met bagage in Italtie, een 1-baanstunnel in. Vanuit de felle zon, zonnebril op, een groot zwart gat in. En wat bleek? De tunnel was praktisch onverlicht, het wegdek bestond uit schots en scheef liggende betonnen platen met stalen delen en in de tunnel stond een laag van ca. 10 cm. water. En achter mij in die hele smalle 1-baanstunnel zonder uitwijkmogelijkheden reden de immer ongeduldige Italiaanse automoblisten, ongeveer 1 decimeter achter mij aan.

Ik schoof met mijn motor van links naar rechts, paniek sloeg bij mij toe en ik was er van overtuigd dat dit mijn laatste motorritje zou zijn. Het enige wat ik mij nog rationeel kon bedenken was ' gas blijven geven'. Op miraculeuze wijze, er moet een beschermengel met mij mee gereden zijn, kwamen wij na enige tijd (naar mijn gevoel uren maar het waren denk ik slechts enkele minuten) een de andere kant van de tunnel zonder onderuit gegaan te zijn. Bij de eerste mogelijkheid ben ik gestopt en ik begrijp sindsdien dat het begrip knikkende knieen ook een letterlijke betekenis heeft. En ook Hanneke was de uren daarna heel stil, ook zij was er in die tunnel van overtuigd dat we dat niet zouden overleven.

Groet,

Arend
EgMaf

Bericht door EgMaf »

Arend schreef:Met mijn vorige motor, BMW, reed ik met mijn lief achterop, bepakt met bagage in Italtie, een 1-baanstunnel in. Vanuit de felle zon, zonnebril op, een groot zwart gat in. En wat bleek? De tunnel was praktisch onverlicht, het wegdek bestond uit schots en scheef liggende betonnen platen met stalen delen en in de tunnel stond een laag van ca. 10 cm. water. En achter mij in die hele smalle 1-baanstunnel zonder uitwijkmogelijkheden reden de immer ongeduldige Italiaanse automoblisten, ongeveer 1 decimeter achter mij aan.

Ik schoof met mijn motor van links naar rechts, paniek sloeg bij mij toe en ik was er van overtuigd dat dit mijn laatste motorritje zou zijn. Het enige wat ik mij nog rationeel kon bedenken was ' gas blijven geven'. Op miraculeuze wijze, er moet een beschermengel met mij mee gereden zijn, kwamen wij na enige tijd (naar mijn gevoel uren maar het waren denk ik slechts enkele minuten) een de andere kant van de tunnel zonder onderuit gegaan te zijn. Bij de eerste mogelijkheid ben ik gestopt en ik begrijp sindsdien dat het begrip knikkende knieen ook een letterlijke betekenis heeft. En ook Hanneke was de uren daarna heel stil, ook zij was er in die tunnel van overtuigd dat we dat niet zouden overleven.

Groet,

Arend
2 tips in zo'n situatie:
- Alarmlichten aan, zodat ze achter je doorhebben dat er iets mis is (laat ze maar denken dat je motor bijna afslaat ofzo)
- Hoe dichter iemand op mij rijdt, hoe lagzamer ik ga rijden. Veel minder dan 10 cm afstand zal het toch niet worden, en bij dergelijke tussenruimtes is langzaam rijden een stuk veiliger...

Maarja, daar moet je op da moment natuurlijk ook maar aan denken...
Ik ben in ieder geval blij dat je er door stuurmanskunsten (en met hulp van boven :worship: ) doorheengekomen bent!
Peterzeeland
KLV1000 berijder

met die kl^@#&**( tunnels: sinds ik (als brildrager) een Schuberth heb met ingebouwde zonneklep, geen enkel probleem meer hiermee.
maar vroegah.. met 6 volt op mijn XT-tje door zo'n tunnel.... bRRRRrr
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Sappstrom

Bericht door Sappstrom »

hele tijd geleden lekker toeren in Friesland, mooie wegen met links en rechts bomen, zonnetje erbij, niks aan de hand, totdat er een quad op mijn pad verscheen, die geen stuur kon houden, slingerde van links naar rechts, en ik de berm in dus. Ik kom mijn machine nog net houden, de bestuurder van de quad niets in de gaten, nou dat bleek ook wel, hij liet z'n zoontje rijden van pak em beet 10 jaar, en had daar z'n aandacht bij en niet bij de weg.
Het geluk was dat mijn hart goed verpakt zat in een Goeie motorjas anders had ik hem waarschijnlijk uit de boom kunnen halen.
Zo zie je maar weer je moet met alles rekening houden.
Groetjes André.
MarcelB

Bericht door MarcelB »

