Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Wils

Bericht door Wils »

Stroompje schreef:@ Wils,
ik heb ff je vraag uit de quote van La chouffe gehaald.......deze kan je beter er onder stellen....:arrow: voor de duidelijkheid..... :idea: .....toch? :?: :!:

:oops: :frusty:
Lachouffe

Bericht door Lachouffe »

Hallo Wils,
Op mijn rekening staat Olie Belray 10w40exp semi synth. 2,7 eenheden à 9,10 eur = 24,57 eur.(incl. BTW)

gr. La Chouffe.
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Hier ook maar ff posten dan:

Ik kom net van Giessen vandaan.
Mijn DL1000 heeft daar de 12.000 beurt gehad en is tevens op de bank geweest om hem beter af te stellen.

Resultaat: VETTE SHIT ZEG!

Marc zelf heeft zelf mijn DL onder handen genomen en daarna de bank op. Ik mocht overal bij zijn en gezellig staan ouwehoeren.
Onderin stond ze te arm en bovenin te rijk.
Ze gaat nu als een kogel. Het lijkt alsof je aan een elastiek zit.
Een nieuw luchtfilter en nieuwe bougies doen natuurlijk wonderen en er zal ook wel wat tussen de oren zitten, maar ik heb echt een nieuwe (andere) motor terug. Het loopt gewoon over het hele toerenbereik zoveel mooier!

Echt een aanrader voor iedereen. Buiten dat, is het ook een hele fijne zaak. Gezellig, geen gezeik en hart voor de motor (en klant)

Cijfermatig:
96,4 pk bij 7795 rpm aan het achterwiel (bijna 2 pk winst)
100 Nm bij 4225 rpm
Totale kosten: € 291,24
Demous

Bericht door Demous »

Mjah,vandaag mijn fiets ook maar weer gehaald van zn 12.000 beurt en tot mijn grote verasing kreeg ik er een rekening van maar liefst 586 euro bij.Nou moet ik zeggen dat dit incl een achterband is,maar nog heb ik eerst ff steun gezocht aan de balie.

De specificaties van de rekening:
-bougies 18.49
-luchtfilter 28.85
-oliefilter 11.08
-olie castrol 5w40 55.68
-remolie 5.11
-injectiecleaner 11.86
-br.battlewing 186.83
-klein spul 20.55
-werkloon(4.5 uur) 247.50 :shock:
-totaal 585,95


kGeloof dat ik de andere beurtjes maar gewoon zelf ga doen :oops:
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Demous schreef: -werkloon(4.5 uur) 247.50 :shock:
Tjonge, dat is een hele langzame monteur geweest.. normaal kun je op zo'n beurt wachten met een kop koffie, toch??
Ook heb je vrij dure olie... die moet met 20€ excl btw betaald zijn... :?

FF shoppen naar een andere motorzaak, misschien? Motoport Stadskanaal?



Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Willystrom

Bericht door Willystrom »

Zekers:
Vandaag een nieuwe achterband (BW502) laten monteren.
Een tip voor iedereen denk ik , informeer altijd eerst bij *&* banden (*****************). Mod edit
Service super , uitleg gehad over de juiste spanning van de ketting, alles opnieuw gevet en goedkoper kan volgens mij haast niet (met montage).
Ik heb de V uitvoering op mijn DL1000 gepakt , die was 138 euro . Als het wiel nog gedemonteerd moet worden komt er 10 euro bij. De H uitvoering is overigens 132 euro. Klaar terwijl je wacht met een bakkie koffie erbij.
DIT IS ECHT EEN SUPER ZAAK!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

@ Willystrom,

iets verkeerd gegaan met knippen en plakken?????
Dit bericht is van Joan uit het topic Banden.....
:arrow: Of ga jij ook naar Eindhoven voor een nw. band :?:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Richard

Bericht door Richard »

Demous schreef:De specificaties van de rekening:
-bougies 18.49
-luchtfilter 28.85
-oliefilter 11.08
-olie castrol 5w40 55.68
-remolie 5.11
-injectiecleaner 11.86
-br.battlewing 186.83
-klein spul 20.55
-werkloon(4.5 uur) 247.50 :shock:
-totaal 585,95
als ik jou was zou ik daar nooit meer terugkomen want m.i. ben je behoorlijk genaaid. vooral de 20.55 voor het klein spul was goed verdiend. ik doe al mijn beurtjes zelf maar in de regel heb ik geen klein spul nodig. of het moet een oude poetsdoek zijn om wat schoon te maken.

op de meeste van de andere kosten zit ook een winstmarge waar de Nma het schaamrood van op de kaken zou krijgen.

welke zaak was dit overigens?
Dgr

Bericht door Dgr »

Volgens mij hebben ze de pauze van de monteur gewoon doorberekend bij Demous :?

