Vering advies 'oude' V-Strom

Frame, vering, ketting etc
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Na een leuke tocht met z'n tweeën op de motor naar Limburg blijkt dat tegenliggers mij niet zo fijn vinden: regelmatig werd er geseind dat mijn licht veel te hoog staat.

De achterering was uiteraard helemaal op de maximale voorspanning gedraaid. Totale belasting aan bestuurder, passagier en belading was iets over de 200KG

Nu heb ik van alles gelezen op het forum:
- Je kan handmatig de verlichting een stuk lager afstellen?
- Je kan een blokje van ca 8mm op je vering zetten of zo om de achterkant wat te verhogen? (waar te koop?)
- Je kan progressieve veren plaatsen in plaats van de standaard veren (vervangingsset van Hyperpro bijv.) (deze)
- Je kan een compleet nieuwe achterdemper van Hyperpro plaatsen (deze)

Nu heb ik het model K7 uit 2007 dus nadenken over de economische haalbaarheid is ook belangrijk, vandaar dat ik heel erg benieuwd ben naar jullie adviezen en meningen!
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Bij de vervangingsset staat "De kits worden geleverd met een uitgebreide handleiding voor montage en set-up van de motorfiets.". Kunnen zij dat ook voor je doen? Ik zie nl. online geen montage prijzen staan. Of is het goed zelf te doen zonder speciaal gereedschap?

Bij de achterdemper staat die opmerking niet. Is dat dan inclusief montage?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Tulipan »

Langsgaan O:-)
Ze monteren met veel plezier en leggen tevens veel uit over vering, en ze stellen hem
meteen goed af :worship:
Bel ze even zou ik zeggen over de prijs.

Vervangingssetje van Hyperpro en je kent je motor niet meer terug.
Ik heb de spanning 1 slag hoger staan met duo en hou dus nog over voor een zwaarder iemand :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Piet Zahut »

Aftermarket vering is altijd beter dan het origineel. Hyperpro is een optie maar er zijn ook andere merken zoals WP of Wilbers. Je zou ook eens bij HK-Suspension in Tiel langs kunnen gaan en laat je daar eens voorlichten. Deze heren hebben écht verstand van vering (van race tot straat tot cross tot Dakar). Zoals eerder gezegd, je herkent je motor niet meer terug.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Banjer »

Verhogen (en verlagen) van de achterkant kan met een set aangepaste dogbones, bijvoorbeeld deze: https://www.cosmo-accessories.com/produ ... 157-detail

Een andere optie die niet in je lijstje staat is het iets doorsteken van je voorpoten, dat brengt de voorkant omlaag.

Maar de koplamp stellen is de meest econimische oplossing :P
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Andere veren is zowiezo beter, dogbones ook een (mmmm)optie.
Voorvork laten zakken door je kroonplaat kan ook maar gaat wel ten koste van je grondspeling en als je solo rijdt gaat je geometrie niet meer kloppen.
Koplamp afstellen kan ook maar lastig als je veel solo afwisselt met duo zoals ik.
Zelf Hyperpro voor en achter, alleen de achterveer vervangen dus nog de originele schokbreker.
Als de achtershock op leeftijd is dan beter de hele shock vervangen.
Zoals al beschreven, je kent je motor niet meer terug!
Mijn vrouw is ook super gelukkig met de Hyperpro, geen klappen meer in haar rug en nek, dus alleen daarvoor is het al een aanrader
Maar ander merk dan Hyperpro kan ook natuurlijk.....

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Calimero »

Hier nog een blije Hyperpro-gebruiker :-)}
Je weet echt niet wat je beleeft met een set nieuwe (Hyperpro)-veren onder je motor. :duim:
HaZee schreef: wo 11-08-2021, 15:37 Nu heb ik het model K7 uit 2007 dus nadenken over de economische haalbaarheid is ook belangrijk
Ik weet niet precies wat je met economische haalbaarheid bedoeld, maar als dat voor jou betekent of je motor het nog waard is om een investering in een nieuwe schokbreker of veer te doen is dat iets dat alleen jij kan bepalen.
Ben je niet van plan je motor binnenkort van de hand te doen en is hij technisch nog in orde, dan zou ik het zeker overwegen. Dan kan je nog héééééél lang extra van je V-Strom genieten! :-)}
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Precies

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Tulipan »

