Schokbreker advies

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Bierent
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24-07-2023, 17:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)
Woonplaats: Eindhoven

Schokbreker advies

Bericht door Bierent »

Hallo,

Op advies van eerdere berichten hier ben ik laatst naar hyperpro gereden. Daar kon de monteur mij vrij snel vertellen dat mijn voorvering te hard dempte, simpel op te lossen met andere olie en dat mijn schokbreker niks meer deed. Nu moet ik deze dus helaas vernieuwen en ik weet dat die krengen aardig wat kosten. Had in het gezochtkopje al even aangegeven en al het advies gekregen om te kijken naar deze:
https://www.baboon.eu/nl/onderdelen/mke ... chokbreker

Echter vind ik dat vrij prijzig voor een 2de handse en weet ik natuurlijk niet hoelang die meegaat.
Aan de hand daarvan heb ik wat naar YSS gekeken (ook op advies). MZ506-340TRL-21 zou dit part nummer moeten hebben naar wat zoeken en die zitten rond de 400.
Nu heb ik ook hyperpro schokdemper gevonden voor 490 (normaal 540) (https://www.nr1motor.nl/hyperpro-3d-sch ... 5D=1049669). Zou de veel hogere prijs een nieuwe waard zijn en zou een hyperpro dan ook niet beter zijn dan YSS?
Hoor dat originele suzuki niet de geweldigste demping geven en bij een 2de handse weet ik natuurlijk niet hoelang deze meegaat.

Hoe denken jullie hierover? Wil liever niet teveel uitgeven maar als er een groot verschil in zit en het wel waard is wil ik een ander merk dan suzuki wel overwegen. Mijn motor heeft pas 80k opzitten dus gaat denk ik nog wel even mee (dl650a uit 2008).
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Schokbreker advies

Bericht door RedStrom »

De V-Strom shock is niet z’n beste onderdeel.
Maar na 80k al niks meer doen is wat snel.
Bij mij was Hyperpro ook snel met het oordeel. Maar het oorzaak was lekkage. DL1000 met 90k uit 2014.
Toen de Hyperpro voor en achter er op laten zetten.
Wel verschil gemerkt. Zeker met de instellingen van de rebound. Maar als het niet gemoeten had, had ik ook zonder de Hyperpro achter gekund.
Helemaal omdat ik het voorspanningsafstelwiel miste.
Kun je erbij krijgen maar dat kost dienaar 100,- meer.

Vind jezelf ook dat de shock slecht is? Merk je iets?
Met die tweedehandse loop je niet veel risico. En diens niet heel duur. Met afstelwiel.

Succes.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2965
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Schokbreker advies

Bericht door Tulipan »

Ik had geen olie meer in de achterveer bij zo`n 35.000 km.
Lange reis vol beladen, daardoor was de olie in de veer verdampt. :shock:
Mijn monteur heeft toenertijd ( in 2011 ) de veer losgehaald en de olie vervangen.
Sindsdien gaat ie weer als een sp(v)eer :worship:
P1010663.JPG
P1010660.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Bierent
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24-07-2023, 17:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Schokbreker advies

Bericht door Bierent »

Merkte altijd wel dat hij onrustig lag op de weg en veerde wat hard. Maar toen hij het aanwees wat het wel heel logisch inderdaad, achter is er gewoon 0 demping nu. Weet ook niet hoe hij origineel hoort te veren/dempen, heb de motor pas een klein jaartje en is altijd zo geweest. Reviseren kost waarschijnlijk net zoveel als de 2de handse dus daar zie ik niet veel in. Kan ik denk ik beste toch maar voor de 2de handse gaan. Olie is bij mij niet verdampt, demper is lek en versleten.
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Schokbreker advies

Bericht door F2ride2001 »

Goede vering en demping is ook een groot stuk veiligheid.
Dus dan bespaar ik niet. Moet gewoon goed zijn.

En wat is de investering voor veiligheid en langere tijd? Valt toch reuze mee dan.
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Turbodesk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 17-10-2021, 22:54

Re: Schokbreker advies

Bericht door Turbodesk »

Vering en schokdempers houden je wielen in contact met het wegdek. Als dat niet goed functioneert dan kan je zelf wel bedenken wat er dan gaat gebeuren.
Ik ben ook overgestapt naar Hyperpro veren voor de voor en achterkant. Eén van de beste investeringen. Andere motor voor terug gekregen.
Plaats reactie