rood lampje FI verhaaltje

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

rood lampje FI verhaaltje

Bericht door V-Stoom »

Hier het rood lampje FI verhaaltje maar verder want volgens mij hoort het in deze rubriek thuis :?: (verhaaltje begon in de rubriek "nieuwe leden"")
Gisteren avond een schitterende solotochtgemaakt over 's heren Friese paden, en wat dachtje, helemaal geen rood lampje gezien. Het is dus een niet telkens terugkomend verhaal. Ik hoop wel dat het lampje brand als ik hem volgende week naar boonstra breng. Of maakt dat niet uit? is de eventuele fout ook uit te lezen als het lampje niet brandt?

Ik heb aan de hand van het serviceboekje kunnen achterhalen wie de motor had geleverd aan de vorige (eerste) eigenaar. Dat bleek Goedhart motoren in Bodegraven te zijn. Zij hebben de motor ook in onderhoud gehad. Aan hun heb ik gevraagd mij de volledige onderhoudshistorie toe te sturen en die heb ik vandaag binnengekregen samen met een (gratis) engelstalige handleiding die ze nog hadden liggen, keurig en bedankt :D .

Uit de onderhoudshistorie bleek dat er al eerder een rood lampje FI probleem was geweest na aanleiding van inhouden bij laag toerental en een hoger verbruik van 1:22 naar 1:16 :cry: . Bij 6122 km zijn er onderdelen vervangen: pipe assy, intak (2X). sensor throttle. gasket, exhaust. connector, muf. sensor, oxygen.
Of daarna het probleem was opgelost weet ik niet, maar nu ik de motor heb gekocht met 8000 km op de teller merk ik van inhouden niets. Wat het verbruik van de motor is weet ik ook nog niet, heb nog niet volledig afgetankt.
Ik ben nu bezig conact te zoeken met de vorige eigenaar maar die zal wel op vakantie zijn 8) .Hopelijk kan hij mij meer vertellen.

Hoe dan ook, verhaaltje wordt vervolgd.

greetings, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

vervolg

Bericht door V-Stoom »

Vandaag een vario gehaald (zie verhaal onder MRA ruit) en ja hoor weer rood lampje FI :evil: . Mooi dacht ik, ik ben op weg naar de motorzaak dus kunnen ze zien wat er aan de hand is. Kom aan, motor laten lopen, vertel het verhaal aan een monteur die mij vertelt dat de monteur die er echt verstant van heeft voor een paar weken op vakantie is :evil: . Dit schiet dus niet op :cry: . Wat ik onderhand wel heb begrepen is dat het allemaal wel niet zo'n vaart zal lopen met schade e.d. zolang het lampje maar weer verdwijnt al het contact uit is geweest. (ikke leek, dus ikke maar geloven :lol: ). Binnenkort ben ik van plan om de motor maar eens naar de Suzuki dealer in Assen te brengen, daar scheinen ze de juiste aparatuur te hebben voor het opsporen van dit soort storingen. Heeft er iemand ervaringen met deze dealer :?:
zoals jullie merken, wordt vervolgd.

Overigens valt het verbruik mij erg tegen 1:15,5. Ik sluit niet uit dat dit verband houdt met bovenstaande.

Groet, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

1 op 15,5 is een redelijk normaal verbruik als je een beetje
doorkachelt.

Bij mijn dl1000 heb ik soms ook last van het rode FI lampje, maar
dat is begonnen na montage van een TRE en Laser-uitlaten.
Binnenkort een 24.000km beurt bij Hoegee, dan gaat de TRE eraf
en wordt de ECU afgesteld.

Ik hoop dan van het brandende lampje af te zijn.

gr.
Richard
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Ja, best wel irritant, de hele tijd zo'n rood lampje in je snuffert, niet :evil: ? Wat die 1:15,5 betreft heb ik toch wel het idee dat dat fors is als je bedenkt dat ik de gashandel niet echt als aan/uit schakelaar gebruik en ik een 650 heb en niet een 1000. Ook als je de ervaringen leest van andere 650ers :shock: .

Bij de weg, wat is een TRE en wat houdt ECU afstelling precies in (Ikke leek) :lol: .