Met verlagen voorkant of verhogen achterkant haal je de balans uit de motor die
niet meer lekker af te stellen is, Heb de 2.5 dogbones er toenertijd weer onderuit gehaald.
Die gaan er alleen weer onder als vakantie in duo er aankomt, want dan heb je meer speling
met laden en achter veerspanning.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Banjer »

Afaik laat Hyperpro de voorvork ook iets meer doorsteken....
viewtopic.php?p=104323#p104323
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

11 tot 13 mm

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Banjer »

Jup, heeft ongeveer hetzelfde effect als 20 tot 25 mm omhoog aan de achterkant wat betreft de naloop op het voorwiel. Geometrie :lol:

Maar de discussie loopt een beetje offtopic.... ik hou het bij gewoon de koplamp goed afstellen, een stuk goedkoper dan hyperpro veren.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Tulipan »

Alleen rijden, heb je het probleem ook niet :worship:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Discussie off topic?
Volgens mij worden er adviezen gegeven op de 1ste vraag......

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Tulipan »

Tulipan schreef: wo 11-08-2021, 15:54 Langsgaan O:-)
Ze monteren met veel plezier en leggen tevens veel uit over vering, en ze stellen hem
meteen goed af :worship:
Bel ze even zou ik zeggen over de prijs.

Vervangingssetje van Hyperpro en je kent je motor niet meer terug.
Ik heb de spanning 1 slag hoger staan met duo en hou dus nog over voor een zwaarder iemand :-)}
Klopt :duim:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Super dank voor alle inhoudelijke en super snelle reacties!!!

Volgens mij is het een beetje de consensus dat Hyperpro de beste oplossing zou zijn. Da's een dure oplossing, maar ik hoop dat we er (met z'n tweeën inderdaad) nog lang/vaak op te rijden, dus die optie moet ik maar eens gaan onderzoeken (budgetair vooral :oops: )

Volgens mij zou het verstandig zijn om te gaan voor de verzwaarde uitvoering van Hyperpro. Ze hebben een soort optie:
Gewicht Rijder / Duo / Bagage ==> "Standaard 70 - 100 kg"
En je betaald wat extra als je kiest voor de optie "Meer of minder als standaard gewicht" (en dan kan je het gewicht opgeven)

Inmiddels ook contact gehad met Hyperpro en zij adviseren de bestaande demper in zijn geheel te vervangen bij meer dan 40000KM
Lijkt mij vrij vroeg, maar goed, dat is misschien ook wel een beetje een gevalletje "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" :wink:
Aan de andere kant, de motor is 14 jaar oud en heeft 70K KM gereden ...

Anyway, ik heb dan 2 keuzes:
Hyperpro Streetbox Suzuki DL650 V-Strom 2004-2016 (voorveren + vervangende demper) à €687.95 (levertijd ca. 4 weken; op bestelling gemaakt?)
Hyperpro Verensets Suzuki DL 650 V-Strom 2004-2016 (alleen vervangende veren voor+achter) à €260.20 (maar dan kan ik geen hoger gewicht opgeven!)
(bij andere webshops dan Hyperpro zelf is de duurste optie overigens 3 tot 5 tientjes goedkoper)

Dan het werk. Volgens Hyperpro:
"Een verenset voor is zelf te doen, achter moet de shock gedemonteerd worden, speciaal gereedschap nodig.
Bij ons is het momenteel erg druk in het service center, wachttijd ca 7-8 weken.
"
Kosten daarvoor zijn ca. €175

Speciaal gereedschap heb ik niet dus weet iemand eventueel een adres die ervaring heeft met Hyperpro in een straal van ong. een uur rijden rond Almere waar ik het (liefst flink goedkoper) kan laten doen? Als een forumlid de kennis en tools heeft, mag dat ook, dan kom ik graag langs en zou ik het leuk vinden als ik kan / mag helpen. Wil graag zoveel mogelijk zelf klussen aan de motor, maar deze durf ik niet alleen aan ... :oops:

En ik moet daarna(ast) de verlichting dan eens goed controleren & evt. beter afstellen, maar dat kan ik zelf prima doen 8)
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Tulipan schreef: wo 11-08-2021, 22:51 Alleen rijden, heb je het probleem ook niet :worship:
True, ik probeer haar al jaren over te halen om zelf te gaan rijden, maar ze vindt het voorlopig nog veel te relaxt bij mij achterop :-)}
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Calimero »

Mocht je voor de "Streetbox" gaan, controleer dan nog even over er bij de achterschokbreker ook de hydraulische veervoorspanning zit. Dit is voor de losse schokbreker namelijk een optie.

