Zal ik dan een V-strom kopen?

Stel je hier voor en vertel wat over jezelf, wat je bezig houdt en waarom je een voorliefde voor V-Strom hebt
Mathias17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT

Zal ik dan een V-strom kopen?

Bericht door Mathias17 »

Hallo iedereen,

Ik heb me net ingeschreven op dit forum en zal er meteen gebruik van maken mij even voor te stellen. Mijn naam is Mathias 28 jaar uit Vlaams-Brabant. Ik ben gebeten door het motorrijden en sinds kort is mijn partner dat ook. We hebben ons zelf enkele maanden geleden een Versys 650 '21 gekocht. Na enkele tripjes richting Ardennen, Zeeland is het een zeer leuke moto maar er mist 'iets'.

Na veel reviews en filmpjes begin ik het gevoel te krijgen dat de V-strom 650 mij dat 'iets' kan geven. Soepelheid, betrouwbaarheid, comfort. En dit allemaal in het aspect van passagier + bagage.

Ik lees veel positieve maar ook negatieve reacties zoals slechte vering en te zwakke remmen.

Nu is mijn vraag naar jullie allen.
Wat is jullie ervaring met een V-strom 650 met passagier en bagage voor lange trips. Doet ie het of dienen er aanpassingen te gebeuren? Wat met de power? Is de 650 voldoende of is een 1000 'verplicht' om met 2 goed te toeren?

Ben benieuwd naar jullie reacties! :worship:
Hartelijk bedankt!
Suzuki Sv 650s 1999
Kawasaki Versys 650 GT 2021
Suzuki V-Strom 1050XT 2020 :worship: :duim:
Vstrommer650
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2011

Re: Zal ik dan een V-strom kopen?

Bericht door Vstrommer650 »

Mijn ervaring is dat het met een passagier heel goed te doen is, mijn vaste passagier (vriendin) vind het zelf ook goed te doen (ook niet geheel onbelangrijk) en vind de motor erg soepel rijden.

Maar je zult dit toch echt zelf moeten ervaren. Proefrijden, en je hebt denk ik al snel genoeg in de gaten of het een verbetering is ten opzichte van je huidige motor.
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino

Bericht door Sparkle Black Peter »

WElkom Matias, ondervinding is de beste leermester. met andere woorden. Een testrit zal vele van je vragen beantwoorden. Maar de ervaring leert dat een 650 met passagier nog goed van zijn plaats komt. Natuurlijk heeft de 1000 wat extra en dat kan soms lekker zijn, maar over het algemeen is de 650 een aangename reisgenoot. :-)}
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

Hallo Mathias, welkom op het forum.

De V-Strom 650 is zeker geschikt om ook met twee personen en bagage voor een reis op pad te gaan. Kijk daarvoor maar eens mijn filmpjes van Noorwegen en IJsland bij de reisverslagen.

Met de vering en de remmen noem je precies twee punten die eventueel verbeterd kunnen worden. Ook mijn 650 heeft na verloop van tijd, alhoewel niet noodzakelijk, Hyperpro vering en Brembo voorremklauwen gekregen. Zonder deze aanpassingen was het al een prima motorfiets, maar met de Hyperpro's reed hij nog beter :-)} De Brembo's heb ik tweedehands aangeschaft nadat ik een paar dagen op de grote broer van mijn motor was weggeweest. Het was niet noodzakelijk, maar ik wilde die extra bite van de 1050-remmen toch ook wel een beetje op mijn motor.

Ik ben er trouwens van overtuigt dat de vering ook nu nog beter kan als je er maar genoeg geld voor over hebt. Alle waar naar z'n geld nietwaar? En dat geldt ook voor de standaard V-Strom.

Ga lekker proefrijden zou ik zeggen en als hij dan bevalt dan weet je dat het zelfs nog beter kan :-)}
Groeten,
Adri
Mathias17

Bericht door Mathias17 »

Vstrommer650 schreef: zo 21-08-2022, 22:24 Mijn ervaring is dat het met een passagier heel goed te doen is, mijn vaste passagier (vriendin) vind het zelf ook goed te doen (ook niet geheel onbelangrijk) en vind de motor erg soepel rijden.

