Knipperlicht relais

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freubel
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 XTA 2019
Woonplaats: Volendam

Knipperlicht relais

Bericht door Freubel »

Goedemorgen !
Ik heb een vaag probleem met de knipperlichten en tevens een vraagje over het relais.
De motor had al led knipperlichten, gemonteerd volgens mij door de suzuki dealer aangezien er een klein rond relais is gemonteerd met een groen aarde draadje.
Afbeelding

Voorbeeld van internet. Ik had hier en daar al eens gelezen dat dit de manier van aanpassen is door de dealer zelf.
Standaard heeft de v-strom denk ik een 7 polig relais
https://www.q-parts.nl/image/cache/afbe ... 28x228.jpg

Deze heb ik dan ook besteld als vervanging van de relais die achteraf is geïnstalleerd, maar kan ik dit überhaupt nog gebruiken nu omdat de handel is omgebouwd ?
Het probleem:
Knippers werken perfect als ik normaal rijd, geef ik echter gas bij het uitkomen van de bocht bijvoorbeeld dan haperen de knippers even en gaan vervolgens weer knipperen als normaal. Aangezien het led relais van suzuki niet al te goed bekend staat was mijn eerste ingeving dat het relais wellicht niet helemaal lekker werkt. Bekabeling heb ik vorige week eens goed nagelopen maar kon het euvel niet dupliceren door aan de bekabeling te rommelen tijdens het knipperen. Gevarenlicht functie heeft er geen last van, wat dan weer een indicatie zou zijn dat het relais nog goed werkt.
Kortom een vaag probleem, iemand dit ook eens ervaren ?
Wie wind zaait zal storm oogsten
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Iron Horse »

Ik weet het niet 100% zeker. Maar mij staat bij dat de oudere types een 7-polig relais hebben (dat weet ik zeker) en dat nieuwere types (weet niet vanaf welk jaar) een 2-polig relais gebruiken. Dus als er bij jou nu een 2-polig relais inzit dan kan er alleen maar een ander type in dat ook 2-polig is. Veel motoren gebruiken een 2-polig relais. Maar de oudere V-Stroms hebben in het relais een combinatie met de zijstandaardschakelaar zitten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Freubel
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 XTA 2019
Woonplaats: Volendam

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Freubel »

Duidelijk, lekker dan, als je op een onderdelen website gaat zoeken naar een relais voor een v-strom 2019 floepen die dus tevoorschijn.
Dan kan die de klikko in.
Het is overigens een 3 poot die er nu in zit, 1 signal, 1 ground en 1 12V. Dan gaan we maar op zoek naar een knappe kwaliteit 3 poot relais en een origineel splitter kabeltje, bij wat nader onderzoek lijkt het alsof daar behoorlijk in gesneden en geklooit is. Eens kijken of het probleem dan is opgelost.
Dank je voor de reactie ! :duim:
Wie wind zaait zal storm oogsten
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Peerke »

Iron Horse schreef: vr 13-05-2022, 09:22 Ik weet het niet 100% zeker. Maar mij staat bij dat de oudere types een 7-polig relais hebben (dat weet ik zeker) en dat nieuwere types (weet niet vanaf welk jaar) een 2-polig relais gebruiken. Dus als er bij jou nu een 2-polig relais inzit dan kan er alleen maar een ander type in dat ook 2-polig is. Veel motoren gebruiken een 2-polig relais. Maar de oudere V-Stroms hebben in het relais een combinatie met de zijstandaardschakelaar zitten.
Uit de Haynes manual voor de DL650 die ik heb staat dit:
On 2004 to 2016 models the turn signal relay is integrated in one unit with the sidestand relay and diode circuit. To access the relay/diode unit remove the seat (see Chapter 7 ). The unit is next to the fusebox and plugs into a socket in the tray (see illustration 21.11a, b or c) . Pull the relay/ diode unit out of its socket (see illustration 21.11d).
RelaisDL650-2004-2016.png

On 2017-on DL models the turn signal relay is a separate component located in front of the tool tray on the right-hand side (see illustration) . Remove the seat for access (see Chapter 7 Section 5 ). Displace the relay and disconnect the wiring connector.
RelaisDL650-2017-on.png

En hieronder een deel van het bedradingsschema voor dit relais en de schakelaar ervoor op het stuur. Het is dus een 2-polig relais. De bruine draad is 12V aansluiting vanuit contact, daar staat dus 12V op als contact aan staat. De blauwe draad zet die spanning dus op middendeel van de stuurschakelaar door en naar de alarm knop rechts op het stuur.
Relais-DL650-Schema-2017-on.png

