Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

...
Plaats reactie
Hannes
Berichten: 228
Lid geworden op: di 01-01-2019, 16:16
Mijn motor is een: DL650 XTA 2019

Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Hannes »

Ik heb op de strom mistlampen op de valbeugels gemonteerd. De vraag is of ik die overdag bij helder weer mag gebruiken om beter zichtbaar te zijn. Ik zie regelmatig motoren die dat licht overdag voeren, ook motoren van rijscholen.
Heinkel 175cc; BMW R60-5; BMW R60-7; Suzuki DR400; Kawasaki Z750; Yamaha Diversion 900; V-Strom 650 XTA
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7569
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Iron Horse »

Mistlampen, het woord zegt het al, zijn bedoeld om te gebruiken bij mist. En dan alleen nog volgens de wettelijke voorschriften. Dus mistlampen voorkant pas inschakelen bij een zicht van 200 meter of minder. Helaas hebben veel motorrijders hier lak aan en denken dat ze buiten de wet vallen of denken dat ze goed en veiligheidsverhogend bezig zijn en zetten ze in als dagrijverlichting. Knap asociaal of op z'n minst onnadenkend en het toont aan dat je de verkeerswetgeving niet kent. Van mij krijgen ze grootlicht als tegenprestatie. Veel gehoorde en gelezen verhaaltjes zijn dan van; oh, ik werd aan gehouden en de politie vond het prima dat ik met zoveel licht reed en ik mocht zo weer doorrijden. Ik geloof er geen reet van.

Even een citaat.

Het is dus nadrukkelijk verboden om je mistlampen aan de voorkant te gebruiken als een soort dagverlichting. Je mag hier alleen je dimlicht gebruiken, tenzij er sprake is van dichte of zeer dichte mist. Daarvoor zijn objectieve criteria vastgesteld door de wetgever. Artikel 34 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) uit 1990 is er heel duidelijk over: ‘Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert (zicht tot 200 meter), mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.’

Wat is zeer dichte mist?
Voor het mistachterlicht geldt dat je dit alleen bij zeer dichte mist mag voeren. Het zicht bedraagt dan minder dan 50 meter. Bij hevige regenval is het gebruik van mistlampen in Nederland nadrukkelijk niet toegestaan. De gedachte daarachter is dat een achterligger mogelijk verblind kan worden door de reflectie van het felle licht in de regen.

Voer je het mistlicht onterecht? Dan mag de politie je een boete opleggen. Het produceren van een zeer fel licht, wat bij niet-mistige omstandigheden vervelend is voor andere verkeersdeelnemers. Vandaar dat de boete op het onterecht voeren van mistlicht vrij hoog is: 110 euro voor het mistlicht voor en 160 euro voor het mistlicht achter.


[Bron]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Eikie »

Ehhhh Rob, op mijn Africa Twin heb ik 2 originele Honda (mist)lampen gemonteerd.
Twee maal bij een verkeerscontrole geen enkel probleem gehad. Van een motoragent !! zelfs een compliment voor de zichtbaarheid gehad en het advies om deze lampen ‘s avonds niet te gebruiken. Moest wel de profieldiepte van de banden in de gaten houden en op m’n snelheid letten :oops:
IMG_9296.jpeg
Oja, ik ken de wet niet maar denk dat onnodig grootlicht geven/gebruiken volgens mij ook niet helemaal toegestaan is :schater:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7569
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Iron Horse »

Ik geef ook niet onnodig grootlicht. Ik waarschuw ze daarmee alleen maar dat ze verkeerd licht op hebben staan. :o)

En je gaat me toch niet vertellen dat jij niet weet dat het voeren van mistlichten als dagrijlicht verboden is .......
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Eikie »

Vertel ik zeker niet Rob, maar als er twee keer bij een gericht verkeersonderzoek niets door de verbalisant gezegd wordt, neem ik het risico van een bekeuring graag voor lief. Zien en zeker gezien worden is voor mij belangrijker.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2978
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Tulipan »

Eikie schreef: za 04-05-2024, 21:54 .............en op m’n snelheid letten :oops:
Goh :schater:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Hannes
Berichten: 228
Lid geworden op: di 01-01-2019, 16:16
Mijn motor is een: DL650 XTA 2019

Re: Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Hannes »

Juist ja, kijk, die wettelijke regels heb ik gelezen en ken ik ook wel maar ik kan me gezien de enorme led-pitten die de nieuwe generatie auto's hebben en overdag als dimlicht gebruiken nauwelijks voorstellen dat goed afgestelde mistlampen op de motor andere weggebruikers storen. Ik ga dus maar af op de ervaringen van @Eikie. Ingeval ik een boete incasseer laat ik dat wel weten. Evengoed dank voor de reacties.
Heinkel 175cc; BMW R60-5; BMW R60-7; Suzuki DR400; Kawasaki Z750; Yamaha Diversion 900; V-Strom 650 XTA
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1534
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Mistlampen, wanneer wel en niet toegestaan?

Bericht door Calimero »

Iron Horse schreef: za 04-05-2024, 20:37 Veel gehoorde en gelezen verhaaltjes zijn dan van; oh, ik werd aan gehouden en de politie vond het prima dat ik met zoveel licht reed en ik mocht zo weer doorrijden. Ik geloof er geen reet van.
Ook ik was zo'n "wegmisbruiker" die vanwege mijn eigen zichtbaarheid wat extra verlichting op mijn motor gemonteerd had. In de 17 jaar dat ik met deze extra verlichting aan gereden heb ben ik één keer aangehouden met het verzoek om die verlichting uit te doen. Ik kreeg er trouwens geen prent voor. De ritten daarna ging mijn extra verlichting weer gewoon aan...

Op mijn V-Strom heb ik die extra verlichting niet meer. Voor de extra zichtbaarheid heb ik jaren geleden de H4-verlichting vervangen door LED. Dit valt nu echter ook weer minder op door de vele auto's met LED-verlichting. Nadat kort geleden mijn dure LED-vervangingslampen voor de tweede keer de geest gaven ben ik overgestapt op een goedkopere versie van ome Ali (met dank aan de review van René) :idea: . Het dimlicht bleek echter geel te zijn, terwijl het grootlicht wel wit licht afgeeft. Achteraf is dat gele licht nog zo verkeerd niet. Ik merk, zeker bij het filerijden, dat ik beter opval.

Moraal van het verhaal. Soms doen we voor onze eigen veiligheid wel eens iets wat niet mag, maar als we daarmee niemand tot last zijn is dat zo erg nog niet. En als oom agent ons daarvoor dan toch een prent wil geven dan is dat het risico van ons eigen stoute gedrag :mrgreen:
Groeten,
Adri
Plaats reactie