Motor valt uit

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gerbera
DL1000 berijder
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 28-09-2014, 17:21
Mijn motor is een: DL 1000, 2006

Motor valt uit

Bericht door Gerbera »

De storing die ik met mijn motor heb, lijkt wel wat op het topic: motor slaat af lage toeren, maar komt niet geheel overeen.

Vandaag een rit woon-werk verkeer gedaan (50 km, 50 minuten), geen snelweg, alleen binnendoor met veel 80 km wegen. Helaas ook veel rotondes waar
ik vandaag langer van heb mogen genieten dan normaal O:-)

De heenweg had ik al flink wat rotondes gehad (en ook andere situaties waar afgeremd en teruggeschakeld moet worden) toen de motor ineens afsloeg net voordat ik de rotonde opreed. Rood lampje bleef branden maar motor zelf compleet afgeslagen. Aangezien ik nog wat snelheid had, rotonde opgestuurd en eerste afslag er weer af. Motor stilgezet, sleutel van contact en op contact gedaan en weer gestart -> niets aan de hand.
Paar km verder volgende rotonde en precies hetzelfde gebeurde. Resterende van de route zo constant mogelijk proberen te rijden.

De terugweg: meteen binnen 5 minuten was het al mis. Afremmen voor een afslag en motor sloeg weer uit. Bij opnieuw starten en wegrijden een flinke knal in de uitlaat en ik was weer op weg. Helaas de eerste 3 rotondes daarop volgend weer mis, aangezien het wat rustiger was op de weg heb ik wat dingen uit kunnen testen. Vooral bij het flink remmen van de motor valt de motor uit. Bij gedoseerd afremmen (middels terugschakelen) is het maar 1 keer gebeurd dat de motor is uitgevallen. Ook wel flink geremd waarbij de motor niet is afgeslagen, maar wellicht net niet lang genoeg geen gas gegeven waardoor het niet is gebeurd?

Toen ik mijn motor jaren geleden heb gekocht, gebeurde hetzelfde en toen bleek het een kapotte tip-off (?) / omvalsensor te zijn. Deze is toen vervangen en heb ik daarna geen last meer van gehad. Deze sensor was vanochtend het eerste waar ik aan dacht echter heeft de motor nu nog meer kuren:
- beetje rauw rijden (niet soepel)
- schokt regelmatig, niet alleen onder de 2500 toeren, maar ook wel bij optrekken of bij constante snelheid
- de harde knal in de uitlaat is nieuw
- soms blijven hangen op een toerental terwijl ik wel gas geef om vervolgens wel weer op te trekken

Garage al gebeld echter kan ik pas over 2 weken terecht, hebben jullie nog suggesties waar ik aan kan denken en evt zelf van te voren al kan oplossen / uitsluiten? Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1337
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Motor valt uit

Bericht door Cplegt »

Reed een week geleden met mn 1000 over de snelweg naar groningen, eenmaal daar sloeg deze ook af. Starten ging op 1 cilinder. Hoger in de toeren weer op 2.
Nadat ie 2uur stil gestaan had weer wat ruw stationair op 2 cilinders.
Terug naar huis, hoog in de toeren (vanaf 4000) op 2 daar onder op 1. Stationair lopen lukte niet.
Bij thuiskomst op de brug, luchtfilterhuis was van de inlaatrubbers geblazen. En ik trof een defecte vacuumslang aan van het pairsysteem. Alles weer gefixt en nu loopt ie prima. Wel veel ploffen in de uitlaat na belasting gas dicht. En dat gebeurt best vaak hier in luxemburg.

Denk dat je het moet zoeken in een defecte vacuumslang of een losgekomen luchtfilterhuis.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: Motor valt uit

Bericht door JezusQuistus »

Hier ga ik ook meer aandacht aangeven bij mijn Strom. Hij ligt toch uit elkaar

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
Piet Zahut
KLV1000 berijder
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: Suzuki DL1050 XT
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motor valt uit

Bericht door Piet Zahut »

Wat wel eens kan gebeuren is dat er een TPS blijft 'plakken'. Probeer eens het volgende (en ja, dit gaat gek klinken...): Als de motor is afgeslagen zet het contact even uit en daarna weer aan, geef een keer of 10 van gas dicht vol gas. Dan gaat de sensor weer heen en weer en probeer hem dan eens te starten. Bij mijn KLV was dit een tijdelijke oplossing tot ik een nieuwe TPS gemonteerd had. Dit gebeurde bij mij bij temperaturen van ongeveer 20 graden + en als ik een lang stuk op een constante snelheid had gereden.

