Pagina 1 van 1

Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: wo 06-10-2021, 09:50
door 1037cc
Op mijn 1050 DL kan ik de voorvork instellen. Deze staat nog op de fabrieksinstelling. Nu las ik in een test in MotoPlus dat de redacteur prettiger reed door "de in- en uitgaande demping 2 clicks extra open te zetten".

Die instelling zou ik willen proberen, maar waar moet je dan precies aan draaien? Uit zowel de linker, als de rechter veerpoot steekt aan de bovenzijde een soort "schroefje". Er omheen een zwarte (nylon?) moer. Moet ik aan het "schroefje" of aan de "moer" draaien, of allebei?

Ik kan zowel de voorspanning aanpassen, als de demping. Voor de demping zit ook nog een insteller onderaan de voorvork.

Ik heb in de handleiding gekeken, maar die vind ik niet 100% duidelijk.

Heb al op YouTube gezocht, maar niets kunnen vinden. Wie kan dit helder toelichten? Alvast dank.

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: vr 08-10-2021, 02:19
door Sparkle Black Peter
Hier een foto. (sorry voor de beeldkwaliteit. Komt uit het Werkplaatshandboek op mijn PC) Maar wellicht wordt je er wat wijzer van. 8)

Peter
instelling voorverring. 1050.jpg

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: vr 08-10-2021, 09:25
door Erinanco
boven op de voorvork stel je de veervoorspanning in
alleen aan de schroeven draaien ! als ze geheel ingedraaid zijn is de veervoorspanning maximaal en wordt de vork harder , dwz. veert minder makkelijk in.

de demping onderaan bepaalt hoe snel de vork weer terugkomt in uitgangspositie.
geheel indraaien : demping is maximaal en vork komt langzaam terug
uitdraaien : demping wordt minder en vork veert sneller terug

Gr. Eric

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: za 09-10-2021, 10:43
door RedStrom
Zie het plaatje van Peter.
Het moertje boven is er om de veervoorspanning te wijzigen. Achter heb je daar die grote draaiknop voor.
Dat bepaalt oa de hoogte van de motor voor en achter, en daarmee ook de naloop en het stuurgedrag
Als je bagage en/of een passagier hebt draai je aan de knop de motor wat hoger zodat als de passagier gaat zitten de motor niet helemaal inzakt, geen chopper wordt zeg maar, en een beetje blijft sturen. Dat heeft niks met harder of zachter te maken.
Wat je doet met veervoorspanning is bepalen bij hoeveel gewicht de motor inzakt. Stel je draait het op, de motor komt wat hoger, en de eerste ik noem maar wat 50 kg gebeurt er niks. Pas boven 50 kg gaat de motor inzakken op de veer. Je hebt al 50 kg voorgespannen.
Zet je hem lager dan krijg reageert de veer al eerder.

Voor en achter wil je ongeveer hetzelfde gedrag. Standaard staat een DL voor op 4 dacht ik. Dat is wel goed voor de meeste.
Wil je dat de motor iets makkelijker instuurt dan zou je hem op 3 kunnen zetten. Dat maakt de rechtuitstabiliteit een beetje minder, zeker als je met koffers rijdt.
Maar standaard is eigenlijk prima. Voor gemiddelde rijders tussen 70 en 95 kg tenminste.
Ipv de voorkant lager te zetten kun je ook de achterkant hoger zetten. Dat doe je met die grote knop. Veel handiger en ook veel makkelijker bij wisselende omstandigheden zoals wel/geen bagage/passagier.
Zet je achter te strak/hoog dan geeft dat wat minder comfort maar wel een scherper sturende fiets. Anders krijg je meer een chopper gevoel.
Wel meer comfort, maar je moet wat meer moeite doen om te sturen.
De meeste mensen draaien de knop van standaard een klik of 4-6 naar rechts.

Dan is er nog demping en dat is wat Motoplus heeft gewijzigd.
Het kleine schrooefje boven in de poten is er voor de rebound of uitgaande demping: hoe wordt de motor gedempt bij een beweging naar boven.
En onder in de poten zit de compression of ingaande demping: hoe wordt de motor gedempt bij een neerwaartse beweging.
Die bewegingen ontstaan door bulten, kuilen, remmen, gasgeven, etc. Dus ook op strak asfalt merk je verschil. Zonder demping kun je niet rijden.
Achter kun je alleen de uitgaande demping wijzigen.