Maar je zult dit toch echt zelf moeten ervaren. Proefrijden, en je hebt denk ik al snel genoeg in de gaten of het een verbetering is ten opzichte van je huidige motor.
We zijn er vorige week al eens mee gaan proefrijden, zowel de 650 als de 1000. Mijn eerste reactie van de 650 was meteen wauw. Veel soepeler. Maar dat is maar een eerste idee op een kwartier natuurlijk. Om goed te doen zou ik eigenlijk een volledige dag of trip met deze motor kunnen doen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan vrees ik.
Suzuki Sv 650s 1999
Eikie
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin

Bericht door Eikie »

Je zou kunnen overwegen om een motor een weekend te huren. Als je er dan nog niet uit bent :worship:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
RedStrom
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Tenere 700

Bericht door RedStrom »

Je mist iets zeg je.
Wat mis je?
Omschrijf dat eerst.
Misschien is de Strom het ook niet, of wil je een 1050. :duim:
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
Mathias17

Bericht door Mathias17 »

@Redstrom

Een bepaald gevoel van comfort. Bij de Versys heb ik precies 2 mogelijkheden. Ofwel heel rustig en soepel met de gas, ofwel moet je helemaal open gaan. Tussenin ontdek ik persoonlijk geen karakter in deze Moto. En ik ben geen sportieve rijder dus hoog in toeren gaan is niet mijn ding.
Op termijn denk ik ook wel wat milde off road op te zoeken.
Suzuki Sv 650s 1999
Eikie
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin

Bericht door Eikie »

Niet hoog in toeren gaan… dan zou je een Honda NC750 moeten proberen. Evt een Guzzi V85 of een boxer van BMW. Deze motoren zijn laagtoerig en bieden voldoende comfort.
Een Honda Africa Twin is ook een optie maar ik weet niet wat je bedoeld met een ‘milde’ off-road.

Succes met de keuze.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Stroompje
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)

Bericht door Stroompje »

Goedemorgen Mathias,
welkom op het V-Strom forum.
Het zelf proefrijden of eventueel voor een dag huren geeft je de meest info....... We lezen graag mee met je ervaringen en zijn benieuwd wat het gaat worden!!
Veel lees en postplezier.
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
HaZee
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)

Bericht door HaZee »

Proefrit tip heb je vaak genoeg gehoord inmiddels, maar ik kan je verzekeren dat zelfs de oude DL650(A) V-Strom's prima motoren zijn om met 2 personen en bagage te gaan toeren. Wel hebben in ieder geval de oudere V-Strom vaak wat slappere veren en zullen ze lang niet altijd goed onderhouden zijn. Ik heb zelf de vering dus vervangen door een nieuwe Wilbers achterdemper met hydraulische verstelling en nieuwe progressieve veren in de voorvork (ook Wilbers) bij HK Suspension.

Top investering kan ik je vertellen (net terug van colletjes rijden in Frankrijk en Italië)
Lees ook mijn reactie hier.
En daarnaast mijn vering topic.
Mathias17

Bericht door Mathias17 »

Goedeavond!

Het is zover, we hebben met alle 3 modellen kunnen testrijden; 650, 1000 en 1050.
Ons huidig budget laat ons toe één van de eerste 2 te kopen. Ik kan ze aan dezelfde prijs vinden dus dat kan al geen voordeel ten opzichte van de andere zijn.

Alles wijst toch meer uit naar de 1000 vooral het comfort voor 2 plus baggage.

Eén ding houdt ons nog tegen. Het hogere verbruik van de 1000.

Wordt vervolgd!
Suzuki Sv 650s 1999
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

We wachten af in spanning wat het gaat worden :duim: :roll:
Groeten,
Adri
Sparkle Black Peter
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino

Bericht door Sparkle Black Peter »

Dat een 1000 meer verbruikt dan een 650 is gezien het verschil in CC natuurlijk logisch. Toch is de 1000 van 2014-2019 met z'n 1:19.7 gemiddeld over 35.000km niet echt schokkend. Met passagier zal dat verbruik wel wat toenemen. Als je de moto gaat gebruiken voor woon werk verkeer dan telt elke liter natuurlijk mee. Maar ga je 'm gebruiken voor vakanties, leuke tourtjes en fun km is verbruik denk ik niet zo belangrijk. Een 650 met passagier zal zo rond de 1:20 uit gaan komen denk ik. Dus die paar liter. Als je gevoel en ervaring de voorkeur geeft aan de 1000 zou ik 'm wat verbruik betreft er niet voor laten staan. Maar dat vind ik. :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?