Groet, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Jado

Bericht door Jado »

probeer anders eens contact te zoeken met andre gebben in rogat - de wijk deze man heeft echt verstand van suzuki`s heb mijn motor nu ook bij hem in onderhoud en dat bevalt zeer goed heeft alle apparatuur om de v-strom te controleren en af te stellen.
zelfs de software kan hij veranderen en doet rechtstreeks zaken met suzuki.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Thanks :worship: , zal ik zeker in overweging nemen.

Groet, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Dus wat is nu de betekenis van het brandende FL lampje?

Dattie een hoger verbruik heeft dan 1 op 15?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Geronimo schreef:Dus wat is nu de betekenis van het brandende FL lampje?

Dattie een hoger verbruik heeft dan 1 op 15?

Het is een FI lampje. FI staat voor Fuell Injection.

Als het lampje gaat branden betekent dat er ergens een storing is in
het injectiesysteem.
Deze storingen kunnen ontstaan als er bijvoorbeeld een K&N luchtfilter
is gemonteerd. Hierdoor krijgt de motor een grotere toevoer van lucht.
De ECU (Electronic Control Unit) probeert, ondanks de grotere
toevoer van lucht te handhaven dat het juiste lucht/benzine mengsel
in de cilinders wordt gespoten. De ECU kan dat tussen bepaalde waarden
aanpassen maar heeft zijn grenzen. Worden die grenzen overschreden
en kan de ECU niet het juiste lucht/benzine mengsel "aanmaken" dan
gaat het FI lampje branden. Een andere afstelling van de ECU bij
bv. Hoegee is dan noodzakelijk en lost het probleem op.

Dit is natuurlijk niet de enige veroorzaker van een brandend FI lampje.
De ECU krijgt zijn gegevens aangeleverd door diverse sensoren en
als er 1 van die sensoren niet goed werkt gaat het lampje ook branden.
Voorbeelden van sensoren zijn: luchtsensor in het luchtfilter en de lamdasonde.

Een goede dealer heeft apparatuur om uit te lezen waar de storing
vandaan komt en kan dan het betreffende onderdeel vervangen.

Het feit dat de motorfiets een hoger verbruik heeft is logisch, want als
1 van de parameters niet klopt zal de ECU dit proberen te verhelpen
door meer benzine in te spuiten.

Het branden van het lampje wil geenszins zeggen dat op korte termijn
je motor in elkaar loopt. Het is wel een signaal dat er iets niet klopt
en dat er iets vervangen of gerepareerd of anders afgesteld dient te worden.

gr.
Richard
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Superduidelijke uitleg bedankt hiervoor :D , dat lampje ging bij mij ongeveer 1 seconde lang branden toen ik een plens water tegen mij aan kreeg omdat een auto voor mij door een grote plas water reed.

Hierna is het niet meer voorgekomen gelukkelig.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Hoi,

Wat ik er van begrepen heb is het ineens opkomen van een FI-melding die weer weggaat na uitzetten van het contact bijna altijd een gevolg van bijzondere weersomstandigheden.

Het motor-managment systeem probeert aan de hand van meetwaarden van de lambda-sonde (meet o.a. zuurstofgehalte in de uitlaatgassen) een goede instelling voor de injectie te vinden. Als het buiten vochtig is en redelijk fris, lijkt het erop dat de sonde niet helemaal jofel werkt, danwel dat er voor de EMC geen goede instelling te vinden is waarmee het tevreden is. De EMC zal dan terugvallen op een soort basisinstelling waarmee de motor gewoon goed loopt, maar misschien niet de beste uitlaatgassen produceert. De omstandigheden hoeven maar heel even zodanig te zijn dat de FI-melding verschijnt. De reset van deze melding komt pas na uitzetten van het contact. De paar slagen waarbij de motor een probleem had heb je waarschijnlijk gewoon niet eens gemerkt.

Ik heb zelf enkele keren dit gehad bij genoemde weersomstandigheden en nooit bij beter weer.

Hoe waren de omstandigheden waar je bij reed?

Leo
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Sorry beetje late reactie maar het lampje ging branden toen ik een plens water in mijn gezicht kreeg vanwege een auto die door een plas water reed.

Dus heel even een andere weesomstandigheid, wat jij zegt klopt.
Plaats reactie