Rijden op ASPEN-4

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Mijneerste
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26-01-2023, 21:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XTA (2018)

Rijden op ASPEN-4

Bericht door Mijneerste »

Beste Forumleden,

Hier gaan we weer ..... weer een veel besproken 'juiste benzine' vraag :lol:
Ik lees regelmatig dat er diverse rijders wat ASPEN-4 in de tank doen wanneer de motor langdurig gestald wordt (lees: winter).
Maar, rijdt er iemand (of heeft iemand ervaring) met ASPEN-4 voor de 'rondjes om de kerk' ritten?
Misschien een slecht vergelijk, maar sinds ik ASPEN-4 voor mijn tuinmaaiers gebruik, lopen die dingen als een treintje, en niet normaal zuinig ook nog eens. Dus, nu denk ik ... waarom ook niet voor mijn V STROM?

Hoor het graag, Rob
Gebruikersavatar
Janja
Berichten: 35
Lid geworden op: za 05-12-2020, 18:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650XTA 2021
Woonplaats: Meppel

Re: Rijden op ASPEN-4

Bericht door Janja »

Ik heb me dit ooit ook afgevraagd. Niet zozeer om continue met Aspen 4 te rijden, maar om de tank te vullen met deze brandstof tijdens de winterstalling.
In die tijd kwam er in een motorblad, ik weet echt niet meer welk blad, een artikel voorbij over de beschikbare brandstoffen en het gebruik hiervan. Dit betrof vooral het vullen van de tank tijdens de winterstalling. Daar kan ik mij nog het volgende van herinneren.

Gebruik nooit afwisselend Aspen 4 en gewone benzine. Dit kan op termijn pakkingen aantasten. Vanaf nieuw Aspen gebruiken en dit blijven rijden: geen probleem. Diverse pakkingen kunnen gevoelig zijn voor juist deze afwisseling. Dat was destijds het advies van de distributeur van Aspen. Advies: gebruik Ecomaxx Bike Fuel. Dat kan wel afwisselend worden gebruikt met andere benzines.

Ik heb destijds dit advies opgevolgd en in de winterstalling (na aftappen resterende brandstof) Ecomaxx Bike Fuel in de tank gegooid. Daarna de motor nog even laten draaien, zodat ook de carburateur waren gevuld met deze brandstof.
Ik kan wel zeggen dat de motor dat daarop volgende voorjaar veel sneller en beter startte dan het voorgaande jaar. Betrof een 22 jaar oude carburateur motor, Triumph Sprint 900.

Wat betreft de V-strom 650: Ik tref geen extra voorzieningen meer, behalve dan ik de tank geheel vul. Wel tank ik uitsluitend E0 brandstof. Je moet soms even zoeken maar is nog ruimschoots verkrijgbaar. Helaas wel wat duurder, maar dat heb ik er graag voor over. Begin dit jaar startte de motor, na enkele maanden stilstand, direct en liep ook gelijk mooi rond.

Uitsluitend Aspen rijden wordt ook een zeer kostbare aangelegenheid. E0 is voor mij het redelijk alternatief. Ik heb geen ervaringen voor wat betreft verschil in rijden tussen E10 en E0 omdat ik uitsluitend E0 heb gebruikt.

Mogelijk dat andere forumleden hiermee wel ervaring hebben en deze kunnen delen.
Honda CB750F, Yamaha XV920, Kawasaki 1000GTR, Kawasaki Zephyr 1100, Triumph Sprint 900
Plaats reactie