Carburateur drain

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Marcderix
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07-07-2021, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Venlo

Carburateur drain

Bericht door Marcderix »

Hallo mede-strommers,

Ik ben de motor voor de eerste klaar aan het maken voor de winter. Met het Haynes handboek erbij. Ik heb 'm gepoets en in de was gezet, ketting schoon gemaakt, olie in de cylinders, aan de druppellader gehangen en stabilisator in de tank gegooid (en door het blok laten lopen). Alles uit dat boekje. Nu staat er alleen nog 'carburateur drainen', met een foto erbij waar dat zou moeten zitten.

Nu ben ik al een hele tijd aan het zoeken op mijn DL650 uit 2004, maar ik heb geen idee waar de aansluiting van de drain zou moeten zitten. Kan iemand mij helpen? Of zoek ik naar iets wat niet bestaat?
Spooj dich langzaam en gebroèk diene kiëbus
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Carburateur drain

Bericht door JohanG »

Je motor heeft geen carburateur.
Ik zou voor de winter zorgen dat er minimaal e5 getankt is en dat eventuele e10 uit het brandstofsysteem is verdwenen. Mijn ervaring dat het dan wel goedkomt.
Gebruikersavatar
1037cc
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Re: Carburateur drain

Bericht door 1037cc »

Eens met JohanG. Tank BP 98 Ultimate, of Shell VPower, of Esso 98, Tango 98. Dat zijn allemaal E5 benzines, maar eigenlijk zou dat E0 moeten zijn, omdat er helemaal geen ethanol in zit. De categorie E0 bestaat niet, dus E5 opschrift. Juist die ethanol zorgt ervoor dat benzine snel verouderd en vergomt in je brandstofsysteem. Als je zomers veel rijdt en je motor kan er tegen (E10check.nl) is dat geen probleem. In de winter wel als je je motor wegzet. De alcohol trekt water(damp) uit de omgeving aan. Die zinkt in je tank en kan zelfs stalen tanks laten roesten of bepaald polyester van binnenuit aanvreten.
Voor die paar centen meer tank ik uitsluitend E5 in motor of auto. Dan maar iets minder "circulair" en daar betaal ik voor door de hogere prijs.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Carburateur drain

Bericht door JohanG »

De e5 is misschien duurder maar met mijn Vstrom kom ik wel verder per liter dan op e10. Dus het verschil in prijs is onder aan de streep kleiner dan het lijkt. excuses voor de offtopic reactie.
Marcderix
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07-07-2021, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Venlo

Re: Carburateur drain

Bericht door Marcderix »

Eens. Ik gooi er altijd V-power racing in. Ik ben in 5 minuten over de grens in Duitsland, dus dan is het nog goed te doen. Met het blik tank ik ook altijd 95.
Spooj dich langzaam en gebroèk diene kiëbus
Gebruikersavatar
1037cc
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Re: Carburateur drain

Bericht door 1037cc »

Niet iedereen woont aan de Duitse grens helaas en V Power Racing is in NL niet te koop, althans, ik heb het nooit gezien.
In Duitsland is de keuze van div. typen benzine veel groter en de prijzen flink lager.
Voor NL volstaat vooral E5 98 te tanken met je motor. Als je je tank redelijk snel leeg rijdt en je motor is geschikt voor E10 (E10check.nl), dan kan dat ook, maar weer niet voor een winterstop.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Carburateur drain

Bericht door Iron Horse »

Ik tank ook alleen maar in Duitsland. Maar ik heb ook vaak de winterstop met een tank met E10 gemaakt. Ik doe er altijd wel een scheut conditioner door. Maar ik heb ook met E10 nog nooit problemen gehad. En dan staat de motor toch meestal wel een maand of 4 en soms langer stil. Het heeft me vaker een accu gekost. Tegenwoordig tank ik met de V-Strom alleen nog maar E95 maar met de auto gewoon E10. En persoonlijk lijkt me V Power Racing totaal overbodig en haal je daar geen enkele winst uit.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
René45
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Carburateur drain

Bericht door René45 »

Wat ook nog een mogelijkheid is, is het gebruik van Ecomax bike fuel. Verkrijgbaar bij Motoport. Tank zoveel mogelijk leegrijden en dan helemaal vullen met deze Ecomax en dan een klein ritje maken zodat het lekker door het hele brandstofsysteem is verdeeld. Het is wel heel wat duurder dan de V power of andere E5 die ik normaal tank maar dit is echt fijn voor je motor en brandstofsysteem als je hem wat langer wegzet! Zonodig nog even navullen van de brandstoftank. Hoe minder lucht in de tank hoe minder vorming van condens.
Plaats reactie