helm en turbulentie

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
V-Tom 650

helm en turbulentie

Bericht door V-Tom 650 »

Ik vind het een beetje vreemd dat er op dit forum zo weing geschreven wordt over helmen. Terwijl een helm een toch wel belangrijk onderdeel van het motorrijden is.
Tot voor kort reed ik met een Caberg Justissimo, een systeemhelm. ik had erg veel last van turbulentie. Rijden zonder oordopjes was zo goed als uitgesloten.
vermits ik een navigatiesysteem wou aanschaffen zat ik een beetje verveeld met dit lawaai. Ik zou de instructie die via bluetooth worden doorgegeven immers niet horen. Ik had dan ook een varioscherm besteld bij mijn dealer.
Mijn helm had ik in het voorjaar een beetje te groot gekocht. nadat ik deze winter met een muts onder mijn helm had rondgegereden was hij echt veel te groot geworden en voor mijn veiligheid besloot ik ook een nieuwe helm te kopen. Owv het lawaai op mijn Strom, besloot ik een integraal te nemen en mijn dealer had een Arai in de aanbieding.
Bij mijn rit naar huis merkte ik onmiddellijk het verschil. Het is stil op mijn Strom! Het varioruitje heb ik dan ook meteen geannuleerd.
De instructies van mijn Tomtom Rider zijn heel erg goed verstaanbaar, zelfs zonder het volume van de Scala Rider te verhogen en zelfs tegen snelheden van rond de 160km/h. Mijn oordopjes houd ik in om nog wat stiller te hebben maar ze staan de verstaanbaarheid dus niet in de weg.
Paul

Bericht door Paul »

Ik denk dat je topic naar KLEDING wordt verplaatst maar dat terzijde.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een helm hebt gevonden die lekker stil is.
Wat voor type Arai heb je gekocht?

Overigens vind ik het rijden zonder oordoppen een NO-GO!


Paul
Fred

Bericht door Fred »

Ik rij tot nu toe met een systeemhelm (klaphelm, Caberg Just) maar wegens het teveel aan geruis (lees lawaai) zou ik na een aantal jaren terug willen overschakelen naar een integraal helm.
Ik had de volgende in mijn hoofd hangen: de Schubert S1, iemand ervaring met deze eierdop? :lol:
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

Paul schreef:Ik denk dat je topic naar KLEDING wordt verplaatst maar dat terzijde.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een helm hebt gevonden die lekker stil is.
Wat voor type Arai heb je gekocht?

Overigens vind ik het rijden zonder oordoppen een NO-GO!


Paul
Het is een Arai Condor geworden.
Paul

Bericht door Paul »

fred schreef:Ik rij tot nu toe met een systeemhelm (klaphelm, Caberg Just) maar wegens het teveel aan geruis (lees lawaai) zou ik na een aantal jaren terug willen overschakelen naar een integraal helm.
Ik had de volgende in mijn hoofd hangen: de Schubert S1, iemand ervaring met deze eierdop? :lol:
Shubert heeft over het algemeen erg stille helmen, zoniet de stilste. Ik ben persoonlijk wel te spreken over de Nolan N102 en de BMW type V.
Ook de Shoei MultiTec is een erg stille helm.

Mijn ervaring met de Schubert is dat deze tegen over de Nolan en de Shoei erg zwaar is! (De BMW helm, komt ook uit de Schubert fabriek)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

V-Tom 650 schreef:
Paul schreef:Ik denk dat je topic naar KLEDING wordt verplaatst maar dat terzijde.
Ja ja...... bij deze.... :lol: :wink:
Ik heb overigens veel plezier met mijn Multitec, alleen heeft de afstelling van het vizier een grote invloed op hoe stil hij is........ :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Fred

Bericht door Fred »

Bon, de nieuwe eierdop is dan toch een Schubert S1 geworden.
Vandaag eerste test gedaan en.....geweldige dop.
Zit perfect, geen geruis, gefluit of gebulder meer om de oren, en dit met een standaard ruit.
Op dit ogenblik is hij in promotie bij Louis en FC motor in Aachen (299 eurokes) :wink:
Suuz

Bericht door Suuz »

Ik heb onlangs een C2 gekocht van Schubert. Heerlijk stil. En beschermt je eierdopje erg goed weet ik inmiddels uit ervaring... Binnenkort maar weer een nieuwe kopen.
Gebruikersavatar
FransM
DL650 berijder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 29-01-2008, 20:48
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Gouda

Shoei

Bericht door FransM »

Ik heb een Shoei Multitech gekocht.
Vergelijk heb ik niet zo maar ik wilde een systeemhelm en deze zit echt perfect.
Hij gaat goed gemakkelijk op en af en zit perfect strak.
Dit laatste kan ik niet zeggen van de Schubert want opzetten ging echt heel moeilijk.
Blijkt hij ook nog echt heel stil te zijn ook. :)
Bovendien nog in de kleur van mijn V-strom.

