Inhouden na gas geven

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Ik probeer hier maar een vraag te stellen , kom er niet uit na het lezen van veel reacties .

Ik tank zo veel mogelijk Shell V-Power , maar vorige week vier dagen naar de Harz geweest en daar lukte het een keer niet , ik weet niet meer welk merk het toen was , maar dan wel altijd 98 .

Toen de tank van die laatste tankbeurt bijna leeg was , nog 2,5 liter , begon mijn motor in te houden bij het gasgeven na afremmen , als je gas geeft doet hij even niets en pakt dan wel weer op .

Ik dacht eerst dat de tank bijna leeg zou zijn maar ik kon 18,5 liter tanken , ik heb toen min of meer per ongeluk Aral 102 getankt en het inhouden was daarna weg .

Ik heb toen zonder probleem 340 km naar huis gereden , ongeveer de helft over de snelweg .

Echter gisteren een stuk gereden en toen deed het probleem zich weer voor , ik had nog niet afgetankt en heb toen afgetankt ( 16,5 liter V-Power ) .

Na het aftanken was het probleem weer over !

Na het lezen van dit artikel zit ik ook aan verstopt brandstoffilter te denken maar ik vind het toch vreemd dat de motor gewoon vlot optrekt wanneer je tot 8.000 tpm optrekt , dan heeft hij toch de meeste brandstof nodig !

Als ik van 120 km/uur in zesde versnelling afrem en terugschakel naar de tweede voor een haakse bocht en dan gas bijgeef reageert de motor even niet , zo'n 1 sec en neemt dan weer op en valt weer even stil en bij hogere toeren loopt hij weer perfect .

Het is dus eigenlijk zo dat het probleem begint bij een tankinhoud van zo'n 3,5 liter .

Je zou denken dat de brandstof door het afremmen naar voren gaat en de brandstofpomp geen brandstof meer aankan , dat zou dan alleen maar kunnen als de filter onderaan verstopt zou zijn .

Ik ga het natuurlijk verder in de gaten houden maar nu is het weer er niet na , dus even tijd om hier te zoeken of misschien iemand ook dit probleem heeft gehad en hoe hij dit opgelost heeft .

Motor is een Suzuki V-Strom 650 , 2017 , 68000 km .

Bij voorbaat dank voor het meedenken .

Grt . Jan
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door Tulipan »

Als ik zo lees komen er 2 dingen bij me op:
Ontluchting tank correct ?
Flesje injectiereiniger in de tank.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Beluchting had ik ook aan gedacht , ik heb gisteren met de reservesleutel in de tankdop met open tankdop gereden om dit uit te sluiten .
Maakte geen verschil .

Reiniger zit ik ook aan te denken , voor € 15 weet ik het dan ook , hoewel ik altijd lees dat je met echte benzine zoals de V-Power geen problemen zou krijgen wat betreft verontreiniging.

Ik heb natuurlijk ook wel E5 moeten tanken , dus even wachten op droog weer , ga ik het uitproberen .

Bedankt voor je reactie .

Grt. Jan
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door Calimero »

Je motor is van 2017. Valt hij nog binnen de drie-jarige garantie?

Zo ja, dan zou ik het probleem bij de dealer neerleggen, al kan dat best wel lastig zijn met iets dat zich dan weer wel en dan weer niet voordoet.

Dat het probleem in jouw geval veroorzaakt is door gebruik van E10 benzine lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Jouw Strom zou er sowieso tegen moeten kunnen en met de kilometers die jij maakt is die E10 in de kortste keren verbruikt.

Uit je reactie blijkt dat je geen regenrijder bent en het zou wel zo kunnen zijn dat indien je in de wintermaanden ook niet rijdt en je motor met een E10 brandstof stalt, bij langdurige stilstand het brandstofsysteem vervuild kan raken door de biotoevoeging. Aan de andere kant zou je dan geen problemen zo laat in 'het seizoen' moeten hebben. :roll:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door RedStrom »

2017, 68000km. Best veel :duim:
Hoe is het met het onderhoud?
Luchtfilter, kleppen al eens nagekeken? Zou bij die km-stand wat kunnen uitmaken.
Alhoewel je meestal past na 75-80000 een keer moet stellen.
E5 of E10 zal niet veel uitmaken. Er rijden er genoeg zonder problemen die net anders tanken.
Misschien moet je dat juist wel eens doen :)

Aanduiding versnelling werkt nog goed? GP sensor niet kapot dan.
DIe kan ook je ECM wat vreemd laten reageren als de versnellingsaanduiding niet goed is.
Uitlaat schoon, afstelling te rijk of te arm, etc.
Succes. Lekker even naar de dealer.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Garantie is voorbij , in winterstop altijd weggezet met V-Power en na vier maanden stilstaan nooit geen enkel probleem ondervonden bij het weer gaan rijden .

Kleppen gesteld met 30 en 60.000 km , olie en filter om de 12.000 km Bel Ray EXP .

Probleem is begonnen na een keer E 5 tanken en met nog 2.5 liter in de tank en na tanken met Aral 102 was het probleem weg , dus in eerste instantie denk je dat het die eerdere tankbeurt lag .

Ik had trouwens wel een tijd geleden de C 32 storing , volgens de dealermodus is dit de injector van de front cilinder , echter na het inspuiten van de schakelaar met de killswitch met contactspray is die storing na 2300 km niet meer teruggekomen .

Met die FI storing en oranje lampje aan liep de motor trouwens gewoon als altijd .

Ik ga morgen weer rijden met volle tank en ga eens goed opletten wanneer het weer begint , na het remmen en bij welke inhoud van de tank .