Over je "wij van wc-eend" opmerking, kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat Bas van Hyperpro Alphen aan den Rijn je absoluut een eerlijk advies zal geven.
Dat hij het zo druk heeft, heeft niet alleen met de kwaliteit van zijn spullen te maken maar zeer zeker ook met zijn betrouwbaarheid en service :duim: (en nee; ik heb geen Hyperpro-aandelen).
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Ik snap dat de streetbox wat goedkoper is dan de losse onderdelen, maar zoveel korting zal het vast niet zijn dus die optie zit er volgens mij niet op. Is op de losse schokbreker nl. een extra optie van ruim €200 extra!
Schokdemper.png
En dit kost de hele set (bij Bunkerparts, Hyperpro zelf is zo'n €60 duurder):
BeterePrijsHyperpro.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Zou voor de goede adviezen en garantie toch naar Hyperpro zelf gaan....

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Tulipan »

Tulipan schreef: wo 11-08-2021, 15:54 Langsgaan O:-)
Ze monteren met veel plezier en leggen tevens veel uit over vering, en ze stellen hem
meteen goed af :worship:
Told ya
Daarom de wachttijd, ze besteden tijd aan je :worship:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Banjer »

Eventueel zou je ook even kunnen informeren bij HKsuspension. Doen geen Hyperpro, wel andere goede merken als Wilbers en Öhlins. Schijnt wat goedkoper te zijn dan Hyperpro.
https://hksuspension.nl/
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Garantie heb je sowieso wel op het product lijkt mij en het is een DIY set toch? Hyperpro schreef letterlijk in een e-mail aan mij: "Elke motorzaak met een goede monteur kan de montage doen"

En op hun FAQ staat: "Indien U Hyperpro producten zelf monteert kunt U terecht bij een Hyperpro Service Center voor gratis controle van de montage en juiste afstelling van het product."

7-8 weken, dan is het seizoen zo ongeveer voorbij en als levering al 4 weken duurt, heb ik het er liever over 4 weken plus 1 dag (bij wijze van spreken) eronder zitten uiteraard :D :-)}

Maar ik snap de overweging :duim:
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Havado63 schreef: do 12-08-2021, 12:52 Zou voor de goede adviezen en garantie toch naar Hyperpro zelf gaan....
Goede adviezen geven ze zelfs per e-mail al en ze zijn daarbij echt razendsnel. Heb al paar keer binnen een paar minuten een antwoord, dus dat is alvast helemaal top :duim:
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Heb voorveren zelf gedaan, de achtershock bij motorhuis de Valkenier voor€40,0

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Even een kleine update: Ik dacht te gaan voor een Hyperpro Streetbox en dan of Hyperpro zelf of een regionale monteur of mijn 'groot onderhoud adres' het te laten monteren.

Een erg duidelijke reactie die ik van een monteur kreeg was: "... dat staat natuurlijk los van het product, dat is best prima."

Ik ga hier verder niet afgeven op Hyperpro maar het dringende advies was ook om echt nog even verder te kijken bij HK Suspensions: "Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en terecht gekomen bij hk suspension. (...) die gasten hebben er écht verstand van." (Dank o.a. Banjer die mij daar ook al op had gewezen :oops: )

Hyperpro heeft vast erg goede marketing en gezien de positieve reacties hier op het forum doen ze ook wel wat goeds. Maar omdat ik de monteur in kwestie erg hoog heb zitten, zakt Hyperpro dus nu wel flink omlaag in mijn shortlist en heb ik contact gezocht met HK :duim:
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Bij beide veren boeren zul je zowiezo een betere motorfiets hebben.
Of iemand op een V strom het verschil voelt tussen beide merken betwijfel ik.
Dus succes met jouw keuze en vooral veel rijplezier met je Strom

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Calimero »

Straks veel rijgenot met je nieuwe vering :duim:
Zorg er voor dat de basisafstelling van je achtervering, met jou alleen op de motor, zo hoog mogelijk staat met de laagste veervoorspanning. Op die manier kan je maximaal gebruik maken van je veervoorspanning om je motor bij belading aan de achterzijde te verhogen.

