Ketting smeren

Plaats reactie
marcovanbruggen

Ketting smeren

Bericht door marcovanbruggen »

Na Honda, Yamaha nu de V strom.....ik ben benieuwd!
Het zal ongetwijfeld al eens aan de orde geweest zijn op dit voor mij nieuwe forum maar wie heeft de beste kettingspray-tip voor mij?

Tests zeggen mij niet zoveel.Ik wil graag ervaringen van V strom bezitters.

Bedankt alvast.
Robbie

Bericht door Robbie »

hallo, ik gebruik gewoon het oude vertrouwde vet uit een pot en deze met een kwast aanbrengen blijft lekker lang zitten. Het makkelijkste gaat dit als de ketting warm is.

gr robert
Vdude

Bericht door Vdude »

Ik kan gewoon niet meer zonder Pro-Oiler smeersysteem, dan kun je de ketting verder gewoon vergeten, minder onderhoud dan een cardan :D
Nee écht, niet meer spannen, niet meer smeren, en 80.000 uit één ketting.

Als het dan toch met kettingspray moet, dan in GEEN geval het spul van het merk SAITO.
blijft écht niet zitten, nog geen 50 km.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

meen je dat serieus??? 80.000 km ...... :shock: veel hoor, dan ga ik er ook eens over denken.... anderzijds, ik rij maar 12.000 km per jaar. dus na 2-3 jaar een nieuwe set, alleen, al die bussen kettingvet, diesel, schoonmaken..... :cry:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Strommax

Bericht door Strommax »

Same here :lol: Ook Pro-oiler en na 20000kms nog geen sleet op 8)
Remakil

Bericht door Remakil »

Gewoon inspuiten elke 300 km en een paar keer per jaar schoonmaken met S-100 kettingreiniger... afspoelen met water... :)
Ketting zit er 24.000 km op, heb ik nog nooit gesteld en alles ziet er nog prima uit... :)
TheQ

Bericht door TheQ »

Pro-oiler ? Interessant.
Waar is dit te krijgen? Graag een link.

Thx


'Q'
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Het geheim van een lange levensduur zit hem vooral in zeer regelmatig smeren (iedere 300 á 500 km direct na het rijden) en het van tijd tot tijd grondig schoonmaken. Goedkoper dan een smeersysteem maar wel vééééél bewerkelijker. Overigens smeer ook ik rijkelijk met een pot en kwast. Een spuitbus gaat wel veel sneller natuurlijk maar je loop minder de kans dat er vet komt op delen waar je het absoluut niet hebben wilt (schijf en banden).

Succes, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

TheQ schreef:Pro-oiler ? Interessant.
Waar is dit te krijgen? Graag een link.

Thx


'Q'
HIER :!: :!:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Zoef de haas

Bericht door Zoef de haas »

Hallo,

Ik ben er ook over aan het nadenken voor dergelijk systeem.
Kan er iemand mij meedelen wat de kostprijs is? Liefst geleverd én geplaatst.

Groetjes,

Luc
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

Een spuitbus gaat wel veel sneller natuurlijk maar je loop minder de kans dat er vet komt op delen waar je het absoluut niet hebben wilt (schijf en banden).
Misschien ben ik echt wel heel erg onhandig en is dit een heel stomme vraag maar hoe doe je dat met een spuitbus?
TheQ

Bericht door TheQ »

Achterwiel omhoog. Motor in vrijloop. (niet starten)
Terwijl je draait aan de band spuit je geleidelijk de ketting in, achteraan is het makkelijkst, zo zitten andere onderdelen niet onder het vet.
Probeer de ketting ook zijdelings in te spuiten.

Greets

'Q'
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

V-Tom 650 schreef:
Een spuitbus gaat wel veel sneller natuurlijk maar je loop minder de kans dat er vet komt op delen waar je het absoluut niet hebben wilt (schijf en banden).
Misschien ben ik echt wel heel erg onhandig en is dit een heel stomme vraag maar hoe doe je dat met een spuitbus?
Ik zet hem op de middenbok, start hem en zet hem in de eerste versnelling. Laat hem stationair draaien en spuit vooraan net voor het motorblok het onderste deel van de ketting aan de binnenzijde in terwijl die ronddraait. Sneller kan het niet. Liefst na een rit zodat de ketting nog enigszins warm is. Wanneer je met het korte slangetje dicht bij de ketting spuit komt die alleen op je ketting. Pas wel op voor je vingers :!: Heb je geen middenbok dan kun je een achterwielrol plus zijstandaardverhoger kopen. Alleen zou ik hem dan niet starten...... :roll: maar met de hand draaien. Of je gebruikt een achterbrughevel, dan kun je hem wel starten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ketting smeren met een lopende motor....... :shock:

ik ken iemand die dat ook gedaan heeft....die kan 1 van zijn handen niet meer gebruiken. hij kwam tussen de ketting en het tandwiel, met als resultaat een vernielde hand.