Dan kan ik nog een flesje reiniger toevoegen en weer tank leegrijden , als laatste stap de ECU uit laten lezen , ik heb het ook aan mijn dealer voorgelegd maar die vinden het ook een vreemd verhaal en dat ik nu geen storingmelding meer krijg betekent vrijwel zeker dat de storing ook niet op de ECU staat .

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door Tulipan »

Dan kan ik nog een flesje reiniger toevoegen en weer tank leegrijden

Geloof dat het voor een volle autotank is, dus de helft is voldoende.
Baad het niet dan schaadt het niet O:-)
Ik tank hier altijd 95 en geloof dat het niet altijd even schoon is.
Elk half jaar gooi ik er een half flesje in en merk dat het gas vlotter pakt.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door Motormuus »

Brandstof filter wat in je tank zit vervangen. Kost een euro of 13..
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Vandaag even uitgeprobeerd , zo'n 60 km vlot gereden , doortrekken tot boven 9000 tpm , loopt werkelijk zonder een enkele hapering .

Ook bij flink afremmen en terugschakelen naar de tweede versnelling en weer optrekken geen enkel probleem .

Zit er aan te denken om de tank leeg te pompen tot 3 á 4 liter en dan kijken of het probleem zich voordoet .

Maar de reactie van Motormuus past precies bij mijn gedachten dat het een brandstofprobleem is , bij lage toeren waarschijnlijk minder opbrengst van de brandstofpomp en komt hij even droog te staan .

Ik kan geloven dat het filter onderin toch vervuild is na 68000 km .

Ik denk dat ik volgende week de tank eraf ga halen en de pomp eruit ga halen , dan zie ik het waarschijnlijk wel .

Is veel werk maar ik heb de tijd .

Bedankt voor de reacties.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Zie op de onderdelenlijst van Suzuki een strainer ( zeef ) € 85 en filter á € 128 , is toch wel erg veel voor een brandstoffilter, lijkt me toch ook wel te reinigen .

We zullen het zien , eerst maar eens demonteren en wat nodig is moet dan maar .
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JohanG »

Met zulke priijzen zou ik eerst eens een in-line filter proberen. Die kosten maar een paar euro.
inlinefilter.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Dan zit de filter in de brandstofpomp nog steeds verstopt als die al verstopt zou zijn .

Zo'n in-line benzinefilter kan alleen maar geplaats worden na de uitstroom uit de tank , kan in principe tussen de uitstroom en de vertakking naar de twee injectoren , daar is wel plaats voor .

Maar ik geloof niet dat mijn probleem na de uitstroom uit de tank zit maar in de brandstofpomp .

Ik moet natuurlijk eerst zeker weten dat het een brandstofprobleem is , daarom hoor ik graag van iemand die exact hetzelfde probleem heeft gehad en wat daarvan de oorzaak was .

Ik ga zo meteen mijn tank 2/3 leegpompen en rijden als het droog is en kijken of het probleem nog bestaat , ik heb reiniger toegevoegd .
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JohanG »

Mijn fout.
Ik vergeleek het even met een toepassing waarbij de brandstofpomp niet in de tank zat.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Van de week toch maar de tank gedemonteerd en de brandstofpomp eruit gehaald .

Aan de filter was eigenlijk niet veel te zien , wel donker gekleurd .

Ik heb er toen een slangetje aangekoppeld en aangesloten op een pompje op de schroefmachine .

In een bak met benzine geplaats en toen de schroefmachine op de hoogste toeren , de benzine kwam slechts enkele centimeters in het slangetje maar er kwam geen stroming op gang.

Toen de filter uitgewassen met heet water en wat dreft ( nieuw filter kost € 80,63 ) , ik dacht dat kan altijd nog .

Laten drogen ( de kleur van het filter was veel lichter ) en opnieuw op het pompje aangesloten en in de bak met benzine , de benzine kwam met geweld door de slang .

Toen dacht ik al dat kan niet missen , die filter zat echt goed dicht .

Alles weer in elkaar gezet , tank goed uitgespoeld , kan niet zeggen dat er troep of iets dergelijks in zat en 6 liter verse V-Power erin .

Vanmiddag zo'n 100 km gereden en alles uitgeprobeerd , loopt werkelijk geweldig en houdt niet meer in .

Ik had de tank ook nagenoeg leeg gereden want ik kon 20,5 liter erbij tanken !

Dus mijn probleem is opgelost met nul kosten , dus voor diegene die dit bericht ooit eens voorbij ziet komen , doe er je voordeel mee .

Voor goede informatie over het demonteren kun je op YouTube kijken , is wel in het Engels maar heel duidelijk .

Grt. Jan
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door Tulipan »

Dus mijn probleem is opgelost met nul kosten , dus voor diegene die dit bericht ooit eens voorbij ziet komen , doe er je voordeel mee .

Gefeliciteerd, dit soort berichten lees ik graag :duim:
en is de reden om forums te bezoeken :worship:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door Motormuus »

Zoals ik voorspelde dus. Top dat het is opgelost. Weer veel rijplezier.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Inhouden na gas geven

Bericht door JanF »

Inderdaad had jij dat voorspeld , ik zei ook dat ik ook dacht dat het een brandstofprobleem was .

Wat ik alleen vreemd vond dat de motor wel vlot doortrok tot wel 9000 tpm , je zou toch denken dat de motor dan de meeste brandstof nodig heeft .

Het probleem was alleen in de lage toeren , bij optrekken na bijna stilstand .

Daar zal zeker een verklaring voor zijn , misschien komt hier nog eens het antwoord

En met de vele sensors en elektronica weet je maar nooit wat er tevoorschijn komt .

Ik ben wel blij dat het opgelost is .
Plaats reactie