Een eenvoudige manier om je vering op de juiste hoogte te brengen gaat als volgt:
Voor de juiste afstelling gebruik ik een touwtje met aan een kant een lus en aan de andere kan een zware moer. De lengte van het touwtje is zodanig dat wanneer ik de lus om mijn achterknipperlicht doe en ik alleen op de motor ga zitten, de moer de grond net raakt wanneer de vering voor mij alleen goed is afgesteld.

Gaat mijn vrouw mee achterop (al dan niet met bagage) dan stel op op de volgende manier mijn achtervering af.
Het touwtje gaat weer om mijn achterknipperlicht en ik verhoog de veervoorspanning aan de achterkant zodanig dat de moer de grond weer net raakt wanneer zowel mijn vrouw, ik en de eventuele bagage op de motor zitten.
In hooguit een paar minuten heb je op deze manier de achterkant op de juiste hoogte gebracht.

Je kunt dit natuurlijk ook gebruiken wanneer je alleen met veel bagage gaat rijden.
Ga je weer zonder extra gewicht op pad dan is met behulp van dat touwtje de motor zo weer in de juiste oorspronkelijke stand te brengen.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Freubel
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 XTA 2019
Woonplaats: Volendam

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Freubel »

HaZee schreef: do 12-08-2021, 16:42 Even een kleine update: Ik dacht te gaan voor een Hyperpro Streetbox en dan of Hyperpro zelf of een regionale monteur of mijn 'groot onderhoud adres' het te laten monteren.

Een erg duidelijke reactie die ik van een monteur kreeg was: "... dat staat natuurlijk los van het product, dat is best prima."

Ik ga hier verder niet afgeven op Hyperpro maar het dringende advies was ook om echt nog even verder te kijken bij HK Suspensions: "Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en terecht gekomen bij hk suspension. (...) die gasten hebben er écht verstand van." (Dank o.a. Banjer die mij daar ook al op had gewezen :oops: )

Hyperpro heeft vast erg goede marketing en gezien de positieve reacties hier op het forum doen ze ook wel wat goeds. Maar omdat ik de monteur in kwestie erg hoog heb zitten, zakt Hyperpro dus nu wel flink omlaag in mijn shortlist en heb ik contact gezocht met HK :duim:
Houd je ons even op de hoogte aub ?
ik vermoed dat ik zelf ook iets aan de standaard vering wil laten doen, aangezien mijn vorige motor een volledig hyper-pro systeem had zat ik hier ook aan te denken voor de V-strom. Andere merken zijn echter altijd welkom. Uiteindelijk gaat het om de vering en niet om het merk. :)
Wie wind zaait zal storm oogsten
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Als ik drie gelijk waardige V stroms op een rij zet met veertjes en shocks van 3 bekende veren boeren zal niemand mij kunnen vertellen welk merk ze onder de brommer hebben.
Die hebben er ECHT verstand van lees ik, nou ik heb nieuws voor jullie.
Ze hebben allen verstand van veertjes, ontworpen voor extreme motorfietsen met daarop extreme mannen.
Maar degene met het mooiste verhaal heeft gewonnen denk ik dan maar.
Als ik vanavond naar bed ga en ze schroeven stiekem een ander merk veertjes onder de brommer dweil ik morgen heus de bocht niet uit hoorrrr.


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Calimero schreef: do 12-08-2021, 18:52 <hele lading goede tips mbt afstelling>
Dank! Had het ergens al op het forum gelezen en zal dat zeker toepassen m.b.t. aanpassen van de veervoorspanning. Fijn dat je het hier ook nog even gemeld hebt, scheelt weer zoeken :duim:

Freubel schreef: do 12-08-2021, 19:31 (...)
Houd je ons even op de hoogte aub ?
(...)
Uiteraard!

Havadoc63 schreef: do 12-08-2021, 20:20 (...)
Als ik vanavond naar bed ga en ze schroeven stiekem een ander merk veertjes onder de brommer dweil ik morgen heus de bocht niet uit hoorrrr.
True!

Neemt niet weg dat als ik een monteur vraag (die ik echt hoog heb zitten!) om het evt. voor mij te monteren en die persoon zegt "Prima dat kan ik voor je doen maar kijk ook eens naar HK Suspension" (verkorte versie :wink: ) dan neem ik dat wel serieus.

