irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
RR1
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16-01-2021, 19:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 ABS Black Rhino (2012)

irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door RR1 »

Hallo,
ik heb al de nodige dingen op dit forum gelezen, maar nog niet iets wat op mijn probleem lijkt. Ik heb sinds een paar maanden last van irritante trillingen in stuur en voetsteunen. Dit is zo erg dat na 20 km mijn handen in slaap vallen en ik het stuur amper kan vasthouden. Het trillen stijgt evenredig met het toerental, ongeacht welke versnelling. Bij constant toerental zwakt het iets af en bij het afremmen op de motor neemt het weer toe. Ik heb ondertussen het lager in de tandwielhouder van het achterwiel vervangen, de trillingsdempers in het achterwiel vervangen, tevens een nieuwe tandwiel/ ketting set gemonteerd.
nieuwe achterband gemonteerd, motor een grote beurt gegeven incl. nieuwe bougies, kleppenstellen enz. Benzine pomp schoongemaakt, nieuw benzine filter gemonteerd, benzine druk en hoeveelheid gecontroleerd. spuit beeld van de injectoren is gecheckt. Computer is uitgelezen door motoport en niets gevonden. Is er iemand die een suggestie heeft waar dit probleem vandaan komt?
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Piet Zahut »

Misschien heel gek maar heb je alle bouten wel eens goed nagelopen? Als er ergens een blokbout niet goed vastzit kan dit natuurlijk resonanties geven.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Iron Horse »

Je hebt niet toevallig een valbeugel die dit veroorzaakt. Is in het verleden bij bepaalde types ook een klacht geweest.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Marc lw »

Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Dendrummer »

:duim:
If you want to be happy ride a motorcycle
RR1
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16-01-2021, 19:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 ABS Black Rhino (2012)

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door RR1 »

bedankt voor de tips, ik ga de bevestigingsbouten nalopen. het filmpje was ook interessant. Opmerking van mijn kant: ik heb ondertussen zelf ruim 30000 km gereden met deze motor. Er is de laatste 10000 km niets verandert. Ik ga genoemde tips uitproberen. wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Dendrummer »

Dit lost het probleem niet op maar helpt wel ,ik heb ze ook erop om geen slapende hand te krijgen ivm trillingen. :duim: :-)}

https://www.rad.eu/nl/c/p/41394-rad-gri ... -zwart.htm

bij Alie zijn ze natuurlijk goedkoper.

greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door JanF »

Ik heb ook wel trillingen in voetsteun en stuur en dacht dat dit gewoon bij deze V-Twin hoort .

Ik vind het ook niet zo erg hinderlijk maar mijn hand valt ook wel eens in slaap op een lang stuk over de snelweg maar of dat door trillingen komt ?

Ik heb het filmpje ook bekeken maar mijn Engels is niet zo goed , begrijp ik het nou goed dat het alleen een kwestie is van de bouten op het juiste moment aantrekken ?

Ik heb ook het idee dat hij de hele bout eruit haalt omdat hij de motor aan twee kanten onder het blok ondersteunt .

Ik lees nu ook in het werkplaatshandboek dat het zelf borgende moeren zijn die als je ze eruit haalt moet vervangen door nieuwe .

Wie kan deze ingreep beter uitleggen , misschien toch de moeite om eens te controleren .
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Marc lw »

https://www.youtube.com/watch?v=tXUF6521Vt4

https://www.vvmracing.com/Suzuki%20DL10 ... odificatie

Een mogelijke oorzaak er bij ,en een oplossing.

Ik heb sterk het idee dat mijn dl1000 '07 er ook aan lijdt ,aangezien het dooie vingers verhaal ook al een tijdje bij mij speelt.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door JanF »

Bij de 1000 is het blijkbaar een bekend probleem bij de koppeling , althans bij modellen van 2014 .

De TS heeft echter een 650 , zal hopelijk toch niet hetzelfde probleem zijn !
RR1
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16-01-2021, 19:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 ABS Black Rhino (2012)

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door RR1 »

ik heb afgelopen zaterdag de bevestigingsbouten van de ophanging van het blok los gedraaid en opnieuw met de momentsleutel aangedraaid. Helaas zijn de trillingen niet verdwenen. Trilt nog steeds vanaf 2000 rpm tot maximaal toerental. Meer toeren is harder trillen en gas loslaten geef evenredig minder trillingen. Heb na veel overleg en informatie inwinnen besloten om de motor te verkopen. begint anders op een bodemloze put te lijken, helaas is het niet anders. Verder is het een fijne motor. Dank voor jullie tips en misschien zijn er nog andere eigenaren van dit model die deze informatie in hun voordeel kunnen gebruiken.
Ritual
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 08-04-2019, 22:23
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 Dino

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Ritual »

Trillingen kunnen meerdere optie zijn.
Ik had zelf ook last van trillingen dacht zelf aan een forkbrace maar zelf eerst volgende uitgeprobeerd en dat werkte:. Even paar keer springen op de motor, alles aandraaien,insmeren, nieuwe banden er onder gezet. Toen was het weg.
Kan ook zijn dat je niet goed uitgelijnd bent dat er net een slag in zit zodat de motor niet stabiel loopt
Dino Berijder!
Links om rechts om wat is dit krom
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: irritante trillingen in stuur en voetsteunen

Bericht door Zwabber »

Helaas ben ik te laat met reageren voor de TS, maar in een heel ver verleden een soortgelijk probleem ooit meegemaakt bij een Moto Guzzi V50
Alles werd vervangen, van banden en remmen tot diverse cardan controles en waarbij men zelfs op een gegeven moment de distributieketting (zogenaamd te ruim geworden) als boosdoener bestempelde. Nadat ook deze was vervangen waren de trillingen echter nog steeds in dezelfde mate aanwezig.
Uiteindelijk bleek het probleem te liggen in de voorste remschijven. Na vervanging hiervan waren de trillingen weg en is de V50 nog heel veel jaren trillingsvrij door het leven gegaan.
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Plaats reactie