Die achterband is ook knap aan de prijs met bijna 187e!
Even ter vergelijk, je kan hem voor 114e thuisbezorgd hebben;
http://motorbandenmarkt.nl/cgi-bin/moto ... =1&frame=1
Dit is dan weer een heel voordelig voorbeeld moet ik erbij zeggen, maar Willystrom betaalde 138e voor dezelfde band. Dat lijkt me een nette prijs.

Care to share waar je zo geholpen bent? Dan kan je in ieder geval de rest behoeden voor zulke "service" :roll:
Demous

Bericht door Demous »

Tjah,beetje dubbele van het verhaal is dat deze mensen echt altijd voor me klaar staan als er iets bijzonders is,dus namen noemen vind ik,hoewel ik het financiele plaatje ook niet echt vriendelijk vind,eigenlijk niet zo netjes.Laten we het er op houden dat het een bedrijf in de drentse hoofdstad is O:-)
Helaas had ik al "fantastische" ervaringen met de ook al genoemde motorport,dus mijn vertrouwen in motoronderhoudend noord-nederland staat nu ff op een heel laag pitje.

Zoals ik al eerder postte,ik denk dat ik op mn verjaardag maar een wph ga vragen en dan fijn alles zelf ga doen,is iig goedkoper,leerzaam en mischien af en toe ook nog wel therapeutisch :lol: :lol:
Dgr

Bericht door Dgr »

Ok, daar heb je inderdaad een punt.

Een WPH is overigens zeker een verstandige investering! Ik kan je zo gauw niet helpen aan die van een 1000, maar volgens mij zijn die ook gewoon te downloaden zoals die van de 650?
Anders kan ik de Haynes manuals aanraden!
Georg Fischer

Bericht door Georg Fischer »

Als ik dit allemaal lees moet ik dringend naar een andere dealer gaan. :twisted:
Heb € 269 betaald voor onderhoud op 13000 km: alle filters vervangen en de bougies. Voor de rest de normale nazichten.
Grootste kost waren de werkuren.
Dacht iets van een € 185
Als mijn garantie vervalt kan ik mijn schoonbroer er laten aan sleutelen 8)
Hij is motormecanicien in een BMW motorzaak :wink:
Vant

Bericht door Vant »

Vorige week op 13.500 de 12.000-beurt laten doen bij Jacqmaer in Bilzen. De "schade" viel heel goed mee: 158.72€ voor de beurt zonder bijzonderheden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ook mijn BR K8 moest er aangeloven. Na iets meer dan 5 maanden de 12.000 km beurt. Kosten All-Inn € 240,00. + gratis leenmotor. (Aprilia Shiver 750). Gelijk hebben ze onder garantie het gappende scherm vervangen.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
SIMO

Bericht door SIMO »

Heb 12000 km beurt van mijn dl- 650 laten uitvoeren door Motoport Uithoorn .het heeft mij 211,- eur gekost ...en ik er blij mee ...gooie service ...gratis leenmotor ( fazer) ! dit was wat goedkoper dan de offerte van motoport amsterdam slecht 500 ,- eur voor 12000 km beurt !

Suc,
Simo
TooTall

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door TooTall »

Jacqmaer in Munsterbilzen;

4 x Bougie (2 per cilinder) 36,80EUR
1 Oliefilter 12,50EUR
2800cc Motorolie 37,80EUR
1 Dichting Oliefilter 1,55EUR
1 Luchtfilter 39,58EUR
Kleppenafstelling
TPS afstelling
Controle Koelvloeistof, speling <onleesbaar>, remmen voor + achter, Remolie + onluchten remmen, kettingspanning + smering
Werk 75EUR