Twee dagen nadat ik mijn eerste motor (GSX600F) had gekocht, op een koude winternacht vanuit mijn werk naar huis aan het rijden. De wegen waren prima berijdbaar, maar toen ik voor een rood verkeerslicht wilde remmen op een noodbrug gemaakt van houten bielzen, stond m'n hart wel stil maar m'n motor niet, hij gleed door alsof er geen remmen bestonden, ik heb gelijk m'n koppeling ingeknepen en het gas losgelaten, twee voeten aan de grond gezet, en met meer geluk dan wijsheid heb ik mezelf overeind kunnen houden. Midden op een kruispunt stond ik met een (toen weer) luid bonzend hart stil, gelukkig was het midden in de nacht en was er geen ander verkeer op de weg, en kon ik voorzichtig mijn weg vervolgen. Sindsdien houdt ik zeker in de winter overal rekening mee !!!
Groeten
:-)}
Marcel
FireTaz

Bericht door FireTaz »

een paar jaar geleden: iemand die vanaf de invoegstrook zo naar links komt en niet in de gaten had dat ik al naast hem reed, ik zie zijn voorbumper nog net achter mijn achterband langsschuiven omdat ik een stoot gas gegeven heb. twee dagen geleden: een tegemoetkomende auto die zo mijn rijbaan op komt zetten, deze keer vol in de remmen omdat er geen verkeer achter me zat.
het zijn van die 'bijna dood ervaringen' die we allemaal wel kennen vrees ik. die ouwe brigadier van Hill Street Blues zei altijd: let's be carefull out there. hij heeft nog steeds gelijk.
Remko

Bericht door Remko »

Allemaal van die dingen die het motorrijden interessant maken!!!

:D
Furiousz

Bericht door Furiousz »

Remko schreef:Allemaal van die dingen die het motorrijden interessant maken!!!

Absoluut! Ik denk wel dat dit soort momentjes je scherp houden op de motor, gelukkig zijn alle verhalen hier met een goede afloop!!!
Peterzeeland
KLV1000 berijder

we hebben met zijn allen meer meegemaakt dan één normale motorrijder in zijn hele leven meemaakt.
Leerzaam!!!

kom op met die bijna-dood ervaringen! Zodat we allemaal :-)} oud kunnen worden
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Mijn motor is een: DL650 L6

Bericht door Kwakkel-BE »

1: de 2de dag dat ik m'n eerste motor had (begin december 2005) kom ik de afrit van de autostrade af. Begin ik ineens te slingeren. Ik besluit mezelf de berm in te sturen omdat daar aarde is, en dat toch zachter valt dan asvalt. helaas stond er een paaltje in de weg :( Resultaat: stijf lichaam, gekneusd ego en een dure reparatie.
Oorzaak onbekend, maar waarschijnlijk een combinatie van onervaren remmen + kromme remschijven. Diezelfde kromme remschijven hebben mij toch nog een paar keer doen wankelen (ik kwam er pas later achter dat ze krom waren), maar gelukkig niet meer doen vallen.
2: op de 1ste, 2de en 3de motor "uiteraard" verschillende (bijna) botsingen tijdens het filerijden. Daarbij kan ik zeggen dat de bijna botsingen een grotere spanning geven dan de botsingen ^^
3: op m'n 3de motor op een onzachte manier kennis gemaakt met de uitlaatpijp die van een auto voor mij viel. Daarna ook het asvalt een kusje gegeven. Resultaat: paar schrammen, veel blauwe plekken, stijf en motor per total.
4: m'n 4de motor (eindelijk de V-Strom :P) heb ik n weekje. Laat er zijkoffers opzetten en 3 dagen later kan ik naar de dealer een bestek laten maken voor een nieuwe zijkoffer (zie ook een ander topic hier ergens) :evil:

Ik rij nu pakweg 3,5 jaar en denk niet dat ik het einde van de miserie al gezien heb. Daarvoor rij ik te vaak met druk verkeer.
Gelukkig loopt het de meeste dagen wel goed af, en blijft het leuk :)
Fred

Bericht door Fred »

1/Een hele grote uil die al vliegend uit een brandgang komende van een bos ergens in de Ardennen de weg oversteekt zodat ik mijn hoofd moest intrekken om hem te ontwijken.
2/Bocht missen en in het gras uitbollen al hopende dat er geen greppel was ergens tussen het gras, dan is het van: wel een greppel/geen greppel, eidelijk ....oef er is er geene.
Van

Bericht door Van »

gisteravond, was een beetje aan het touren. even langs een vriend gereden en daar is wat bouwterrein en kennelijk heb ik daar een schroef in mijn achterband gekregen.
op de terugweg was ik een beetje aan het sporten op de snelweg met een auto'tje en ik dacht wat slingert ie toch, dus gas eraf en nog meer slingeren dus maar weer gas er op. langzamerhand ging ie ook bij 150 slingeren. ik dacht eerst aan een losse wielbout/ gebroken swingarm. toch maar de vluchtstrook op en daar hield ik het allemaal gelukkig op controle.
vrouw gebeld en die kwam plugspul brengen, pluggie erin en rustig naar huis.
vandaag kijken voor annakee's
Peterzeeland
KLV1000 berijder

Nog een.
Rijd een parkeerplaats op naast de snelweg, rechts allemaal vrachtwagens geparkeerd.
ik heb net mijn guzzi een paar dagen.
In mijn ooghoek zie ik iemand de pplaats over komen rennen, VOL in de remmen, voor en achter, en sta heel snel stil. En kijk oog in oog (1 metertje ertussen) naar een jongen van 12 die naar zijn familie aan de overkant rende.....

dank aan guzzi, die in de jaren 70-80 hun integrale remsysteem introduceerde, zodat je als een achterlijke kunt remmen zonder te blokkeren.... Doet denken aan Honda's dual combined brake system, de next best thing na ABS.

