BTW op ALLE pakketjes van buiten de EU (ook Aliexpress)
-
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Mijn motor is een: Geen meer.
BTW op ALLE pakketjes van buiten de EU (ook Aliexpress)
Voor wie er nog van op de hoogte is, vanaf 1 juli 2021 wordt op alle pakketjes van buiten de EU BTW geheven/geïnd.
Nu zeg je misschien; ach zal mij een zorg zijn dan kost een pakketje van 10 Euro nu € 12,10. Maar helaas is dat niet het probleem. Het zijn de extra kosten die erbij komen doordat het wordt geïnd door de vervoerder en die rekent PER pakketje daar ca. 13 euro voor. Dus een pakketje van 10 Euro wordt nu ineens 25,10 Euro. Bestel iets boven de 22 euro dan was het sowieso al het geval maar kon je geluk hebben dat het er niet uitgehaald werd. Nu wordt er op alle pakketjes BTW geheven, dus is er veel minder filtering nodig en is de kans dat er iets doorglipt veel kleiner aangezien alleen pakketjes binnen de EU nog vrij zijn. En aangezien alles dat van ALI komt wel heel herkenbaar is maak je weinig kans dat het over het hoofd wordt gezien. Blijft de vraag of men het logistiek ook voor elkaar gaat krijgen. Maar als er geld valt te verdienen zal men daar best wel een oplossing voor vinden. Dus heb je nog kleine dingen op je verlanglijstje staan bij Ali dan zou ik ze maar snel bestellen.
Voor meer info.
Nu zeg je misschien; ach zal mij een zorg zijn dan kost een pakketje van 10 Euro nu € 12,10. Maar helaas is dat niet het probleem. Het zijn de extra kosten die erbij komen doordat het wordt geïnd door de vervoerder en die rekent PER pakketje daar ca. 13 euro voor. Dus een pakketje van 10 Euro wordt nu ineens 25,10 Euro. Bestel iets boven de 22 euro dan was het sowieso al het geval maar kon je geluk hebben dat het er niet uitgehaald werd. Nu wordt er op alle pakketjes BTW geheven, dus is er veel minder filtering nodig en is de kans dat er iets doorglipt veel kleiner aangezien alleen pakketjes binnen de EU nog vrij zijn. En aangezien alles dat van ALI komt wel heel herkenbaar is maak je weinig kans dat het over het hoofd wordt gezien. Blijft de vraag of men het logistiek ook voor elkaar gaat krijgen. Maar als er geld valt te verdienen zal men daar best wel een oplossing voor vinden. Dus heb je nog kleine dingen op je verlanglijstje staan bij Ali dan zou ik ze maar snel bestellen.
Voor meer info.

Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 K4
Re: BTW op ALLE pakketjes van buiten de EU (ook Aliexpress)
Dan wordt het interessant te kopen bij sellers die vanuit een EU land verschepen.
Wel ietsje duurder, maar geen 13 euro per pakje.
Wel ietsje duurder, maar geen 13 euro per pakje.
-
- DL650 berijder
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Helpt de nationale ( Europa ) economie, geld blijft hier 

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Alle Toeters en Bellen
-
- EX- V-Strom berijder
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Dan wordt het wellicht lucratief om het via mijn familie in België te bestellen en dat zij het als een pakketje uit België weer doorsturen naar NL.
Wel natuurlijk dan de bekende Chinese plastic verpakking verwijderen alvorens het op te sturen.
Wel natuurlijk dan de bekende Chinese plastic verpakking verwijderen alvorens het op te sturen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
-
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Aangezien het om EU regelgeving gaat verwacht ik dat dat ook voor België zal gaan gelden.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 11-04-2021, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
-
- DL650 berijder
Je zult ook BTW moeten betalen als de producten uit een ander EU-land komen. Webwinkels zoals AliExpress hebben magazijnen in Europese landen geopend, onder andere in Polen en Spanje. Dit zorgt er vooral voor dat je de spullen sneller in huis hebt, maar er moet in dit geval ook belasting worden betaald. Dit is ongeacht of het een particuliere of zakelijke aankoop is.
Als ik dit zo lees is mijn vraag:
Waar diende de EU ook alweer voor ???
Vrij persoon en goederen verkeer
Vrij persoon en goederen verkeer

Hasta luego
Alle Toeters en Bellen
Alle Toeters en Bellen
-
Ze bedoelen daarmee dat producten die vanuit, in dit geval China, belasting over moet worden betaald. Maar dat was al zo. Ik heb heel wat producten van Ali eens vergeleken als die ook vanuit een EU land worden geleverd, maar er zitten heel wat voorbeelden bij waar je goedkoper uit bent als je het dan in Europa koopt dan in China. En bij en heleboel producten valt de meerprijs best wel mee, zeker als je meerekent dat je dan geen inklaringskosten aan de vervoerder betaalt. Het probleem op dit moment is alleen dat er maar een klein deel van het gigantische assortiment via Europese levering mogelijk is. Vooral het kleinere spul, wat veel gekocht wordt, is dus net niet via die Europese kanalen verkrijgbaar.

Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
-
- EX- V-Strom berijder
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
mijn familie in België stuurt regelmatig een pakketje naar ons in Nederland. Ik verwacht niet dat daar controle op is. Duidelijk een particulier doosje met wat frutsels er in. Stop daar een bestelling van Ali bij. Geen haan die er naar kraait
Groeten, René
-
Het is een Europese maatregel genomen in Brussel. Dus ik denk niet dat je er baat bij gaat hebben. Men krijgt de rekening dan in België gepresenteerd.

-
- DL650 berijder
Same here Eikie
Omdat de Canarische eilanden een Francogebied zijn, zijn de belastingen lager.
Betekend wel dat ALLES door de douane gaat. Commerciële zendingen gaan met factuur.
Dat geeft zoveel rompslomp dat veel internet bedrijven niet rechtstreeks naar de Can Eil. zenden.
Via dochter bestellen die op Ibiza woont, en dan particulier verzenden van Ibiza naar Tenerife.
Dat gaat ( nog steeds ) prima, zonder dat de douane de zending onderschept.

Omdat de Canarische eilanden een Francogebied zijn, zijn de belastingen lager.
Betekend wel dat ALLES door de douane gaat. Commerciële zendingen gaan met factuur.
Dat geeft zoveel rompslomp dat veel internet bedrijven niet rechtstreeks naar de Can Eil. zenden.
Via dochter bestellen die op Ibiza woont, en dan particulier verzenden van Ibiza naar Tenerife.
Dat gaat ( nog steeds ) prima, zonder dat de douane de zending onderschept.
Hasta luego
Alle Toeters en Bellen
Alle Toeters en Bellen
-
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 2003
voor de duidelijkheid. Vrije goederen verkeer geld alleen voor europese goederen.Tulipan schreef: ↑zo 11-04-2021, 18:55 Je zult ook BTW moeten betalen als de producten uit een ander EU-land komen. Webwinkels zoals AliExpress hebben magazijnen in Europese landen geopend, onder andere in Polen en Spanje. Dit zorgt er vooral voor dat je de spullen sneller in huis hebt, maar er moet in dit geval ook belasting worden betaald. Dit is ongeacht of het een particuliere of zakelijke aankoop is.
Vrij persoon en goederen verkeer![]()
Als een particulier van polen iets aan jou verkoopt is er al invoer en btw betaald. Dus vrije verkeer van goederen.
De aliExpress warehouse in Polen of Spanje hebben 2 keuze. Invoerrecht en btw betalen bij binnen komst of bij verkoop na binnenkomst.
Bij de eerste is de invoerrecht en BTW betaald en dus EU goederen.
Bij de tweede is deze nog niet betaald en dus geen EU goed.
AliExpress wil in bijde gevallen geen invoer en BTW betalen. Zij kunnen de BTW terug krijgen met bewijs van verkoop aan andere (bedrijf of particulier maakt niet uit) De koper is dan verplicht om de BTW te betalen. (Als de koper ook een bedrijf is kan hij het zelfde doen als AliExpress)
De invoer wordt meestal mee genomen in de verkoop prijs en niet meer apart vermeld.
Het probleem voor jou Particulier is dat jij altijd de BTW betaal. (BTW wordt ook wel verbruiks belasting genoemd) Zodra AliExpress jou iets heb verkocht krijgt hij zijn BTW terug en mag jij die gaan betalen.
Vroeger kon je tot een bepaalde bedrag zonder doen maar dat is nu dus over.
-
De soep wordt dus iets minder heet gegeten dan hij wordt opgediend. Want inmiddels is er meer bekend en blijkt e.e.a. minder extreem dan eerdere berichten deden vermoeden. Ik denk dat niemand er echt een probleem mee heeft dat er BTW moet worden betaald over die kleinere bedragen dan 22 euro. Het zijn eerder de bijkomende kosten. Nu blijkt dit toch een stukje gunstiger uit te vallen.
Om te beginnen gaat Ali (en andere webwinkels) de mogelijkheid bieden om meteen bij de aankoop de BTW te betalen wat extra kosten voorkomt.
Ten tweede, als je niet online de BTW hebt kunnen voldoen, gaan de inningskosten geen 13 euro zijn maar als je online betaalt "slechts" 4 euro en 7 euro voor levering via een pakketpunt. Dat scheelt dus al weer 6 tot 9 euro op een pakketje. En dat scheelt vooral op kleine aankopen.
Hieronder de tekst uit dit bericht.
Om te beginnen gaat Ali (en andere webwinkels) de mogelijkheid bieden om meteen bij de aankoop de BTW te betalen wat extra kosten voorkomt.
Ten tweede, als je niet online de BTW hebt kunnen voldoen, gaan de inningskosten geen 13 euro zijn maar als je online betaalt "slechts" 4 euro en 7 euro voor levering via een pakketpunt. Dat scheelt dus al weer 6 tot 9 euro op een pakketje. En dat scheelt vooral op kleine aankopen.
Hieronder de tekst uit dit bericht.
Op 1 juli gaan nieuwe Europese regels in over het kopen van producten van buiten de Europese Unie. Daardoor moet je ook voor dingen van minder dan 22 euro btw betalen. Nu zijn bestellingen van onder de 22 euro nog uitgezonderd van de btw van 21 procent.
Door de nieuwe regels worden kleine bestellingen van Chinese webshops als AliExpress en Wish dus 21 procent duurder. En als webshops niet meedoen aan het nieuwe systeem van de EU om die btw meteen te innen bij de bestelling, ben je nóg duurder uit. Want dan moet je ook nog eens afhandelingskosten betalen.
Die btw wordt dan pas geïnd als het pakketje in Nederland is aangekomen, bijvoorbeeld door PostNL. En die int dan naast de 21 procent btw ook nog eens extra afhandelingskosten van 4 euro als je online betaalt en 7 euro als je bij een pakketpunt betaalt.
Afhandelingskosten of éénloketsysteem
Vanaf 1 juli moet je dus goed opletten of een webshop al btw berekent bij een bestelling en dus meedoet aan het zogeheten éénloketsysteem van de EU. Want anders word je later dus alsnog met extra kosten geconfronteerd.
En als je nu al iets hebt besteld, maar dat pakketje komt pas op 1 juli of later in Nederland aan, dan moet je ook alsnog btw betalen. Want dan gelden de nieuwe regels.
Dit gaat je pakketje kosten:
"Wij adviseren consumenten om te kopen bij een webshop die de btw meteen berekent", zegt een woordvoerder van PostNL. "Dan weet de klant wat die moet betalen en het is ook het meest efficiënt." PostNL durft nog geen inschatting te maken bij welk deel van de pakketjes van buiten de EU je straks nog de btw moet betalen. "Dat hangt nog heel erg af van hoe webshops het gaan aanpakken."
De grote speler AliExpress gaat in ieder geval de btw al bij de bestelling inhouden. "Vanaf 1 juli zullen wij bij EU-consumenten btw berekenen en dat doorsluizen naar de relevante belastingautoriteiten", zegt het bedrijf in antwoord op vragen van de NOS.
Eerlijk belasting betalen
Ook het zwem- en onderbroekenmerk Aussiebum, dat vanuit Australië veel online verkoopt aan Europese consumenten, doet dat. "Wij hebben ons net succesvol geregistreerd bij het Europese éénloketsysteem", zegt Aussiebum-oprichter Sean Ashby. "Het geeft me ook een goed gevoel dat we jullie lokale economie helpen en eerlijk belasting betalen aan het land waar we iets verkopen."
De grote Britse kledingwebshop Asos wilde niet vertellen wat het bedrijf gaat doen. De Europese Commissie verwacht dat de btw op pakjes van buiten de EU in totaal zo'n 7 miljard euro per jaar oplevert voor de lidstaten.
Nederlandse webwinkels blij
Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van Nederlandse webshops, is blij met de nieuwe regels. "Dit was echt een grote wens van ons waar wij lang voor hebben gelobbyd", zegt Thuiswinkel-directeur Marlene ten Ham.
"Zo creëer je een gelijk speelveld voor alle verkopers, binnen en buiten de EU. Het prijsvoordeel van webshops van buiten de EU vervalt hierdoor, dus je zult zien dat consumenten weer vaker de voorkeur zullen geven aan Nederlandse webshops."
Grote bestelling goedkoper
Voor bestellingen van boven de 22 euro moest al btw betaald worden. Ook voor die pakketjes kunnen webshops straks al meteen de btw innen via het éénloketsysteem. En als ze dat niet doen, dan ben je straks nog steeds wat goedkoper uit dan nu. PostNL rekent nu namelijk nog 13 euro afhandelingskosten voor het innen van btw. Dat wordt vanaf 1 juli 4 euro als je online betaalt en 7 euro bij een pakketpunt, evenveel dus als voor pakketjes onder de 22 euro.

