Routes rijden combineren met cultuur

Routes (GPS of papier) in de avontuurlijke buitenlanden...
Plaats reactie
Jossiemoto
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12-04-2014, 23:08
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Xta (2018)
Woonplaats: Eindhoven

Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door Jossiemoto »

Ik ben een paar weken terug met Horizon mee geweest op groepsreis naar Dresden. Waanzinnig mooie stad met veel cultuur en historie. Daar was echter weinig aandacht voor. Op het programma stonden vooral veel lange dagtochten in de overigens prachtige omgeving. Toen ik ter sprake bracht dat mij combireizen wel leuk lijken: mooie routes afwisselen met cultuur en historie in steden, werd nogal (te)snel geconcludeerd dat de gemiddelde motorrijder daar niet in geïnteresseerd zou zijn. Die wil vooral kilometers maken. Daar dus ook hier dagtochten van zo'n 300km :roll: Ik ben er toch maar regelmatig tussenuit gegaan en heb de stad uitvoerig bezocht en ben (eerder) terug o.a. langs voormalig concentratiekamp Buchenwald gegaan. Ik kan me niet voorstellen dat ik een uitzondering ben maar als je het aanbod zo bij diverse aanbieder ziet, dan is het aanbod wel mager op dit vlak of ben ik gewoon niet goed op de hoogte?
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1520
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door Calimero »

Mijn ervaring met georganiseerde motorreizen, al dan niet in groepsverband, is dat er inderdaad weinig tijd overblijft om rustig van wat cultuur te genieten. Wanneer je via zo'n reisorganisatie een individuele tocht maakt, heb je nog wel eens de mogelijkheid om een extra dag in te (laten) plannen om bijvoorbeeld wat meer tijd te hebben om een leuke stad te bezichtigen (heb ik wel eens met Bergen gedaan bij een Noorwegen reis). Het nadeel blijft dat er toch vaak veel kilometers gemaakt moeten worden.
Wanneer ik alleen op pad ga vind ik dat niet altijd erg, maar wanneer vrouwlief meegaat hou ik wel rekening met de te rijden dagafstanden.

Komende herfst staat er voor ons een trip naar de Yorkshire Dales en Moors gepland. Ik ben daar eerder geweest (V-Strom Adventure Weekend) maar had toen eigenlijk ook geen tijd om York te bezichtigen. Ik ga nu delen van de routes van die trip gebruiken om zelf wat nieuwe routes te maken. De uitvalsbasis is dan het centrum van York waar we dan ook nog een hele dag de tijd hebben die rustig te bezichtigen.

Voordeel van de reizen via reisorganisaties is dat als je dat bij een goede reisorganisatie doet (bijvoorbeeld Horizon of That Motorreizen) heel veel voor je geregeld wordt. Nadeel is dat je toch vaak veel kilometers moet maken om bij je volgende bestemming te komen, waardoor er minder tijd overblijft om leuke/interessante dingen te bezoeken.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7823
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door Eikie »

Je vergeet Stelvio Motorreizen. Naast groepsreizen bieden zij ook individuele reizen die je desgewenst zelf kan aanpassen.

https://www.stelviomotorreizen.nl/indiv ... torreizen/
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4215
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door Frank »

Tja, het is een motorreis en geen cultuurreis.

Als ik met de motor weg ga, wil ik zoveel mogelijk bochtige kilometers maken. En lekker toeren en af en toe ff stoppen voor het natje en het droogje.
Als ik cultuur wil, ga ik, zoals nu, onderweg naar Italië, dan ga ik met de auto, want ik vind niks vervelender om in een motorpak door een stad te moeten sjouwen. Ik zie ze wel eens en dan hebben ze ook nog hun helm bij zich. Ik wil dat in korte broek en t-shirtje doen.

Dus, mijn conclusie, hou motorrijden en cultuur gescheiden... :-)} :duim:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1520
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door Calimero »

Cultuurbarbaar op wielen :o) :-)}
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door RedStrom »

Frank schreef: di 18-07-2023, 08:47 … Ik wil dat in korte broek en t-shirtje doen …
Beelddenker hier :-)}
Maar snap wat je bedoelt.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door Dwars »

Ben het helemaal met Frank eens, met de motor ga je voor de bochten en bergen.
Met de auto voor de rest..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Routes rijden combineren met cultuur

Bericht door RedStrom »

Hoeft niet. Je kunt ook de motor een dagje laten staan en in burgerkloffie een stad, museum bezoeken.

Als een reisorganisatie cultuur inbouwt, denk ik dat het animo wat minder wordt. Het wordt dan gerichter.
Ze zouden wel een niet rijdag in kunnen bouwen zodat ieder zijn weg gaat, en je kunt ook zelf een dagje niet meerijden.

Eigenlijk kwestie van kiezen. Het hoeft niet, het mag.

Minder duur en leuke reizen vind je ook hier:
https://www.motortours.eu/motorreizen-in-belgie
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie