Halve restauratie is misschien een beetje overdreven

maar voor mij was het toch het verste dat ik ooit een blok uiteen heb gehaald,.
TL;DR Beetje meegesleept geraakt en veel te veel geld en moeite in een 15 jaar oude motor gestoken :p
Het begon bij het feit dat ik hem tweedehands had gekocht. Nadat ik hem een paar jaar had wou ik eens een groter onderhoud doen, dus ik had o a. 4 nieuwe iridium bougies. Bij het uitdraaien van 1 van de bougies voelde ik al dat er iets niet klopte. Na het onderhoud bij het indraaien klopte er zéker iets niet, maar ik dacht, ik ga het erop wagen iridiums moeten er toch voor de voorzienbare toekomst niet meer uit.
Een klein jaartje geleden, gelukkig op duw-afstand van bij mijn ouders, had de draad genoeg gehad en lanceert hij de bougie uit het blok.
Gevolg, kop eraf, draad getapt en sleeve gestoken.
Vlug gezegd, maar dat was mijn eerste keer dat ik nokkenassen uit een blok had gehaald en de timing e.d. moest controleren. Ik denk niet dat ik overdrijf als ik 20-30 keer met de tekeningen in mijn Haynes en YouTube filmpjes heb gecontroleerd voor ik het blok terug dichtdraaide
Maar een aantal maanden geleden viel mij op dat het kleppendeksel van die cilinder olie aan het lekken was. En aangezien ik deze zomer naar Noorwegen ga dacht ik, dan ga ik ook meteen eens de klepspeling stellen, had ik ook nog nooit gedaan. Dit is mijn eerste v-blok, dus degenen die het al zelf hebben gedaan bij een v-strom kunnen zich mijn humeur wel inbeelden toen ik las dat de achterbrug er onderuit moet voor bij de achterste kettingspanner te komen.
Daar ook weer langer dan verwacht mee bezig geweest, verdomd lang op de stelplaatjes moeten wachten door een fout van de garage.
Nog een kasteelmoersleutel moeten bestellen voor de swingarm-as...
Ketting geleider bleek volledig doorgeschuurd te zijn aan de onderkant, een van de bouten tussen de downpipe en uitlaat zot gedraaid.
Het bleef maar komen :p
Oh ja, en ondertussen op het lumineuze idee gekomen, ben nu toch aan het wachten, dan kan ik mijn licht lekkende voorvork ook even repareren. Van het een komt het ander en nu steken er hyperpro progressieve veren in, en heb ik gereviseerde remklauwen, hoofdremcylinder en nieuwe stalen remleidingen
Dus al bij al geen ingrijpende werken moeten doen, maar voor mij was het toch het meeste tijd, geld, en moeite dat ik ooit in een motor heb gestoken :p