-
Ik kwam er dus zojuist achter dat de EU warenhuizen dus ook gewoon "nep" blijken te zijn. Waar je voor 1 juli 2021 geen BTW en invoerrechten betaalde als je de bestelling via een EU warenhuis bestelde krijg je nu meteen een rekening gepresenteerd. Je ziet dat pas wanneer je op betalen klikt. Voor die tijd is er nergens iets zichtbaar. Eerder dit jaar nog zulke bestellingen gedaan met hogere bedragen, maar toen was de prijs gewoon de prijs. Nu staat er een extra post VAT bij die bovenop het bedrag komt. Al die tijd heeft men dus de boel toch vernacheld. Er staat zelfs op sommige ALI websites dat je geen douane kosten betaalt bij bestelling vanuit een EU warehouse, dat klopt dus duidelijk niet meer.

-
- DL650 berijder
Dat waren dus virtuele magazijnen om belasting te ontduiken.
Zoiets als die brievenbus co-ops ( als ik me goed herinner )
Een gebouw in Rotterdam met 1200 ingeschreven bedrijven op dat adres

Zoiets als die brievenbus co-ops ( als ik me goed herinner )
Een gebouw in Rotterdam met 1200 ingeschreven bedrijven op dat adres

Hasta luego
Alle Toeters en Bellen
Alle Toeters en Bellen