Het systeem heeft me nog eens gered, toen ik asociaal hard langs een boerderij kwam rijden waarvan het poortje open stond, en aan het geblaf te horen... kwam de herdershond op de motor af. Vol remmen, en hij schiet vlak langs mijn voorwiel de weg over, waarop ik maar eens terugschakel en weer gas geef....
Van

Bericht door Van »

Van schreef:gisteravond, was een beetje aan het touren. even langs een vriend gereden en daar is wat bouwterrein en kennelijk heb ik daar een schroef in mijn achterband gekregen.
op de terugweg was ik een beetje aan het sporten op de snelweg met een auto'tje en ik dacht wat slingert ie toch, dus gas eraf en nog meer slingeren dus maar weer gas er op. langzamerhand ging ie ook bij 150 slingeren. ik dacht eerst aan een losse wielbout/ gebroken swingarm. toch maar de vluchtstrook op en daar hield ik het allemaal gelukkig op controle.
vrouw gebeld en die kwam plugspul brengen, pluggie erin en rustig naar huis.

vandaag kijken voor annakee's
het worden Tourance's
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Mijn motor is een: DL650 L6

Bericht door Kwakkel-BE »

Van schreef: het worden Tourance's
Omwille van de prijs? Of omwille van kwaliteit/...?
Van

Bericht door Van »

Kwakkel-BE schreef:
Van schreef: het worden Tourance's
Omwille van de prijs? Of omwille van kwaliteit/...?
de prijzen weet ik niet..
na overleg met mijn (bevriende) dealer ben ik tot deze keus gekomen.
maar vertel...

:arrow: kan deze discussie in het bandentopic heren :?:
Laatst gewijzigd door Stroompje op do 16-04-2009, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Mod-actie.....
BertVP
DL650 berijder
Mijn motor is een: DL1000 L5 wit sinds 17/04/2015, vorige: DL650, Yamaha XT600E

Bericht door BertVP »

Twee uit een 'eindeloze' reeks.
- Met de XT600E op weg van Dover na Folkestone. Toen we uiterst links op de A20 reden aan 120 km/u werden we plots verrast door een enorme windstoot. Het leek alsof we met motor en al opgetild werden ... Echt indrukwekkend om zo op de tweede rijstrook te 'landen'. Ik had beide handen aan het stuur en er reed niemand naast ons. Geluk gehad noem ik zoiets. En ja er staan borden langs die kustweg die waarschuwen voor rukwinden, maar die zie je niet aankomen ...
- Nog eentje met de XT tijdens de avondspits op de E19. Ik reed met 110 km/u toen de motor plots geen ontsteking meer had en er de brui aan gaf ... Koppeling in en herstarten: niets, naar vierde en koppeling los: niets ... Niet echt prettig om zonder tractie tussen de vrachtwagens naar de pechstrook te laveren.
Vreemd was dat de motor aan 80km/u opnieuw startte om wat later aan 110 km/u opnieuw stil te vallen. Een kapotte schakelaar aan de zijsteun was de dader.

Elke motorrijder kan 'n boek uitgeven met 'spannende' motortoestanden. Onder andere dat maakt motorrijden zo boeiend ...
Mijn 'stomste' moment had ik 'n uurtje geleden. Vertrokken met het schijfremslot in het voorwiel: de handel tegen de vlakte !
Stom, stom maar geen schade dankzij de Givi-valbaren, die heeft nu zijn eerste krasjes aan de linkerkant. Och ja: mijn ego heeft het er wat lastig mee, gaat wel over :frusty:
Suzuki V-Strom DL1000L5 wit.
Spocky

Bericht door Spocky »

Ik he ook al een aantal "hartindekeelklopmomenten" meegemaakt. De meeste tijdens het werk maar ook wel tijdens prive. Eentje prive, voorrangsweg met kruising, een fietspad naast de rijbaan waar twee fietsers naast elkaar op rijden van links komt een koekblik en rijdt zonder ook maar een beetje uit te kijken linksaf de voorrangsweg op terwijl ik net de kruising op rijdt. Tussen de fietsen en de auto was een ruimte van ongeveer 1 meter, ik kon daar nog net tussen door. Nadien stond het koekblik naast me bij een verkeerslicht. Ik heb de bestuurder toen toch maar ff verteld wat ik vond van zijn actie
Frank
V-Strom 1050 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)

Bericht door Frank »

Ik zat van de week toevallig even naar de tv te kijken en toen kwam het programma 'per ongeluk' voorbij.

Het gaat over een meisje op de motor dat geschept wordt door een auto, die plotseling, zonder richting aan te geven afsloeg.