EXTRA

1 Nummerplaatversteviger 8EUR

Totaal; 209,20

1. Ik had mijn grote plastieken tuintafel met ERCKENS erop eraf gesmeten en mijn nummerplaat op de moto zelf vastgemaakt, bleek dat die begon door te breken. Dus een plaatje gevraagd aan Jacqmaer. (ZONDER reclame btw, ze hebben zelf gezegd dat ze dat niet meer doen omdat anders mensen dat er toch afdoen, en met producten op de moto zitten en das niet goed voor de lak...)
2. Remmen geven veel meer feedback, schakelen gaat vloeiend, hij snort weer lekker door :mrgreen:
3. Bij het buitengaan weeral het gevoel dat ik eens NIET ben afgezet bij een onderhoudsbeurt moto/auto. Wat niet altijd zo geweest is. Wat een fantastische garage toch! :worship:
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Frank »

TooTall schreef: 1 Nummerplaatversteviger 8EUR
Die was bij mij ook kapot en omdat er bij mij http://www.motoport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; op staat, wastie gratis, soort sponsoring zeg maar... :twisted:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
TooTall

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door TooTall »

Ik zou reclame van hun niet erg vinden hoor, helemaal niet. Moet je rekenen, zonder dat ding was het 201,20! :shock:
Remko

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Remko »

TooTall schreef:Jacqmaer in Munsterbilzen;

4 x Bougie (2 per cilinder) 36,80EUR
1 Oliefilter 12,50EUR
2800cc Motorolie 37,80EUR
1 Dichting Oliefilter 1,55EUR
1 Luchtfilter 39,58EUR
Kleppenafstelling
TPS afstelling
Controle Koelvloeistof, speling <onleesbaar>, remmen voor + achter, Remolie + onluchten remmen, kettingspanning + smering
Werk 75EUR

Mis ik in dit overzicht toch wat kleppendeksel pakkingen..

8)
TooTall

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door TooTall »

Welja. Maak me anders ongerust :|
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Frank »

TooTall schreef:Welja. Maak me anders ongerust :|
Haha, rammelt er nog niks? Hopelijk haal je de 13000 :schater:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
TooTall

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door TooTall »

Ik zit al aan 14038 :wink: En dat is sinds begin Februari. Niet slecht voor een weekendrijder :wink:

Ik voel me wel wat beter nu ik de rest van de posts hier heb gelezen, heb het in de laatste pagina's niet kunnen terugvinden...

*Schopt tegen Remko zijn schenen*
Remko

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Remko »

TooTall schreef:
*Schopt tegen Remko zijn schenen*

Pffrt....



Tja, wel kleppen stellen maar geen nieuwe pakking???


8)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Sparkle Black Peter »

TooTall,

Is kleppen stellen bij een 12.000 Km beurt niet wat erg snel :?: Normaal hoeven de kleppen pas bij 24.000 Km te worden nagekeken en eventueel gesteld.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
TooTall

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door TooTall »

Ik had erom gevraagd ;)
At 6000 km mine had 3 ex. too tight below specs, 2 of them almost closed, according to the mechanic. Both checks thereafter (12,000 km and 25,000 km) all valves were fully ok.

The tight valves IMHO are as well sufficiantly reported in Yahoo, the German group, and a Geman magazine had asked a Suzuki spokesperson to the issue. It's known.
I had preferred if you asked that question right within the 5k miles thread, that would be a match. Now to the issue, mine had 2 exhaust v. 'dangerously' tight at 6000 km / 3500 miles. That's why I am somewhat in disagreement with John. I'd adjust them earlier.

Probably right after engine runing in is finished. I am not saying they neccesserally get damaged if you don't. My point of view is, there were too many reported early not being within specs. That tells me, they must have been delivered already with bad adjustment. I just think it's better running the engine proper adjusted, valves or FI.
Remko, zal ik bellen naar de garage? Want je maakt je precies wel érg ongerust :wink:
Dgr

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Dgr »

75 euro arbeidsloon :worship: ...Of ze zijn daar supervoordelig, òf ze werken gruwelijk snel :D
Mooie prijs in ieder geval, voor al dat werk!

Btw, een kleppendekselpakking kan je toch gewoon hergebruiken? dat is zo'n rubber randje. Zolang die niet scheuren of uitdrogen kan je ze prima blijven gebruiken lijkt me.

