diesel getankt

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Wim Antwerpen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 29-02-2020, 19:24
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 100 (delete indien nodig)

diesel getankt

Bericht door Wim Antwerpen »

ik heb vd week diesel getankt, zat nog 1/3 benzine in.
heb er wel nog een kleine 75 km onbewust mee verder gereden.
ik merkte wel dat mijn V Strom 1000 haperde maar dacht eerder aan een vuiltje ofzo.
helemaal op het laatst, op weg naar de garage voor controle, viel het vermogen continue weg.
weet iemand van jullie of ik veel schade heb aangebracht en of er dure herstelkosten volgen ?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: diesel getankt

Bericht door Iron Horse »

Dat is natuurlijk zo op internet te vinden. Maar kort, het zal hopelijk meevallen. (Het is in ieder geval minder ernstig als benzine tanken in een moderne diesel.) Omdat diesel niet of slecht ontbrandt (in een benzinemotor) zal het grotendeels tussen de zuigerveren het carter inlopen. 75 km zou bij rustig rijden met een 1000 toch nog een liter of 5 zijn. Daarvan zal dus een deel van het carter ingelopen zijn. In ieder geval moet je olie ververst worden. Als je geluk hebt en je kunt met het doorspoelen (doorstarten) met benzine hem weer aan de praat krijgen en de injectie is verder niet aangetast dan zal dat waarschijnlijk alles zijn. Maar het is niet met 100% zekerheid te zeggen.

Tank, brandstofpomp en leidingen moeten natuurlijk wel eerst zo goed mogelijk dieselvrij gemaakt worden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: diesel getankt

Bericht door Eikie »

En dan de hamvraag: hoe heb je het dikke diesel spuitpistool in de smalle tankopening gekregen? Daarom zit er in de tank een kleinere vulopening speciaal voor het kleinere benzine spuitpistool.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: diesel getankt

Bericht door Piet Zahut »

Geen grote ramp. Tank helemaal leegmaken, spoelen met een paar liter schonen benzine, afvullen met nieuwe benzine en meteen een fles reiniger (Forté 1) toevoegen en rijden maar. Hij zal in het begin nog wel wat roken denk ik maar daar moet je maar niet op letten....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: diesel getankt

Bericht door Banjer »

Eikie schreef: wo 18-11-2020, 22:16 En dan de hamvraag: hoe heb je het dikke diesel spuitpistool in de smalle tankopening gekregen? Daarom zit er in de tank een kleinere vulopening speciaal voor het kleinere benzine spuitpistool.
Het bovenste gedeelte is ruim genoeg voor de diesel-spuit... zelf ervaren en een paar liter diesel getankt. Gelukkig was de tank bijna leeg, dus de rest aangevuld met gewone benzine en voor de rest niks aan gedaan. Na 20.0000 km nog geen negatieve gevolgen ervaren.
J.K.
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 03-05-2015, 23:05
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A K7
Woonplaats: Moordrecht

Re: diesel getankt

Bericht door J.K. »

En? Motor alweer hersteld?
Bij een indirect ingespoten motor valt het vaak wel mee met een beetje diesel, maar ook daarbij kan het fout gaan. Bij direct ingespoten motoren zoals fsi bij autos wordt het soms een heel ander verhaal. Ik heb daarbij al vaker de zuigers zien smelten en andere vormen van ravage. Wat dat betreft is zo'n half om half verhouding het gevaarlijks omdat de motor gewoon blijft lopen, hetzij met een beetje inhouden. Tank je hem helemaal vol met diesel is er bijna nooit schade omdat je binnen de honderd meter stilstaat en er in die tijd meestal nog niets is gesmolten.
Plaats reactie