LINK: http://player.omroep.nl/?aflID=9297827" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Spocky

Bericht door Spocky »

Frank schreef:Ik zat van de week toevallig even naar de tv te kijken en toen kwam het programma 'per ongeluk' voorbij.

Het gaat over een meisje op de motor dat geschept wordt door een auto, die plotseling, zonder richting aan te geven afsloeg.

LINK: http://player.omroep.nl/?aflID=9297827" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij heb je hier niet eens tijd om angstig te worden.
Remko

Bericht door Remko »

Spocky schreef:

8 jaar geleden een dergelijke klapper gemaakt.

Je reageert en fractie later lig je stil op de grond...

De momenten daartussen ???? Geen idee!!

:?
Furiousz

Bericht door Furiousz »

Na alle "zweet tussen de biln**d" ervaringen :o) ben ik wel benieuw of er hier ook mensen zijn die per ongeluk weleens een andere motorrijder zo'n gevoel bezorgd hebben, door een actie van jezelf als bestuurder van een auto of motor.
Spocky

Bericht door Spocky »

Remko schreef:
Spocky schreef:

8 jaar geleden een dergelijke klapper gemaakt.

Je reageert en fractie later lig je stil op de grond...

De momenten daartussen ???? Geen idee!!

:?

Hoor je heel vaak dat je niet meer weet wat er gebeurd is. Voor de meesten is het een groot zwart gat.
Remko

Bericht door Remko »

Spocky schreef: Voor de meesten is het een groot zwart gat.

Dat dan ook weer niet, mis alleen het stukje tussen het raken van de tractor met aanhanger en het verkrampt stil liggen op de grond...

Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4

Bericht door Spip70 »

Furiousz schreef:Na alle "zweet tussen de biln**d" ervaringen :o) ben ik wel benieuw of er hier ook mensen zijn die per ongeluk weleens een andere motorrijder zo'n gevoel bezorgd hebben, door een actie van jezelf als bestuurder van een auto of motor.
Een paar jaar terug kwam ik terug van een weekend met vrienden in Drenthe, bleek het het weekend van de TT te zijn. De snel weg vol met motoren natuurlijk (ik in koekblik, had mijn motorrijbewijs nog niet). Ik reed op de linker baan, begon iets naar links op te schuiven om weer een groep motoren ruimte te bieden die er tussendoor gingen. Bleek er dus een gek helemaal links tussen de auto's en de vangrail te zitten. Ik zag hem gelukkig net op tijd anders was ie tegen me op geknald of had ik hem ertussen gedrukt.

Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Keinu

Bericht door Keinu »

Een jaar of wat geleden op vakantie in de UK.
Je kent het wel (van tv) van die hele mooie landweggetjes met van de nog mooiere hegjes ernaast.
Zit ik al een km of 10 achter een auto met caravan, schiet natuurlijk nie op maar ik heb niet echt haast en doe het op mijn gemak. :-)} Je denk gelukkig zit ik als motorrijder lekker hoog en kan ik over het hegje heen kijken. Op een gegeven ogenblik maakt de weg een bocht naar rechts en kan ik het geheel overzien. Net voor de bocht geef ik gas en ga de wagen rechts voorbij. Kom ik in de bocht en zit ik naast de caravan, zie ik tot mijn schrik vanuit de andere kant een hele lage MG sportwagen aankomen. (verscholen achter de heg) Wij alle twee vol in de ankers , en op ongeveer 1 meter van alkaar sta ik ze een beetje schaapachtig aan te kijken, na de nodige veronschuldigingen weer verder gereden en de caravan niet meer voorbij geweest. :wink:
Pch1013

Bericht door Pch1013 »

Een week of 3 geleden beleefde ik iets gelijks aan:

http://www.break.com/index/motorcycle-b ... ident.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Die filmpje is uit Duitsland, en in mijn geval was de snelweg wat breder en het ongeluk een klein beetje verderop... maar dat is min of meer wat met mij gebeurd is. :shock:
FastLoe

Bericht door FastLoe »

Ver in het verleden, ik rijdt in Ridderkerk, op de koninginneweg met m'n Kawa KH500 Mach3. Ik moet rechtdoor bij de kruising, de kever die van de andere kant komt niet, op het laatst gaat hij lingsaf. Ik weet nog dat ik m'n motorfietsje in z'n deur parkeerde en bijkwam in het ziekenhuis......

Het regent en ik draai, redelijk langzaam de linkerbocht in, het was avond en tussen de regenflarden door,stukjes ondergaande zon. Door deze speciale belichting, en verlichting zie ik in de achteruitkijkspiegel van m'n GS750 nog net dat de Volvo achter me, wel heel snel dichtbij komt. Mijn achterwiel wordt aangetikt door de reusachtige Volvovoorbumper, gelukkig kon ik diezelfd avond nog geopereerd worden en met een kilootje staal in m'n linkerschouder, verlaat ik 10 dagen later weer het ziekenhuis........

