baksteenrijden is aardig,afstandhouden is beter

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
Kermit

baksteenrijden is aardig,afstandhouden is beter

Bericht door Kermit »

als hekkesluiter bij de laatste frieslandtoer viel het me op hoe mooi regelmatig er gereden werd. er was weinig "harmonica" effect te merken. jammer voor de jongens achterin.....

in bochtige stukken wordt het baksteenprincipe losgelaten en zie je als het ware een vloeiende lijn motoren voor je. prachtig.

zoals ook al van te voren gezegd: altijd voldoende afstand houden tot je voorganger, dat is je eigen verantwoordelijkheid.

dan maken we dit hopelijk niet mee....
http://www.galnedansken.com/ny_sida_19.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

rijd voorzichtig allemaal!
kermit
Remakil

Bericht door Remakil »

Pfffffttt... krijg het er koud van... :shock:

Dat zijn enorme klappen zeg... maar een bevestiging voor me om niet in al te grote groepen te rijden, zoals de Megameeting van MF... met een paar honderd man rijden... mooi niet... :?
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Ik denk dat afstand maar een beperkt onderdeel is van het probleem. Veel meer zie ik in die megaklapper-link dat zo veel mensen gewoon zitten te slapen als ze "veilig" in een groep rijden. Hoe veel afstand je ook hebt, als je niet oplet klap je er altijd nog bovenop.

Ik heb de beschuitenrit vorig jaar als extreem beginner mogen meemaken (enkele weken m'n A-tje). Mij viel ook op dat de rit behoorlijk constant was en vooral dat iedereen gewoon met normale deelname aan het verkeer bezig was. Ik denk dat dat laatste zorgt voor een veilige groep. Als op enig moment de afstand dan al ietsje minder is, dan wordt dat al snel opgelost en gebeurt er niets.

Veel veilig toeren iedereen

Leo
Remakil

Bericht door Remakil »

Je zegt het precies goed... als iedereen oplet... dan gebeurd er niets... :)
Maar... dan moeten ze wel opletten... ;)

Des te groter de groep... des te meer kans dat er iemand niet op let, met alle gevolgen van dien... Daarom rij ik niet met 300 man tegelijk... er is er dan altijd wel 1 die niet op let... te uitgelaten is, of net wat tegen z'n buurman wil zeggen... en als die ene in mijn buurt rijdt... dan heb ik daar dus geen zin in... ;)
Plaats reactie