Synchroniseren gaskleppen.

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door JanF »

Ik wil mijn gaskleppen liefst zelf gaan synchroniseren maar kom er niet helemaal uit .

Mijn Suzuki is een V-Strom 650 uit 2017 , bijna 70000 km gereden en zelf al twee keer de kleppen gesteld .

Heb echter helemaal niet gezien dat in het boekje staat om de 12000 km de gaskleppen te controleren.

Ik wil dan zelf een Carbtune aanschaffen maar ik kom het volgende tegen in het werkplaatshandboek ;

1. Connect the IAT and Pair control valve sensor couples

2. Connect the IAP sensor coupler and vacuum hose

3. Connect the PAIR hose

Daarna kan ik het wel volgen , de slangetjes van de Carbtune aansluiten op de nippels na eerst de rubbercap te verwijderen en dan door de stelschroef in of uit te draaien de meters gelijk zetten .

Is voor de eerste drie handelingen speciale apparatuur nodig , ik heb het hele forum doorgespit maar ik kom dit nergens tegen .

Weet iemand wat deze handelingen precies betekenen ?

Bij voorbaat dank .

PS. Motor loopt verder perfect .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door Iron Horse »

Ik zou even op YT kijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door JanF »

Ik heb op YouTube alles bekeken wat ik erover kan vinden .

Daarom heb ik ook het idee dat het afstellen op zich wel zal lukken maar ik vraag me af wat die drie "connect the ............" betekenen .

Als het dan een fout gaat geven in de ECU schiet ik er niet veel mee op , dus wie heeft zelf zijn gaskleppen al eens gesynchroniseerd ?
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door Banjer »

Het volgende zegt het Haynes handboek:
2007-on DL and SFV models
Throttle body synchronization on these models can only be done with the Suzuki diagnosis system (SDS) tools and software connected to the ECM. Take the bike to a Suzuki dealer with this equipment.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door JanF »

Dat heb ik nu ook gevonden , bedoelen ze met "2007-on" alle modellen gefabriceerd vanaf 2007 tot en met nu ?

Vind het dan toch vreemd dat op het forum zo veel mensen zijn die zoals ze beschrijven zelf de synchronisatie uitgevoerd hebben .

En zij hebben niet allemaal een motor van voor 2007 ! Wel meestal een 1000 , misschien is het daarbij wel mogelijk zonder SDS .

Gelukkig heb ik nog geen Carbtune besteld , ga wel een keer langs de dealer wanneer het weer beter wordt .

Bedankt voor de reacties .
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door Banjer »

Ze bedoelen inderdaad alle modellen van 2007 tot nu
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door F2ride2001 »

als je namelijk gewoon gaat synchroniseren, gaat de computer tegen je inregelen met de secundaire kleppen. Dus dat werkt niet.

Je moet dus met de software (SDS) tegen de computer zeggen dat hij de secundaire kleppen vastzet. Daarna kun je op de ouderwetse manier met carbtune synchroniseren. Vergeet ook de secundaire kleppen niet (die kun je ook afstellen)

Als je klaar bent moet je dit weer melden op de computer en de motor heeft even tijd nodig om weer terug in te leren.

Dus als je zelf de software niet hebt, even op zoek naar iemand die het wel heeft.
(ondergetekende)

Groetjes Marc
TL1000 forever
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door JanF »

Dat is een duidelijk verhaal , heb jij wel een groot verschil gemerkt bij de eerste keer synchroniseren ?

Ik bedoel dus in de aflezing van de onderdruk .
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door F2ride2001 »

Als synchronisatie niet meer correct is loopt ie onderin "rommellig"

Na synchroniseren loopt ie dan onderin weer netjes en pakt ook beter op.

Omdat het een 2 cilinder is verloopt de synchronisatie altijd wel iets (4 cilinder motoren moeten ook gesynchroniseerd worden alleen omdat de motor rustiger loopt, verloopt het ook minder) Mijn TL1000S moet ik elke paar jaar synchroniseren. En dan ook meteen de TPS afstellen. Dat hoeft tegenwoordig niet meer. TPS leer je met de software opnieuw in. Ik moet met de TLS nog flink sleutelen om de TPS af te stellen.

Marc
TL1000 forever
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Synchroniseren gaskleppen.

Bericht door JanF »

Ik kan niet zeggen dat mijn motor rommelig loopt , iets bokkerig zal de v-twin altijd wel zijn.

Maar ik heb pas kortgeleden in de gebruikershandleiding gelezen dat de synchronisatie van de gaskleppen om de 12000 km gecontroleerd moet worden .

En dan wil ik het na bijna 70000 km toch wel een keer laten controleren of zelf een SDS apparaat aanschaffen , daar ga ik nog even over denken .
Plaats reactie