Eerste ritje na m'n operatie, ff proberen. Ik rijdt op zo'n leuk binnendoorweggetje, zie een metertje of 200 vor mij een Honda 550 four, die moet ik kunnen hebben, denk ik nog. Mijn zelfvertrouwen stijgt als ik hem ruim voor de kruising in de remmen zie gaan. Zeker slechte remmen, dacht ik nog met 200+ op de klok, ik kan later remmen,dacht ik nog.
Nog nry vootdat ik de flauwe knik ontdekte, juist voor de kruising, Remmen remmen remmen, todat je het gras in rijdt, remmen heeft dan geen nut meer, wist ik uit m'n cross ervaring. Staand op de voetsteunen schiet ik met 150 over het gras. Kom net voor de Honda rijder weer de weg op, voor en achterwiel blokkerend kom ik tot stilstand. De Honda piloot schrikt ook, stopt en vraagt wat er gebeurde, cool blijven dacht ik, terwijl dat toendertijd nog niet in de mode was... Kon je net niet voor de bocht inhalen, dus dacht, snij wel een stukje af. Verklaarde ik vol geveinsd zelfvertrouwen. Idioot, hoorde ik de Honda rijder denken. De komende 5 minuutjes hadden we allebei iets om over na te denken.......

Ik ben op weg naar m'n schoonzusje, het begint langzaam te regenen, ik had graag een beetje droog aangekomen dus geef gas bij, in de Botlektunnel moet ik vertragen door verkeer dat maar links blijft plakken en daar eigenlijk niets te zoeken heeft, bij het uitrijden van de tunnel versnel ik weer 135- 140-145-150-140 Hoezo 140, ik rijdt toch volgas, op m'n VX800. Er is iets mis, besef ik en probeer een baantje naar rechts op te schuiven, dan een klap en een dreun. Het achterwiel blokkeerd. Net snel genoeg met de koppeling, ik kan uitrollen naar de vluchtstrook.
Daar blijken de drijfstangen inmiddels de buitenkant van het blok opgezocht te hebben.......

Onderweg naar het noordelijkste puntje van Schotland, de wind, met windvlagen van 130 km in het uur, beukt mij bijna de berm in, ik besluit iet meer naar het midden vande single track te gaan rijden. Ondanks de soepelheid van het Honda frame en de Honda V4 heb ik moeite om de Honda Sabre in het juistespoor te houden. De opgestapelde bagage blijkt een echte windvanger te zijn. Totdat de wind ineens wegvalt, ik schiet door naar de rechterkant van de track, geen slimme actie in een land waar men links placht te rijden als er juis een tegenligger aankomt.....

Angstige momentjes, mischien. Aan de andere kant zijn het ook ervaringen die je bijblijven, wees eens eerlijk. Welke ritjes staan je het meest bij. Die zonnige zondagavondzomerritjes (14 in een dozijn) of die ritjes waar het nog net (niet) goed ging.

Laten we dankbaar zijn voor dat soort momentjes en vooral dat we ze hebben overleefd
Leipo

Bericht door Leipo »

met vriendin achterop in luxemburg aanhaken bij een groep supersports op een bochtig weggetje, gaat een tijd goed maar dan zie ik dat de persoon voor mij een scherpe bocht naar rechts te snel induikt en ik duik te snel met hem mee. we kruipen beide steeds dichter naar de middenstreep als er een camper opdoemt op de tegenliggersbaan :shock: heb de motor maar snel nog schuiner gegooid (moest mijn voet optillen omdat mijn stepje nog verder omhoog wilde) en we hebben het gelukkig beide gered, maar het scheelde echt weinig. de mensen in de camper keken ook al zo: :shock:
Frank
V-Strom 1050 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)

Bericht door Frank »

Tjonge, Fastloe, jij blijft me verbazen... eerst je uitgebreide intro, dan de gave foto's en nu al je brokken op een rij... keep on Stroming... :mrgreen:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
FastLoe

Bericht door FastLoe »

Frank schreef:Tjonge, Fastloe, jij blijft me verbazen... eerst je uitgebreide intro, dan de gave foto's en nu al je brokken op een rij... keep on Stroming... :mrgreen:
Al m'n brokken? Nee hoor, slechts de "hoogtepunten" :)
Nero

Bericht door Nero »

Mijn angstigste moment was enkele jaren geleden toen ik van Scandinavië op weg was naar huis. Nèt in Belgenland, ik rook al de stal, knapt het ventiel van mijn voorband. Ik reed toen nog met een XV1100. Aan een gezapige highwaysnelheid was de velg nog enigszins in het karkas te houden maar je moet nu eenmaal aan de kant geraken en vertragen. En hoe trager ik reed, hoe meer de tubeless voorband van links naar rechts onder de velg begon de wobbelen en alle stabiliteit uiteindelijk verdween. Ik heb de zwaar gepakte (tent, bepakking) chopper dan met een grand-décard (als 40+er) vanonder me de pechstrook laten opschuiven en een fameuze rollekebolleke gemaakt. Mijn wingman is direct gestopt alsook twee automobilisten, waarvan één op zijn benen stond te trillen omdat die (zo vertelde die) als ex biker ook ooit met een "platte voorband" onderuit is gegaan en nu met ijzer in zijn been leefde. De twee gedachten die door het hoofd flitsten waren: "Godverdoeme, mijn bike gaat naar de kl0te,... als ik maar niet onder een auto terecht kom!" En je ziet de film van je leven in sneltempo flitsen,... spannend hoor,... al ben ik niet terug tot aan het geboortekanaal geraakt. Toen stond ik al terug rechtop te zoeken naar het noorden.