ik vind het niet zo'n slim idee...dat met die draaiende motor
Fred

Bericht door Fred »

Erik Hofstee schreef:ketting smeren met een lopende motor....... :shock:

ik ken iemand die dat ook gedaan heeft....die kan 1 van zijn handen niet meer gebruiken. hij kwam tussen de ketting en het tandwiel, met als resultaat een vernielde hand.

ik vind het niet zo'n slim idee...dat met die draaiende motor
Ik doe het ook altijd zo met de spuitbus, snap niet dat je er kan tussen raken. Ik steek ook altijd een stuk karton tussen de ketting en het wiel, zo blijft het mooi proper.
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

Fred, ik denk dat dit stuk karton ook voor mij de oplossing is, gewoon van dichtbij op de ketting spuiten lukt me echt niet zonder alles in het rond ook onder te spuiten. En nog eens op de zijkant proberen te spuiten? Neen, die zit ook al bij de eerste spuitbeurt goed onder het vet. Misschien ligt dit aan het merk van de bus.
Bedankt voor de tips.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

fred schreef:
Erik Hofstee schreef:ketting smeren met een lopende motor....... :shock:

ik ken iemand die dat ook gedaan heeft....die kan 1 van zijn handen niet meer gebruiken. hij kwam tussen de ketting en het tandwiel, met als resultaat een vernielde hand.

ik vind het niet zo'n slim idee...dat met die draaiende motor
Ik doe het ook altijd zo met de spuitbus, snap niet dat je er kan tussen raken. Ik steek ook altijd een stuk karton tussen de ketting en het wiel, zo blijft het mooi proper.
ja, proper...totdat het bloed erop spettert :twisted:

je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.....het maakt mij niet zoveel uit als je zelf het risico wilt lopen, ik snap alleen het nut van de ketting door de motor te laten draaien niet.....zelf te lui om het wiel te draaien? :wink:

zelf ben ik het geknoei met de spuitbus even helemaal zat, en vind ik die automatische smeerapparaten ook niks, zelfs met mijn kilometrages van 35000 per jaar..... smeer ik gewoon met de hand.

gebruik nu HKS met een druppelaar, ja een handmatige.....
http://www.hks-czech.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes...en tel je vingers nog maar eens.....heb je er nog 10??
Remakil

Bericht door Remakil »

Erik Hofstee schreef:
ja, proper...totdat het bloed erop spettert :twisted:
Niet iedereen is onhandig... :wink: :twisted:

Zelf doe ik het ook regelmatig, dan zet ik hem achter op de bok... (heb geen middenbok)... check of het wiel, danwel ketting/tandwiel nergens tegenaan komt en laat de motor draaien in zijn vrij... :)

Bij het smeren gaat dat prima, de problemen komen pas als je de ketting zo wilt schoonmaken... en daar ken ik wel een gevalletje van, maar die kan zijn hand nog prima gebruiken. Het zag er alleen niet bepaald fris uit... :roll:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het voordeel van de draaiende motor/ketting is dat het veel gelijkmatiger en heel snel gebeurt. Toegegeven er kan als je onhandig te werk gaat iets vreselijk fout gaan. Maar zolang je je hand om de spuitbus hebt en je wijsvinger op de spuitkop dan moet je wel heel erg klooien wil je door de ketting gepakt worden. Zelfs al zit je daar op enkele centimeters vanaf. Het kan natuurlijk ook door met de hand rond te draaien. Ik ben dan kennelijk van het gemakzuchtige type....... :roll:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

ben ook zo een van draaiende motor.....

wees idd extreem voorzichtig en gebruik alleen spuitbussen met verlengtuitje, dan is de veilige afstand vanzelf gewaarborgd!!!

en een stuk karton of krant is dan sowieso aan te bevelen! het vliegt er ook weer af namelijk, maar als je aan de binnenkant smeert blijf er genoeg over.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Plaats reactie