Boosterplug
Geplaatst: vr 22-04-2022, 10:16
Hi allen, normaal ben ik niet van het promoten van producten maar deze wil ik jullie niet onthouden. Ik heb eerder op een R1100GS gereden uit 1995, sinds vorig jaar op een DL650 uit 2017. Waar ik wel wat aan het moeten wennen was de aan/uit response op de gashandel. Niet heel erg onoverkomelijk en met wat souplesse in de rechterpols en de fijne "anti stall" bij aangrijpen koppeling best te doen. Toch bleef het een dingetje en toen ik de boosterplug tegenkwam was de belofte dat hij juist dat "probleem" zou oplossen.
De boosterplug zorgt er voor dat de ECU denkt dat het een aantal graden koeler is dan het daadwerkelijk is. Hierdoor heb je bij stationair en oplopend of vertragend toerental een rijker mengsel wat de motor soepeler laat oppakken. Op constant rijden heeft het geen effect. Wat ik begrijp is dat bij constante snelheid de lambda sonde (o2 in de uitlaat) mede bepaald hoe rijk het mengsel moet zijn, deze info wordt bij vertragen en versnellen niet meegenomen.
Inbouwen geen probleem, in vergelijking met de BMW is de Strom een soort Japans lego, binnen 20min lag de tank eraf. Boosterplus tussen de sensor van de motor en de ECU monteren, temperatuur sensor vastmaken en klaar. Terugbouwen is zo waar nog eenvoudiger.
Resultaat is echt goed merkbaar. Het begint al met starten, je ruikt dat hij iets rijker loopt. Met wegrijden niet echt een verschil, wel merkbaar makkelijker opschakelen, mede doordat je de toeren makkelijker in lijn brengt, het beetje gasgeven helpt mee. Pakt goed op bij lage toeren. Voor mijn gevoel loopt ie makkelijker op in toeren. Terugschakelen is minder gevoelig voor de stand van de gashandel, op de motor afremmen is een stuk gemoedelijker. Hierdoor kun je ook met iets meer toeren al terugschakelen zonder dat je bij gas dicht enorm afremt op de motor. Het oppakken van gas in de bocht is echt beter geworden. Pakt soepel van gas dicht naar gas open op, dat geeft vertrouwen.
Ik merkte (in die paar ritjes) dat ik ander ging rijden. Ik rij altijd vrij relax, maar nu was het ook lekker om (soms) iets meer toeren te maken bij op en terugschakelen, soepeler op het gas en meer vertrouwen in de bocht.
Mijn gevoel zegt dat ze hem zo in de fabriek af hadden moeten stellen, maar ja... Euro normen. Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar goed, het zal iets meer zijn.
Herken je het gashandel dingetje, probeer deze plug eens, een aanrader.
De boosterplug zorgt er voor dat de ECU denkt dat het een aantal graden koeler is dan het daadwerkelijk is. Hierdoor heb je bij stationair en oplopend of vertragend toerental een rijker mengsel wat de motor soepeler laat oppakken. Op constant rijden heeft het geen effect. Wat ik begrijp is dat bij constante snelheid de lambda sonde (o2 in de uitlaat) mede bepaald hoe rijk het mengsel moet zijn, deze info wordt bij vertragen en versnellen niet meegenomen.
Inbouwen geen probleem, in vergelijking met de BMW is de Strom een soort Japans lego, binnen 20min lag de tank eraf. Boosterplus tussen de sensor van de motor en de ECU monteren, temperatuur sensor vastmaken en klaar. Terugbouwen is zo waar nog eenvoudiger.
Resultaat is echt goed merkbaar. Het begint al met starten, je ruikt dat hij iets rijker loopt. Met wegrijden niet echt een verschil, wel merkbaar makkelijker opschakelen, mede doordat je de toeren makkelijker in lijn brengt, het beetje gasgeven helpt mee. Pakt goed op bij lage toeren. Voor mijn gevoel loopt ie makkelijker op in toeren. Terugschakelen is minder gevoelig voor de stand van de gashandel, op de motor afremmen is een stuk gemoedelijker. Hierdoor kun je ook met iets meer toeren al terugschakelen zonder dat je bij gas dicht enorm afremt op de motor. Het oppakken van gas in de bocht is echt beter geworden. Pakt soepel van gas dicht naar gas open op, dat geeft vertrouwen.
Ik merkte (in die paar ritjes) dat ik ander ging rijden. Ik rij altijd vrij relax, maar nu was het ook lekker om (soms) iets meer toeren te maken bij op en terugschakelen, soepeler op het gas en meer vertrouwen in de bocht.
Mijn gevoel zegt dat ze hem zo in de fabriek af hadden moeten stellen, maar ja... Euro normen. Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar goed, het zal iets meer zijn.
Herken je het gashandel dingetje, probeer deze plug eens, een aanrader.