Zei die nog iets over je kleppen? Ik sta op 't punt de 18000 beurt uit te voeren en je brengt me nu aan het twijfelen of ik de kleppen niet alvast moet controleren... :|
TooTall

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door TooTall »

Ik heb wat zitten babbelen met de mechanieker, ondertussen waren er 2 bezig. Het gaat redelijk snel ja :)

Bij mij waren de kleppen ok, eentje iets bijgesteld maar niets ergs. Hij zei ook dat het misschien wel iets was wat ik niet had moeten doen, maar na het lezen van zoveel mensen die problemen kregen met hoge temps en dan bleken die kleppen practisch dicht te zitten op 6000km :shock: Toch maar ffe laten nakijken...
jwaterink

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door jwaterink »

Was 140, nogwat kwijt. Beurt, olie filtertjes (ook lucht) bougietjes klepdekselpakking en klepjes stellen. Kreeg zelfs die paar dagen dat ik hem inleverde (s'ochtens voor werktijd gebracht en een paar dagen later tijdens koopavond weer gehaald) een 2009 Transalp 700 mee, die ik overigens niet top om zou gaan ruilen. Kleiner en langzamer dan een Vstrom.
Jokapo

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Jokapo »

waar halen jullie al die lage prijzen vandaan joh :( :?: :?:

Heb het eens bij Seppe gevraagd en daar willen ze er rond de €300 voor hebben en dit is dan exclusief een luchtfilter omdat ik zelf een K&N aflever
Eddiepeddie

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Eddiepeddie »

Gisteren mijn DL650 voor groot onderhoud naar de Valkenier te Barneveld gebracht. Dit was de schade:
Bougies €31,20
luchtfilter €29,70
Motorolie €29,70 (dat is erg dure olie zeg... :? misschien twee keer moeten overdoen :lol: )
Oliefilter €12,50
Remvloeistof €8,40
Klein materiaal €2,50
Diverse smeermiddelen €2,50
Milieuheffing €2,10
---------------
Totaal onderdelen: €118,60

Arbeid 2,5uur a €54,00 = €135,00
kosten vervangend vervoer €12,00
-----------------
Totaal €265,60
Jokapo

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Jokapo »

Eddiepeddie schreef:Gisteren mijn DL650 voor groot onderhoud naar de Valkenier te Barneveld gebracht. Dit was de schade:
Bougies €31,20
luchtfilter €29,70
Motorolie €29,70 (dat is erg dure olie zeg... :? misschien twee keer moeten overdoen :lol: )
Oliefilter €12,50
Remvloeistof €8,40
Klein materiaal €2,50
Diverse smeermiddelen €2,50
Milieuheffing €2,10
---------------
Totaal onderdelen: €118,60

Arbeid 2,5uur a €54,00 = €135,00
kosten vervangend vervoer €12,00
-----------------
Totaal €265,60
Luchtfilter hoeft pas bij 18000 volgens soes das wat 9 van de 10 shops verkondigen
Jokapo

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Jokapo »

ik was voor de 12.000 beurt bij mc rijen €285,35 kwijt

dit was inclusief de montage van mijn K&N luchtfilter en €15,- huur leenfiets.

Leenfiets was ditmaal een aprilia shiver 750 :worship: heerlijke gooi en smijtfiets alleen de Strom blijft de voorkeur genieten rijdt vele malen soepeler
Wimmus

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Wimmus »

Zaterdag materiaal gehaald bij Roukama Motorparts in West Knollendam en gisteren zelf de 12.000 beurt uitgevoerd.
Kosten:
- 2 bougies: 15,-
- 1 luchtfilter: 28,-
- 1 oliefilter 9,-
- 3 liter motorolie (Castrol RS 4T 10W40): 38,85
- 2 sets remblokken: 44,-

De remblokken niet meegerekend kom ik op: 90,85 :mrgreen:
Klein materiaal en smeermiddelen reken ik niet mee, want mijn buurman is automonteur en heeft een goed uitgeruste garage (inclusief momentsleutels) waar ik gebruik van mag maken :worship:
Hij heeft me meteen even geholpen met de remklauwen, die toch behoorlijk vervuild waren en nog amper bewogen; ze zijn weer als nieuw :P

Het luchtfilter had ik ook achterwege kunnen laten, want zag later pas dat die bij de 12K alleen een inspectie (I) en een beetje afstoffen nodig heeft.
Heb maar wel meteen goede olie gebruikt, want ik ga niet meer elke 6.000km olie wisselen. Eens per 12.000 lijkt me voldoende.