Met vriendelijke groeten,
Peer 🍐
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Gebruikersavatar
Freubel
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 XTA 2019
Woonplaats: Volendam

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Freubel »

Dat vermoede kreeg ik ook inderdaad Peer, ik heb dus de laatste uitvoering.
Wel fijn dat je de pagina van de Haynes manual erbij hebt gezet. Ik had al even online gekeken maar kon nergens een degelijk schema vinden.
Hartstikke bedankt !
Zojuist gelijk even 2 nieuwe originele kabeltjes besteld voor de knippers achter en de kabel naar het achterlicht. Zodra die binnen zijn eens een degelijke connectie maken met soldering en krimpkousjes. :duim:

Zou dit een goede vervanging zijn voor het Suzuki relais ? Just to be sure.
https://www.k-parts.nl/knipperlichtrela ... CvEALw_wcB
Wie wind zaait zal storm oogsten
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Peerke »

Als ik even bij MotorCyclesspareparts.eu kijk zie ik dat het dit relais: https://www.motorcyclespareparts.eu/nl/ ... 3861006f01 standaard in een DL650 van 2017 en later zit.
En volgens https://www.cmsnl.com/products/relay-as ... 861006f01/ ziet dat er zo uit:
Relais-DL650-2017.png

Denk dat dit 2-polige relais van Bol.com https://www.bol.com/nl/nl/p/led-relais- ... 008243755/ dan beter geschikt is.
Relais-Bol.png
Deze is ook nog instelbaar zodat je de knipperfrequentie zelf in kan stellen met het stelschroefje tussen de contacten.

Met vriendelijke groeten,
Peer 🍐
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Gebruikersavatar
Freubel
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 XTA 2019
Woonplaats: Volendam

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Freubel »

Maar.... dat zijn 2-polige relais. Voor zover ik heb begrepen blijft dan je dashboard indicator flauw branden (ghosten), vandaar dat er een 3-polige wordt gebruikt, die zouden dat niet hebben.
Of mis ik iets belangrijks ?
Wie wind zaait zal storm oogsten
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Peerke »

In principe is een extra aarddraad niet nodig, dat is eigenlijk alleen voor relais die de aarddraad nodig hebben om zelf te kunnen functioneren omdat die zelf de spanning nodig hebben tussen de 12V en massa, dat doet verder niets voor je knipperlicht circuit volgens mij.
Een 2 polig relais heeft dat gewoon niet nodig, maar werkt verder hetzelfde.
Dat LED relais (of anders gewoon weerstanden in de bedrading opnemen) heb je nodig omdat de LED knippers minder vermogen vragen waardoor je knipperlichten anders veel te snel gaan knipperen met een standaard relais voor gloeilampjes van 21W
Een relais geschikt voor LED kan met lagere belastingen overweg.
En of je dashboard indicator flauwer gaat branden of niet staat hier volgens mij los van.
Als ik naar de bedrading kijk van de knipperlichten naar het dashboard hebben we het hier over de lichtgroene draad voor de rechterknipperlichten en de zwarte draad voor de linker knipperlichten, hierin zie je alleen de bedrading van de voorkant, voor de achterkant gaat het rechts buiten beeld verder :wink: :
DL650-knipperlichten.png
Het relais gebruikt zoals in de plaatjes van mijn eerdere mail te zien is alleen de bruine draad als de 12V van het contact en schakelt dan wisselend via de lichtblauwe draad via de schakelaar op het stuur naar de linker of rechter knipperlichten of naar beiden via de alarmschakelaar. Ik zou dan ook niet weten wat een extra aarde draad aan het relais dan toevoegt :?
Het indicatorlampje in het dashboard is zelf ook een ledje en vraagt ook weinig stroom, kan dan ook niet bedenken waarom dat ineens op halve kracht zou gaan branden.

Zie ook dit artikel op https://www.mpartz.nl/led-knipperlichten-motor-a-2

Met vriendelijke groeten,
Peer 🍐
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Gebruikersavatar
Freubel
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 XTA 2019
Woonplaats: Volendam

Re: Knipperlicht relais

Bericht door Freubel »

Helemaal top Peer :duim:
Dank je wel.
Ik ga de relais bestellen.
Wie wind zaait zal storm oogsten
Plaats reactie