En als jij zegt "Maar degene met het mooiste verhaal heeft gewonnen denk ik dan maar." dan denk ik daar gelijk bij: die met de beste marketing. Ik ben echter zelf gevoeliger voor de mening van ervaringsspecialisten.

Maar, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik (of beter; mijn motor) er sowieso heel erg op vooruit zal gaan als ik after market vering laat monteren van welk merk dan ook, zolang die is afgestemd op mijn type motor en mijn 'belading' :duim:

Voor de goede orde:
Ik wil geen enkele negatieve mening hier uiten over wat dan ook. Dat is mijns inziens off topic en niet de bedoeling van deze thread. Ik zoek hulp (nogmaals dank voor alle reacties!!!) en daarbij zijn alle opties open. De update was alleen bedoeld om aan te geven dat de beslissing nog niet is gevallen omdat HK Suspension op mijn shortlist is toegevoegd en met stip op nr. 1 staat :D
Panoramaguy
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 09-12-2020, 10:35
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020
Woonplaats: Bocholt (BE)

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Panoramaguy »

Ik heb een V Strom 650 XT van 2020.
Ik rijd normaal gezien steeds solo.
Ik weeg met motorkledij aan: 110 kg.
Ik vind niets mis met de originele vering!
Heb ook nooit met aftermarket veren gereden op al mijn motoren, waardoor ik het verschil niet ken.
Als ik al die verhalen lees over Hyperpro, Wilbers enz..., krijg ik het gevoel, dat ik onverstandig ben om met de originele gemonteerde vering te blijven rijden. Zijn die originele veren dan zo waardeloos?
Is dat verschil dan zo groot? Ik kan het mij niet voorstellen! Ik dacht steeds, dat dit eerder aangeraden was was bij duogebruik, en zeker, indien de duo ook van de "zware kant" was, en men geregeld samen op reis gaat!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Iron Horse »

Ik heb op de vorige V-Strom zelf de vering door Hyperpro vervangen en het is best een groot verschil. Op de huidige V-Strom die van hetzelfde type en slechts 1 jaar jonger is heb ik het niet gedaan omdat ik verhoudingsgewijs nu nog weinig rijd. Is het nu dan ineens zoveel slechter? Nee, niet echt, maar het kan beter. Ik ondervind er niet echt last van, zowel mono als duo. Maar zou ik een stuk meer gaan rijden dan zou ik het zeker weer investeren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Ja, originele budget veren zijn gewoon minder.
Maar als je tevreden bent, laat het lekker zo

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Banjer »

Panoramaguy schreef: za 14-08-2021, 19:44 krijg ik het gevoel, dat ik onverstandig ben om met de originele gemonteerde vering te blijven rijden. Zijn die originele veren dan zo waardeloos?
Nee, er rijden massa's V-stroms probleemloos met de standaard veren/dempers.
Kun je betere resultaten halen met aftermarket veren/dempers, zeker, maar ook slechtere als je de verkeerde kiest of verkeerd afsteld.
Kan een expert het laten doen nog betere resultaten opleveren, ja, en daar zijn er best wat van in Nederland, naast Hyperpro.
Er hangt alleen een prijskaartje aan.
Het is na banden het punt om aan te pakken als je het gedrag van je motor wil verbeteren.
Panoramaguy
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 09-12-2020, 10:35
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020
Woonplaats: Bocholt (BE)

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Panoramaguy »

Thx voor de reacties.
Gebruikersavatar
Freubel
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 11-08-2021, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 XTA 2019
Woonplaats: Volendam

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Freubel »

