Accessoires zekeren

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefanGroenestein
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 22-08-2021, 00:08
Mijn motor is een: DL650
Woonplaats: Blaricum

Accessoires zekeren

Bericht door StefanGroenestein »

Ik heb recent een strom gekocht. Hierbij zitten de meeste dingen rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit vind ik not done. Nu heb ik de contra stekker voor het stekkertje achter de radiator besteld. Hier wil ik mijn dingen eigenlijk op aansluiten. Nu vroeg ik me af wat verstandig het. Het gaat hierbij om de volgende spullen:
- Gipro met atre
- oxford handvatverwarming
- mistlampen (van alie. Die bmw copy) 40watt samen
- tomtom lader
Al met al zal het niet over de 15a? Zekering gaan volgens mij, maar als de zekering eruit klapt doet gelijk niks het meer.

Nu kan ik ook een aparte zekeringhouder onder het zadel plaatsen. Ik heb nog een relais voor 30A liggen. Zou dit genoeg zijn? Of kan ik beter een zware 100A relais plaatsen zodat ik genoeg heb voor de toekomst.
:-)} Drie keer rechts is ook links :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Accessoires zekeren

Bericht door Iron Horse »

Ik zou even oppassen. Tenminste wanneer je gaat praten over 100 amp en zo. Je kunt wel van alles op je brommert willen aansluiten, maar de V-Strom heeft maar een beperkte overcapaciteit die door de dynamo geleverd kan worden. Ga je daar overheen dan loopt je accu dus leeg omdat die niet kan worden bijgeladen. Als je meer gebruikt dan opwekt, simpel als dat. Ergens op het forum heb ik het al eens een keertje geschreven, ik moet even opzoeken of ik het terug kan vinden.

Edit:
Gevonden.
En een 650 heeft geen grote overcapaciteit. Standaard zonder extra verbruikers is het verbruik ca. 145 Watt. De dynamo van de 650 levert maximaal 375 Watt. Wil je op veilig gaan dan moet er iets overcapaciteit blijven.

Dus je hebt theoretisch nog 230 watt over. Ga uit van 200 watt. Dat is ca. 16,5 ampère. Dat is dus echt het maximale dat haalbaar is. Nu kun je tegenwoordig met gebruik van ledlampen al wel meer, maar handvatverwarming trekt vaak aardig wat, nou ja Watt dan ..... :o)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
StefanGroenestein
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 22-08-2021, 00:08
Mijn motor is een: DL650
Woonplaats: Blaricum

Re: Accessoires zekeren

Bericht door StefanGroenestein »

Mijn handvatverwarming is gezekerd met een 5A zekering volgens mij. Nu is de accessoires stekker achter de radiator gezekerd met 15A uit mijn hoofd. Dan kan ik het beste hier mijn spullen op aansluiten (is ook de kortste weg). Dan zit ik save als ik jou berekening aan houd.
:-)} Drie keer rechts is ook links :-)}
Plaats reactie