Belangrijk bij het afstellen is de balans. Wat je voor wijzigt heeft ook achter effect en andersom.
Het is altijd een compromis. Er is wel een perfecte instelling, maar de omstandigheden zijn nooit gelijk. Wegdek verandert, je tank raakt leeg, etc.
Maar je kunt wel een instelling hebben die voor jou in 80% van de omstandigheden goed is.
En als je wat je wat wijzigt, wijzig dan 1 instelling te gelijk. Anders weet je niet waardoor het precies komt dat de motor nu anders rijdt.
Onthoudt je beginstand, zodat je altijd terug kunt.
Vaak is het zo dat als je denkt dat er voor iets niet goed is je achter de instelling moet veranderen, en andersom.
Denk aan een ijsstokje tussen je vingers. Aan de kant waar je hem niet vast houdt is veel beweging. Dat kun je corrigeren door die kant ook vast te houden. Snaar strak. Of je grip wat losser te maken.
Er zijn mensen die merken niks als de dempingsinstellingen gewijzigd worden. Vooral zwaargewichten.
Maar als je er wel gevoelig voor bent en wel merkt dat 2 klikjes echt verschil maakt, dan heb je er een leuke hobby bij.

Toen ik nog een DL had (wrak is te koop als rijdende schade bij Boonstra; niet intrappen; is oplichting) had ik een schroevendraaier bij me aan het stuur om onderweg met die instellingen te kunnen spelen. Die is te zien op de foto's bij Boonstra, vergeten te demonteren :)

Ik zal niet allerlei instellingen noemen. Dat is persoonlijk.
Wat Motoplus gedaan heeft is zowel boven als onder de demping 2 klikjes naar links gedraaid. Met een schroevendraaier oid.
Je hebt er knopjes voor die je op de inkeping kunt plaatsen zodat je het met de hand kan verzetten. Ali heeft die wel.
Met die 2 klikjes heb je minder demping ingaand en uitgaand aan de voorkant.
Dat is beter in balans bij de redelijk softe standaard demping achter. Minder demping geeft wel meer beweging, en andersom, maar indien in balans voor en achter is dat helemaal niet erg.
Dat zal prettiger zijn. Iets meer comfort geven en qua sturen prima.
Probeer het eens.
Het luister echt heel nauw. 1-2 klikjes maken echt verschil.
Om te proberen draai waar eens wat grof, dwz niet 1-2 klikjes maar 5-6 of meer.
Net als zwarte knop van de veervoorspanning. Draai hem eens helemaal naar links en dan helemaal naar rechts.
Niet tegelijk en onthoudt je begin stand. De standaard instellingen staan wel in het boekje.

:bye:

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: za 09-10-2021, 11:45
door Tulipan
Sjonge wat een lap tekst, :duim:
je bent er voor gaan zitten zie ik :worship:

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: za 09-10-2021, 17:33
door RedStrom
Basics :o)

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: za 09-10-2021, 23:22
door 1037cc
@Sparkle Black Peter
@Erinanco
@RedStrom
@Tulipan

Dank jullie heel hartelijk!! Ik ga er zsm mee aan de slag. Moet zo wel lukken, zeker met de uitgebreide handleiding van @RedStrom!!

Heren, allemaal heel erg bedankt!! SUPER!! Hier kan ik wat mee :worship: :worship:

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: ma 11-10-2021, 10:35
door Emile
@Redstrom Ik heb even gemist dat je je Strom in de prak hebt gereden. Wat is er gebeurd? Zelf geen schade overgehouden?

Re: Domme vraag tav instellingen voorvork

Geplaatst: ma 11-10-2021, 23:16
door RedStrom
Staat elders in een ander topic.
1 aug achter op een auto gereden met nog geen 40 km/u.
Genoeg om total loss te zijn. 7k schade.
Zelf dikke week zere ribben, been en, nog steeds, hand.
Ben nog niet op zoek naar een opvolger.