Koppelingsmechanisme na 305.000 km
Geplaatst: za 11-05-2024, 12:24
Wanneer je veel kilometers maakt is het logisch dat bepaalde onderdelen slijten. Toch zijn het soms andere dingen dan waar je zelf in eerste instantie aan zou denken. Tenminste; wel in mijn geval.
Ik vervang ongeveer om de 100.000 km mijn koppelingskabel. Toen dit kort geleden opnieuw moest bleek echter na montage dat de nieuwe kabel in het maximale stelbereik gesteld moest worden voor een goede werking van de koppeling. En zelfs toen had ik af en toe last om vanuit z'n één in de vrijstand te komen. Met 300.000+ km op de teller leek het mij logisch dat de koppelingsplaten versleten zouden zijn. Mijn dealer had daar echter een andere mening over. De koppeling slipte nog niet dus volgens hem zat het met die platen nog wel goed. Hij dacht eerder aan een versleten clutch push rod. Het mechanisme om de koppelingsplaten te bedienen.
Gisteren is bij een beurt dit mechanisme vervangen en dat bleek inderdaad wel nodig. De cutch push rod was 1,5 mm korter geworden, het busje dat daar overheen valt was ook een mm korter en daarnaast was uitsparing in de clutch camshaft waar dit busje invalt ook een stuk weggesleten.
Na alles inclusief naaldlagertjes en keerringen vervangen te hebben werkt de koppeling weer zoals het hoort en kan de koppelingskabel weer over zijn maximale stelbereik gesteld worden. Adri is weer helemaal blij
Ik vervang ongeveer om de 100.000 km mijn koppelingskabel. Toen dit kort geleden opnieuw moest bleek echter na montage dat de nieuwe kabel in het maximale stelbereik gesteld moest worden voor een goede werking van de koppeling. En zelfs toen had ik af en toe last om vanuit z'n één in de vrijstand te komen. Met 300.000+ km op de teller leek het mij logisch dat de koppelingsplaten versleten zouden zijn. Mijn dealer had daar echter een andere mening over. De koppeling slipte nog niet dus volgens hem zat het met die platen nog wel goed. Hij dacht eerder aan een versleten clutch push rod. Het mechanisme om de koppelingsplaten te bedienen.
Gisteren is bij een beurt dit mechanisme vervangen en dat bleek inderdaad wel nodig. De cutch push rod was 1,5 mm korter geworden, het busje dat daar overheen valt was ook een mm korter en daarnaast was uitsparing in de clutch camshaft waar dit busje invalt ook een stuk weggesleten.
Na alles inclusief naaldlagertjes en keerringen vervangen te hebben werkt de koppeling weer zoals het hoort en kan de koppelingskabel weer over zijn maximale stelbereik gesteld worden. Adri is weer helemaal blij