Ik heb een vraag...
Met mijn auto, na wat gesprekken, ben ik van mening dat een dealer niet zijn geld verdient op de verkoop, maar op het onderhoud naderhand.
Nu zijn hier mensen die afkomen met laat de olie af, haal de kappen eraf, enzoverder. Ik ben zelf een voorstander van zoveel mogelijk zelf te doen, maar voor de garantie ga ik tijdens de garantieperiode toch onderhoud laten doen door de dealer.
Ik ga nu misschien even gek klinken maar...
Gaan die dealers die iemand zien afkomen met een kale moto, met een lijst van DIT mag je doen en DIT allemaal niet, niet héél erg pissed zijn? Dat op zich is niet het ergste, maar volgens mij ga je;
1. Je moto terug gaan halen en "oh ja dit en dat was versleten, heel gevaarlijk, heel raar, dus we hebben het vervangen. Tegen deze prijs."
2. Je gaat mogen fluiten naar een mooie overnameprijs later van deze dealer?
3. Als je problemen hebt onder garantie dan zal hij zeker héél hard zijn best doen om iemand die hem heeft zitten koeieneren voor 50€ af te schaven op een onderhoud (waar een dealer zijn brood mee moet verdienen) te helpen bij Suzuki...
Ik maak deze opmerking, omdat ik iemand ken die automechanieker is. Hij heeft gewerkt bij enkele grote merken. Hij vertelde regelmatig verhalen van mensen die zelf hun onderhoud deden en alleen voor sommige speciale zaken hun auto brachten. De garage berekende dan het bedrag wat die mensen hadden uitgespaard, en dan zochten ze een onderdeel dat relatief makkelijk te vervangen is, en dat altijd wel vervangen kan worden (een voorbeeld was nu bvb rollementen) en zo halen ze toch hun geld.
Je kan nu wel zeggen "het is mijn recht als consument, als ik met een lijst van opdrachten afkom mogen ze alleen die doen en niets anders, enzoverder" dan heb je gelijk, die dealer gaat ook zeggen "ja ok geen probleem, je hebt volop gelijk,..." maar daarna neemt hij je wel royaal langs achter om het zo te zeggen...
Of ligt het aan mij?