Panoramaguy schreef: za 14-08-2021, 19:44 Ik heb een V Strom 650 XT van 2020.
Ik rijd normaal gezien steeds solo.
Ik weeg met motorkledij aan: 110 kg.
Ik vind niets mis met de originele vering!
Heb ook nooit met aftermarket veren gereden op al mijn motoren, waardoor ik het verschil niet ken.
Als ik al die verhalen lees over Hyperpro, Wilbers enz..., krijg ik het gevoel, dat ik onverstandig ben om met de originele gemonteerde vering te blijven rijden. Zijn die originele veren dan zo waardeloos?
Is dat verschil dan zo groot? Ik kan het mij niet voorstellen! Ik dacht steeds, dat dit eerder aangeraden was was bij duogebruik, en zeker, indien de duo ook van de "zware kant" was, en men geregeld samen op reis gaat!
Wat is slecht ? Op mijn Versys had ik de standaard vering zitten en dat beviel prima, echter ik rijd dagelijks WW verkeer richting Haarlem over de A5, dit is vanuit de Coentunnel vandaan best wel een bochtig stukje met veel dilataties in de weg, bij elke dilatatie nam de Versys een klein stapje naar de buitenkant, niet gevaarlijk maar niet echt prettig. Toen ik de motor onder handen heb laten nemen bij Hyper-pro was dat stappen weg. Wat weer zorgt voor meer vertrouwen en een meer comfortabel rijgedrag. Tijdens het proefritje met de V-strom leek het stapje weer terug te zijn, maar dat ga ik meemaken zodra ik de motor heb en weer WW verkeer ga doen na mijn vakantie. Mocht die echt weer terug zijn gaat er toch weer wat gebeuren met de vering.
Wie wind zaait zal storm oogsten
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Klopt helemaal, de motor wordt er rustiger van en duikt veel minder bij remmen.
De dijk langs het Markermeer waar stukken met beroerd asfalt tussen zitten knal ik nu overheen, ook mijn vrouw merkt het verschil enorm.
Ook op de geitenpaden in de Eifel waar je bergaf met soms slecht wegdek een bocht in remt met vrouw en bepakking gedraagt de Strom zich heeeel anders.
De banden en remblokken zijn daarnaast ook erg belangrijk.
Maar er zijn ook mensen die solo een dagje rustig rondtuffen, zij zullen er gewoon minder of geen problemen mee hebben.
Dan kunnen ze hun centen beter in de zak houden vind ik.
De discussies over veren, remblokken, banden, zadels en windschermen zijn altijd heel persoonlijk.
Maar wel altijd leuk om de bevindingen van andere forum leden te lezen


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

HK Suspension bevestigd dat de originele schokdemper vrij zacht is.

Zij adviseren de huidige demper te vervangen (want "is al op leeftijd en zal een keer vervangen moeten worden") door een Wilbers 640 achterdemper. Hierbij is er de mogelijkheid om een hydraulische pre load adjuster toe te voegen voor €235. Ik las ergens dat je de preload met een sleuteltje o.i.d. sowieso iets van 20 stappen zou kunnen aanpassen, dus die extra optie lijkt mij best heel fijn maar niet echt nodig.

Daarnaast voor de voorvork uiteraard de progressieve vorkveren. Zij gaven aan dat de vork eigenlijk zelfs elke 20.000 KM of elke 2 à 3 jaar geserviced moet worden, maar ik neem aan dat als de vorkveren vervangen worden er nieuwe olie in gaat en evt. nieuwe rubbers op komen, dus wat dat servicen dan nog echt toevoegt weet ik eigenlijk niet...

Bovenstaande aannames en vraagtekens plus de tip van Calimero in één van de berichten hierboven hebben geresulteerd in nog wat aanvullende vragen aan HK Suspension. Daarnaast ben ik uiteraard super benieuwd naar de levertijden en het kostenplaatje!
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Calimero »

Als je bij het vervangen van je voorveren aanwezig kan/mag zijn zul je het verschil tussen oude- en nieuwe voorvorkolie goed kunnen zien. :shock:

Bij mijn motor wordt het ene jaar de achtervering geserviced en het andere jaar de voorvering. De olie die bij het verversen uit de voorvering komt is zwart, terwijl er toch echt iedere keer heldere nieuwe olie in gaat. Door de vervuiling van de olie kan de smerende- en de dempende werking van de olie achteruit gaan.

Het servicen van je voorvering (en achtervering trouwens ook als dat mogelijk is) heeft dus echt wel nut :roll:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Klopt, 20000 km is voor de één ieder jaar en voor de ander misschien om de vier jaar.
Maar nodig is het wel, de slijtpoeder in de olie kan de keerringen doen slijten met lekkage als gevolg.....


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

HK Suspension heeft de vragen inmiddels ook alweer beantwoord. Vooral die over wat het verschil was tussen service en nieuwe monteren hadden ze een prima toelichting:

"Met alleen het monteren van veren wordt de vork leeg gepomt en voorzien van nieuwe olie en veren.