Ik denk zo (gezien het werk aan de remklauwen) toch zeker 150,- te hebben verdiend/uitgespaard, plus de zekerheid dat het goed is gebeurd, want bij het verwijderen van de oude bougies was duidelijk te zien die van de voorste cilinder vorige keer niet was vervangen :evil: .

Is trouwens nog leuk en leerzaam ook zo'n middagje hobby-en.
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Benjamin »

Volgende week vrijdag ga ik mijn pas gekochte V-Strom '06 ophalen yeeeeeeeaaaah :-)}

Nu heb ik geinformeerd wat men onder de afleverbeurt verstaat. Hij heeft een nieuw olie+filter gekregen en verder is alles geinspecteerd bougies, luchtfilter enzovoort. De km stand is 10.500.

Ik neem toch aan dat de volgende beurt pas bij 18.000 km hoeft plaats te vinden? (tenzij in de tussenliggende periode iets extra aandacht vereist)

Of is bovenstaand niet voldoende en heeft ie nog een keer de 12000 beurt nodig??

Ik knal er vant zomer wel mee naar Noorwegen dus moet ie wel tiptop zijn :bye:

Iemand? :worship:
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Benjamin »

Niemand? :bye:
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Bericht door John007 »

Remolie verversen niet vergeten!!
En volgens het onderhoudschema moet je iedere 6000 km de olie verversen dus reken maar uit.

Gr. John
:bye:
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door John007 »

Wimmus schreef:Zaterdag materiaal gehaald bij Roukama Motorparts in West Knollendam en gisteren zelf de 12.000 beurt uitgevoerd.
Kosten:
- 2 bougies: 15,-
- 1 luchtfilter: 28,-
- 1 oliefilter 9,-
- 3 liter motorolie (Castrol RS 4T 10W40): 38,85
- 2 sets remblokken: 44,-

De remblokken niet meegerekend kom ik op: 90,85 :mrgreen:
Klein materiaal en smeermiddelen reken ik niet mee, want mijn buurman is automonteur en heeft een goed uitgeruste garage (inclusief momentsleutels) waar ik gebruik van mag maken :worship:
Hij heeft me meteen even geholpen met de remklauwen, die toch behoorlijk vervuild waren en nog amper bewogen; ze zijn weer als nieuw :P

Het luchtfilter had ik ook achterwege kunnen laten, want zag later pas dat die bij de 12K alleen een inspectie (I) en een beetje afstoffen nodig heeft.
Heb maar wel meteen goede olie gebruikt, want ik ga niet meer elke 6.000km olie wisselen. Eens per 12.000 lijkt me voldoende.

Ik denk zo (gezien het werk aan de remklauwen) toch zeker 150,- te hebben verdiend/uitgespaard, plus de zekerheid dat het goed is gebeurd, want bij het verwijderen van de oude bougies was duidelijk te zien die van de voorste cilinder vorige keer niet was vervangen :evil: .

Is trouwens nog leuk en leerzaam ook zo'n middagje hobby-en.
Persoonlijk wil ik niet op de olie bezuinigen tenslotte draaid wel alles erin.
Het hangt er natuurlijk ook wel wat vanaf hoeveel km. dat je per jaar rijdt, maar toch voor die paar euro's wil ik geen gedonder hebben.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Benjamin schreef:Volgende week vrijdag ga ik mijn pas gekochte V-Strom '06 ophalen yeeeeeeeaaaah :-)}

Nu heb ik geinformeerd wat men onder de afleverbeurt verstaat. Hij heeft een nieuw olie+filter gekregen en verder is alles geinspecteerd bougies, luchtfilter enzovoort. De km stand is 10.500.

Ik neem toch aan dat de volgende beurt pas bij 18.000 km hoeft plaats te vinden? (tenzij in de tussenliggende periode iets extra aandacht vereist)

Of is bovenstaand niet voldoende en heeft ie nog een keer de 12000 beurt nodig??

Ik knal er vant zomer wel mee naar Noorwegen dus moet ie wel tiptop zijn :bye:

Iemand? :worship:
Benjamin,

Als ik jou was zou ik mijn dealer vragen of hij de motor af wil leveren met een (vervroegde 12.000) ONDERHOUDSBEURT i.p.v. een AFLEVERBEURT. Ben je iets zekerder van je zaak. Zeker omdat je er mee naar Noorwegen wilt gaan. Ook garantietechnisch. Kan de dealer nooit zeggen, ' je hebt de 12.000 beurt overgeslaan' .

