Kwakkel-BE schreef:Volgens het lijstje voor de K5 hier in dit topic, zijn er bij mijn K9 wel dingen gedaan die
niet moesten, maar goed

Ja, maar wat is "
niet moeten"?
Moet iets niet gebeuren omdat het niet in een onderhoudsboekje staat?
Een motor die 1500 km/jaar doet. Ga je dan 6000 km wachten voor een onderhoud?
Als je een band laat veranderen, laat je dan nieuwe lagers steken? Niet bij elke bandwissel? Maar vaak gebeurt het nooit. Dus als de dealer een lager verandert,... heeft die dan "iets anders gedaan"? Moet die je advies vragen voor het vervangen van een lager die je veiligheid garandeert of zou die verplicht de lager moeten vervangen uit veiligheidsoverweging, ook als is de klant niet gelukkig met een extra tientje? (En dan is hij de klant kwijt!!!)
Laat je dan ook een nieuw ventiel steken?
"Ho maar, garagist. Ik heb dat niet gevraagd!" Zie je? Niet eenvoudig hé. Vaak laat de garagist de klant gaan met een gevoel dat zijn werk maar voor de helft is gedaan,... gewoon om de klant ter wille te zijn. Want sommige motoren zijn op lange termijn nog pareltjes,... anderen zijn op korte termijn wrakken. En dat heeft niks met km aantal te maken (excl sleet door normaal gebruik).
Wie is juridisch verantwoordelijk als de klant met een ventielbreuk het décor in gaat?
Als de technieker tijd investeert om extra kopervet links en rechts te gebruiken om de rollende delen lekker soepel te houden, heeft die dan "iets anders gedaan"? (Aan détails herken je de grondige garagist, die doet ook wat niet voor de leek zichtbaar is !!!)
Remschijfje veranderen. De ene rijder gaat een dagje op de snelweg circuitgewijs-scheuren zonder de nieuwe remschijven in te rijden en brandt ze op minder dan 1000 km tot op het ijzer. Ga je de remschijven dan vervangen of wacht je tot het boekje het voorschrijft?
De ene rijder gaat alle 400 km zijn ketting effe inspecteren en in het vet zetten,... dan andere denkt alle 6000 km,.. tiens,.. ik heb een motor met een ketting. Leuk. ga je de ketting vervangen als ze na 50% van het potentieel naar de kl.. vaantjes is,.. of wacht je ten pleziere van de klant tot "het boekje" het voorschrijft?
Omgekeerde redenering :
Als de technieker "volgens het boekje" de bougies verandert waar niks mee aan de hand is,... heeft die dan "gedaan wat die moet doen"?
Als een luchtfilter gewoon eens effe moet worden uitgeblazen omdat de gebruiker niet anders doet dan op de snelweg rijden bij mooi weer,... en het boekje zegt: "veranderen". Dus dan maar veranderen want het staat in het boekje? Er zijn techniekers die nog durven zeggen: "Het was niet vandoen!"
Een vieze vuile vettige ketting, als je die grondig proper maakt om de staat te controleren, terug in te vetten en het boeltje wat langer gaaf te houden? Gaat de dealer dan te ver?
"Helaba,.. ik heb dat toch niet gevraagd !!! Afzetter !!!"
Ik kom uit een vriendenkring waar iedereen alles absoluut zelf wil doen,... maar in de praktijk beperkt zich dat tot "olie en filters". Sommigen spannen al eens iets aan. Bandendruk,... nou ja, iedereen praat er over,.. dat wèl. Af en toe. En de rest zien ze wel als er iets breekt.
Zo ben ik ooit flink op mijn donder gegaan met een ventielbreuk omdat ik voordien absoluut de beste koop wou doen en geen haar op mijn hoofd er aan dacht om een extra cent uit te geven. Oh wat was ik boos op die dealer,... ben er weg gebleven. Maar nu begin ik die al wat beter te begrijpen. Al blijft het imoreel om snel een bandje te steken zonder ventiel veranderen als je merkt dat het krom en verduurd is. Maar de klant is koning? Of moet de klant soms tegen zichzelf beschermd worden?
Nu kost het me wat meer.
Maar met een gerust gevoel zeg ik :
"Onderhoud en kijk 'em maar eens goed na want de winter staat voor de deur."
Zoek je naar die dealer waar je vertrouwen in hebt, en geef die dan tot nader orde je vertrouwen.
Of pluis steeds na waar je een tientje kan winnen en beperk het onderhoud MIDAS-gewijs tot een strikt minimum.
Ieder zijn vrijheid, ieder zijn keuze.
De ietwat verstandige klant is best in staat om uit te maken of een dealer/garagist goed werk levert.
En waar geen goed werk wordt geleverd dalen de werkopdrachten.
Zo eenvoudig is dat.
Moraal : "Goed werk loont. Het is de beste reclame."