Maar ik wil toch nog een vario screen kopen of die van MRA.

groet,
Frans :D
Yamaha XJ 600 Rood/Wit 1984 => V-Strom DL650T K8 ABS antraciet => GARMIN ZUMO 550 op Migsel !
Varioschermpje - Valbeugels orig.Suzuki - witte knippers
Stromtrooper

Bericht door Stromtrooper »

Helmen en turbulentie is niet iets wat je even oplost...
Hoogte, afstand, snelheid, type etc etc..

Om maar even aan te geven.. ik had vroeger een gsxf en op de snelweg werd mijn helm altijd een beetje gelift.... met een flipup ruit was dit weg ...maar een hoop gebulder ervoor terug... dus oude ruit maar weer terug...
Op een dag liet het beschermrandje van het ruitje los... ik dacht.. eraf met dat ding...... en wat schept mijn verbazing... het opliften van de helm was weg.. we praten hier over een paar millimeter...

Verplaats je maar eens met je hoofd op de motor... het zal je verrassen!!

Wat betreft mijn helm… Schubert C2 decor… stille helm met hoop toeters en bellen waarvan het zonnevizier wel erg prettig is…bij het standaard vizier… anticondens laag laat los…dat is wel wat minder (binnen een jaar)
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

'k Heb ook een S1.
De anticondenscoating op het vizier liet echter bij de eerste regenbui al los en begon te schilferen.
Terug naar de dealer en heb ik een nieuw vizier gekregen, maar die had hetzelfde probleem.
Uiteindelijk heb ik drie (!) keer een nieuw vizier gehaald tot ik het zat werd en de importeur (Splash design) heb gebeld.

Daar melde men me dat er een paar zeer slechte series in omlooop zijn/ waren waarvan de coating inderdaad losliet op het moment dat het nat werd.
Splash heeft een nieuwe gestuurd die goed zou zijn, maar daarvan begon de coating ook na een paar maand los te laten.
Bovendien werd het vizier licht troebel als je een tijd door de regen reed en de anticondenscoating verzadigd raakte van condensvocht.
Uiteindelijk heb ik de coating er af laten weken in een emmer water en de restanten er af geboend.
Ook de coating op het ingebouwd zonnescherm heb ik er af geboend.

Verder heb voor de winterdagen een tweede vizier gekocht zonder coating, maar waar een pinlock in zit.
Een standaard pinlockscherm in het oude vizier monteren had ook gekund, maar die zijn kleiner dan de fabrieks-pinlock vizieren en ik wil 's winters graag maximaal zicht.

Ondanks dat de helm er in alle testen er als èèn van de besten uitkomt en de stilste helm is, moet ik niet anders concluderen, dat de vizieren met anticondenscoating waardeloos zijn !
Bij rondspeuren op internet schijnt deze klacht vaak voor te komen, vandaar dat Shuberth tegenwoordig de helmen met vizieren levert, waar af fabriek een pinlock in zit.

Probeer bij de aanschaf van een S1 dus meteen een vizier met fabriekspinlock te krijgen.

Weer terug naar het topic:
De helm zelf zit overigens prima en ondanks dat het een zeer stille helm is vergeleken met mijn vorige (Shoei) draag ik toch altijd oordoppen (meer gehoorschade dan ik nu al heb hoef ik niet).
Met oordoppen in kan ik Claire (Zumo) en de telefoon tot ca. 100 km/u verstaan, daarboven wordt het slecht verstaanbaar.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Stromtrooper

Bericht door Stromtrooper »

Check!!! Dirk... je verhaal klopt.... was ondertussen ook zover...
mijn vizier heeft tot nu toe nog alleen links onderin last.

Ik ga ook maar voor het complete vizier incl. pinlock..

Hier ook altijd oordoppen... tis zelfs raar zonder..??!!
Plaats reactie