Maar ja! wie ben ik :?:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Benjamin »

Rhino VStrom schreef:
Benjamin schreef:


Benjamin,

Als ik jou was zou ik mijn dealer vragen of hij de motor af wil leveren met een (vervroegde 12.000) ONDERHOUDSBEURT i.p.v. een AFLEVERBEURT. Ben je iets zekerder van je zaak. Zeker omdat je er mee naar Noorwegen wilt gaan. Ook garantietechnisch. Kan de dealer nooit zeggen, ' je hebt de 12.000 beurt overgeslaan' .

Maar ja! wie ben ik :?:

Ok, wat zou dat ongeveer nog moeten kosten als je in acht neemt dat er al klein onderhoud is gedaan..? Die afleverbeurt is namelijk al uitgevoerd..

Groeten Benjamin
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Benjamin schreef:
Rhino VStrom schreef:
Benjamin schreef:


Benjamin,

Als ik jou was zou ik mijn dealer vragen of hij de motor af wil leveren met een (vervroegde 12.000) ONDERHOUDSBEURT i.p.v. een AFLEVERBEURT. Ben je iets zekerder van je zaak. Zeker omdat je er mee naar Noorwegen wilt gaan. Ook garantietechnisch. Kan de dealer nooit zeggen, ' je hebt de 12.000 beurt overgeslaan' .

Maar ja! wie ben ik :?:

Ok, wat zou dat ongeveer nog moeten kosten als je in acht neemt dat er al klein onderhoud is gedaan..? Die afleverbeurt is namelijk al uitgevoerd..

Groeten Benjamin
Ze hoeven alleen nog de bougies, remvloeistof en luchtfilter te vervangen. + arbeidsloon. Ik schat kleine € 100,= Vraag anders ook even je dealer wat je met die 12.000 beurt moet doen? Als hij het niet nodig vindt, is het zijn verantwoording en hou jij € 100,= in je knip :P
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Stromtrooper

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Stromtrooper »

Wimmus schreef:Zaterdag materiaal gehaald bij Roukama Motorparts in West Knollendam en gisteren zelf de 12.000 beurt uitgevoerd.
Kosten:
- 2 bougies: 15,-
- 1 luchtfilter: 28,-
- 1 oliefilter 9,-
- 3 liter motorolie (Castrol RS 4T 10W40): 38,85
- 2 sets remblokken: 44,-

De remblokken niet meegerekend kom ik op: 90,85 :mrgreen:
Klein materiaal en smeermiddelen reken ik niet mee, want mijn buurman is automonteur en heeft een goed uitgeruste garage (inclusief momentsleutels) waar ik gebruik van mag maken :worship:
Hij heeft me meteen even geholpen met de remklauwen, die toch behoorlijk vervuild waren en nog amper bewogen; ze zijn weer als nieuw :P

Het luchtfilter had ik ook achterwege kunnen laten, want zag later pas dat die bij de 12K alleen een inspectie (I) en een beetje afstoffen nodig heeft.
Heb maar wel meteen goede olie gebruikt, want ik ga niet meer elke 6.000km olie wisselen. Eens per 12.000 lijkt me voldoende.

Ik denk zo (gezien het werk aan de remklauwen) toch zeker 150,- te hebben verdiend/uitgespaard, plus de zekerheid dat het goed is gebeurd, want bij het verwijderen van de oude bougies was duidelijk te zien die van de voorste cilinder vorige keer niet was vervangen :evil: .

Is trouwens nog leuk en leerzaam ook zo'n middagje hobby-en.
qua onderdelen ben je bij een dealer niet veel duurder uit hoor. Heb ff de rek. van die van mij bekeken scheelt maar 5 euro incl. klein materiaal en smeermiddelen... ja je betaald dan wel de uurloon (is ff lastig uitrekenen omdat ik ook de banden hebben laten vervangen)
maar goed dan hoef je het zelf niet te doen...