Alle puin aan de kant, motorkledij totall loss, ff de wegenwacht gebeld, laten slepen naar een bandencentrale (op zondag). Een goeie ziel van een camioncentrale heeft toen een andere tube gestoken en de band er terug opgelegd. Een uur na de feiten was ik terug op weg,... maar zo voorzichtig als een egeltje op zijn lief. De motor had veel schade maar heb ik toch nog opgelapt en heeft me het jaar nadien nog volledig rond de Baltische Zee gevoerd waarna die (ondanks oliewissel onderweg in Letland) motorisch total loss (achterste cylinder) op de container (terug) naar Polen werd verzonden voor een volgende leven. Dan volgde de V-Strom. :-)}

Motorblaadje.nl heeft daar toen nog een artikel (Oeps, ventiel gescheurd) over gepubliceerd http://www.motorblaadje.nl/Editie/sept- ... gescheurd/

Een ventielbreuk,... iedereen heeft er al van gehoord maar geen enkele garagist weet er van dat het al is gebeurd bij één van zijn klanten. En zo ben ik het gezond verstand volgend definitief bij mijn huidige garagist geraakt die de band direct heeft mogen veranderen, ander ventiel en lagers mogen steken. Ik vrek sindsdien NOOIT meer op veiligheid. O:-)

Nee, de garagist die bij de laatste (op dat moment nog recente) bandenwissel het ventiel niet had vervangen heeft me nooit meer terug gezien want het was duidelijk (zo legde de bandencentrale me uit) dat een ervaren oog had moeten zien dat het ventiel al vervormd was (verouderd/verhard/bros). Wist ik veel. Na rondvraag bleek dat het blijkbaar NIET de gewoonte is dat een ventiel automatisch wordt vervangen. Veel bikers zijn dan trouwens boos omdat er extra kosten worden gemaakt. Een garagist die bv voorstelt om ook lagers te vervangen, ho maar. Dan denkt sommige biker al dat ze het geld uit de zakken willen kloppen. Ik vermoed dat veel garagisten het waarschijnlijk zelfs niet meer durven voorstellen aan klanten die het onderste muntje uit de kan willen halen. Zo zit de wereld nu eenmaal in mekaar.
Peterzeeland
KLV1000 berijder

Afgelopen weekend rondje door Vlaanderen.

Wil van de benzinepomp de weg over om aan de andere kant mijn weg te vervolgen. Had nl. getankt aan de overkant van de weg, dus moest terug mijn eigen rijbaan op.
Dat heeft me haast de kop gekost.

Ik wacht tot er een gaatje komt. Ah, een redelijk flink gat.
Ik trek op voor een auto die vanaf links komt, om als 'tegenligger' naar links te gaan.
Zie ik opeens achter die auto een BMW heeeeeel veel gas gevend recht op mij afkomen... :shock: :shock: :shock:
In plaats van frontaal tegen hem aan te rijden, stuurde ik maar even niet, en ging rechtdoor, het fietspad op.

Voordat ik het wist, was alles voorbij. Te snel om hartkloppingen te krijgen.
En dan besef je opeens wat er had kunnen gebeuren, bijvoorbeeld als je te lang nadenkt.

Dit gebeurde in de bebouwde kom, de BMW mocht in principe inhalen, alleen was zijn snelheid veel hoger dan 50 km/u. Maar aan je eigen gelijk heb je niks als je tussen zijn grille eindigt.

Ga dus altijd op je eigen weghelft tanken, en punt 2: wees beducht op niet-zichtbare inhalers die er wel opeens zijn.
en: waarom had ik eigenlijk zo'n haast om weg te komen?????
Ja, ik was verdwaald, en ik had eindelijk een werkende pomp gevonden, en ik had allang thuis willen zijn, en en en ... Maar juist dan neem je soms verkeerde beslissingen!!!