Het is het proberen waard als hij dit weer doet!
Werk: Motoren. Hobby: Motorrijden. Overige vrije tijd: Schrijven over motoren, testen van motoren en ongein bedenken omtrent motoren. HELP! IK BEN EEN MOTOROFIEL!!
www.oliepeil.nl
www.nieuwsmotor.nl
www.testmotor.nl

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: Motor valt uit

Bericht door JezusQuistus »

Als hij weer in elkaar zit ga ik het zeker proberen
Dank voor het mee denken

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
Johan V
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 20:40
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Motor valt uit

Bericht door Johan V »

Je noemde de volgende problemen:

- beetje rauw rijden (niet soepel)
- schokt regelmatig, niet alleen onder de 2500 toeren, maar ook wel bij optrekken of bij constante snelheid
- de harde knal in de uitlaat is nieuw
- soms blijven hangen op een toerental terwijl ik wel gas geef om vervolgens wel weer op te trekken

Zoals Piet Zahut al zegt zou dit inderdaad de TPS kunnen zijn. Deze geeft dan niet de juiste stand van het gas door aan de ECU. Dit zou de oorzaak kunnen zijn van alle bovenstaande problemen.
Die knal zou kunnen komen doordat de TPS aangeeft aan de ECU dat het gas nog open staat terwijl dit niet het geval is. Er wordt dan teveel brandstof toegevoerd waardoor de motor verzuipt en afslaat of een knal geeft.

Heb ook last van vage klachten gehad. Na vervangen van de TPS was alles opgelost.

Als je een beetje handig bent is dit goed zelf te doen.

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1337
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Motor valt uit

Bericht door Cplegt »

Oke, onderweg terug vanuit luxemburg begon ie weer op 1 pit te lopen. De motor uit gas open/dicht werkte en kon weer verder op 2 cilinders.
Van de week de tps maar eens vervangen. Heeft iemand een artikelnr van de tps? Op de site van msp zie ik er 2, een boven en 1 onder.
Neem aan dat het de onderste (1358002f00) moet zijn en dat de bovenste van de secundaire gaskleppen is (die ik er uit gehaald heb).
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Johan V
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 20:40
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Motor valt uit

Bericht door Johan V »

Weet je zeker dat hij op 1 cilinder gaat lopen of liep hij gewoon slecht? Het op 1 cilinder lopen heeft (zoals een ander forumlid onlangs ook al opmerkte) m.i. niet te maken met een defecte TPS.
Dat de motor het weer doet na uitschakelen en openen/sluiten van het gas zou wel op een defecte TPS kunnen wijzen. Het lijkt er namelijk op dat deze bij een langere rit op hogere snelheid vast gaat zitten en weer los moet komen.
Nadeel is dat je eigenlijk niet kan meten of de TPS defect is omdat hij het grootste deel van de tijd wel werkt.

1358002f00 is inderdaad de juiste sensor....

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1337
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Motor valt uit

Bericht door Cplegt »

Motor loopt verder wat aan de ruige kant, vermogen is er wel, souplesse niet, daarnaast bij gas los veel backfire's in de uitlaat.
En inderdaad bij lang redelijk veel gas open (autobaan) begint ie te ouwehoeren.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: Motor valt uit

Bericht door JezusQuistus »


Cplegt schreef: ? Op de site van msp zie ik er 2, een boven en 1 onder.
Neem aan dat het de onderste (1358002f00) moet zijn en dat de bovenste van de secundaire gaskleppen is (die ik er uit gehaald heb).
Heb je je secundaire gaskleppen verwijderd of lees ik het verkeerd?
En als je dat gedaan hebt, waarom dan?
Ik ben heel benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: Motor valt uit

Bericht door JezusQuistus »

Even gezocht op het forum en ik begrijp het nu.

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

Plaats reactie