Bij een service wordt de vork helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, binnenpoten gepolijst, nieuwe olie keerringen gemonteerd, glijlagers gecontroleerd en waar nodig vervangen
" :duim: (nwe glijlagers is beetje meerprijs)

Daarnaast kan het verstellen van de achterdemper inderdaad met iets wat ze een 'haaksleutel' noemen, dus de 'hydraulische pre load adjuster' laat ik sowieso vallen (scheelt €235 8) )

Kosten worden bij HK Suspension dan totaal nog steeds wel iets meer dan €1000 voor:
- Nieuwe achterdemper . . . . €589
- Nieuwe vorkveren + olie . . . €141
- Servicen van de voorvork . . €170
- De-/montage + afstellen . . . €118

Toch meer dan ik had verwacht/gehoopt (€750 - €850) :( ...

... maar Hyperpro was daar ook ruim overheen gegaan en komt op vrijwel exact hetzelfde bedrag:
- Nieuwe achterdemper . . . . €599
- + Aanpassing gewicht . . . . . € 89
- Nieuwe vorkveren + olie . . . €151
- Montage . . . . . . . . . . . . . . €175
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Motormuus »

Dit was ik vorigjaar kwijt bij hyperpro. Maar er zit dan ook wel een wat duurdere schokbreker onder met los reservoir.
En het was me elke cent waard. Voetsteunen rij ik aan de grond, voorkant is stabiel en rustig. De kosten voor mijn Honda of voor een strom zit bijna geen verschil in. Behalve ik heb er neopreen hoezen inlaten zetten. Wil nog wel eens van de asfaltwegen afgaan. En dit voorkomt oa. steenslag op de binnenpoot.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk


Plaatje blijft korrelig. Maar ik was €1102 kwijt. Op de motor ernaar toe gereden en paar uurtjes gewacht en weer naar huis gereden. Beste investering tot nu toe.
De Suzuki gaat volgendjaar..
Laatst gewijzigd door Motormuus op di 17-08-2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Kunt ook zelf monteren, is goedkoper

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Inderdaad, maar scheelt eigenlijk maar €118 of €175 afhankelijk van de keuze voor Wilbers of Hyperpro ...
En dat servicen van HK Suspension is nu net wel precies hun specialiteit denk ik ...
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 17-08-2021, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Heb mijn gehele voorvork los gehad, op z'n kop meerdere malen gespoeld zodat alle drab uit de kamers verdwenen was.

Je kunt ook de poten van boven af leegzuigen met gevolg dat er nog drab in de kamers e.d achterblijft.
Dan nieuwe olie en veertjes erin ploffen, doppie dicht en klaar is klara.
Weet niet of dat onder de categorie servicen valt, maar kan ook niet anders voor die centen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Calimero »

Ik weet niet over welke centen je het hebt, maar de leegzuig-werkwijze zou ik toch afraden.
De achterblijvende vervuilde olie zorgt er gelijk voor dat de schone olie ook vervuild raakt. :(
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Als je het goed doet dus poten onderste boven en spoelen kost nu éénmaal meer centen dan de goedkope oplossing, het leegzuigen v d poten dus...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door HaZee »

Hmmm, ik krijg nog wel de reactie van HK Suspension:

"Het bereik is wat te groot om alleen maar met pre load op te kunnen lossen.

Normaal gesproken zal Wilbers met deze gegevens voor een demper zonder hydraulische pre load adjuster een gemiddelde nemen.
Dan is deze voor solo gebruik wat hard en voor duo met bagage aan de zachte kant.

We kunnen bijvoorbeeld wel het percentage ‘duo en duo met bagage’ iets lager zetten zodat je solo iets meer comfort hebt en meer met de pre load moet werken voor de juiste afstelling.
"

Ik was er eigenlijk wel uit dat ik voor de Wilbers vering zou gaan, maar hier schrik ik nog wel een beetje van. Persoonlijk is voor mij het met duo rijden het belangrijkste. Dan zou je toch juist het percentage hoger zetten zodat dat in ieder geval goed werkt, op z'n minst als de preload op maximaal staat?

Voor solo rijden zou ik hem dan op helemaal minimaal kunnen zetten en zien hoe dat rijdt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat (met de originele vering) het verschil tussen met duo en zonder duo voor de veervoorspanning grofweg 8 tot 10 kliks was.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Vering advies 'oude' V-Strom

Bericht door Havado63 »

Tja....

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Plaats reactie