Maar.....12000 km... en dan remklauwen vast???!!!! zal wel lekker hebben doorgereden in de winterprut (oja jij had nog een glijpartij-tju toch?)
Zit je motor niet meer in de garantie...??? wel prettig als je onderhoudsboekje "klopt" ivm evt claims...toch
Of laat je die ook door Rouk invullen :schater:

(btw met mijn ander motor doe ik het wel zelf... die is 30 jaar oud...techniek van een brommer alleen dan met 4 cilinders)
Wimmus

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Wimmus »

Stromtrooper schreef: qua onderdelen ben je bij een dealer niet veel duurder uit hoor. Heb ff de rek. van die van mij bekeken scheelt maar 5 euro incl. klein materiaal en smeermiddelen... ja je betaald dan wel de uurloon (is ff lastig uitrekenen omdat ik ook de banden hebben laten vervangen)
maar goed dan hoef je het zelf niet te doen...

Maar.....12000 km... en dan remklauwen vast???!!!! zal wel lekker hebben doorgereden in de winterprut (oja jij had nog een glijpartij-tju toch?)
Zit je motor niet meer in de garantie...??? wel prettig als je onderhoudsboekje "klopt" ivm evt claims...toch
Of laat je die ook door Rouk invullen :schater:

(btw met mijn ander motor doe ik het wel zelf... die is 30 jaar oud...techniek van een brommer alleen dan met 4 cilinders)
Nou, dan heb jij toch een goedkopere dealer dan die hier in de buurt zitten. Bij Motoport betaal je sowieso de hoofdprijs voor wat dan ook en de dealer waar ik m'n motor heb gekocht zit toch ook hoger met de prijzen van onderdelen.
Maar waar het mij vooral om ging was dat m'n broek zowat afzakte toen ik 'm na een 6000 beurt ging ophalen en 300 euries kon lappen. :|
Voor dat geld doe ik het dan zelf wel, dus ik zie het niet als: "dan hoef je het zelf niet te doen", maar: "dan mag je het lekker zelf doen en hou je nog geld over ook".
Het is nl. best leuk om te doen en zo hou je zelf ook nog contact met de techniek waar je op rijd. Ik vind het ook leuk om andere dingen aan m'n brommer te knutselen (handvatverwarming, osco-tje, kloontje). Heb zaterdag voor 19,95 een 12V aansluiting gehaald, die ga ik er komend weekend ff op knutselen. Ben ik in elk geval weer ff van de straat :mrgreen:

Garantie op een K5? Laat ff weten als je een dealer vind die 5 jaar garantie op een brommer geeft, dan koop ik daar de volgende :o)
Nee, geintje, ik heb de mijne eind 2008 2e hands gekocht bij een dealer en dan zit er 3 maanden garantie op die dus al lang en breed zijn verstreken.
Maar als je b.v. je remklauw een maand na aankoop van je motor een defect vertoont en je dealer niet thuis geeft als je garantie claimt omdat je zelf je olie ververst, dan zit je duidelijk bij de verkeerde dealer.

De combinatie van Roadsmarts en sneeuw is niet echt een goede, vandaar m'n schuivertje. Loop nu nog steeds de 100m niet onder de 13 seconden, maar dat redde ik daarvoor ook al niet :D . De remklauwen hebben het in de winter inderdaad wel extra te verduren, dus ik denk dat ik ze straks als de winterse buien echt voorbij zijn (waarschijnlijk ergens in augustus :o) ) weer ff een beurtje geef.
Een motor is (voor mij) gewoon een gebruiksvoorwerp en mag dus ook vies worden. Als ik er naar had willen kijken, dan had ik wel zo'n rijdende chroomboom (HD) gekocht. :schater:
Stromtrooper

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Stromtrooper »

@ Wimmus
Was gebaseerd op de km stand... maar goed.... in dat geval had ik het ook zelf gedaan...(maar goed, niet iedereen kan dat)

Mijn dealer is Bakkermotor in Zaandam (dus bij je om de hoek) en heeft redelijke prijzen...al hoewel ik het uurloon de laatste keer wat aan de hoge kan vond.. maar goed meestal "loop" ik met mijn wielen onder mijn arm richting Jos Smit in Haarlem...scheelt 2 x kosten van wielen de/monteren.

Ja natuurlijk moet een motor vies worden.....maar sneeuwprut vermijd ik liever!