So, be careful out there!
Jaap
Mijn motor is een: Suzuki V-strom black rhino

Bericht door Jaap »

Dit lijkt een nieuwe trend te worden van onze jeugd twee keer gebeurd.
Ze komen als tegenligger aanrijden.
Als ze een meter of twee voor je zitten doen ze of ze jou rijbaan opgaan zo dat ik moet uitwijken.
En een lol dat dat ze hebben maar niet beseffen dat mijn hart overslaat .
Groetjes Jaap
Nero

Bericht door Nero »

Jaap schreef:Dit lijkt een nieuwe trend te worden van onze jeugd twee keer gebeurd.
Ze komen als tegenligger aanrijden.
Als ze een meter of twee voor je zitten doen ze of ze jou rijbaan opgaan zo dat ik moet uitwijken.
En een lol dat dat ze hebben maar niet beseffen dat mijn hart overslaat .
Groetjes Jaap
Een minder opvallend, maar niet minder gevaarlijk, fenomeen merk je ook op de snelwegen tijdens de ochtendspits.
Je komt rustig aangereden tussen de files door. Dan zijn er altijd mensen die het nodig vinden het gaatje opzettelijk dicht te rijden. Wat opvalt, en dus mijn vooringenomenheid voedt, is dat het vooral chauffeurs in vette blink blink wagens zijn, zekers indien op hoge poten of van Bayerische kwaliteit die het absoluut niet kunnen hebben dat een motorrijder wat sneller vooruit geraakt. Zelden een vrouw, het is een echt ventenfenomeen. Als je dan voorbij geraakt verbergen ze altijd hun hoofd in hun hand,.. om aan te geven dat ze je zeker niet hebben zien aankomen.

Tja,... als motorrijder voedt je dus ook je mensenkennis.

Zeg welke auto je rijdt, en zeg dat je het absoluut niet kan hebben wanneer een motorrijder voorbij steekt.
De motorrijder zal je zeggen hoeveel centimeter er ontbreekt aan je fallus (zelfbeeld).

Baaidewee,... wat zou de gemene deler zijn tussen ons, de DL rijders/rijdsters?
Peterzeeland
KLV1000 berijder

Zelfde meegemaakt: als enige ging een (Nederlandse.....) BMW-rijder niet aan de kant als je in zonnig Frankrijk tussen files door komt rijden.
Wat is dat toch met dat merk???? Behalve dat ze -schijnbaar- hele fijne auto's maken die wij motorrijders daarom ook zeerrr zouden kunnen waarderen, maar waarom dat gedrag toch???
ikkenietsnappe!
is dat juist het superieure BMW (zie mij eens) gevoel wat teniet wordt gedaan door zo'n vrije motorrijder, je hebt je scheel betaald om je beter dan anderen te voelen, en je wilt eigenlijk niet met dat gepeupel in de rij staan, en dan komt er zo'n flierefluiter voorbij, voor een tiende van het geld???

Ik ga de volgende keer eens bij zo''n dealer shoppen, en vragen wat voor volk dat nou is wat dit doet, en als beloning doe ik een proefrit in een 7-serie.
Jomme Dox
DL1000 berijder
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE

Bericht door Jomme Dox »

Peterzeeland schreef:Wat is dat toch met dat merk???? Behalve dat ze -schijnbaar- hele fijne auto's maken .....

is dat juist het superieure BMW ......

Heu ? BMW fijne auto ? Superieur ? Zonneslag gehad , Peter ?
Al eens naar Top Gera gekeken en gezien hoe zij over BMW denken ? Awel, zo denk ik er ook over..... :twisted:

Ik wil nog niet eens een BMW gratis. En ik heb de kans , want mijn broer wil me absoluut dat geven als firmawagen... Maar ik pas.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Peterzeeland
KLV1000 berijder

@Jomme: zonneslag ? Heb altijd helm op buiten.....

maar nu snap ik het dan wel: gebrek aan intelligentie is verbonden met dat merk!!! Rijk & Dom is wel de meest gevaarlijke combinatie van alles.
Nero

Bericht door Nero »

Peterzeeland schreef:@Jomme: zonneslag ? Heb altijd helm op buiten.....

maar nu snap ik het dan wel: gebrek aan intelligentie is verbonden met dat merk!!! Rijk & Dom is wel de meest gevaarlijke combinatie van alles.
Denk je niet dat sommigen zich het brood uit de mond sparen om toch maar het high-end voertuig van hun dromen te kunnen kopen? Dat zie je toch ook in het duurste segment van motoren. Baaidewee, wie echt rijk is koopt zich wel wat anders dan een BMW om zich te manifesteren.

Het gaat er gewoon om dat het erg opvallend is dat een bepaalde groep koekblikrijders meer dan andere een gevaar vormen voor motorrijders.

Daardoor gaan motorrijders die gewend zijn door dagelijkse verkeersinfarcten te rijden al bij voorbaat ietsje defensiever rijden. Je voelt vanop afstand wanneer een chauffeur gefrustreerd raakt. Dat heeft niks met slim of dom te maken, wel met de persoonlijkheid van mensen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle chauffers en merken over dezelfde kam moeten worden geschoren. Maar ik heb zeker een "voorzichtigheid" ontwikkeld voor sommige types/merken : Protserige nèt niet top klasse sportieve wagens,.. of protserige nèt iets te brede terreinwagens. Hou je motor dan alvast in bedwang. Met een Citroën, een Volvo of Toyota rijder heb je dat gedoen meestal niet. Met Mercedes minder, maar toch let ik ook op als er een oude man met pet en sigaar achter het stuur van een Mercedes zit.

Wetenschappelijk is dit allemaal niet,... maar er is zeker iets van waarde te rapen mits de nodige nuancering.