Grtjes
Gebruikersavatar
BertVP
DL650 berijder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31-01-2009, 22:14
Mijn motor is een: DL1000 L5 wit sinds 17/04/2015, vorige: DL650, Yamaha XT600E
Woonplaats: België, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door BertVP »

Op 13/03 te Pits, Mechelen, België:
4 bougies, motorolie, oliefilter, dichtingsring, afstelling koppeling, verwijderen winterbescherming, testritje: 185,26 Eur.
De luchtfilter wordt pas op 18000km vervangen.
Niet onbelangrijk: met 250cc leenscooter!
Een eerlijke prijs lijkt me.
Suzuki V-Strom DL1000L5 wit.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Jomme Dox »

Gisteren onderhoudsbeurt 12.000 km.
Ik ben nogal verschoten !!!

Ik klaagde dat mijn V-Strom bazaar zoveel benzine slurpte, maar blijkbaar wou niemand dat aannemen. Ik doe nog geen 300 km met een benzine tank.

Blijkt nu dat heel dat ding ontregeld was. Ik vraag me af : wie ontregelt nu een motor ???? Ik ken er niks van, dus zal het wel vanzelf komen....
Ofwel hebben ze bij een vorige beurt zitten knoeien ???
Ook zou de luchtfilter vol (dooie) insecten hebben gezeten, waardoor het verbruik zo hoog was....

Ook mijn voorband was al versleten na 12.000 km. Straffe toeren noem ik dat....

Enfin, om het kort te maken : ik heb 432 euro's mogen ophoesten.....

Ik vraag me dus af of ik niet beter mijn Yamaha had gehouden.

Ik hoop dus dat nu mijn benzine verbruik nu spectaculair naar beneden gaat - anders weet ik niet wat te doen hoor. Het geld groeit niet op mijn rug. Ik ben dus niet zeer tevreden van deze Suzuki, en als het zo blijft duren, overweeg ik wel om hem buiten te sjotten, en terug naar Yamaha te gaan.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Jokapo

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Jokapo »

nou als jij 300 op een tank weinig vind????

Ik zie dat je de 1000 rijdt en die staan volgens mij niet bekend om hun spectaculair zuinige verbruik.
SWR

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door SWR »

Ik zou het niet mogen, maar ik doe het toch.
Jomme schreef:naar Yamaha te gaan.
:worship:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Redhead »

Vandaag de Valkenier, wederom een goede beurt gemaakt :mrgreen:
12.107Km, kosten incl aansluiten van andere claxon die reeds was gemonteerd. Tevens is er een knipperlicht vervangen die defect was.
De kosten van de gehele beurt is 292,40Euro, inclusief knipperlicht van 51,75€.
Ik ben er blij mee. :mrgreen:

Inclusief extra werk is er 2,25 uur berekend. :mrgreen:

gr. Martin
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Wullebolle »

12.000km OH is er 13500 geworden

Olie: 26
Filter: 11
Koperring: 0.5
2 Bougies: 16.5 (kmoe ze wel nog steken een dezer dagen)
Werkuren: nul
Samen: 54€

Wat gedaan:
Olie+filter
Intensieve kuisboel van ketting en tandwielen (wat een smeerkoek rond het voorste tandwiel pffff , en ff paniek omdat de koppeling niet ontkoppelde: tuurlijk niet als je terzelfdertijd ook olie ververst ... silly me )
Alle bouten natrekken.
Controleren wat moet gecontroleerd worden
Ketting spannen en wiel uitlijnen
Nog te doen: bougies, half uurtje.
Balhoofd: moet ik nog laten doen, heb er geen sleutels voor. Maar lijkt me goed.
Luchtfilter was al gedaan.

Zo al samen 3 uurtjes. Een dealer doet het in 2 (kettingsmeerboel kuisen was echt wel nodig)
Spaart me dus 100€ uit, wat goed is voor 1200km benzine.

Op naar de 18.000

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Strombo

Re: Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door Strombo »

Vandaag opgehaald van de 12.000 beurt bij mijn dealer. Niet de goedkoopste, wel prima service. Prijzen lijken me redelijk normaal in dit draadje te passen.

Oliefilter - 12.30
3 Liter motorolie - 38.70
Nieuwe BW Achterband - 140.12
Bougies - 20.48
Diverse materialen - 5
Diverse smeermiddelen - 5
Milieuheffing - 5
Arbeidsloon 2:25 * 65 = 146.25
------------------------
Totaal 372.85

:|
Plaats reactie