Zo zijn er ook de blondines in een 4x4,... daarvoor ga ik ook op de rem staan.
Gevaarlijk hoor.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sIGw2Exx ... r_embedded[/youtube]
Ja,... heb ook nog op een chopper gereden. Verlengstuk van de jeugd ;-)
Jokapo

Bericht door Jokapo »

Vooralsnog vandaag op de A16 met windkracht 9 A 10 en vervolgens de moerdijk over :( kwam niet harder dan 70 a 80 omdat ik door het windje opzij werd geduwd alsof ik niets was.
SWR

Bericht door SWR »

Vorig jaar op me SV

Ik kwam dacht ik vanuit Barneveld naar Scherpenzeel, ik reed 85 op de 80 weg en midden in een bocht zit er een zijweg van rechts.
Dit wist ik dus lette ik hier goed op, uit die zijweg kwam een busje zetten waar ik zelf geen last van zou hebben, helaas dacht een bejaarde man "O ik kan ook...."
Nou dus niet, hij begon de weg op te draaien waardoor ik vol in de remmen moest naar links uitwijken om zijn de voorkant niet te raken.
Gelukkig kwam niets mij tegemoet, anders had ik geen kans gehad.

Onderbroek helemaal bruin en gezicht helemaal wit.

Zoals een maat van me wel eens zegt, Automobilisten zijn er op uit om je te vermoorden. (no offense)
Momfer

Bericht door Momfer »

onze ervaring is een tijdje geleden maar vergeten nooit meer
s.ochtensom 5 uur weg richting Zwitserland ging onwijs lekker
maar je word toch wat vermoeid en mischien overmoedig
op de autobaan lekker doorknallen en dan na een paar uur de grens over (Zwitserland)
mooi mooi mooi !!!!
na een ziekerd van een douannist (moest alles weten )
een beetje gang gemaakt en na een uurtje een afslag alla nederland ingezet
maar kwam er toch achter dat dat daar toch een heel stuk scherpper en vooral korter
ff op ze,n rossi dan maar komt er een touringcar vol touristen gewoon op de rijbaan langzij
heel dichtbij kan ik je zeggen
ben niet op zijn weg helft gekomen
maar kan de reactie wel begrijpen (de chauffeur ) schrok ook
maar vond het nodig om ons bijna klem te rijden in de file daarna
na een excuus alles oke en 50 lachende mensen in de bus
op naar onze bestemming (voetbal wedstrijd van mijn dochter EK dames )
koop de kaartjes en wie staat als beveiligging bij de poort
de douanist
vraagt met een glimlach
goede reis gehad
de e..... :schater: 8)
BertVP
DL650 berijder
Mijn motor is een: DL1000 L5 wit sinds 17/04/2015, vorige: DL650, Yamaha XT600E

Bericht door BertVP »

Deze ochtend om 7u15 op de E19, ter hoogte van Diegem richting Brussel werd ik aangereden door 'n zwarte Tiguan. :evil:
Er was sterk vertraagd verkeer, ik file-filterde toen er plots een lieve dame rechts een opening zag om de afrit te nemen en dat op het ogenblik dat ik me ter hoogte van de achterdeur bevond ... Ik kon me nog rond de wagen 'buigen' maar bleef met mijn voet hangen aan de voorbumper (die werd van het voertuig losgerukt). Gelukkig kwam ik niet ten val :worship: (ABS is dan wel handig) en raakte geen andere voertuigen. De dame had me niet gezien ... (ik ga me zo'n blauw zwaailicht aanschaffen). :o) We hebben alles hoffelijk afgehandeld. Zo zie je maar dat we kwetsbaar blijven in het verkeer ... De Strom heeft niets en ik ben blij dat ik stevige motolaarzen draag, met gewone schoentjes zou 't niet mooi geweest zijn. :-)}
Suzuki V-Strom DL1000L5 wit.
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)

Bericht door Stroompje »

pfffff ... :shock: ..gelukkig goed afgelopen Bert!
Zo zie ja maar weer :arrow: altijd bedacht zijn op zulke manouvre's tijdens het file rijden, van de koekblikkers, juist en zeker bij afslagen........ :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Bartacus

Bericht door Bartacus »

Met een Suzuki RF 600 in een groep (te) hard over een dijk scheuren (dat deed ik toen nog: geen kinderen en werken voor een baas), de bocht naar links heel scherp in sturen, weer overeindkomen en midden tussen de koplampen van een Renault Clio kijken. Daarna in een schrikreactie die motor naar rechts gooien, de klap van spiegel tegen spiegel waarnemen, 100 meter op het gras naast de dijk slingeren om weer op de weg te komen en daarna verder rijden alsof er niets aan de hand was.

Tot 500 meter verder alle lichaamsfuncties weigerden en ik alleen maar de motor stil kon zetten en er niet meer verder op durfte te rijden. Dit had zoooo verkeerd af kunnen lopen! Ik heb de dag daarna de motor verkocht aan de dealer en jaren geen motor mee gereden. Klink misschien wat bangig maar ik was er helemaal klaar mee...